2021-03-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du skriver som att du är upprörd och personligt berörd. Försök hålla distansen, vi är ju inte personligt involverade i detta. Matz hade blivit arvslös genom Majkgårds testamente så allmänna arvsfonden var inte aktuell denna gången. Det är bara Binninge som går ut med pressmeddelande innan han gör anmälningar. Seriösa människor jobbar inte på det sättet.

Din tolkning är att jag är upprörd mm. Som man känner sig själv känner man andra. Jag är lugn o fin!

Att du sen skriver att "vi" inte är personligt involverade då är det svårt att se att du inte är personligt involverad med den historiken du har i tråden.

Vet du att det finns ett Majkgårds testamente eller är det som vanligt en trådsanning/gissning presenterad av Ebba-klanen?
2021-03-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Och i det läser jag att de värderar objektet till 4,5-5 miljoner.

Ni har båda rätt!

Densia skriver följande:

1 - "Vi bedömer att försålda fastigheter med egen strand indikerar ett marknadsvärde för värderingsobjektet i intervallet ca 4 500 000 - 5 000 000kr."

2 - "Bedömt marknadsvärde 4 600 000kr vid värdetidpunkten februari 2021"

Man måste läsa hela värderingen för att förstå varför den landar på 4.6 miljoner. Det finns en förklaring till detta, man måste läsa hela dokumentet. Man måste läsa varför det ena är en indikation och det andra en värdering.
2021-03-07, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det hittar man på mrkoll eller ratsit, där vi alla finns reggade med bostad, hur länge bott där, samt hur många fordon, ägande av företag, styrelseuppdrag, antal hundar, kvm yta i boendet mm mm
Du har ju helt rätt kollade Birthday.se och fann Esbjörn men missade att det fanns två till......Vem bor hos vem?och vem äger bostadsrätten?
2021-03-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Din tolkning är att jag är upprörd mm. Som man känner sig själv känner man andra. Jag är lugn o fin!

Att du sen skriver att "vi" inte är personligt involverade då är det svårt att se att du inte är personligt involverad med den historiken du har i tråden.

Vet du att det finns ett Majkgårds testamente eller är det som vanligt en trådsanning/gissning presenterad av Ebba-klanen?

Baserat på ditt ordval i inlägget drog jag slutsatsen att du var upprörd. Jag ber om ursäkt om jag tolkade dina ord fel.

Citat:
Att Esbjörn först blir r.vknullad av fröken Usch o Dietz o sedan, som du påstår, blir r.vknullad av sina "vänner" gör inte saken bättre.
Frågan är vad Esbjörn vill.
Vill han det ena? Fine!
Vill han det andra? Fine!
2021-03-07, 14:12
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det värderingsintyg som införskaffats för Esbjörns svaromål, visar är att de värderingar Ebba Busch införskaffat är för låga. Med slutsatsen att en en exakt summa är det omöjligt att komma fram till utan en försäljning på öppna marknaden.

Jag personligen tror faktiskt att det inte vore så svårt att få ut 6 miljoner eller mer om man städade fastigheten, och reparerade de skador som gör att fastigheten benämns som ett ruckel.

Det finns andra aspekter som ingen mäklare har värderat, som att fastigheten har en stor tomt. Fastigheten är ianspråktagen på ett sätt som gör att den saknar betydelse för strandskyddets syften.

Det ger möjlighet till dispens till att bygga ut, skaffa komplement byggnader, Attefalls byggnader och allt möjligt som man inte kan göra på annan mark som inte har gammal bebyggelse. Det pågår redan planer på förtätning och anslutning av vatten och avlopp till Marielund som kommer gynna fastighetspriserna positivt, en sak alla i Marielund vet kommer ske inom kort.

Om jag hade diskuterat denna fastighet med en köpare, innan ett köp, hade jag redogjort för de möjligheter en fastighetsreglering kan innebära med avstyckning, eller ett ägobyte mellan en liten och en stor tomt, där en ny fastighet kan bildas för att finansera hela rasket. Vill man veta mer om vad man får lov att göra kan man ringa till lantmäteriet, och kommunen som är bra källor till information.

Fastigheter säljs genom mäklare när man vill veta det rätta marknadspriset. Det är bara auktion i undantagsfall som när en fastighet hamnar hos kronofogden som fastigheten säljs på deras auktioner.

Klart du kan få ut 6 miljoner om du rensar och renoverar. Du kan nog få ut 7 också. Frågan är hur mycket pengar du behöver punga ut med bara. Går du ens jämt upp?
2021-03-07, 14:13
Medlem
Rätt skall vara rätt.
Jag har tidigare skrivit att hr Binninge har en skatteskuld på 214.574:- och en skuld till brottsofferfonden på 111.000:-
Jag ringde Kronkalle i fredags för att kolla om skulden till brottsofferfonden härrör från våldtäktsmålet 2005 och det gör den.

Däremot har jag tidigare felaktigt angett hans totala skuldsaldo som skatteskuld.
Rätt siffror är:
80.633:- Skatteskuld från 2016.
22.363:- Skatteskuld från 2016.
111.000: Brottsofferfonden, skuldunderlag är en dom från december 2005
600:- Skuld till privatperson.

Skuldsaldo: 214.596:- (22:- högre än jag angav första gången, antagligen lite uppl ränta :-))
Varför båda skatteskulderna är fr ett och samma år vet jag inte. Kan ju kanske vara två olika skattetvister.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Du har ju helt rätt kollade Birthday.se och fann Esbjörn men missade att det fanns två till......Vem bor hos vem?och vem äger bostadsrätten?

Mrkoll säger att han bott där sen 12 januari
och de två andra som bor där har bott sen november respektive december förra året.
Så alla tre nya in i lägenheten.
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka

Kom gradvis försämring före eller efter komplettering med ny intervju av närmast anhörig?

Du är väl inte så okunnig (korkad) att du inte vet att kognitiva förmågor försämras med åldrandet?
Senast redigerad av Taggad 2021-03-07 kl. 14:16.
2021-03-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta är ett så ovanligt fastighetsköp, att jag som andra personer inte kunde hänga med i början av diskussioner, och då baseras våra slutsatser på fel information.

Nu är det självklart att mitt i allt elände är det tur för Esbjörn att Ebba Busch är en slarva maja med allt för mycket självförtroende, när hon inte anlitar mäklare. Det bidde ingen lagfart. Ebba Busch kan själv. Men inte när det finns tvingande formkrav i lag, som inte kan snackas bort. Hon föll på detaljerna när hon med berått mod fuskar i det hon definitivt inte kan. Med konsekvens att hon hamnar i en tingsrätt om hon vill segra mot en åldring.

Jag tycker det är tragikomiskt då hon kommer undan med att anklaga regeringen för att låta folk dö med berått mod, utan att ha kunskaper om folkrätt, där en anklagelse av det slaget ska utredas i Haag.

Jag tror Ebba Busch hade någon strategi där hon skulle ha olika steg, där bytet hamnar i en fälla. Hon är jaktintresserad, och brukar lösrykt tillämpa ord och begrepp, och andra kunskaper utanför sitt rätta sammanhang.

Det var olika avvägningar från Ebba Busch där ett oskyldigt möte i hemmet, med en tänd kandelaber i en trygg miljö för Esbjörn, var ett bättre alternativ än banken där situationens allvar skulle göra Esbjörn svår att övertyga, med ytterligare egenheter från honom som ett hinder på vägen till allt hon önskat sig. Nu var det dags för Ebba Busch att visa handlingskraft för det hade ödslats nog med tid på en gammal egensinnig gubbe. Min erfarenhet är att gamla gubbar är generellt sett envisa, och inte så enkla eller roliga att ha med att göra.

Med den rådgivning Ebba Busch haft, vänskapen med en mäklare tror jag att det fanns en plan, som sket sig. En strategi som kom till när det visade sig att Ebjörn var velig, inte gick att lita på, och när man kunde inte vara säker på om han verkligen ville sälja eller inte.

Exakt vilket formkrav är inte uppfyllt?? Det du skriver är nonsens.

Formkraven vid fastighetsköp är: Skriftligt-och avtalet mellan E och E är faktiskt skriftligt.
Fastighetsbeteckningen eller liknande-det är också uppfyllt.
Viljeförklaring att sälja- även det är uppfyllt
Köpeskilling- det finns naturligtvis också med.
Underskrifter- Också de finns på papperet
Så det finns ingen tvekan att avtalet gäller. Och ocker kommer inte att imponera på domaren, eftersom det finns värderingar gjorda i närheten av avtalat pris. Det argumentet har inte skuggan av en chans, helt enkelt, för att uttrycka sig på juridiska.

En annan sak är lagfarten, men den får hon, det är bara en tidsfråga. Och tiden kan bli mycket kostsam för Esbjörn, han kommer som förlorande part få betala alla kostnader pga av fördröjningen.
Senast redigerad av Hebdo 2021-03-07 kl. 14:19.
2021-03-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Mrkoll säger att han bott där sen 12 januari
och de två andra som bor där har bott sen november respektive december förra året.
Så alla tre nya in i lägenheten.

Mrkoll är opålitligt.
Mrkoll (och Merinfo) uppger att jag delar lägenhet med 2 andra personer. Den ena har flyttat in i lägenheten 13 år före mig och den andra 2 år efter mig.

Skattemyndigheten anser dock att endast jag bor i lägenheten.
2021-03-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
På en normal tomt ja men detta är ju helt igengrott eller tror du fruktträden beskärs varge år?

Dt du kallar igengrott är oönskad växtlighet man tar bort, med aktsamhet för att få fram trädgården.

Körsbär beskärs bara som unga träd för att forma grenar. Körsbär blir höga, och överlever inte hård beskärning. Jag har äldre körsbär som bara fåglar kommer åt. Men de blommar fint.

Gamla äpple- och päronträd underhåller man bara, tar bort döda genar, vattenskott och grenar som växer inåt.

Jag har mina vibbar om att Ebba Busch hade andra syften än att ge sina bostadslösa baaarn tak över huvudet. När man köper ett hus och röjer en trädgård tar det tid. Det tar lång tid att få fruktträd. Det finns mycket spännande som folk planterat på äldre fastigheter som kommer upp till våren och sommaren.

Ebba är för envis, hon riskerar för mycket, för ett ruckel. Jag tror det är de värden man inte ser när ett ruckel skymmer sikten för en markspekulation, där vinstintresset är drivkraften. Hade det varit en Sörgårdsidyll hon var ute efter hade fruktträden varit en viktig detalj att bevara.
2021-03-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja det har jag:

Det första är från hennes första inlägg i Facebook som publicerades här i sinhelhet den 10/10, den dagen var du även här och kommentera,men du kanske inte läste andras utan bara skrev?.
det andra är från 1:a inlägget i Expressens tidning där du har kommenterat flera inlägg dagen till ära ang det. den 9/10

Men du påstod att Esbjörn hade sökt upp Ebba, var inte det sant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in