Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Du har en poäng och det inser expressens ledarredaktion också och har därför gjort en pudel och nu tar tydligt parti för Ebba Busch i förtalsfrågan.
https://www.expressen.se/ledare/nej-ebba-busch-ar-ingen-brottsling/
Parallellt håller KD-toppen Lars Adaktusson på att förbereda två stämningsansökningar mot Dagens Nyheter om förtal. Media vill inte bli bakbundna av ständiga förtalsmål.
Jag har kollat din posthistorik, och kommit till slutsatsen att du lever I villfarelsen om att det är så här det går till när man som frånskild skaffar bostad. Eller som politiker, makthavare, utnyttjar sin övertalningsförmåga i en dubiös affär där motparten är en "egen" sorts gubbe som har en fastighet som är igenvuxen, och i uppenbart behov av underhåll. Den sorts gamla gubbar finns överallt i Sverige. Äldre gubbar som mot lite sällskap och vänlighet fäller träd, och hjälper damerna med olika enkla sysslor.
Att Ebba Busch kan övertala folk till att rösta på KD med en skicklighet, sällan skådad inför ett riksdagsval, skickligare än ingen annan vet ju alla. I ett dilemma perspektiv är den nyttan KD har av henne som dominerar debattens vinkling. Det är orsaken till Att KD nu har en surdeg där det etiska och kristna perspektivet är problematiska. Dilemmat som är i detta fall ett problem som inte går att lösa, olika värderingar som står emot varandra, där Ebba Busch tillmäts allt för stor betydelse i möjligheten att bilda en borgerlig regering inför nästa val. En betydelse hon inte kan hantera då hon förstör sitt varumärke som influenser och röstmagnet, där hon själv i ett drama belyser denna problematik med valet mellan pest eller kolera.
Att komma till fel slutsats som att Ebba Busch är ett offer, lurad av Esbjörn, visar på att folk vill ha den sorts ledare som henne. Jag ser bara konstiga personer, definitivt "egna", med dunkla agendor där makt och pengar står i fokus. Diverse hot mot demokratin som nu ploppar upp överallt på jordklotet i en tid av social oro.
Vi tolkar alla olika det vi läser i tidningen.
Inget av det Expressen skrivit om denna affär är förtal. Inget av det som skrivs i media kan balansera det förtal Ebba Busch ägnar sig åt när hon vill påverka utgången av denna tvist med Esbjörn.
Det media skriver kallas för granskning och att journalister gör sitt jobb, och gör rätt för brödfödan. Den tredje statsmakten har som uppgift att granska, inte bara de andra statsmakterna utan också hela samhället. De andra statsmakterna är alla politiker; regering och riksdag. Jag som medborgare är också fri att granska om medierna gör sitt jobb, och visa mitt missnöje genom att sluta läsa skiten och de åsikter vissa tidningar förmedlar. Vi är många i Sverige som medverkar till tidningsdöden.
Att Lars Adaktusson skulle förbereda två stämningsansökningar mot Expressen är fake news. Han är själv journalist och känner till de pressetiska regler vi har i Sverige. Ditt inlägg i debatten var ett praktexempel på hur man planterar desinformation. Som politiker vill han inte trigga igång ytterligare en debatt om KD och Ebba Busch. Men jag kan ha fel. Det hade jag förr om Ebba Busch.