2021-03-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Dina fultolkningar hedrar dig inte. Ebba Busch hotar med att hon kan komma att begära skadestånd om ärendet går till domstol.

Du måste inse att hennes överkörning av den vädjande gubben för att komma hans fastighet är vidrig. Så etiskt oförvarbart att ni sänker er till lögner för att rättfärdiga hennes djupt kränkande behandling av den gamla mannen.

Du citerar en artikel från Oktober 2020 (utan att länka till källan), det är mycket som har hänt sen dess. Som jag har förstått det så försöker ju båda parterna att få till en förlikning?

Edit:

Citat:
Det har jag men inte fans någon bild eller text om orange färg? Det är kutym att länka till källor så inte orätta uppgifter till skada för diskussionen postas. Isåfall att du sätter värde på tilltron till dina uppgifter så bör du länka om var i polisutredningen den orange färgen syns eller näms?

Här är länken till artikeln som du inte länkade i ditt inlägg ovan:
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Senast redigerad av kaspuh 2021-03-07 kl. 17:28.
2021-03-07, 17:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Tror du Binninge aktivt driver ett förlorat mål för Esbjörn & Co:s räkning bara för att hämnas på Kd?

Nu säger jag inte att han gör det, men det finns självklart goda skäl att misstänka det. Liksom att det kan finnas ekonomiskt motiv av att driva detta vidare mot Esb:s intresse.
2021-03-07, 17:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har lite svårt att förstå Ebbaisterna upprördhet över Esbjörn dåliga försvarare. Det borde väl vara enbart till fördelar.

Fördel och fördel!
Esbjörn har rätt att få sin sak framförd och prövad på jämlika villkor i domstol.
Han har rätten att få den hjälp med målet som behövs, för att bevisningen i fallet (om sådana finns) ska kunna anskaffas, vara vederhäftiga och för att tingsrätten ska kunna ta dessa i beaktande.
Varför tror du annars alla har rätt att få ett målsägarbiträde vid rättegångar, även åtalade.
2021-03-07, 17:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Läskunskapen imponerar. Skrev jag "grävmaskinist" nånstans?

Vi som bor i skogslänen har stor vana ta ned träd på egen hand. Och att fälla ett träd åt rätt håll är inte nån speciellt svår kunskap.
Visst - bor man i ett radhusområde, men liten bakgård, eller har det tätt mellan byggnaderna så kan man absolut ta in experthjälp. Men ser inga sådana problem här.

Nej, att du varken förstår att det är lämpligt med en grävmaskinist om man ska gräva ett dike eller en arborist om man skall ta ner stora träd nära hus har vi förstått, men så är det. Marielund är inte mitt ute i skogen i ett "skogslän" om du nu trodde det.
2021-03-07, 17:36
Medlem
Citat:
Det har jag men inte fans någon bild eller text om orange färg? Det är kutym att länka till källor så inte orätta uppgifter till skada för diskussionen postas. Isåfall att du sätter värde på tilltron till dina uppgifter så bör du länka om var i polisutredningen den orange färgen syns eller näms?
Det finns nog inte mindre är fyra bilder på träd med orangea markeringar.
2021-03-07, 17:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Generalfullmakten och ansökan om god man borta, säkert fler.
Får hoppas att de som länkade har kvar en personlig kopia och kan lägga upp dem igen.
Att få dem raderade måste kostat lite tid, är det Esbjörn som får betala den?

Jag brukar ladda ner allting jag ser här och raderar inget, dessutom har jag vpn...

Ifall det skulle vara några problem...
2021-03-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Källa på det, tack!

Det är precis tvärtom, man märker träden som ska tas bort.

Ligger i sakens natur att det inte står en massa träd kvar som är märkta.

Du svarade på ett inlägg där det menas att granen inte såg rolig ut. Jag undrar hur roliga granar ser ut.
Roliga granar har jag sett men aldrig i naturen.
Vad ska du mer ha källa på - att jorden är rund och kretsar kring solen?
Det är i och för sig helt ovidkommande vilken färg man använder för att markera träd som ska sparas eller fällas - men så funkar det hur som helst. Ibland är det träd som ska vara kvar som markeras, ibland de som ska fällas. Lite beroende på antalet. Ska du avverka en hel skog men spara fyra träd är det jävligt jobbigt att måla 13.356 träd - istället målar man fyra, och snitslar med för säkerhets skull.

Färgen försvinner efter allt mellan några månad till fyra år beroende på vilken typ man väljer.
Vi vet redan att du inte behärskar svenska i någon större utsträcknig så du behöver inte fortsätt med en massa trams. Alla normalbegåvade vet vad uttrycket "inte se för rolig ut" innebär.
2021-03-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja det hade han ju självklart kunnat göra och säkert gjort, om han varit intresserad att sälja. Nu var det ju inte så, utan Ebba bedrev en uppsökande verksamhet där hon tröttade ut honom med tjat. Esbjörn själv beskrev det ju som lurigt
Han sålde sin fastighet. Med tiden ångrade han det och har sedan dess gett många olika förklaringar till det. En var tjatet, en annan avverkningen av träd och en tredje var att han skrev på i glömska.
2021-03-07, 17:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
En fråga bara. Hur vet du att Ebba märkt träden med orange färg?

Det framgick i uttalanden gjorda av Esbjörn&co.
2021-03-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tittar man på Ebbas facebook av den 28.2 så sitter hon väldigt nära en äldre person på ett äldreboende. Bilden verkar nytagen med tanke på hennes frisyr och man lägger väl inte ut en gammal bild. Hon har 0 respekt för de restriktioner som gäller men tycker ändå att hon kan kritisera regeringen för antalet sjuka och döda i C19
VERKAR NYTAGEN...
fan - dina fantasier skenar verkligen...
2021-03-07, 17:41
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Men åh nu börjar den utbildade men aldrig varit yrkesam e mäklaren förstå vad för krav som en mäklare måste göra i VARJE uppdrag, förmedling som skrivuppdrag.

Det jag menar är att hade det gjorts riktigt hade aldrig Ebba hamnat här. Eftersom Theo inte träffade Esbjörn så krävs en vidimerad kopia på id-handling. Då hade någon i hans närhet behövt intyga att han är han och skriva under kopian och därmed blivit upplyst om affären och kunnat stötta Esbjörn i den. Alt hade The kunnat träffat honom irl. Det hela hade väl sett betydligt bättre ut för Ebba då tycker du inte?

Sandraso. Nu tyckte du att det blev roligt, eller hur? Varför tror du att jag inte arbetar som mäklare? För att jag var för dålig? Inte klarade juridiken? Näe, knappast. För att det jobb jag har idag ger mer pengar för mindre slit. Du å andra sidan klarar inte ens av att formulera dig korrekt. "vad för krav som en mäklare måste göra". Vad är det för språk??? Förövrigt så är det synd att inte 2014-1320 överklagades utan nu fått etablera någon form av prejudikat som FMI regelmässigt hänvisar till i sina senare avgöranden. I det aktuella fallet så hade mäklaren att sålt huset (som var föremål för uppdraget) till kunden tre år tidigare och sedan träffat kunden mer eller mindre en gång i veckan eftersom de bodde på samma ort och handlade i samma livsmedelsaffär. Han hade därför ingen som helst anledning att tro att kunden var någon annan än den han utgav sig för att vara.

Penningtvättslagen 3 kap 7 § (Kundkännedom) "En verksamhetsutövare ska identifiera kunden och kontrollera kundens identitet genom identitetshandlingar eller registerutdrag eller genom andra uppgifter och handlingar från en oberoende och tillförlitlig källa."

FMI menade att det inte räckte med att mäklaren kontrollerat identiteten på kunden vid fastighetsköpet. Det är inte helt omöjligt att en mer kvalificerad rättslig instans dömt på annat sätt. Allting handlar om lagens syfte. Det är att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Kundkännedomen syftar till att identifiera personer. Identifiering kan ske på olika sätt. Precis som du själv skrivit och/eller länkat till kan det i vissa fall räcka med att någon intygar att en person är den den utger sig för att vara. I det aktuella fallet hade mäklaren ingen som helst anledning att tro att kunden var någon annan än den kunden tidigare identifierat sig vara. FMI:s tolkning innebär ett absolut formkrav. Typ: Det spelar ingen roll om det är din mamma som är kund, du skall ta hennes leg i alla fall. (Bortsett från att mäklare inte får anta närstående som uppdragsgivare, men om vi bortser från den detaljen just för exemplet).
2021-03-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Tror du Binninge aktivt driver ett förlorat mål för Esbjörn & Co:s räkning bara för att hämnas på Kd?

Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Svar JA

Jag instämmer i ett JA. Men syftet är inte att ens försöka vinna målet utan att få ut lite mer pengar genom en smutskastningskampanj i media. Planen har hela tiden varit att Ebba Busch ska betala mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in