2021-03-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kollade en snabbis! Orden skräcködlor och inbiciller är aldrig använda i tråden. Pedofil är möjligen lite fel eftersom Binninge dömdes för våldtäktsförsök på en minderårig. Han hann aldrig bli pedofil.

Det är Ebba Busch som har stämt Esbjörn för kontraktsbrottet, så hon väntar på att få sin sak prövad.

Du har kollat igenom denna snart 2000 sidor långa tråd?

Människorna kring Esbjörn har kallats rätt grova saker, finns en hel del smått och gott, pedofiler, häxor, barnhatare etc.

Och såklart fortsätter EBT mana på i media och pratar om dessa "mörka krafter" för att dra fokus från sig själv.

Tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att hon gick ut stort på sin Facebook och lovade sina tusentals följare att hon inte skulle tvinga farbrorn att sälja, för att ett par dagar senare stämma honom för kontraktsbrott.
2021-03-08, 10:15
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej!

För sjutusende gången, det räcker inte att rätten finner Esbjörn otillräknelig, det måste OCKSÅ vara ett "uppenbart missförhållande" avseende priset OCH Ebba måste ha känt till dessa förhållanden. It's the law.

Det är nog lite mer än så, se t.ex.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
2021-03-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du har kollat igenom denna snart 2000 sidor långa tråd?

Människorna kring Esbjörn har kallats rätt grova saker, finns en hel del smått och gott, pedofiler, häxor, barnhatare etc.

Och såklart fortsätter EBT mana på i media och pratar om dessa "mörka krafter" för att dra fokus från sig själv.

Tycker fortfarande att det är anmärkningsvärt att hon gick ut stort på sin Facebook och lovade sina tusentals följare att hon inte skulle tvinga farbrorn att sälja, för att ett par dagar senare stämma honom för kontraktsbrott.
Det finns en sökfunktion på Flashback. Med den kan man hitta många grova saker. Det var med den jag hittade länken till din Youtube kanal där du rappar om att Ebba är en nazist.
2021-03-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Menar du att Binninge höll för en del dörrar när han tillsammans med Densia besökte fastigheten för att värdera den. En sån lurifax!

Nej. Det menar jag inte. Läs om.

Du tror att du är smart likt Ebba Busch när du med berått mod använder ord eller begrepp, och allt annat du hittar på, i fel sammanhang. Det är just på sådant som folks trovärdighet förbrukas. När de håller på för mycket med sin skit vet folk att de är bedragare.
2021-03-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nyrikt är ju oerhört tacky. Men vilken tur för dig, för det är ju uppenbart att att er Gud inte gillar fattiga.

Kolla gärna vad du själv har skrivit innan du ger dig in i diskussioner.

Citat:
Nu skrev jag ju i och för sig inte i plural utan i singular.
Men självklart behöver man stabil och ganska god ekonomi för att köpa ett dyrt hus. Men få husköp sker med kontanta medel från fickan. De flesta som köper hus lånar pengar till det. Jag sa inte heller att det var pinsamt att ha pengar. Jag sa att det var tacky att prata om att man hade det.

Oj då, här har vi en riktig moralist. Det var inte helt oväntat.

Ibland måste man tala om hur saker och ting ligger till. T.ex. att man skulle ha råd att köpa den aktuella fastigheten kontant, men att det finns en rad skäl till att det inte är aktuellt. I den underliga, verklighetsfrämmande diskussionen om vad den vanskötta fastigheten är värd är det definitivt relevant med lite verklighetsbaserade fakta. Du har ju ingen aning om vem jag är så det kvittar väl lika vad du vet om mina tillgångar. Däremot är jag väldigt noga med att inte visa det IRL. Det kan nämligen vara förenat med stora risker i dagens samhälle.
2021-03-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nej. Det menar jag inte. Läs om.

Du tror att du är smart likt Ebba Busch när du med berått mod använder ord eller begrepp, och allt annat du hittar på, i fel sammanhang. Det är just på sådant som folks trovärdighet förbrukas. När de håller på för mycket med sin skit vet folk att de är bedragare.

Vilken värdering menar du annars när du skriver att tillträde till hela fastigheter och byggnader är grundläggande? Notars värdering bygger på att Anticimex besiktade fastigheten i två dagar. Det finns rent av någon bräda bortriven för att de ska kunna komma åt att besikta krypgrunden. Då återstår den besiktning som Densia gjorde tillsammans med Binninge. Du kan väl förklara varför du tror att de inte fick tillträde till hela fastigheten vid det tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Mycket bra synpunkter. Det måste tilläggas att en värdering måste beställas av fastighetsägaren eller i samförstånd med denne. Tillträde till hela fastigheten och byggnader som värderas är grundläggande för en korrekt utförd värdering vid överlåtelser.

Det är ytterligare en indikation på att det var andra grandiosa entreprenörsplaner för marken, som förklarar Ebba Busch envishet. Där byggnaden inte var av intresse. Jag får vibbar om fastighetsreglering, och kommunens nya planer om förtätning av Marielund. De kan ge upp till fyra nya fastigheter, inom kort.

Där familjerna Busch och Thor bor har det varit flera avstyckningar. Det ser man lätt på hitta.se där en del fastigheter är runt 2500 m2.

Skövlingen av träd visar att Ebba Busch har inget emot förortsliv med flera grannar på en lättskött liten tomt där uteköket och de designade utemöblerna tar upp all yta.
2021-03-08, 10:36
Medlem
vittne-xs avatar
Finn 5 fel...(eller en jävla massa fler)...?

Esbjörn skrev under i månsken och hade svårt att se vad han skrev i det svaga ljuset av stearinljus....
https://www.youtube.com/watch?v=45dLHCTfPWw

Månsken kl 15 och hur det var i verkligheten:
https://ibb.co/W6xPdkt
Notera även ommöbleringen av "någon" där t.ex en svänglampa mot vägg bytts ut med annan skärm, som gjorts vid samma fototillfälle.
Data från tidigare inlägg: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Sen paradgrejen:
Mats omtalade "avtal" med 4/27 i gåva mot 1/1-del vid Esbjörns bortgång som plötsligt dök upp...
Hur kom det sig att Matz aldrig nämnde detta i början av sina konversationer med Ebba, utan väntade tills efter att avtalet hade skrivits under:

Citat:
– Hon sprang omkring hela sommaren och skulle bjuda Esbjörn på fika. Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte. Men det var inget bra samtal, hon tyckte jag var otrevlig, säger Matz Bolin.

Han är Esbjörns brorson och enligt honom så fick han och syskonen fastigheten i arv. Men alla ansåg att det var bättre att Esbjörn tog hand om den så länge han levde. Men det var ingen bevittnad handling. Men det är inte det köpekontraktet som Ebba har heller, i alla fall inte enligt Matz.

– Nej, det kan knappast vara giltigt när Ebbas kompis skriver på.

Det har inte bara varit bråk om huruvida Esbjörn förstod vad han gjorde när han skrev under kontraktet. Det har varit bråk om priset också.

– Ja, det var en kraftig undervärdering. Men så var mäklaren som gjorde värderingen en kompis till Ebba, säger Johann Binninge som är juridiskt ombud för Esbjörn.

Advokaten kommer att hänvisa till avtalslagen under dagens förhandling i Uppsala.

– Det framgår tydligt att hon utnyttjat hans oförmåga att veta vad han skrivit under. När han blir stressad så har han svårt att förstå, säger Johann Binninge.

Matz Bolin bekräftar också Esbjörns mående.

– Han har varit på utredning runt hans psykiska hälsa sedan 2010. Det var efter hans sambo dog.

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/
2021-03-08, 10:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja i detta fall jag skrev om så gällde det handpenningen vi talade om. Vem som ska bära de övriga kostnaderna är upp till rätten att bedöma.

Om man snackar moral och vanlig hederlighet, så är det ju inget snack om att den som bryter ett avtal, ska stå för kostnaderna.

Esbjörn har brutit, alltså hans plånbok.
2021-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Nä hon har inte stämt för kontrakts brott. Hon har stämt för bättre rätt.

Hon (hennes advokat) hade kunnat formulera stämningen på flera olika sätt, huvudsaken är att hennes yrkande på något vis säger vad hon vill uppnå, dvs äga fastigheten.
2021-03-08, 10:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x

Esbjörn skrev under i månsken och hade svårt att se vad han skrev i det svaga ljuset av stearinljus....

Notera även ommöbleringen av "någon" där t.ex en svänglampa mot vägg bytts ut med annan skärm, som gjorts vid samma fototillfälle.

Sen paradgrejen:
Mats omtalade "avtal" med 4/27 i gåva mot 1/1-del vid Esbjörns bortgång som plötsligt dök upp...
Hur kom det sig att Matz aldrig nämnde detta i början av sina konversationer med Ebba, utan väntade tills efter att avtalet hade skrivits under:

https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/85629/matz-fran-oland-involverad-i-hustvisten-som-kan-bli-ebba-buschs-kd-fall/

Om inte Matz blåljuger av födsel och ohejdad vana så är det ju uppenbart att alla var införstådda med att något höll på att ske och att E*björn var på väg att sälja fastigheten.

Det gäller i alla fall Bolin-grenen av affären, den som hölls ovetande tror jag var Majkgård, därav cirkusen som uppstod när Majkgård började vrida om armen på E*björn som hade haft fräckheten att sälja hennes tilltänkta arv till Ebba Busch.

Det hade ju underlättat för E*björnsligan om de åtminstone haft en konsekvent linje i alla sina jämmerintervjuer, nu spretar det åt alla djävla håll samtidigt.
2021-03-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x

Sen paradgrejen:

"Hon ringde mig också och ville höra vad jag tyckte. Men det var inget bra samtal"
Det verkar vara ETT samtal mellan Matz och Ebba, och det samtalet måste varit efter avtalet skrevs på för Ebba för ju fram att det var "hotfullt" om att gå ur affären.

Så hur får det till konversationer - plural? Och att han väntade med att berätta det om 4/27?
2021-03-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det förekommer en del rätt taffliga resonemang om ogiltighet av avtal i denna tråd. Få, eller ens någon, verkar ha tagit del av denna lag:

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde. Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.

Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, utbekomma ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet.

Kommentar till lagen av justitierådet Ingemar Persson i rättsdatabasen Karnov:
Det skall finnas ett orsakssammanhang mellan den psykiska störningen och avtalet för att ogiltighet skall komma i fråga. Den psykiska störningen behöver inte ha varit ensamt avgörande för rättshandlingen men skall ha medverkat till den, se Lagberedningens förslag, s. 520 f., NJA 1927 s. 141, NJA 1944 s. 12, frågan om verkan av att avtalet till sitt innehåll inte kunde anses oskäligt, se NJA 1946 s. 748, jfr också NJA 1958 s. 516.

Det krävs inte att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser, se Lagberedningens förslag, s. 519. Även partiella psykiska defekter skall beaktas. Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet, angående beviskravet se NJA 1958 s. 516 och NJA 1966 s. 44.

Ogiltighet inträder även om motparten var i god tro. Angående rättsverkan av god tro, se 2 st. i bestämmelsen och kommentar till 2 st. Angående god tro, jfr t.ex. 32 § 1 st. och 33 § AvtL och Adlercreutz, Gorton, 2016, s. 47 f. Angående tillämpning av den nu behandlade lagen eller 33 § AvtL, se NJA 1943 s. 728 och NJA 1966 s. 44.
Det är väl denna bestämmelse "juristen" har i åtanke?

Esbjörn har haft kognitiva svårigheter sedan 2010, och med ny utredning har han dessa svårigheter fortfarande.

Vad tror du juristen har att arbeta med? Jag fetade det som jag tror passar bäst för att få in Esbjörn i lagtexten.

Det handlar inte bara om avtalet. Det handlar om avtalsvillkor som inte finns med och som var viktiga för Esbjörn som de pratat om, men som saknas i avtalet, och att avtalet inte var upprättat eller anpassat för denna transaktion.

Värderingen som är gjord nu kan man inte heller bortse ifrån, men där har jag inte bestämt ännu vad jag ska tycka.

Jag tror att en domstol har svårt att bortse från Barrys utlåtande, och journal. Är de välvilliga till Ebba Busch kommer de fram till att hon var i god tro. Och låter bli att beröra det de inte vill böka i.

Orden viss varaktighet räddar Esbjörns körkort.

Citat från ditt inlägg:
"Det krävs inte att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser, se Lagberedningens förslag, s. 519. Även partiella psykiska defekter skall beaktas. Bevisbördan för att en psykisk störning och orsakssamband förelåg då avtalet ingicks åvilar den som gör gällande ogiltighet, angående beviskravet, se NJA 1958 s. 516 och NJA 1966 s. 44."
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-08 kl. 11:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in