Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Detta är ett så ovanligt fastighetsköp, att jag som andra personer inte kunde hänga med i början av diskussioner, och då baseras våra slutsatser på fel information.
Nu är det självklart att mitt i allt elände är det tur för Esbjörn att Ebba Busch är en slarva maja med allt för mycket självförtroende, när hon inte anlitar mäklare. Det bidde ingen lagfart. Ebba Busch kan själv. Men inte när det finns tvingande formkrav i lag, som inte kan snackas bort. Hon föll på detaljerna när hon med berått mod fuskar i det hon definitivt inte kan. Med konsekvens att hon hamnar i en tingsrätt om hon vill segra mot en åldring.
Jag tycker det är tragikomiskt då hon kommer undan med att anklaga regeringen för att låta folk dö med berått mod, utan att ha kunskaper om folkrätt, där en anklagelse av det slaget ska utredas i Haag.
Jag tror Ebba Busch hade någon strategi där hon skulle ha olika steg, där bytet hamnar i en fälla. Hon är jaktintresserad, och brukar lösrykt tillämpa ord och begrepp, och andra kunskaper utanför sitt rätta sammanhang.
Det var olika avvägningar från Ebba Busch där ett oskyldigt möte i hemmet, med en tänd kandelaber i en trygg miljö för Esbjörn, var ett bättre alternativ än banken där situationens allvar skulle göra Esbjörn svår att övertyga, med ytterligare egenheter från honom som ett hinder på vägen till allt hon önskat sig. Nu var det dags för Ebba Busch att visa handlingskraft för det hade ödslats nog med tid på en gammal egensinnig gubbe. Min erfarenhet är att gamla gubbar är generellt sett envisa, och inte så enkla eller roliga att ha med att göra.
Med den rådgivning Ebba Busch haft, vänskapen med en mäklare tror jag att det fanns en plan, som sket sig. En strategi som kom till när det visade sig att Ebjörn var velig, inte gick att lita på, och när man kunde inte vara säker på om han verkligen ville sälja eller inte.
Exakt vilket formkrav är inte uppfyllt?? Det du skriver är nonsens.
Formkraven vid fastighetsköp är: Skriftligt-och avtalet mellan E och E är faktiskt skriftligt.
Fastighetsbeteckningen eller liknande-det är också uppfyllt.
Viljeförklaring att sälja- även det är uppfyllt
Köpeskilling- det finns naturligtvis också med.
Underskrifter- Också de finns på papperet
Så det finns ingen tvekan att avtalet gäller. Och ocker kommer inte att imponera på domaren, eftersom det finns värderingar gjorda i närheten av avtalat pris. Det argumentet har inte skuggan av en chans, helt enkelt, för att uttrycka sig på juridiska.
En annan sak är lagfarten, men den får hon, det är bara en tidsfråga. Och tiden kan bli mycket kostsam för Esbjörn, han kommer som förlorande part få betala alla kostnader pga av fördröjningen.