Citat:
Ursprungligen postat av
sandraso
Det är den stora vägen han tänker på som fastigheten verkar gränsa till en väg som inte går att jämföra m den 30 väg som aktuell fastighet ligger vid. Jag har inte hunnit kolla vad han lagt ut. Men självklart ska man jämföra med vad villor i Marielund betingar för värde. Det ger mer att jämföra vad villor utan strandtomt ger i Marielund och sedan lägga på för strandtomt och dra av för att huset är i sämre skick än jämföra med ett objekt som ligger geografiskt någon annanstans än Marielund men denne användare som är utbildade men aldrig yrkesamme mäklare kan inte sånt. För han har ingen erfarenhet bara en 30 hp kurs i fastighetsvärdering
För det är ju precis vad du som yrkes[verk]sam fastighetsmäklare har gjort, eller inte gjort, utan att lyckas. För jag har inte någonstans sett dig göra en utredning av vad genomsnittspriset i Marielund är och sedan vilket premium på detta som en sjötomt betingar. Du har inte ens återkommit med de två andra tomterna på udden - därför att de inte stöder din syfte, nämligen att komma till ett så högt värde som möjligt. Istället klantade du till dig och tog fram fyra överlåtelser och räknade ut ett medelvärde av dessa utan att inse att du räknade med samma fastighet två gånger. Sen är det ju lite kul med de värden du kom fram till med ditt mäklarprogram som löpande hänvisar till. Boolis motsvarande värdeberäkning ger 8 620 för 4:118 inte 10,3 eller 11,x (vad det nu var). I mitt område så hamnar boolis schablonvärderingar oftast inom 5 - 6 % av vad husen sedan går för. Men det är 10 km från Sergels Torg och med ett par omsättningar i månaden så det ger ju ett statistiskt bättre underlag.
Men, detta är en meningslös diskussion som jag ägnat alldeles för mycket tid till. Vi får se vad rätten kommer fram till. Det lutar starkt åt Ebbas håll eftersom även om det skulle visa sig att Esbjörn inte var fullt tillräknelig när han skrev på så är inte priset uppenbart ofördelaktigt. Han kommer att få vika en del av likviden till Ebbas rättegångskostnader.