2021-03-08, 14:10
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
SamtalET med Ebba gick inte så bra sa Matz enligt artikeln. Ett samtal.
Ebba menar att det hotfulla samtalet skedde EFTER att avtalets skrev på.
Så du har nog ingen poäng i detta. Mest troligt en slarvigt skriven artikel.

Finns inget att det skedde innan. Bara att de också pratade.

Snacka om att pracka på folk tolkningsföreträde....

Varför skulle Ebba ha ringt Matz EFTER att kontraktet hade skrivits för att höra vad han tyckte.
"Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte"

Både i Exp och AB fick Ebba ett hotfullt samtal från Matz, eftersom Ebba bevisligen ringt Matz först hade då Matz hennes privata mob-nr och ringde henne senare i denna husaffär, alltså minst 2 samtal.

Du vill alltså påstå följande: Hej jag heter Ebba , jag har just köpt Esbjörns sommarställe, har du något emot detta....

Eftersom hon nämnde den 20 aug att det gått 2 månader sen 1:a kontakt är vi då vid den 20/6 som är midsommardagen, den årliga högtiden då alla samlas i Marielund, det var där det började.
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Midsommaruppvaktning?

Ur Ebbas facebookinlägg.
Ebba:Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt. Det sker den 20 augusti 2020.
Två månader gör att vi hamnar på midsommaraftonen.
Ebba: Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten.
Hur många var det som kontaktade Esbjörn? Låter som en hel delegation. Kom de med midsommarblomster?

Pekar i riktning midsommardagen den 20/6, och det är väl ganska naturligt att passa på att göra en förfrågan när alla i stan åker ut på landet för att fira, speciellt detta år med coronan, så det var nog fullt med folk i Marielund då, där då person x via Ebba gjorde en förfrågan.

Har man då hållit på i 2 månaders tid, faller påståendet om en forcerad och påtvingad försäljning. Sen är det också en usel tid på året för att sälja fastigheter då det är svårt att få in värderare, mäklare, anticimex, hantverkare m.fl, då alla av dessa i princip har semester samtidigt.
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-08 kl. 14:23.
2021-03-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Träffar man inte personen IRL ska kopian vara vidimerad. Det jag ställt frågan är vem som vidimerat denna kopia på Esbjörn, eftersom det nog är uppenbart att ingen i hans närhet gjort det. Frågan är då är det Ebba her self som vidimerat kopian?

Men du vet alltså inte om TD har säkerställt Esbs och EBs identiteter enligt det sätt som är nödvändigt och som är/var rekommenderat/accepterat utifrån Coronasituationen? Det vore intressant att veta om du gissar att det inte är gjort på ett korrekt sätt eller om du vet att det inte är det.

Jag antar att du också är medveten om att i dessa Coronatider så kan man hålla möten via olika slags videolänkar i stället för IRL och i många sammanhang är det helt accepterat att man identifierar sig på det sättet.
2021-03-08, 14:14
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Träffar man inte personen IRL ska kopian vara vidimerad. Det jag ställt frågan är vem som vidimerat denna kopia på Esbjörn, eftersom det nog är uppenbart att ingen i hans närhet gjort det. Frågan är då är det Ebba her self som vidimerat kopian?

Gör någon nytta då! Anmäl till FMI. Kan ju inte bli mer än ett avslag/nedlagd utredning. Lite obehag för TD om han inte gjort hemläxan. Men eftersom han bevisligen har gjort PEP så och taktar på 2 Mkr i provisioner per år så tror jag att han har tillräcklig rutin för att inte klanta sig, men man kan ju aldrig veta.
2021-03-08, 14:19
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Men du vet alltså inte om TD har säkerställt Esbs och EBs identiteter enligt det sätt som är nödvändigt och som är/var rekommenderat/accepterat utifrån Coronasituationen? Det vore intressant att veta om du gissar att det inte är gjort på ett korrekt sätt eller om du vet att det inte är det.

Jag antar att du också är medveten om att i dessa Coronatider så kan man hålla möten via olika slags videolänkar i stället för IRL och i många sammanhang är det helt accepterat att man identifierar sig på det sättet.

A. Sandroso gissar friskt om allt som han tror att han är världsbäst på.
B. FMI har strikta formkrav för identifiering. Tyvärr oprövade i högre instans. Det innebär att de delar ut varningar i löpande takt till de som inte tar leg på sin granne innan de inleder en affärsförbindelse i verksamhet som omfattas av AMLD.
2021-03-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Snacka om att pracka på folk tolkningsföreträde....

Varför skulle Ebba ha ringt Matz EFTER att kontraktet hade skrivits för att höra vad han tyckte.
"Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte"

Både i Exp och AB fick Ebba ett hotfullt samtal från Matz, eftersom Ebba bevisligen ringt Matz först hade då Matz hennes privata mob-nr och ringde henne senare i denna husaffär, alltså minst 2 samtal.

Du vill alltså påstå följande: Hej jag heter Ebba , jag har just köpt Esbjörns sommarställe, har du något emot detta....

Eftersom hon nämnde den 20 aug att det gått 2 månader sen 1:a kontakt är vi då vid den 20/6 som är midsommardagen, den årliga högtiden då alla samlas i Marielund, det var där det började.

Tolkningsföreträde? Du läser in saker som inte står - och det ställt mot vad alla andra inkl Ebba sagt och skrivit. Varför har inte Fröken Ebba - mästaren på perfekta affärer - inte sagt ett pip om att hon ringde INNAN köp för att ta reda på släktingars uppfattningar om affären?
Enkelt - samtalet var inte innan köp.

"En närstående till honom ringde mig. Det var ett aggressivt och hotfullt samtal där man gjorde klart att man skulle hänga ut mig i rikspressen om jag inte backade"
https://www.svd.se/ebba-busch-tar-hustvist-till-domstol

Finns ingenstans angivet av Ebba att hon ringde Esbjörns släktingar för att fråga vad de tyckte INNAN köpet.

Som motfråga då... OM det nu var så att Mats var hotfull innan köpet så undrar jag varför?
Borde inte han bara kunna säga till Esbjörn att inte fullfölja köpet?

Mer troligt att det sker som det står i alla andra artiklar, de pratades vid EFTER köpet. När det fanns anledning att vara upprörd. Att Ebba ville veta vad Matz tyckte är väl också relevant om hon förstått att det var upprörda känslor hos Matz.
2021-03-08, 14:36
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Pekar i riktning midsommardagen den 20/6 ...
Tack! Jag läste fel på en dag. Ändrar till "midsommarhelgen" om jag får för mig att ta upp saken igen.
2021-03-08, 14:37
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Tolkningsföreträde? Du läser in saker som inte står - och det ställt mot vad alla andra inkl Ebba sagt och skrivit. Varför har inte Fröken Ebba - mästaren på perfekta affärer - inte sagt ett pip om att hon ringde INNAN köp för att ta reda på släktingars uppfattningar om affären?
Enkelt - samtalet var inte innan köp.

"En närstående till honom ringde mig. Det var ett aggressivt och hotfullt samtal där man gjorde klart att man skulle hänga ut mig i rikspressen om jag inte backade"
https://www.svd.se/ebba-busch-tar-hustvist-till-domstol

Finns ingenstans angivet av Ebba att hon ringde Esbjörns släktingar för att fråga vad de tyckte INNAN köpet.

Som motfråga då... OM det nu var så att Mats var hotfull innan köpet så undrar jag varför?
Borde inte han bara kunna säga till Esbjörn att inte fullfölja köpet?

Mer troligt att det sker som det står i alla andra artiklar, de pratades vid EFTER köpet. När det fanns anledning att vara upprörd. Att Ebba ville veta vad Matz tyckte är väl också relevant om hon förstått att det var upprörda känslor hos Matz.

Men läs artikel ordentligt som jag länkade tidigare, Matz säger ordagrant:
Men alla ansåg att det var bättre att Esbjörn tog hand om den så länge han levde. Men det var ingen bevittnad handling. Men det är inte det köpekontraktet som Ebba har heller, i alla fall inte enligt Matz.

Matz var alltså medveten om att hans 4/27>1/1 kontrakt saknade bevittning när Ebba hörde av sig..
Sen anför Matz även att Ebba:s kontrakt saknar bevittning, vilket han blir varse om senare.

Vad får vi ut av detta- jo en person vid namn Binninge som tolkade Matz kontrakt på annat sätt, men även han missade 2 års regeln och den juridiska formalian. Uppenbart är att Ebba kollade innan, Matz blev sur men inget mer då han vid denna tidpunkt visste att avtalet inte funkade, kontraktet skrivs och Matz åker upp för att hämta grejorna, möter så Esb samt damerna som redan dragit igång, Matz har med sig gamla avtalet från 2007 som då tas fram senare i denna cirkus där då Mats sen hotar Ebba med pressen, detta sker alltså i koordination med det facebook inlägg som sparats ned, när Matz hotar Ebba är han alltså koordinerad med Majgård och Monica.

för referens-se länkarna med facebook-inläggen från Monica
https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-08 kl. 14:44.
2021-03-08, 14:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Alla som värderar högre än dom kända värderingarna har ej varit på plats och är således endast tagna ur luften.
Ur luften, eller i vetskapen om att renoverings objekt är heta, och har blivet hetare i och med pandemin. Renoverings objekt inom storstads region är jätte jätte heta. Folk har under pandemin verkligen känt av att bo trångt, man omvärderar sina bostadsval och renoverings objekten blir nästa självförverkligande projekt de medelålders hipstern tar sig an.

Personligen tror jag inte det stannar vid 6 miljoner. Men jag pallar inte en kaskad med inlägg om hur inkopierad, idiotisk eller naiv jag är, samt att hela min existens handlar om att hata Ebba. Så jag håller käften om.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-08 kl. 14:59.
2021-03-08, 14:50
Medlem
Citat:
Men läs artikel ordentligt som jag länkade tidigare, Matz säger ordagrant:
Men alla ansåg att det var bättre att Esbjörn tog hand om den så länge han levde. Men det var ingen bevittnad handling. Men det är inte det köpekontraktet som Ebba har heller, i alla fall inte enligt Matz.

Matz var alltså medveten om att hans 4/27>1/1 kontrakt saknade bevittning när Ebba hörde av sig..
Sen anför Matz även att Ebba:s kontrakt saknar bevittning, vilket han blir varse om senare.

Vad får vi ut av detta- jo en person vid namn Binninge som tolkade Matz kontrakt på annat sätt, men även han missade 2 års regeln och den juridiska formalian. Uppenbart är att Ebba kollade innan, Matz blev sur men inget mer då han vid denna tidpunkt visste att avtalet inte funkade, kontraktet skrivs och Matz åker upp för att hämta grejorna, möter så Esb samt damerna som redan dragit igång, Matz har med sig gamla avtalet från 2007 som då tas fram senare i denna cirkus där då Mats sen hotar Ebba med pressen, detta sker alltså i koordination med det facebook inlägg som sparats ned, när Matz hotar Ebba är han alltså koordinerad med Majgård och Monica.

för referens-se länkarna med facebook-inläggen från Monica
https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf

"Matz var alltså medveten om att hans 4/27>1/1 kontrakt saknade bevittning när Ebba hörde av sig.
Va - vad har du läst nu? Ur detta nedan...

"Men alla ansåg att det var bättre att Esbjörn tog hand om den så länge han levde. Men det var ingen bevittnad handling. Men det är inte det köpekontraktet som Ebba har heller, i alla fall inte enligt Matz."

Så hur visste Matz och gjorde detta?
"kontraktet skrivs och Matz åker upp för att hämta grejorna"
2021-03-08, 15:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ur luften, eller i vetskapen om att renoverings objekt är heta, och har blivet hetare i och med pandemin. Renoverings objekt inom storstads region är jätte jätte heta. Folk har under pandemin verkligen känt av att bo trångt, man omvärderar sina bostadsval och renoverings objekten blir nästa självförverkligande projekt de medelålders hipstern tar sig an.

Personligen tror jag inte det stannar vid 6 miljoner. Men jag pallar inte en kaskad med inlägg om hur inkopierad, idiotisk eller naiv jag är, samt att hela min existens handlar om att hata Ebba. Så jag håller käften om.

Hur folk vill bo och var vet jag inte om det är ju upp till individen, nu vill kanske alla bo just där och då blir ju priset därefter, efterfrågan och marknaden styr således priset.
Att detta hus skulle vara något exceptionellt kan inte jag förstå jag själv skulle inte vilja ta tag i det med dom förutsättningarna som finns just nu och där.
Men att själva huset skulle vara mer värt i det skicket som det är just för att det är kompactliving som gäller just nu kanske är en möjlighet men en övergående trend skulle jag vilja säga.
Samt att det faktiskt är en sommarbostad som någon vill göra till ett åretruntboende är väl heller inte omöjligt men det är mycket som talar för ett nej i mina ögon.
Allt detta samt det du har tagit upp är ju med i Notar samt Densias värdering.
Detta gör att deras värdering borde vara mer rätt än om vi spekulerar i det.
jag kan ha fel men alla är vi olika.
Inget hus för mig med andra ord för jag har svängrum och trivs med det.
2021-03-08, 15:22
Medlem
Citat:
– Hon sprang omkring hela sommaren och skulle bjuda Esbjörn på fika. Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte.
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/

Som du ser så har vi källa på att Ebba frågar Matz INNAN kontraktet skrivs, och här tycks Matz acceptera försäljningen. Matz åker senare upp till Marielund för att hämta saker i huset som han ska ha, även här indikerar detta att Matz är med på försäljningen, varför skulle han annars åka upp ?.

Sen tvärnitar EsB, och håller sig undan, och det är nu som Matz går ut i Expressen med att EsB gråtit över de nedsågade trädena, men inte ett knyst om kontraktet, det kommer veckan senare i fas 3 av detta fall.

Alltså genomfördes en alternativ utsaga som nu i efterhand skär sig helt med de uppgifter vi har idag.
Så hela storyn från dag-1 är alltså en efterkonstruktion.

Sen om det är Majkgård, Matz, Monica, en kombination av dessa eller ev en joker i leken, som orsakat detta ärende så blir det av sekunda betydelse, det är EsB:s agerande som medfört juridiskt kontraktsbrott, det gäller bara att bena ut vem som gjort vad, och här mörkar pressen helt, även fast storyn har spruckig för länge sedan.

Citat:
SamtalET med Ebba gick inte så bra sa Matz enligt artikeln. Ett samtal.
Ebba menar att det hotfulla samtalet skedde EFTER att avtalets skrev på.
Så du har nog ingen poäng i detta. Mest troligt en slarvigt skriven artikel.

Finns inget att det skedde innan. Bara att de också pratade.

Jag har väldigt svårt att få ihop kronologin. Mina fetningar:

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/

Citat:
Efter att vi kommit överens om köpet fick jag via tredje part höra att han ångrat sig. Först fick jag inte höra några skäl, men sedan har det framkommit att det finns två andra personer som har väldigt starka åsikter på Esbjörns beslut att sälja fastigheten till mig.

Det rimmar väl dåligt ihop med att Ebba skulle ha ringt Matz redan före undertecknandet och att han då skulle ha varit otrevlig.

Om det inte var för att diskutera husaffären - varför ringde hon annars?
Är det troligt att Matz uppfattar sig själv som otrevlig men att hon tyckte att han verkade trevlig och inte aaaaaalls hade något emot affären?
Och den här tredje parten, är det någon av hennes mystiska "bekanta"? Hade hon själv talat i telefon med Matz eller inte?

Mycket till "källa" är det kanske inte...
2021-03-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag har väldigt svårt att få ihop kronologin. Mina fetningar:

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/

Det rimmar väl dåligt ihop med att Ebba skulle ha ringt Matz redan före undertecknandet och att han då skulle ha varit otrevlig.

Om det inte var för att diskutera husaffären - varför ringde hon annars?
Är det troligt att Matz uppfattar sig själv som otrevlig men att hon tyckte att han verkade trevlig och inte aaaaaalls hade något emot affären?
Och den här tredje parten, är det någon av hennes mystiska "bekanta"? Hade hon själv talat i telefon med Matz eller inte?

Mycket till "källa" är det kanske inte...

Läste nånstans i någon intervju med någon, Ebba eller brorsonen? Att Ebba hade ringt flera gånger utan att få svar och att sen hade brorsonen ringt upp henne.
Kommer inte ihåg vilken tidning..

Men i Vimmerby tidningen stod det: "– Hon sprang omkring hela sommaren och skulle bjuda Esbjörn på fika. Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte. Men det var inget bra samtal, hon tyckte jag var otrevlig, säger Matz Bolin."
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/

Hon, Ebba ringde alltså upp brorsonen, så läser jag det. Men var det inna eller efter kontraktet skrevs?
Hon hade väl ingen anledning att ringa efter??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in