2021-03-07, 11:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Okej så nu vill Majkgård att fastigheten går till allmänna arvsfonden? Hon ville ju åt Esbjörns tillgångar säger ni? Då är det väl bättre för henne att han säljer fastigheten?

Till allmänna arvsfonden går den inte, Esb har ju minst en brorson... Men han har ju rätt att testamentera allt till vem han vill, finns inga laglotter för brorsöner.

Citat:
– Jag minns när jag besökte den yngre brorsan, då han låg döende på sjukhus. Hon kom upp och såg till att testamentet blev undertecknat.

Så här är kurskårdsägarinnans tidigare handlande beskrivet i Aftonbladet, min gissning är att testamentet redan är skrivet den här gången... (Eftersom två personer ringde Ebba och gjorde gällande att huset redan var deras typ..., den ena var ju MZ)
2021-03-07, 11:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om någon anklagas för att med ”berått mod utsatt en annan för smitta” så är det väl ganska relevant om någon blev smittad?

Om ingen blev sjuk så blev ingen heller utsatt för smitta.

Då var förmodligen anklagelsen felaktig, eller hur?
Det är inte det minsta relevant faktiskt. Om alla skulle resonera som Ebba angående de satta restrektionetna skulle väldigt många fler bli smittade.
Men nu släpper vi det. Det var fel av Ebba att umgås med en 80-årig man innomhus mitt under brinnande pandemin.

Att tycka så är rätt, jag skulle sträcka mig så långt som att det faktisk är fakta och till och med sanningen.
2021-03-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Exakt det citatet hade jag oxå klippt ut.

Visst är det fruktansvärt raljerande av honom. Han dumförklarar de som har kritik mot Ebba, han påstår att deras åsikt inte är grundade utan att de bygger på en primtal känsla av avund.

Själv tar han upp sådant som själv nämt här som frågetecken, utan att med ett ord ifrågasätta motsägelserna i det han skriver.

Han utelämnar även viktiga fakta, som att Ebba har fått fastigheten till ett förvånansvärt lågt pris. Samt att värderingen som priser bygger på är satt av hennes väninnas bror.
Heter Ebbas vänninas bror Notar eller Densia? Det var ny information.
2021-03-07, 11:30
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.

Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.

Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!

Tycker så synd om både Esb och Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och du tror att banken får göra det...?
Returnera en handpenning för säljaren fått för sig något. Helt utan samtycke från den andra parten. Bara sådär lite i smyg?
Hur korkade är folk egentligen?

Lite underligt är det med först ångra sig dagen efter och direkt försökt returnera handpenningen.
Den kom först 5 dagar efter att han ”ångrat sig”, varför kontaktade han inte köparen istället ?
Bankbesöket för att returnera var inte direkt handpenningen kommit in, eller av Esbjörn själv.
Det skedde först 14 dagar efter att köpeavtal skrivits under, 10 dagar efter att handpenningen betalats ut till Esbjörn och försöket att återbetala handpenningen gjordes av Majkgård.

Helt rätt även av banken när det gäller avtal inom JB, avtal om hävning måste finnas först.
Banken är mäklare och vet vad som gäller i fråga om köpeavtal för fastigheter, då handpenningen inkommit kontot för 10 dagar sedan är returnering inte heller aktuell då den är accepterad.
2021-03-07, 11:31
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Till allmänna arvsfonden går den inte, Esb har ju minst en brorson... Men han har ju rätt att testamentera allt till vem han vill, finns inga laglotter för brorsöner.

Så här är kurskårdsägarinnans tidigare handlande beskrivet i Aftonbladet, min gissning är att testamentet redan är skrivet den här gången... (Eftersom två personer ringde Ebba och gjorde gällande att huset redan var deras typ..., den ena var ju MZ)

Oj, den uppgiften (det svärtade) har jag inte sett förut. Kan du ge mig din källa till det? När hände det? Vem var den andra?
2021-03-07, 11:32
Medlem
Citat:
Vad säger dessa två mäklare som värderade fastigheten till 6 miljoner nu när det finns två värderingar på 4.2 och 4.5 miljoner? De hade uppenbarligen inte så rätt. Har de bett om ursäkt för att de lurade dig? Den som ännu är yrkesverksam var kanske inte så seriös när allt kom till kritan? Den pensionerade kan kanske skylla på lätta kognitiva svårigheter?

Du sammanfattar varför en fastighet som är svår att värdera, eller där det kan uppstå tvist om värderingen, ska säljas av en mäklare. Den öppna marknaden talar om vad som är rätt marknadspris.

Vi följer alla slutpriser på Booli, och auktioner om vad lös gendom kan vara värt. Bilar och båtar är enkla att värdera, konst och antikviteter svårare. Fastigheter är svårast då det handlar om den viktigaste ägodelen som folk flest äger. Lös egendom i tvist hamnar ofta på auktion. Det är så vi gör i Sverige för att inte gynna folk otillbörligt på bekostnad av andra människor.

Värdering av en sakkunnig baseras på tidigare försäljningar av annan egendom som jämförelse objekt, för att komma fram till det rätta värdet, med reservation för felmarginaler som inte kan förutsägas. Men att främlingar ska ha samma sorts värdering man gör i bodelningar är sunkigt.

Med Ebba Busch sätt att göra värdering hade det också blivit en tvist per automatik om detta varit ett arvskifte eller bodelning. Hon hade aldrig själv accepterat att hennes före detta man på eget bevåg skaffat två värderingar hon själv, inte fått ta del av, och inte medverkat till, innan hon signerar en bodelning.
2021-03-07, 11:32
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jo men det har varit så viktigt att poängtera att Ebba gjort allt rätt och riktigt och sedan är "era" uppgifter att det hela skett på en rätt kort tid.

Om det efter initial kontakt varit 1-2-3....x besök samtal

"jag vill köpa... det blir så bra... vore det inte skönt lämna över till en Marielundsbo.... det blir jättebra... har du funderat.... visst vill du sälja... jag är en perfekt köpare... hur går det... funderat klart... visst är det jättebra att sälja ditt hus... kom hem till mig på lite fika så kan vi prata om det.... jo kom det blir jättebra... det vore så skönt.... huset står bara och förfaller... jag ska göra det jättefint... du kan få komma dit hur mycket du vill.... min familj känner du ju... vi har ju träffats några gånger för några år sedan... huset var så fint... nu är det så igenväxt..... visst är det bra ide.... jag är en jättebra köpare... "

...jag fått huset värderat till ca 4 miljoner men då är det massor att göra... säkert en miljon för att städa av gården från oljespill och bensin... det är ditt ansvar att göra det... men jag kan göra det så slipper du tänka på det... så lite lägre än 4 kan jag tänka mig... nej tyvärr har inte värderingen skriftligt... besiktningsprotokoll är fullt med risker, det är ju jättemycket att göra... huset måste tas om hand... nu... så vad säger du. nu fixar vi det här... ska vi boka en tid?.. mäklare.. ja.. det är dyrt. vi hade en mäklare på vårt förra hus betalade mer än 100 000 och de gjorde ingenting.... ok.. absolut ok, men ingen mäklare... det är en jättebra ide... bra för dig..
Ja en duktig försäljare kan sälja snö till eskimåer sägs det ju.

Jag får en liten stressad känsla i magen när jag läser vad du skriver och tänker att det var Ebba skulle gå på så där mot mig.

Om hon går på sådär mot någon med en kognitiv funktionsnedsättning förstår jag att det blir förvirrande.
2021-03-07, 11:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är inte det minsta relevant faktiskt. Om alla skulle resonera som Ebba angående de satta restrektionetna skulle väldigt många fler bli smittade.
Men nu släpper vi det. Det var fel av Ebba att umgås med en 80-årig man innomhus mitt under brinnande pandemin.

Att tycka så är rätt, jag skulle sträcka mig så långt som att det faktisk är fakta och till och med sanningen.

Mitt under brinnande pandemin är ren lögn, det var en rejäl minskning av smittan i somras, du kanske hör talas om att första vågen kom i våras, och andra vågen nu i höst, mellan vågor finns en vågdal, kanske inte helt okänt ens för dig?
2021-03-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Mitt under brinnande pandemin är ren lögn, det var en rejäl minskning av smittan i somras, du kanske hör talas om att första vågen kom i våras, och andra vågen nu i höst, mellan vågor finns en vågdal, kanske inte helt okänt ens för dig?
fast rekommendationen för 70+ att de inte skulle träffa andra och hålla sig isolerade låg kvar under hela sommaren ända fram till 22/10
2021-03-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Hur det gick till? Det har ju Ebba beskrivit. Vidare har Esbjörn till exempel sagt att han kände sig smickrad (minns inte exakt ordval) och senare pressad. Om Ebba nu var så noga att allt skulle gå "rätt" till anser t.ex. jag att hon skulle ha kunnat propsa på att en mäklare skulle vara med vid köpet.
Esbjörn berättade även om månskensljuset från kandelabrarna den där eftermiddagen i augusti och att han drumlat till det och råkat skriva på ett papper. Priset var också lite lågt. Jag tror att han har träffat på någon mäklare som på samma sätt som en i tråden har värderat fastigheten till 6 miljoner.
2021-03-07, 11:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så många..?
Ett hundratal vänsterjournalister och en handfull dårar på Flashback kan knappast räknas som "många".
Du glömde alla som uppger att de inte skulle rösta på KD längre. Det vill säga raset i oppionsmätnigarna.
2021-03-07, 11:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ebba betalade 3.9 miljoner för det som Majkgård räknade med att få gratis för sin ”godhet”. Ser du inte skillnaden?
Men Majkgård har ju aldrig antytt att hon ville ha det. Matz skulle ju ärva det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in