Citat:
Har nu läst X och är SÅ besviken. Som många misstänkte så lyckades Ajvide inte alls knyta ihop säcken och förklara de två andra böckerna. Så många lösa trådar! Kändes mest som att läsa Snabba Cash eller något. Fick nästan panik de sista sidorna när jag insåg att han inte skulle hinna förklara något alls.
Karaktärerna i första boken, den lilla onda flickan, de förbrända, hunden och katten..? Och hur hamnade de på fältet?
Vad tycker ni andra om sista boken?
Karaktärerna i första boken, den lilla onda flickan, de förbrända, hunden och katten..? Och hur hamnade de på fältet?
Vad tycker ni andra om sista boken?
Jag tyckte att den var mer spännande och bättre skriven än de två tidigare böckerna i trilogin, och bibehöll spänningen in i det sista (jag tyckte dock att första boken, Himmelstrand, hade ett intressantare grundkoncept). Men ja, det saknades en hel del upplösningar. Det känns som om JAL ändrat sin mytologi under skrivandets gång, vilket gjort att en del grejer, som de du nämner, helt enkelt inte har någon förklaring längre.
Undrar särskilt över t ex Sigge,
Vem, eller snarare VAD, fan är det? Är det samma "person" som den svarta tigern? Är det en varelse av samma "art" som X? För övrigt kändes X grandiosa plan jävligt komplicerad för att i slutändan bara handla om att ta kål på ett par poliser, när han kan teleportera sig! Och jag fattar att han har magiska krafter, men samtidigt verkar han ju närmast efterbliven och är uppenbarligen inte osårbar eller allsmäktig — hur kan han sköta ett gigantiskt knarkimperium, vad det verkar helt själv?
varför husvagnarna hamnade på fältet (snarare än hur, det känns ganska sekundärt i detta fall), den onda flickan Molly (var hon ett övernaturligt monster eller bara ett psyksjukt barn?) och en massa andra mystiska varelser, vad hade egentligen Brunkebergstunneln med allt att göra? Etc., etc.
Det finns en del kopplingar till andra historier av JAL, men de flesta (jag har i och för sig inte läst alla hans böcker) är mest referenser till oförklarliga brottsfall (som vi läsare vet utförts av t ex vampyrer). Men det här med det saliggörande mörkret är också temat för hans novell "Mörkret varur hjärtat slår", som går att lyssna på här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4736