2021-03-07, 08:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Självklart kan man förtala Mona oxå. Men nu handlar väl förtalet om att Ebba förtalad. Det är ju bara den som är förtalad som kan bedöma hur det känns. Om Ebba känner sig förtalad tycker jag hon ska anmäla det.

Min fråga var om det räknas som förtal om man är politiskt engagerad eller var.
2021-03-07, 08:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så, om den skalan stämmer faller den sanning som funnits i tråden ett bra tag - att detta pågick under sommaren. Två månader, flera månader....

Där är det två-tre veckor från initiala kontakten till att priset är satt,
och sedan mindre än en månad tills avtalet är påskrivet...

Om det sedan är flertalet kontakter, besök, samtal under den här korta tidsperioden.... det är nog vad man kalla "tjat" och kan säkert upplevas som irriterande av vem som helst.

Dom som är markerade med gult är ej verifierade datum, står där på tidslinjen, så det har endast hänt men dagen stämmer ej eller ej bekräftad
2021-03-07, 08:58
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu var det under ed han sa det så man får ju hoppas att han ej begår mened, utan att det får räknas som sant.
Inte avlägger man ed som part vid en muntlig förberedelse?
2021-03-07, 09:02
Medlem
Citat:
Träd som skall sparas sprajas med blå el orange, detta är vanligt förekommande vid trädfällning där det inte är slutaverkning

Källa på det, tack!

Det är precis tvärtom, man märker träden som ska tas bort.

Ligger i sakens natur att det inte står en massa träd kvar som är märkta.

Du svarade på ett inlägg där det menas att granen inte såg rolig ut. Jag undrar hur roliga granar ser ut.
Roliga granar har jag sett men aldrig i naturen.
2021-03-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Men är du på riktigt? Det är Ebba som satt sig i denna situation själv! Hade snålEbba betalat en seriös och oberoendet mäklare för ett riktigt skrivuppdrag som träffade båda parterna hade delen kring hur kontraktets uppkomst och påskrivande inte funnits!
Jo, det hade startat samma karusell från pensionatstanten och hennes följe och de hade satt till alla klutar med samma upplägg och sen försökt få in Esb på boende med hemtjänst då han inte låtit fjäskande kost o logitanten ärva och att det är lätt att få media att haka på då det är Ebba. (Skriver jag illa så är det tumfingervals på liten telefon)
2021-03-07, 09:11
Medlem
Citat:
Nu var det under ed han sa det så man får ju hoppas att han ej begår mened, utan att det får räknas som sant.
.

Mig veterligen är det bara vittne som är under ed o kan därmed begå mened.

Den åtalade (not yet) kan fara med osanning hur mkt som helst.
2021-03-07, 09:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ja
Nu har jag läst alla de länkar du så vänligen postade och enligt mig så bekräftar de snarare än dementerat att det är en förvirrad gammal farbror vi talar om.

Han missar att det slår om från grönt till rött, troligtvis för att han är för långsam. Vilket resulterar i att han krockar med en cyklist. Tingsrätten bedömer det som oaktsamhet. Vilket i sin tur stärker frågan om hans funktionsnedsättningar. Lite pinsamt att cyklisten känner sig kränkt av Esbjörn, tur att tingsrätten inte hörsammar det.

I polisanmälan om träden ger Esbjörn ett förvirrat intryck. Han har svårt att minnas tider, han tror att han skrivet på avtal eller fått brev. Men han hittar dom inte. Väldigt typisk för låt oss säga en dement person.

Han säger vidare samma sak som han sagt från början. Hon tjatade och tjatade och till slut gav jag med mig.

Det är synd att all väsentlig information är överstruket i sista dokumentet. Svårt att säga vad som kom fram.
2021-03-07, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Du har en poäng och det inser expressens ledarredaktion också och har därför gjort en pudel och nu tar tydligt parti för Ebba Busch i förtalsfrågan.
https://www.expressen.se/ledare/nej-ebba-busch-ar-ingen-brottsling/

Parallellt håller KD-toppen Lars Adaktusson på att förbereda två stämningsansökningar mot Dagens Nyheter om förtal. Media vill inte bli bakbundna av ständiga förtalsmål.

Att förtalets mening för Ebba är att förminska Esbjörns ombud inför förhandlingar i Tingsrätten för att ge sej själv vinning är oerhört allvarligt!
Otillåten påverkan av kommande förhandlingar i Tingsrätten!

Det kommer att vara fullständigt omöjligt för Åklagaren att bara lägga ner detta!
Att lägga ut inlägget på Facebook med så många följare är så in i helvete ointelligent gjort av frk Ebba Busch att man tror inte sina ögon!
2021-03-07, 09:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I en utredning, oavsett om vad, redovisar man naturligtvis sanningsenligt och noggrant varifrån uppgifterna kommer och hur de hämtats in. Det gör BK, förutom när det gäller kursgårdsdamen och hennes information. I vart fall står det inte någon information i de avsnitt som går att läsa. I min värld är hon inte "närmaste anhörig" om hon inte lever tillsammans med honom. Om hon gör det - varför redovisas inte detta? Om hon inte gör det utan är hans hyresvärd - varför redovisas inte det? Det är stor skillnad mellan att leva tillsammans med någon och att ha en person boende på ens pensionat. Uppgifter som har betydelse för bedömningen i en juridisk tvist måste redovisas så att det går att förstå hur de inhämtats.

BK hade kunnat redovisa att Esb inte har någon "närmaste anhörig" att hämta information från. Har man ingen närmaste anhörig så har man inte. Då redovisar man det i utredningen. BK hade kunnat redovisa kursgårdsmadamens roll i Esbs liv med konkreta detaljer, i stället för att svepande påstå att hon "fungerar som närmaste anhörig" (jag har för mig att det var så det stod).
Jo, man kunde formulera det på ett annat sätt, det känns ju dock mer som en detalj fråga. Varför skulle det vara så viktig. Kanske Esbjörn presenterade det så, hon hade ju kört dit honom. Väldigt mycket skönare att säga än att jag är helt ensam i världen.
2021-03-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Svensk Mäklarstatistik mäter prisutvecklingen för småhus och detta genom att följa förändringen av K/T-talet, kvoten mellan pris (köpesumma) och taxeringsvärdet.

För fritidshus i Uppsala kommun är det genomsnittliga K/T-talet för år 2016 = 1,37 och K/T-talet för augusti 2020 = 2,00.

Utifrån dessa K/T-tal kan Prisutvecklingsfaktorn för perioden från 2016 till augusti 2020 beräknas till 1,46 (2,00/1,37).

Har du möjlighet att översätta detta till kronor för Esbjörns fastighet?

Vilket taxeringsvärde är relevant 2020?
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Källa på det, tack!

Det är precis tvärtom, man märker träden som ska tas bort.

Ligger i sakens natur att det inte står en massa träd kvar som är märkta.

Du svarade på ett inlägg där det menas att granen inte såg rolig ut. Jag undrar hur roliga granar ser ut.
Roliga granar har jag sett men aldrig i naturen.

Min källa är mig själv men hittade detta då du ej vill kolla själv

Citat:
Standard och standard . det är nog lite olika var man är i landet , men härikring . Yttergräns= Randig gul-blå el röd-blå, Områden som skall sparas= Bandas med band det står Naturvård el liknande. Basväg=Blå snitsel.
Träd som skall sparas sprajas med en ring blå el orange, Högstubbar sprajas med ett H.
Gränsträd som skall med kan man spraja ett lodrätt sträck på.
En sak att tänka på när man snitslar är att maskinen skall vara på den sidan som knuten är , och att bandet kan va kvar när avverkningen är klar.
Rågångar skall vara tydligt röjda och markerade med käppar el målade ringar.
Detta gäller slutavverkning.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=6470

Rolig och passande gran: https://i.pinimg.com/originals/94/b2/be/94b2bebdc777d2b80f53ced45ccc849d.jpg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Har du någon aning om hur Corona restriktioner fungerar. Det är ju knappast upp till individen att bestämma.
Tycker du att det är okey att köra bil full, om man inte krockar?
Är det en rekommendation att man ska köra nykter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in