2021-03-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast nu skulle ju Esbjörns hus aldrig gå till allmänsarvsfonden. Det skulle brors sonen ärva.
Den som har testamentet ärver huset eftersom bröstarvingar saknas. Men nu valde ju Esbjörn att sälja i stället.
2021-03-07, 10:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
För att hon kanske känner det obehagligt att vara omnämnd här, och i media, och av Ebba, hade inte du tyckt det själv? Att vara föremål för en nyhet som inte kunnat undgå någon i hela riket.

Det är konstig att denna gemensamma bekanta och väninnan som var med vid kontraktsskrivning inte har blivit granskade. Tänk om det hela planerades av den gemensamma bekanta? Ni vill ju tro att det vara överlagt och noga planerat då måste det ju ha börjat där. Eftersom det var Ebba som tog initiativ till att börja med. och inte tvärtom.
Du är nog rätt ute. Ebba har koppling till området och med den illistiga förslagenhet hon uppvisar så är det mer än sannolikt hon skaffat sig all info om gubben innan hon bestämde sig för att det var hennes hus. Det var säkert noga planerat med Ebba klanen involverad.
Senast redigerad av Taggad 2021-03-07 kl. 10:40.
2021-03-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du är nog rätt ute. Ebba har koppling till området och med den illistiga förslagenhet hon uppvisar så är det mer än sannolikt hon skaffat sig all info om gubben innan hon bestämde sig för att det var hennes hus.
Hon betalade ett marknadsmässigt pris för ett hus.
2021-03-07, 10:38
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Ebba Busch är helt utan etik och moral,.....zip,.

(Ebbaklanen här inne har nog inga problem med att Esbjörn är fullständigt frisk att kunna sälja sälja sin släkgård men inte att få ha körkort! Men inget nytt, de gissar, tycker, tror, sen vrider och vänder de på allt tills det passar in för deras Gudinna Ebba!)
Är man exempelvis blind betyder det inte att det är fel på förståndet men man får inte körkort (men kanske snart även det går för sig i "demokratiska Sverige".
Och, jag röstar inte ens på Ebba eftersom jag är finsk medborgare men jag småler när jag på sidan om ser hur det spårat helt ur i denna debatt.
Esbjörn har sålt sin fastighet och Ebba har köpt. Punkt slut. Ebba gör helt rätt enligt jordabalken.
Ni kan hålla på med sandlådejuridik bäst ni vill men ert mål var de facto bara att svärta ner Ebba, så genomskinligt och ömkligt.
2021-03-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En googling bort förklarar vem denna Hjörne är:

https://www.expressen.se/gt/har-ar-mediepampens-lyxliv-for-miljonerna/

Likheter med Busken?
ja de verkar vara samma skrot och korn. Varför ska ALLTID en kvinnas utseende kommenteras??? Är hon inte snygg så är hon ful. Men det kommer ALLTID upp och ska kommenteras. Det räknas liksom inte hur man är som person och hur man agerar. De flesta som motsätter sig Ebbas agerande är just för hennes agerande, inte för hur hon ser ut.
jäkla Gubbslem Peter Hjörne
Senast redigerad av sandraso 2021-03-07 kl. 10:46.
2021-03-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Är man exempelvis blind betyder det inte att det är fel på förståndet men man får inte körkort (men kanske snart även det går för sig i "demokratiska Sverige".
Och, jag röstar inte ens på Ebba eftersom jag är finsk medborgare men jag småler när jag på sidan om ser hur det spårat helt ur i denna debatt.
Esbjörn har sålt sin fastighet och Ebba har köpt. Punkt slut. Ebba gör helt rätt enligt jordabalken.
Ni kan hålla på med sandlådejuridik bäst ni vill men ert mål var de facto bara att svärta ner Ebba, så genomskinligt och ömkligt.

Slag under bältet att hålla sig till sakfrågan på det där viset ...
2021-03-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Har förklarat att det är en fd mäklare samt en nuvarande seriös mäklare, båda med Uppsala som hemvist.
De har full kännedom om området mm, så dessa värderingar är inte det minsta märkliga.
Snart kommer ju även fler värderingar att komma fram så då får vi ju se hur rätt eller fel dessa två har varit.
Vad säger dessa två mäklare som värderade fastigheten till 6 miljoner nu när det finns två värderingar på 4.2 och 4.5 miljoner? De hade uppenbarligen inte så rätt. Har de bett om ursäkt för att de lurade dig? Den som ännu är yrkesverksam var kanske inte så seriös när allt kom till kritan? Den pensionerade kan kanske skylla på lätta kognitiva svårigheter?
2021-03-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad säger dessa två mäklare som värderade fastigheten till 6 miljoner nu när det finns två värderingar på 4.2 och 4.5 miljoner? De hade uppenbarligen inte så rätt. Har de bett om ursäkt för att de lurade dig? Den som ännu är yrkesverksam var kanske inte så seriös när allt kom till kritan? Den pensionerade kan kanske skylla på lätta kognitiva svårigheter?
jag står fast med det jag sagt. En värdering bevisar inget vem som faktiskt har rätt.Det är en bedömning som har en stor osäkerhetsmarginal, större osäkerhetsmarginal finns vid färre jämförelseobjekt. Märklig att anmälningar mot mäklare ökar lavinartat, https://sverigesradio.se/artikel/antalet-anmalda-maklare-okar främst pga "lockbud" det visar att det inte är så lätt att bedöma marknadspris...så gäller givetvis även vid en värdering. Det är enklare att sätta rätt marknadsvärde vid många lika jämförelseobjekt, ex de har sålts flera lika stora lägenheter i samma förening, här finns ju inte så många rättvisa jämförelseobjekt.
2021-03-07, 10:51
Medlem
Citat:
Du får ta sen diskussionen med den som påstår det. För mig förefaller en betänketid på två veckor inte särskilt kort. Speciellt inte om den avslutas med ett avtal. Vill man tänka efter längre så säger man det, man skriver inte på ett kontrakt. Försök inte framställa Esbjörn som en grönsak för det har han själv bevisat hos psykologen och i Tv att han inte är.

När man får ett erbjudande i förlikning av motparten med en domare som medlar, är det viktigt att göra ett gott intryck och inte framstå som en bråkstake.

Man tackar motparten för erbjudandet och den hjälp man fått av domstolen. Det blir en artighets ritual att tänka över saken med betänketid, trots att man redan tycker att erbjudandet är befängt.

Likt att när man får ett avtal, vill man ju ha tid att granska avtalet och avtalsvillkoren, innan man undertecknar en överlåtelse av fast gendom.

Mitt tips är att det blir ingen förlikning där Ebbas talan "segrar".
2021-03-07, 10:54
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Sprida ut att en politiker bor tillsammans med pedofil som har avtjänat sitt straff är inte förtal. Att politiker sprider ut att jurist är typ densamma är förtal?
Har den förtalade i detta fall anmält eller angivit brottet? Har det gjorts något åtal? Har någon frikänts?

Kanske kan du upplysa om på vilket sätt det prövats att det inte är förtal i det fallet?
2021-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Du får ta sen diskussionen med den som påstår det. För mig förefaller en betänketid på två veckor inte särskilt kort. Speciellt inte om den avslutas med ett avtal. Vill man tänka efter längre så säger man det, man skriver inte på ett kontrakt. Försök inte framställa Esbjörn som en grönsak för det har han själv bevisat hos psykologen och i Tv att han inte är.

Grönsak? nej. Å ena sidan är han egen, förvirrad, säger emot sig själv, minns saker, minns inte saker.
Men å andra sidan - han är fullständigt klar.

På riktigt? 2 veckor inte kort tid...
Visst, låtsas vara objektiv du.

Sedan - finns det tonvis med andra vinklingar du skulle kunna ta upp, att Esbjörn ville sälja. Men det skulle bara vara spekulationer. Kort tid var det iallafall. OM tidsaxeln stämmer.
2021-03-07, 10:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Men är du dum på riktigt? vad är det som kostar 7 miljoner menar du? Riva och bygga ett nytt slott? Det här är ju bara pajas. Skitlåg nivå. Lika låg nivå som Ebba har uppträtt med sitt förtalsinlägg på sociala medier.

Det är i en skriftlig värdering värderat till 8 miljoner efter renovering på 2-3 miljoner. Grannfastigheten såldes för 10 miljoner 2011, alltså för 10 år sedan. Det är ganska lång tid och fastigheten skulle garanterat säljas för minst 12 idag. Och med tanke på hur mycket priserna gått upp bara senaste 6 månaderna enligt er här så hade det nog snarare grannfastigheten sålts för 16 miljoner......

7.950.000:- menar du nog, för det är vad som blev slutpriset.
Såklart det kostar minst 7 miljoner att under många år få det färdigt.
Ca 4 milj i inköp, ca 300.000:- i sanering, ca 2,5 i renovering, ca 500.000:- för vatten och avlopp + oförutsedda kostnader under tiden, sen ska man ju betala räntor och avgifter i flera år.

Mja det där med vinst vete sjutton.
Det går nog -/+ 0, enda nyttan av köpet är att kunna bo där resten av livet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in