2021-03-08, 16:21
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Har man småbarn som vill utforska omgivningarna inom skrikavstånd
"koooom heeeeeem"

Så är det där lite tight. Vill man ta en promenad med barn är 282:an ingen höjdare.
Men men... vissa skulle gilla det där läget. Med stora barn kanske. Egen båt osv.
Jag har hört att det finns vissa barn som överlever trotts att de är uppvuxna vi vatten.
2021-03-08, 16:25
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jo det är en rejäl skillnad i barnvänlighet. Om du inte förstår det.....

Nej, en två-åring tar sig inte ut på den vägen. Det är alltså inte riktigt så illa för de minsta, det finns lite avstånd.

Men att liksom ta en promenad med familjen på en 30-väg i Marielund.... och denna väg som är en 70-väg. Släppa iväg lite större barn för att ta sig till kompisar. De släpper man inte väg på 282:an....

En sjukt stor skillnad.

Vill man ta en promenad med familjen korsar man vägen och går upp i skogen. Andra fördelar med denna är närheten till Länna & Almunge med för/skolor, bensinstation och livsmedel.

De som köpt fastigheten är ett [edit] respektive tre år yngre än Ebba . Alla tänker nog inte som du.
Senast redigerad av V-Kint 2021-03-08 kl. 16:29. Anledning: Tillägg
2021-03-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Vill man ta en promenad med familjen korsar man vägen och går upp i skogen. Andra fördelar med denna är närheten till Länna & Almunge med för/skolor, bensinstation och livsmedel.

De som köpt fastigheten är ett [edit] respektive tre år yngre än Ebba . Alla tänker nog inte som du.

nej, som sagt alla gör inte det. Fasiken vissa köper värre hus än det där... radhus och sådan skit.
2021-03-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har hört att det finns vissa barn som överlever trotts att de är uppvuxna vi vatten.
Det är den stora vägen han tänker på som fastigheten verkar gränsa till en väg som inte går att jämföra m den 30 väg som aktuell fastighet ligger vid. Jag har inte hunnit kolla vad han lagt ut. Men självklart ska man jämföra med vad villor i Marielund betingar för värde. Det ger mer att jämföra vad villor utan strandtomt ger i Marielund och sedan lägga på för strandtomt och dra av för att huset är i sämre skick än jämföra med ett objekt som ligger geografiskt någonannanstans än Marielund men denne användare V-Kint som är utbildade men aldrig yrkesamme mäklare kan inte sånt. För han har ingen erfarenhet annat än bara en 7,5 hp kurs i fastighetsvärdering
Senast redigerad av sandraso 2021-03-08 kl. 16:40.
2021-03-08, 16:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det är den stora vägen han tänker på som fastigheten verkar gränsa till en väg som inte går att jämföra m den 30 väg som aktuell fastighet ligger vid. Jag har inte hunnit kolla vad han lagt ut. Men självklart ska man jämföra med vad villor i Marielund betingar för värde. Det ger mer att jämföra vad villor utan strandtomt ger i Marielund och sedan lägga på för strandtomt och dra av för att huset är i sämre skick än jämföra med ett objekt som ligger geografiskt någonannanstans än Marielund men denne användare som är utbildade men aldrig yrkesamme mäklare kan inte sånt. För han har ingen erfarenhet bara en 30 hp kurs i fastighetsvärdering

Hur var det nu, du skulle kunna klämma ut 8 miljoner för fastigheten har jag för mig, är du helt säker på att du är yrkesverksam?

Inte ens Densia vågade hävda en sådan värdering trots att de endast okulärbesiktade eländet men du står fortfarande för din värdering?
2021-03-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur var det nu, du skulle kunna klämma ut 8 miljoner för fastigheten har jag för mig, är du helt säker på att du är yrkesverksam?

Inte ens Densia vågade hävda en sådan värdering trots att de endast okulärbesiktade eländet men du står fortfarande för din värdering?
som sagt en värdering är alltid en uppskattning. det man har sett nu under vår/sommar 2020 är att fastigheter som ligger utanför stan och speciellt med sjöläge har budats upp något helt kolossalt i pris!! Alltså galna priser även för en annan och mer än vad man hade kunnat tänka sig att säljaren skulle få. det finns en anledning att antalet anmälningar mot mäklare har ökat gigantiskt pga lockpris nu också, och det är mkt pga att det har varit svårt att bedöma det intresse som varit och de priser som blivit.
2021-03-08, 16:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
som sagt en värdering är alltid en uppskattning. det man har sett nu under vår/sommar 2020 är att fastigheter som ligger utanför stan och speciellt med sjöläge har budats upp något helt kolossalt i pris!! Alltså galna priser även för en annan och mer än vad man hade kunnat tänka sig att säljaren skulle få. det finns en anledning att antalet anmälningar mot mäklare har ökat gigantiskt pga lockpris nu också, och det är mkt pga att det har varit svårt att bedöma det intresse som varit och de priser som blivit.

Du står inte för din värdering på 8 miljoner, är det så jag ska tolka ditt svar?
2021-03-08, 16:55
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Det är den stora vägen han tänker på som fastigheten verkar gränsa till en väg som inte går att jämföra m den 30 väg som aktuell fastighet ligger vid. Jag har inte hunnit kolla vad han lagt ut. Men självklart ska man jämföra med vad villor i Marielund betingar för värde. Det ger mer att jämföra vad villor utan strandtomt ger i Marielund och sedan lägga på för strandtomt och dra av för att huset är i sämre skick än jämföra med ett objekt som ligger geografiskt någon annanstans än Marielund men denne användare som är utbildade men aldrig yrkesamme mäklare kan inte sånt. För han har ingen erfarenhet bara en 30 hp kurs i fastighetsvärdering

För det är ju precis vad du som yrkes[verk]sam fastighetsmäklare har gjort, eller inte gjort, utan att lyckas. För jag har inte någonstans sett dig göra en utredning av vad genomsnittspriset i Marielund är och sedan vilket premium på detta som en sjötomt betingar. Du har inte ens återkommit med de två andra tomterna på udden - därför att de inte stöder din syfte, nämligen att komma till ett så högt värde som möjligt. Istället klantade du till dig och tog fram fyra överlåtelser och räknade ut ett medelvärde av dessa utan att inse att du räknade med samma fastighet två gånger. Sen är det ju lite kul med de värden du kom fram till med ditt mäklarprogram som löpande hänvisar till. Boolis motsvarande värdeberäkning ger 8 620 för 4:118 inte 10,3 eller 11,x (vad det nu var). I mitt område så hamnar boolis schablonvärderingar oftast inom 5 - 6 % av vad husen sedan går för. Men det är 10 km från Sergels Torg och med ett par omsättningar i månaden så det ger ju ett statistiskt bättre underlag.

Men, detta är en meningslös diskussion som jag ägnat alldeles för mycket tid till. Vi får se vad rätten kommer fram till. Det lutar starkt åt Ebbas håll eftersom även om det skulle visa sig att Esbjörn inte var fullt tillräknelig när han skrev på så är inte priset uppenbart ofördelaktigt. Han kommer att få vika en del av likviden till Ebbas rättegångskostnader.
2021-03-08, 17:01
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Det är den stora vägen han tänker på som fastigheten verkar gränsa till en väg som inte går att jämföra m den 30 väg som aktuell fastighet ligger vid. Jag har inte hunnit kolla vad han lagt ut. Men självklart ska man jämföra med vad villor i Marielund betingar för värde. Det ger mer att jämföra vad villor utan strandtomt ger i Marielund och sedan lägga på för strandtomt och dra av för att huset är i sämre skick än jämföra med ett objekt som ligger geografiskt någonannanstans än Marielund men denne användare V-Kint som är utbildade men aldrig yrkesamme mäklare kan inte sånt. För han har ingen erfarenhet annat än bara en 7,5 hp kurs i fastighetsvärdering
självklart, vid ett köp utan budgivning måste man få till ett pris. Mäklaren kan inte heller i en värdering räkna in att flera verkligen vill ha huset och priset rusar. Men detta är dock inte ovanligt och med den tränd som finns nu med att flytta till stötte utanför staden så tror jag att priset skulle rusa.
Jag såg vad grannhusen gått för. För mig vore det intressant att veta hur många av dessa hus som legat på öppna marknaden och hur många som bytt ägare inom släkten. Jag tyckte att vissa var väldigt billiga.
2021-03-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
För det är ju precis vad du som yrkes[verk]sam fastighetsmäklare har gjort, eller inte gjort, utan att lyckas. För jag har inte någonstans sett dig göra en utredning av vad genomsnittspriset i Marielund är och sedan vilket premium på detta som en sjötomt betingar. Du har inte ens återkommit med de två andra tomterna på udden - därför att de inte stöder din syfte, nämligen att komma till ett så högt värde som möjligt. Istället klantade du till dig och tog fram fyra överlåtelser och räknade ut ett medelvärde av dessa utan att inse att du räknade med samma fastighet två gånger. Sen är det ju lite kul med de värden du kom fram till med ditt mäklarprogram som löpande hänvisar till. Boolis motsvarande värdeberäkning ger 8 620 för 4:118 inte 10,3 eller 11,x (vad det nu var). I mitt område så hamnar boolis schablonvärderingar oftast inom 5 - 6 % av vad husen sedan går för. Men det är 10 km från Sergels Torg och med ett par omsättningar i månaden så det ger ju ett statistiskt bättre underlag.

Men, detta är en meningslös diskussion som jag ägnat alldeles för mycket tid till. Vi får se vad rätten kommer fram till. Det lutar starkt åt Ebbas håll eftersom även om det skulle visa sig att Esbjörn inte var fullt tillräknelig när han skrev på så är inte priset uppenbart ofördelaktigt. Han kommer att få vika en del av likviden till Ebbas rättegångskostnader.

alltså tillåt mig le hänvisa till Boolis värdering....den är väldigt felaktig och även fast en fastighet såldes för 6 miljoner 2015 anser deras värdering att fastigheten är värd 2,5 miljoner 2020. Så boolis värderingsprogram har jag inte mycket för, men det är ju gratis så...
Senast redigerad av sandraso 2021-03-08 kl. 17:22.
2021-03-08, 17:03
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du står inte för din värdering på 8 miljoner, är det så jag ska tolka ditt svar?
Jag kan stå för den, jag tror att huset skulle närma sig 8 vid en budgivning.
2021-03-08, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag kan stå för den, jag tror att huset skulle närma sig 8 vid en budgivning.

Hmm, verkar vara många yrkesverksamma mäklare i tråden som kan ge värderingar i parti och minut utan att ens okulärbesikta objektet på plats, det gjorde ju i alla fall Densia.

Vad använder du för metod, kaffesump eller teblad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in