2021-03-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Och i det läser jag att de värderar objektet till 4,5-5 miljoner.
Det står att fastigheten i februari 2021 är värderad till 4.6 miljoner.
2021-03-07, 13:37
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du sammanfattar varför en fastighet som är svår att värdera, eller där det kan uppstå tvist om värderingen, ska säljas av en mäklare. Den öppna marknaden talar om vad som är rätt marknadspris.

Vi följer alla slutpriser på Booli, och auktioner om vad lös gendom kan vara värt. Bilar och båtar är enkla att värdera, konst och antikviteter svårare. Fastigheter är svårast då det handlar om den viktigaste ägodelen som folk flest äger. Lös egendom i tvist hamnar ofta på auktion. Det är så vi gör i Sverige för att inte gynna folk otillbörligt på bekostnad av andra människor.

Värdering av en sakkunnig baseras på tidigare försäljningar av annan egendom som jämförelse objekt, för att komma fram till det rätta värdet, med reservation för felmarginaler som inte kan förutsägas. Men att främlingar ska ha samma sorts värdering man gör i bodelningar är sunkigt.

Med Ebba Busch sätt att göra värdering hade det också blivit en tvist per automatik om detta varit ett arvskifte eller bodelning. Hon hade aldrig själv accepterat att hennes före detta man på eget bevåg skaffat två värderingar hon själv, inte fått ta del av, och inte medverkat till, innan hon signerar en bodelning.

Självklart hade det funnits fler intressenter om huset kommit ut på öppna marknaden. Det är omöjligt att säga vad köpeskillingen skulle blivit när spekulanter fått bjuda mot varandra.
Med dagens låga räntor och rotavdrag så är intresset givetvis extra stort. I synnerhet för ett objekt som ligger ostört men ändå nära både centrala Uppsala och Stockholm. Att huset sedan har en sjötomt är givetvis oslagbart.

Tomten är även tillräckligt stor (för att om det är tillåtet) uppföra en byggnad för uthyrning. Idag är de första 40 000:- av hyresintäkterna skattebefriade. Det är bara att kolla runt i Stockholm där var och vartannat garage i villaområdena byggts om för boende till uthyrning.
2021-03-07, 13:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Fick mig just det sagt

Jag som tyckte/trodde att det gällde att vi har väldigt många namn här som egentligen inte är publika.
Typ släktingar till Esb och vad pensionatstanten heter och den som kört honom i bil lite hit och dit.
(tänker på den dagen någon kör en ratsit på mig bara för att en släkting är i rampljuset och det ska vändas in o ut hur många bilar jag har och av vilket märke osv osv)
Jo det är beklagligt, och det är kanske upp till var och en att tänka sig för innan man skriver ut ett namn.
Dock är det tidens anda och samma sak skulle kunna hända oss alla. Om tillexempel ond bråd död skulle slå ner i din släkt skulle du bli uthängda och granskad här.
2021-03-07, 13:38
Medlem
Citat:
avtalet må vara juridisk gilltigt. Detta betyder inte att det uppnår en moralisk standard man bör kunna förvänta sig av en kristen person som säger sig värna om de gamla.
Finns det olika avtal för kristna och okristna?
2021-03-07, 13:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför är han skriven där?
När jag hyrde ut i andra hand stog jag kvarskriven för att jag inte fick hyra ut för min värld.
2021-03-07, 13:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Det står att fastigheten i februari 2021 är värderad till 4.6 miljoner.
Nä på näst sista sidan står det att objektet kan värderas till 4,6-5 miljoner.
2021-03-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Självklart bröt hon mot restriktionerna när hon sökte upp främlingen Esbjörn gång på. Hon hade ingen aning om hans hälsotillstånd mer än att hon uppfattade honom som lite egen. Där satt de i stearinljusets sken när Ebba instruerade vart Esbjörn skulle skriva under, nära varandra. Det där förstår nog du också om du tänker efter. Vadå berått mod - hon kanske ville döda Esbjörn?
Stig Malm dog idag efter sviterna av C19, 79 år gammal.
Vilken restriktion bröt de emot? Enligt Esbjörn satt de i varsin ände av bordet. Det var en eftermiddag i augusti och fullt dagsljus. Kandelabrarna kanske var mot virus?
2021-03-07, 13:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Finns det olika avtal för kristna och okristna?
Ja uppenbarligen har vi som inte är kristna högre moral, jag tycker ju det Ebba gjort är omoraliskt.
Generellt behöver man oxå ha högre moral om man är polis, präst eller politiker. Dessa yrken är förtroende yrken.
2021-03-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Självklart hade det funnits fler intressenter om huset kommit ut på öppna marknaden. Det är omöjligt att säga vad köpeskillingen skulle blivit när spekulanter fått bjuda mot varandra.
Med dagens låga räntor och rotavdrag så är intresset givetvis extra stort. I synnerhet för ett objekt som ligger ostört men ändå nära både centrala Uppsala och Stockholm. Att huset sedan har en sjötomt är givetvis oslagbart.

Tomten är även tillräckligt stor (för att om det är tillåtet) uppföra en byggnad för uthyrning. Idag är de första 40 000:- av hyresintäkterna skattebefriade. Det är bara att kolla runt i Stockholm där var och vartannat garage i villaområdena byggts om för boende till uthyrning.
Esbjörn som säljare hade kunnat anordna en fastighetsauktion eller ett anbudsförfarande. Då hade priset lika gärna kunnat bli lägre. Det kommer vi aldrig att få veta eftersom det är ett rent hypotetiskt scenario. Det är därför det finns värderingsinstitut som gör fastighetsvärderingar.
2021-03-07, 13:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Vilken restriktion bröt de emot? Enligt Esbjörn satt de i varsin ände av bordet. Det var en eftermiddag i augusti och fullt dagsljus. Kandelabrarna kanske var mot virus?
Fast vi ska ju inte umgås med främmande människor inomhus, i synnerhet inte åldringar. Hur kan du ha missat det? Släpp det nu, du undergräver bara din trovärdighet om du fortsätter
2021-03-07, 13:45
Medlem
Citat:
När jag hyrde ut i andra hand stog jag kvarskriven för att jag inte fick hyra ut för min värld.
Det kallas inte kvarskrivning, det kallas olaglig andrahandsuthyrning och folkbokföringsbrott. Hoppas att Esbjörn inte håller på med såna olagligheter.
2021-03-07, 13:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Det kallas inte kvarskrivning, det kallas olaglig andrahandsuthyrning och folkbokföringsbrott. Hoppas att Esbjörn inte håller på med såna olagligheter.
Ja det var olagligt. Jag gjorde något olagligt ett år för jag hade en tvär värd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in