2021-03-07, 00:16
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
https://www.docdroid.net/2WkfPmV/uppsala-tr-b-5628-20-aktbil-20-dom-esbjorn-bolin-kopia-av-d-pdf

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=19

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=19

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf#page=2

https://www.docdroid.net/OyFZ2J8/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-47-ab-45-maskad-version-pdf#page=2

För er som inte orkar leta
Du är en pärla!
2021-03-07, 00:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Min tanke var mer att en badstuga kan sättas upp så nära strandskyddet som lagen tillåter.
Längst ut på en nybyggd brygga kan ju som du säger bli svårt.

Då hamnar badstugan på infarten bredvid brevlådan, det är så nära som strandskyddet tillåter.
Annars är brygga med liten badhytt tillåtet om det finns gammal hävd om egen brygga, sen är ju liten badhytt tidstypisk och ska inte omfattas av strandskyddet då den är ute på vattnet.
2021-03-07, 00:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Cirkeln indikerar inga markföroreningar. Den består av löv som ligger på den upptrampade stigen runt huset.

Undrar just hur det ser ut på vinden i huset tegelpannorna ser ju ut att ha 5 cm mossa på sig på nordvästsidan...

Njä, ser inte ut som en upptrampad stig runt huset, det ser dött ut och gult i en cirkel.
Vilka skulle förresten under flera är ha trampat upp en sån stig runt huset?
Det har ju dessutom rensats bort sly just där, så cirkeln syns först nu och från ovan[/quote]
Citat:
En man i ett mindre samhälle i Marks kommun har dömts till 800 kronor i böter för att han har kissat i sin egen trädgård. Mannen har gjort det många gånger och helt öppet, även från sin altan, så att både grannar och förbipasserade har sett det. Mannen bestrider ansvar för förargelseväckande beteende.
På en av bilderna ser man en som står på EB tomt och gör? vid sjöboden
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=16
2021-03-07, 00:19
Medlem
Citat:
Då hamnar badstugan på infarten bredvid brevlådan, det är så nära som strandskyddet tillåter.
Annars är brygga med liten badhytt tillåtet om det finns gammal hävd om egen brygga, sen är ju liten badhytt tidstypisk och ska inte omfattas av strandskyddet då den är ute på vattnet.
strandskyddet är normalt 100 meter upp på land och 100 meter ut i sjön. sedan finns det vissa sjöar som har upp till 300 meter strandskydd.
2021-03-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inget vanligt förtal. De handlar om en politiker, partiledare för KD, med en plattform i storleksklassen miljon industri om hon hade varit influenser, som Margaux eller Bianca. Inom politiken säljer hon KD, och införskaffar en massa arbetstillfällen för sina partikamrater.

Det du kallar för dussinförtal är inte i närheten av det förtal Esbjörns ombud utsatts för i denna sak. Att relativisera går inte genom att peka på dussintal liknande fall. Det finns inte fall någonstans i en demokrati där en politiker ger sig på alla i motparten krets i syfe att segra i en tvist, efter att hon inte lyckas genomdriva köpet med påtryckningar.

Konsekvenserna av denna spridning av förtalet är så allvarligt ett grov förtal kan bli. Ebba Busch trovärdighet och kristna profil ökar skadan för den som drabbas av hennes förtal.

Förtal är mer eller mindre vidrigt. Nyligen blev en kvinna åtalad för förtal när hon framförde offentligt att en f.d. journalist på Aftonbladet var en våldtäktsman. Kvinnan var kränkt och besatt av att få upprättelse. När Ebba Busch ägnar sig åt förtal är det under pågående tvist. Först förtalas Esbjörns nära och kära inom lagens gränser med illvilligt skvaller, listigt planterat i Aftonbladet. Med ett processuellt syfte att undgå sin utfästelse till Esbjörn, om att han inte behöver sälja om han verkligen inte vill.

Förtalet fortsätter sen med att Ebba Busch förtalar Esbjörns ombud, en person som hon inte haft en personlig relation med. I Facebook inlägg missbrukar Ebba Busch sin ställning som förtroendevald genom att åldringen Esbjörn, nu utsätts för krig på alla fronter, i syfte att undergräva motparten ytterligare.

Det jag noterar är att Ebba Busch saknar normals spärrar, hon är gränslös när det handlar om hämnd. Hon krossar folk som är på motpartens sida. Utan att beakta att de också är människor med den rätt de har att leva sina liv utan att bli skandaliserade offentligt, bara för att de är nära den person hon tvistar emot. Det är chockerande att Ebba Busch förstör folks liv, bara för att de är motpart i en civilrättslig tvist.

Jag har aldrig hört om liknande, och det är oacceptabelt att Ebba Busch har synpunkter på ett ombud och väljer Facebook som forum att skadeskjuta honom. Det handlar ju för i helvete bara om ett hus, och inte om en fiende som våldtagit henne, eller på annat sätt skadat henne.

Ägnar du dig inte åt förtal nu?
2021-03-07, 00:23
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
att klara sig från att åka dit för varning när man inte tagit en kopia på identitetshandling ser jag som osannolikt.

"alt om identitetshandling saknas: I vissa fall kan det hända att kunden saknar en identitetshandling. Det kan exempelvis gälla för äldre personer som bor på vårdhem, servicehus eller liknande. Det är i sådana fall möjligt att styrka kundens identitet med hjälp av handlingar, uppgifter eller upplysningar från tillförlitliga och oberoende källor. En källa är oberoende om uppgifterna intygas av någon annan person än kunden, som dock kan tillhandahålla de relevanta uppgifterna och handlingarna. Om det uppstår svårigheter att bedöma om en källa är tillförlitlig kan flera källor användas."
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/penningtvatt/kundkannedom/

Hur många äldre på vårdhem utför penningtvätt genom fastighetsaffärer? sug på den du

Näe, precis det jag menade. För dem och för Esbjörn föreligger det förenklat förfarande. T ex kolla om mobilen man ringer till är registrerad på esbjörn. Kolla om esbjörn lämnar trovärdiga uppgifter om fastigheten som styrker han koppling till densamma. Fan du lär dig mer här än du någonsin gjort. Borde börja debitera....
2021-03-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Näe, precis det jag menade. För dem och för Esbjörn föreligger det förenklat förfarande. T ex kolla om mobilen man ringer till är registrerad på esbjörn. Kolla om esbjörn lämnar trovärdiga uppgifter om fastigheten som styrker han koppling till densamma. Fan du lär dig mer här än du någonsin gjort. Borde börja debitera....
fast nej det räcker inte. du kommer åka dit på varning om du blir granskad av FMI.
2021-03-07, 00:26
Medlem
Grotiuss avatar
Allmänt åtal för förtal ska väckas om det är påkallat ur allmän synpunkt.

Här är en text om vad som menas med "allmän synpunkt"?

"Tidigare krävdes att åtal av särskilda skäl skulle anses påkallat från allmän synpunkt. För att det allmänna i något större utsträckning än tidigare ska ansvara för att ärekränkningsbrott beivras straffrättsligt togs kravet på särskilda skäl bort genom en lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2014 (se prop. 2013/14:47). Avsikten är att allmänt åtal inte längre ska begränsas till de mest kvalificerade fallen. Den ändringen har emellertid inte ändrat det förhållandet att förtal och grovt förtal som utgångspunkt ska åtalas av målsäganden och att allmänt åtal följaktligen ska väckas endast i undantagsfall.

Två typsituationer anges i förarbetena (a. prop. s. 38) för när åtal ska anses påkallat ur allmän synpunkt, nämligen om det finns ett klart samhällsintresse av att brottet beivras och om det finns starka skäl med hänsyn till målsäganden att det allmänna medverkar. I det sagda ligger också att skälen för allmänt åtal måste anses vara starkare ju allvarligare brottet är. Följaktligen är det i högre grad påkallat med allmänt åtal vid grovt förtal än vid förtal av normalgraden.

I Åklagarmyndighetens RättsPM 2014:2 (se särskilt s. 20–23) har getts några konkreta exempel på när åtal för förtal enligt myndigheten bör anses påkallat från allmän synpunkt.
• • Spridning av bilder eller filmer av sexuell och integritetskränkande art på den utpekade.
• • Stor spridning av särskilt integritetskränkande uppgifter av sexuell art om den utpekade.
• • Stor spridning av påståenden om att den utpekade gjort sig skyldig till mycket allvarlig brottslighet och det är särskilt ägnat att utsätta personen för andras missaktning.
• • Stor spridning av andra särskilt klandervärda uppgifter som drabbar en målsägande mycket hårt."
(Lexino, kommentar till BrB 5 kap 5 §.)

Det är som står där tänkt att allmänt åtal ska vara sällsynt. Sådant kräver också att den förtalade anmäler (anger) brottet till åtal, i praktiken att man anmäler till polis eller åklagare.
2021-03-07, 00:28
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Berätta gärna när jag varit spydig. Jag vet att jag ett par gånger blev sur och gav igen lite. Men jag vill verkligen inte vara spydig så berätta gärna vilka inlägg du menar.
Jag har i ett enda inlägg ställt en hövlig fråga till dig och fick en helt oförkänt spydighet tillbaka. Så svårt kan det inte vara för dig att hitta det.
2021-03-07, 00:29
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det är domstolen som avgör målet. Det är inte fastslaget att det finns ett giltigt avtal

Jo det är just vad som är fastslaget i tisdags av tingsrätten, avtalet är giltigt
Esbjörn & Binninge har hela bevisbördan för, om det ens kan hävas enligt 31§ Avtl.
2021-03-07, 00:43
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Jag har i ett enda inlägg ställt en hövlig fråga till dig och fick en helt oförkänt spydighet tillbaka. Så svårt kan det inte vara för dig att hitta det.

Om det är detta svar du avser (det finns ett till) kan jag hålla med om att första meningen låter spydig. Men det var inte meningen, det jag tänkte på var att man kan både åtala och stämma i tvistemål för förtal. Och väljer man tvistemål och skadestånd blir den som förtalas inte fälld för brott. Men jag kan nu tycka att jag borde ha skrivit annorlunda. Ursäkta mig!

Citat:
Nej om man inte åtalas för brott blir man inte fälld för brott. Åtalas man kan man i samma process föra talan om skadestånd på grund av brottet. Men om man inte åtalar kan man ansöka om stämning för att få skadestånd. Det är då inte ett brottmål utan ett tvistemål. Det mest vanliga är att den som skadat någon betalar utan att det går till rättegång eller att försäkringsbolaget betalar. Men just i smaband med förtal brukar det som påstås ha förtalat vara lite avog till att betala. Då kan detta sätt att processa vara en*enkel*väg att gå.
2021-03-07, 00:44
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Jo det är just vad som är fastslaget i tisdags av tingsrätten, avtalet är giltigt
Esbjörn & Binninge har hela bevisbördan för, om det ens kan hävas enligt 31§ Avtl.
Jamendåså. Då var det ju avklarat sedan i tisdags. Varför ta upp det nu ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in