2021-03-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nä på näst sista sidan står det att objektet kan värderas till 4,6-5 miljoner.
Det gör det faktiskt inte. Det står med stora bokstäver att fastigheten värderas till 4.6 miljoner.
2021-03-07, 13:50
Medlem
Citat:
Fast vi ska ju inte umgås med främmande människor inomhus, i synnerhet inte åldringar. Hur kan du ha missat det? Släpp det nu, du undergräver bara din trovärdighet om du fortsätter
Det var du som skrev att de brutit mot FHM:s restriktioner men du kan inte precisera vilken restriktion. Det är nog inte min trovärdighet som blir lidande av att du ljuger.
2021-03-07, 13:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Fem miljoner vet jag att jag läst, i ett dokument utlagt här, en värdering från Notar om jag inte minns fel.
Jag är ju av födsel och vana lat och orkar inte schrrolla för att hitta det.
Du mins fel.
Finns bara 4.2 samt 4.6 där Notar var den lägre. Och Den andra var från Densia samt att den ej är korrigerad för indexökningen 2121 så rakt jämförbart skiljer det ca 125k i skilnad.
2021-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Nä på näst sista sidan står det att objektet kan värderas till 4,6-5 miljoner.
Läs sista sidan där de gjort sin totala bedömning. Dessutom läs även sid 2 där de säger att den inte ska användas vid talan enligt Jordabalken. Dvs betyder inte så mycket egentligen. Ingen koll med tex sotaren att skorstenarna är ok.
2021-03-07, 13:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När jag fäller träd nära bostaden är jag med och bestämmer. Det blir annars fel träd som fälls och skadas. Fruktträd, och andra vårdträd som jag vill behålla står i vägen för den slags hantering du förespråkar. Man löser röjning av oönskad växtlighet med en skicklig arborist, inte med en motorsågsmassaker.

På en normal tomt ja men detta är ju helt igengrott eller tror du fruktträden beskärs varge år?
2021-03-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ja det var olagligt. Jag gjorde något olagligt ett år för jag hade en tvär värd.
Du predikar om högre moral samtidigt som du skyller ditt lagbrott på värden? Du skyller ifrån dig när du gör fel, men pekar med hela handen på andra som gör rätt.
2021-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står att fastigheten i februari 2021 är värderad till 4.6 miljoner.

Och i det läser jag att de värderar objektet till 4,5-5 miljoner.

Ni har båda rätt!

Densia skriver följande:

1 - "Vi bedömer att försålda fastigheter med egen strand indikerar ett marknadsvärde för värderingsobjektet i intervallet ca 4 500 000 - 5 000 000kr."

2 - "Bedömt marknadsvärde 4 600 000kr vid värdetidpunkten februari 2021"
2021-03-07, 13:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jo men det har varit så viktigt att poängtera att Ebba gjort allt rätt och riktigt och sedan är "era" uppgifter att det hela skett på en rätt kort tid.

Om det efter initial kontakt varit 1-2-3....x besök samtal

"jag vill köpa... det blir så bra... vore det inte skönt lämna över till en Marielundsbo.... det blir jättebra... har du funderat.... visst vill du sälja... jag är en perfekt köpare... hur går det... funderat klart... visst är det jättebra att sälja ditt hus... kom hem till mig på lite fika så kan vi prata om det.... jo kom det blir jättebra... det vore så skönt.... huset står bara och förfaller... jag ska göra det jättefint... du kan få komma dit hur mycket du vill.... min familj känner du ju... vi har ju träffats några gånger för några år sedan... huset var så fint... nu är det så igenväxt..... visst är det bra ide.... jag är en jättebra köpare... "

...jag fått huset värderat till ca 4 miljoner men då är det massor att göra... säkert en miljon för att städa av gården från oljespill och bensin... det är ditt ansvar att göra det... men jag kan göra det så slipper du tänka på det... så lite lägre än 4 kan jag tänka mig... nej tyvärr har inte värderingen skriftligt... besiktningsprotokoll är fullt med risker, det är ju jättemycket att göra... huset måste tas om hand... nu... så vad säger du. nu fixar vi det här... ska vi boka en tid?.. mäklare.. ja.. det är dyrt. vi hade en mäklare på vårt förra hus betalade mer än 100 000 och de gjorde ingenting.... ok.. absolut ok, men ingen mäklare... det är en jättebra ide... bra för dig..

Du bara fabulerar kom med lite fakta i stället för bull.
2021-03-07, 13:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Spelar det egentligen så stor roll? Dock har jag aldrig sett en stor pigkammare.
Vi ska definitivt inte umgås med någon utanför vår närmsta bubbla. Vi kan väl knappast tro att Esbjörn tillhörde Ebbas närmast bubbla.

Precis o vad säger att dom kuttra där då.
2021-03-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det framgår av köpeavtalet att innan resterande köpeskilling betalas ska Esbjörn lösa sin belåning av fastighetens pantbrev, efter detta utbetalas resterande köpeskilling och köpebrev undertecknas.
Så resterande köpeskilling kan inte betalas innan Esbjörn fullföljt sin del av köpeavtalet och han dök inte upp på banken, så Ebba får enligt avtalet inte heller betala ut resterande köpeskilling.

Man kan få belåning för köpeskilling, om handpenningen redan är betald, pantbrev obelånat och köpebrevet bevittnat och korrekt, samt att allt detta görs via banken.

Detta är ett så ovanligt fastighetsköp, att jag som andra personer inte kunde hänga med i början av diskussioner, och då baseras våra slutsatser på fel information.

Nu är det självklart att mitt i allt elände är det tur för Esbjörn att Ebba Busch är en slarva maja med allt för mycket självförtroende, när hon inte anlitar mäklare. Det bidde ingen lagfart. Ebba Busch kan själv. Men inte när det finns tvingande formkrav i lag, som inte kan snackas bort. Hon föll på detaljerna när hon med berått mod fuskar i det hon definitivt inte kan. Med konsekvens att hon hamnar i en tingsrätt om hon vill segra mot en åldring.

Jag tycker det är tragikomiskt då hon kommer undan med att anklaga regeringen för att låta folk dö med berått mod, utan att ha kunskaper om folkrätt, där en anklagelse av det slaget ska utredas i Haag.

Jag tror Ebba Busch hade någon strategi där hon skulle ha olika steg, där bytet hamnar i en fälla. Hon är jaktintresserad, och brukar lösrykt tillämpa ord och begrepp, och andra kunskaper utanför sitt rätta sammanhang.

Det var olika avvägningar från Ebba Busch där ett oskyldigt möte i hemmet, med en tänd kandelaber i en trygg miljö för Esbjörn, var ett bättre alternativ än banken där situationens allvar skulle göra Esbjörn svår att övertyga, med ytterligare egenheter från honom som ett hinder på vägen till allt hon önskat sig. Nu var det dags för Ebba Busch att visa handlingskraft för det hade ödslats nog med tid på en gammal egensinnig gubbe. Min erfarenhet är att gamla gubbar är generellt sett envisa, och inte så enkla eller roliga att ha med att göra.

Med den rådgivning Ebba Busch haft, vänskapen med en mäklare tror jag att det fanns en plan, som sket sig. En strategi som kom till när det visade sig att Ebjörn var velig, inte gick att lita på, och när man kunde inte vara säker på om han verkligen ville sälja eller inte.
2021-03-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Läs sista sidan där de gjort sin totala bedömning. Dessutom läs även sid 2 där de säger att den inte ska användas vid talan enligt Jordabalken. Dvs betyder inte så mycket egentligen. Ingen koll med tex sotaren att skorstenarna är ok.
Det står under rubriken Uppdrag att värderingen är framtagen för att utgöra underlag i samband med tvist. Den är beställd av Binninge för detta specifika fall. Friskrivningen i övrigt handlar om att värderingen inte kan användas som underlag vid andra framtida tvister. Det är en ren värdering för engångsbruk.
2021-03-07, 14:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Absolut, ungefär som skett här i tråden - hur det varit flera månader av tid för Esbjörn att tänka efter men sedan ger ni själva ett tidsschema där det kanske vari komprimerat på 1-2 veckor.
Trevligt - fantasifullt - mycket tid för Esbjörn att fundera på (i värsta fall)
Om du läser det rätt ser du ätt det är ca 4 v men det har ej framkommit vilken dag det började

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in