2021-03-06, 10:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Från Expressen, delar ur ett brev Ebba skickat till Esbjörn.

Om du ej fullgör köpet på frivillig väg överväger min huvudman att väcka talan om bättre rätt i domstol. Eftersom det inte framkommit några skäl som ger dig rätt att ej fullfölja försäljningen förutsätter jag att hennes talan där kommer att bifallas.

Detta hade jag missat, Ebba stämmer för Bättre rätt. Inte om köpekontraktet är giltigt och bindande.
Bättre rätt,,,, Det är ju något som används när man inte har juridiskt bindande handlingar för sin sak.

Varför i hela världen skulle Ebba ha bättre rätt till Esbjörns släktgård än han själv?

Men köpeavtalet är ju giltigt och bindande, det är ju den som ligger till grund för stämningen.
Stämningens formella namn är just ”bättre rätt till fastighet” då hon har köpeavtal.
2021-03-06, 10:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Rätt mycket talar för att hennes uttalande, som var sant, också var försvarligt, och därför lagligt och inte straffbart.
Den uppfattningen kan inte jag dela. Vad var hennes syfte med att sprida uppgiften? Vad var syftet med att nåla inlägget högst upp på hennes Facebookvägg så att hennes 70 000 följare och andra lätt kunde se det?
2021-03-06, 10:42
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Men är det åtalbart bara sådär utan vidare. RF 4 kap. 12 § borde ge viss immunitet?:

Mårten Schultz https://www.svt.se/opinion/tvangsomhandertagandet-av-petzall-visar-grundlagens-svaghet:

Riksdagsledamöter anses vara riksdagsledamöter 24/7. I alla fall då de är krassliga och inte sjukskriver sig. Enligt Schultz ska regeln garantera riksdagens integritet och då skulle den ha ringa värde om den tillät åtal för "yttranden och gärningar" utanför kammaren.. Det enda relevanta som jag hittat är länken och den handlar egentligen inte om åtal även om den är intressant genom den som författat innehållet.
Regeringsformen 4 kap 12 § ger inget skydd för henne i detta fall. Jag har skrivit rätt utförligt om det tidigare i tråden.
2021-03-06, 10:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Om EB inte varit politiker, partiledare och riksdagsledamot hade det inte varit någon idé alls att börja skandalisera henne i media. Ingen, inte ens Brännström, hade brytt sig.

I MPLs facebook, där planen görs upp om att göra EB "mör" är det hennes politiska plattform som ses som hennes ömma punkt. Vad skulle det annars ha varit?

Det är dessutom hela tiden den politiska aspekten på husköpet som skanderas både här i tråden och i massmedia: EB kan inte vara kvar som partiledare, KD riskerar att åka ur riksdagen på grund av att hon köpt ett hus på "fel" sätt, hon är olämplig som politiker för att hon köpt hus av en gammal man bl.a. bl.a bl.a. Hela drevet går ut på att hon ska tvingas bort från politiken.

Hennes husaffär kopplades direkt till hennes politiska persona när Binninge fick Brännström att publicera lögnaktiga påståenden om att hon lurat en dement man. Hade det inte varit en känd person, i detta fall en partiledare hade Brännström inte varit intresserad. Och det är just intresset för EB som partiledare och riksdagsledamot som håller intresset uppe för att sprida det ena osanna påståendet efter det andra. När EB till sist ger igen med samma mynt mot den som är den drivande motorn i smutskastningen så sker det i hennes politiska Facebook.

Därför bör RF 4 kap. 12 § kunna tillämpas i bedömningen.

Och vid brottsbedömningen bör också hänsyn tas till just det faktum att EB skrev sitt inlägg som ett försvar mot alla de osanna påståenden om henne som planterats i media av Binninge.

Huvudet på spiken!

Och att Ebbas inlägg hade just exakt precis den effekten att nyhetsrapporteringen därefter blev betydligt mer vederhäftig och sanningsenlig vet vi redan, och det är det som gör uttalandet försvarligt.
2021-03-06, 10:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Du läser nog inte hela citatet, i alla fall inte ordentligt.
Massmedias nyhetsförmedling tillåts ta ut svängarna står det. Sen skriver man följande:
"Vad som ibland kallas sensations- eller skandaljournalistik och som inte står i samband med den egentliga nyhetsförmedlingen har inte motsvarande skydd."
Först efter det kan man placera det som skrivs på Fejan utan samband med journalistik. De som skriver där har att beakta förtalsregeln och utrymmet för försvarlighetsundantag är rätt litet.

Vad menar du var Ebbas syfte med att sprida uppgifter om "juristens" gamla brott?

Nej det är inte jag som nog inte läser, det är du som nog inte förstår, eller väljer att inte förstå.

Ebba kör inte med skandaljournalistik, hon värjer sig för den. Ovanstående stärker mitt påstående ytterligare.
2021-03-06, 10:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Den uppfattningen kan inte jag dela. Vad var hennes syfte med att sprida uppgiften? Vad var syftet med att nåla inlägget högst upp på hennes Facebookvägg så att hennes 70 000 följare och andra lätt kunde se det?

Det har jag redan förklarat flera gånger. Läser du inte mina inlägg ordentligt? Gå gärna tillbaka och gör det.
2021-03-06, 10:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Regeringsformen 4 kap 12 § ger inget skydd för henne i detta fall. Jag har skrivit rätt utförligt om det tidigare i tråden.

Mårten Schultz delar bevisligen inte din uppfattning.
2021-03-06, 12:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Omröstning om utfall av fastighetstvisten (översiktligt) = Advokat Flashback har talat!:

1/3 tror att Ebba´s sockrade bud kommer att accepteras av Esbjörn och Ebba får huset inom kort
2/3 tror Ebba får huset efter Tingsrättens avdömning om knappt ett år.
Ingen tror att Esbjörn får tillbaka huset

Det är intressant slutsats av knappt 40-talet personer. Jag trodde själv att Esbjörn skulle kasta in handduken nu...

"Så få har ställt till med så mycket oreda på så kort tid...."
Men Ebba kan väl inte sockra budet nu? Iallafall läste jag mig till det här i tråden.

Det är affären som den är tingsrätten bedömer. Om budet sockras måste nytt kontrakt skrivas och då går denna affär tillbaka. Då är det fritt för Esbjörn att behålla det, eller lägga ut det på öppna marknaden.Då har Ebba i och för sig förköpsrätt om hon matchar högsta budet.

Det skulle vara spännande att se hur mycket mer hon fick betala för huset där. Då jag personligen tror att de värderingar som gjorts av mäklare är väldigt låg. Skulle jag gissa att det är ganska många miljoner mer än 3,9.
2021-03-06, 12:42
Medlem
Citat:
Men Ebba kan väl inte sockra budet nu? Iallafall läste jag mig till det här i tråden.

Det är affären som den är tingsrätten bedömer. Om budet sockras måste nytt kontrakt skrivas och då går denna affär tillbaka. Då är det fritt för Esbjörn att behålla det, eller lägga ut det på öppna marknaden.Då har Ebba i och för sig förköpsrätt om hon matchar högsta budet.

Det skulle vara spännande att se hur mycket mer hon fick betala för huset där. Då jag personligen tror att de värderingar som gjorts av mäklare är väldigt låg. Skulle jag gissa att det är ganska många miljoner mer än 3,9.
Ebba kan göra vad hon vill. Förlikning betyder ju att man förhandlar sig till en lösning som båda är överens om så att domstolen ska slippa ta hela målet.
Esbjörn kan inte göra något - han har sålt huset vare sig han vill det eller inte och är inte fri att behålla ett skit. Esbjörn har endast att förhålla sig till vad som för hans del blir billigast.
2021-03-06, 12:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Han saknar utbildning.
En råtta kan kalla sig jurist om den vill. Vem som helst kan kalla sig jurist. Det är ingen skyddad titel.
Jag har lite svårt att förstå Ebbaisterna upprördhet över Esbjörn dåliga försvarare. Det borde väl vara enbart till fördelar.
2021-03-06, 12:51
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att förstå Ebbaisterna upprördhet över Esbjörn dåliga försvarare. Det borde väl vara enbart till fördelar.

Det är aldrig en fördel att förhandla med någon som saknar kompetens, omdöme och intellektuell hederlighet. Dvs. en sådan som Binninge.

Om Binninge varit kompetent, haft gott omdöme och varit intellektuellt hederlig hade affären varit klar, EB hade bott i sitt färdigrenovrade hus, Esb hade haft sina pengar (kanske tveksamt med tanke på fullmaktsgeneralen förstås) och massmedia hade kunnat ägna sig åt viktigare saker.
2021-03-06, 12:53
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Nu är det ju egentligen inte huset som är av värde, utan tomten. Det är den 8300 kvadratmeter stora sjötomten som är atraktiv. Samt faktumet att det står ett hus på din.
Vid insjön där jag bor säger strandskyddet att man inte får bygga närmare än 300 meter från sjön. De gamla fritidshusen som finns ligger dock precis bredvid sjön. Folk köper dessa gamla oisolerade fritidtidshus för att du har rätt att bygga nytt där ett hus funnits. De river stugan och bygger ett nytt hus på tomten. Något som som sagt vore omöjligt om de bara köpt ett stycke mark.

Vanskött och förvuxen med stora träd.
Sen strandtomt på 3800 kvm är ingen stor tomt och huset det måste renoveras, det får inte rivas då den är av skyddsvärde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in