Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-10, 13:54
  #289
Medlem
NoTruces avatar
Nu har jag läst alla berättelser utom Tjärven (pallar inte 160 sidor om zombier i presens, sorry). Här är mina omdömen:

Havssvalget
Synd att samlingens sämsta berättelse kommer först. Här finns onekligen potential, men det blir för rörigt. Perspektivet skiftar från första till tredje person, och tempus från imperfekt till presens. Dessutom känns avsnitten som berättas av kvinnan väldigt ojämna. Expositionen är för klumpig, och kvinnans vokabulär pendlar mellan högt och lågt. Det är svårt att göra trovärdiga karaktärer på kort utrymme, vilket märks här. Utöver det är JAL övertydlig i sin beskrivning av ungen.


Det hade kunnat göras mer diskret och därmed renderat större effekt. Men jag gillar idén.

Varför dröjde du?
En av de bättre berättelserna. Jag har som sagt läst den på engelska tidigare, och märkligt nog föredrar jag den versionen. Måste betyda att översättningen var riktigt bra. Här har vi en poetisk berättelse som förmår göra något på det uttjatade vampyr-/blodsmittetemat. Tempot är i det närmaste perfekt och allt flyter på. Slutet är väl lite förvirrande, men det gör åtminstone att man får tänka. Inte varje dag man får lära sig nya slangord heller - hade ingen aning om vad en gnoa var innan, men nu vet jag.

Vad mig tillkommer
Den här gillade jag också. Situationen som uppstår mellan huvudpersonen och den mystiske gårdskarlen får en riktigt skön upplösning. Antagonisten är skönt obehaglig utan att det går överstyr till parodi. Mot slutet av novellen befinner sig hjältinnan i någon slags


och då blir det bitvis rätt spännande. Gillade också följande:


Speciella omständigheter
Den här kändes definitivt för anonym. Paret som flyttar in i ett mystiskt hus har gjorts en miljard gånger för mycket. Man måste vara väldigt originell för att det ska funka. Varelsen i källaren är för outvecklad för att det ska bli riktigt läskigt. Medges dock att brödscenen på slutet var lite småcreepy.

Hår
Här har vi återigen problemet när författaren vill anlägga ett örnperspektiv och samtidigt komma karaktärerna nära. Det funkar hyfsat, men inte helt hundra. Ändå en rätt bra närvarokänsla. Den begåvningsklene lillebrodern hade jag gärna läst mer om, han verkade sympatisk som gjorde vad han kunde under omständigheterna.


Våran hud, vårat blod, våra ben
Kanske samlingens bästa. Trodde inte JAL skulle gå så långt som han gjorde på slutet. Grundidén är rätt originell också. Och de där små barnen! Att man inte får en förklaring till riktigt varför Benke gjorde som han gjorde tycker jag är ganska bra. De bästa berättelserna lämnar sådant till läsaren. Scenen där berättaren går runt i skogen med keyboarden om halsen är riktigt suggestiv och skulle nog göra sig bra på film.
Citera
2016-06-15, 06:28
  #290
Medlem
Sibiriens avatar
Jag blir fan inte klok på sista meningen i Himmelstrad.
Citera
2016-06-15, 07:59
  #291
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag har endast läst Låt den rätte komma in och novellen Låt de gamla drömmarna dö (från novellsamlingen med samma namn, skippade de andra novellerna eftersom jag endast var intresserad av att veta vad som hände med Oskar och Eli). Vilken bok av Ajvide Lindqvist bör jag läsa nu?
Citera
2016-06-15, 09:45
  #292
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har endast läst Låt den rätte komma in och novellen Låt de gamla drömmarna dö (från novellsamlingen med samma namn, skippade de andra novellerna eftersom jag endast var intresserad av att veta vad som hände med Oskar och Eli). Vilken bok av Ajvide Lindqvist bör jag läsa nu?

Jag tycker novellsamlingen "Pappersväggar" håller överlag hög klass.
Även resten av "Låt De Gamla Drömmarna Dö" och "Lille Stjärna" är helt klart läsvärda.
Citera
2016-06-19, 02:40
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har endast läst Låt den rätte komma in och novellen Låt de gamla drömmarna dö (från novellsamlingen med samma namn, skippade de andra novellerna eftersom jag endast var intresserad av att veta vad som hände med Oskar och Eli). Vilken bok av Ajvide Lindqvist bör jag läsa nu?

Den läskigaste romanen skulle jag, utan tvekan, säga är Människohamn.
Citera
2016-06-26, 20:39
  #294
Medlem
Ansiktsburk av Erik Pettersson är bäst.Psykologisk självbiografisk humoristisk och lite till.
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Den läskigaste romanen skulle jag, utan tvekan, säga är Människohamn.
Citera
2016-10-24, 23:00
  #295
Medlem
John läser upp nyskriven novell i Sveriges Radio http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4736

Vet inte riktigt vad jag tycker om den faktiskt.
Citera
2017-02-11, 22:31
  #296
Medlem
Concubines avatar
Någon som vet hur det går med skapandeprocessen av sista (?) delen av serien som påbörjades med Himmelstrand? Har väl en hundra sidor kvar på redan nämnda men verkar skitbra och har redan Rörelsen lånad.
Citera
2017-08-14, 00:54
  #297
Medlem
släpps nu den 21a Augusti.

X - Den sista platsen

Var man på nån bokmässa i Visby förra eller om det var förrförra helgen kunde man nappa åt sig den redan då... någon som köpt den på Gotland redan?


Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Någon som vet hur det går med skapandeprocessen av sista (?) delen av serien som påbörjades med Himmelstrand? Har väl en hundra sidor kvar på redan nämnda men verkar skitbra och har redan Rörelsen lånad.
Citera
2017-08-20, 01:20
  #298
Avstängd
Myshufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fireplayer
släpps nu den 21a Augusti.

X - Den sista platsen

Var man på nån bokmässa i Visby förra eller om det var förrförra helgen kunde man nappa åt sig den redan då... någon som köpt den på Gotland redan?

Den ska lätt läsas. Jag tänder.
Citera
2017-09-10, 00:02
  #299
Medlem
Läste både Himmelstrand och Rörelsen när de kom och har inte plockat upp dem sedan dess. Har glömt bort en del från böckerna (förutom att de inte var så superbra). Nu tänkte jag ta mig an X. Är det någon mening att läsa om Himmelstrand och Rörelsen innan, eller kan jag lika gärna skita i det?
Citera
2017-10-11, 13:46
  #300
Medlem
Hamsterbolls avatar
Har nu läst X och är SÅ besviken. Som många misstänkte så lyckades Ajvide inte alls knyta ihop säcken och förklara de två andra böckerna. Så många lösa trådar! Kändes mest som att läsa Snabba Cash eller något. Fick nästan panik de sista sidorna när jag insåg att han inte skulle hinna förklara något alls.

Karaktärerna i första boken, den lilla onda flickan, de förbrända, hunden och katten..? Och hur hamnade de på fältet?

Vad tycker ni andra om sista boken?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback