Citat:
Ursprungligen postat av
sandraso
Men åh nu börjar den utbildade men aldrig varit yrkesam e mäklaren förstå vad för krav som en mäklare måste göra i VARJE uppdrag, förmedling som skrivuppdrag.
Det jag menar är att hade det gjorts riktigt hade aldrig Ebba hamnat här. Eftersom Theo inte träffade Esbjörn så krävs en vidimerad kopia på id-handling. Då hade någon i hans närhet behövt intyga att han är han och skriva under kopian och därmed blivit upplyst om affären och kunnat stötta Esbjörn i den. Alt hade The kunnat träffat honom irl. Det hela hade väl sett betydligt bättre ut för Ebba då tycker du inte?
Sandraso. Nu tyckte du att det blev roligt, eller hur? Varför tror du att jag inte arbetar som mäklare? För att jag var för dålig? Inte klarade juridiken? Näe, knappast. För att det jobb jag har idag ger mer pengar för mindre slit. Du å andra sidan klarar inte ens av att formulera dig korrekt. "vad för krav som en mäklare måste göra". Vad är det för språk??? Förövrigt så är det synd att inte 2014-1320 överklagades utan nu fått etablera någon form av prejudikat som FMI regelmässigt hänvisar till i sina senare avgöranden. I det aktuella fallet så hade mäklaren att sålt huset (som var föremål för uppdraget) till kunden tre år tidigare och sedan träffat kunden mer eller mindre en gång i veckan eftersom de bodde på samma ort och handlade i samma livsmedelsaffär. Han hade därför ingen som helst anledning att tro att kunden var någon annan än den han utgav sig för att vara.
Penningtvättslagen 3 kap 7 § (Kundkännedom) "En verksamhetsutövare ska identifiera kunden och kontrollera kundens identitet genom identitetshandlingar eller registerutdrag
eller genom andra uppgifter och handlingar från en oberoende och tillförlitlig källa."
FMI menade att det inte räckte med att mäklaren kontrollerat identiteten på kunden vid fastighetsköpet. Det är inte helt omöjligt att en mer kvalificerad rättslig instans dömt på annat sätt. Allting handlar om lagens syfte. Det är att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Kundkännedomen syftar till att identifiera personer. Identifiering kan ske på olika sätt. Precis som du själv skrivit och/eller länkat till kan det i vissa fall räcka med att någon intygar att en person är den den utger sig för att vara. I det aktuella fallet hade mäklaren ingen som helst anledning att tro att kunden var någon annan än den kunden tidigare identifierat sig vara. FMI:s tolkning innebär ett absolut formkrav. Typ: Det spelar ingen roll om det är din mamma som är kund, du skall ta hennes leg i alla fall. (Bortsett från att mäklare inte får anta närstående som uppdragsgivare, men om vi bortser från den detaljen just för exemplet).