2021-03-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Hur menar du ?? Värre ??
Köparna finns ju kvar , finns mycket pengar där ute...

Det stämmer säkert, har själv inte lyckats hitta nivån på "pengar där ute". Vilka summor pratar vi?
Citera
2021-03-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det stämmer säkert, har själv inte lyckats hitta nivån på "pengar där ute". Vilka summor pratar vi?
Näe , knepigt det där
Men det pratas om i runda slängar 25% mer dollar i dagsläget ( sedelpressarna har gått varma )
Om man tänker att dom ska ta vägen någonstans så är det högst sannolikt att en större del hamnar på börsen(tror jag , med flera)
Sen att 10 åringen drar i USA spelar i dagsläget inte nån avgörande roll
Om jag spår i kaffesump och säger 3% år 2023 mmmmm
Då tror jag det blir svårt att räkna hem framtida vinster till låg risk
Citera
2021-03-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Näe , knepigt det där
Men det pratas om i runda slängar 25% mer dollar i dagsläget ( sedelpressarna har gått varma )
Om man tänker att dom ska ta vägen någonstans så är det högst sannolikt att en större del hamnar på börsen(tror jag , med flera)
Sen att 10 åringen drar i USA spelar i dagsläget inte nån avgörande roll
Om jag spår i kaffesump och säger 3% år 2023 mmmmm
Då tror jag det blir svårt att räkna hem framtida vinster till låg risk

Fast i detta fall går väl mycket av de nya dollarna till direktstöd till arbetslösa i USA, de pengarna lär knappast hamna på börsen.
Citera
2021-03-06, 23:19
Medlem
Jag överreagerade såhär i efterhand men när typ alla tech aktier i USA stod på minus 10 procent så såg det ut som att det kunde vara något stort som höll på att hända. Det visade sig vara fel då de nästan allihop vände upp aggressivt men vafan lätt att veta nu i efterhand det såg ju ut som ett kreftigare drop än i marsch 2020. Tanken att kraschen var här var ju inte helt orimlig, det står jag fast vid.
Citera
2021-03-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Han förväxlar sin egen portfölj laddad med Tesla aktier med börsen. Bara att kika in på valfri aktiegrupp på facebook så är det samma toner där. Folk fulltankade i Tesla, Nio och Xpeng som gråter och säger att detta är värre än coronadippen förra året.. Tragiskt när alla varningssignaler funnits där i månader.
Ja det klart, satt man all in i en aktie så tappa man säkert 40-50%. Synd att de saknar självinsikt, när väl allt studsar tillbaka och t.ex Tesla går över $1000 så lär dom väl inte lära sig och vid nästa dipp till $800 är väl samma personer ute och skanderar igen.
Citera
2021-03-08, 09:05
Medlem
ETA2824-2s avatar
Senaste säljsignalen https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/9O6vpM/amelie-ar-19-ar--och-daytrader-kul-att-vanda-pa-stereotypen
Citera
2021-03-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Senaste säljsignalen https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/9O6vpM/amelie-ar-19-ar--och-daytrader-kul-att-vanda-pa-stereotypen

Det är ingen säljsignal att media uppmärksammar sådant. Sedan kan du ju gå plus/minus på daytrading oavsett om börsen går ner eller upp. Man kan ju blanka då man daytradar. Daytrading är inget tecken öht.

Men sektorrotationen ser ut att fortsätta. Undra hur länge. Det känns som många tekniska aktier börja bli översålda. Men räntan lär fortsätta upp om inte fed blandar sig i leken vilket de inte verka göra.
Citera
2021-03-08, 11:21
Medlem
Citat:

Älskar dessa duvungar som aldrig upplevt en bear market och helt plötsligt är värsta proffsen.

En daytrader som dessutom ger långsiktiga tips. Herregud.
Citera
2021-03-08, 12:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Mja, på bakgrunden ser man att hon satt ut support och motstånd och verkar använda sig av två olika timeframes. Båda två ganska enkla saker som är på en högre nivå än de flesta här på Flashback kufiskt nog. En något bättre säljsignal hade varit om så inte var fallet.

Det har under åren funnits betydligt bättre säljsignaler.
Citera
2021-03-08, 13:13
Medlem
bajssprutans avatar
Jag misstänker att en del av korrektionen kan bero på Rex Greensills skumraskaffärer.
Softbank fick sig en rejäl smäll av den incidenten.
Citera
2021-03-08, 15:10
Medlem
En sak som större spelare oroar sig för är att det kan bli en likviditetsbrist snart.

Biden kommer pumpa ut många miljarder direkt till medelklassen i USA. De flesta estimat jag sett tyder på att runt 20-40 miljarder USD då kan gå in till aktier och andra värdepapper. De flesta kommer trots allt inte köpa aktier för pengarna.

Det är mycket pengar men det är inte häpnadsväckande.

I April så ska amerikanska befolkningen beskattas på sina kapitalvinster för år 2020. Amerikanska börsens uppgång var extrem 2020, och går ju inte jämföra med år 2000 eller 2007.

Det är alltså flera hundra miljoner USD som ska betalas i April. De flesta lär behöva sälja aktier för att betala.

Just nu är alla fullinvesterade då de lärt sig att time in the market is nice m.m., men snart måste alla betala räkningen. Jag tippar på skakig Mars men sen kommer det dippa rejält i April. Och när den dippen kommer tror jag att "retail investors" kommer få panik och utlösa ett extremt börsfall när alla ska sälja samtidigt. Lite som i Mars 2020.

Vid krisen år 2000 så var det många som trodde januari skulle bli ett ras, men istället så belånade folk sig för att köpa ännu mer aktier. Sen kom skatteräkningen. Och då smällde bubblan.

Den gången var skatteräkningen betydligt mindre än den som kommer i år.

En annan risk är att norska oljefonden ska vikta om från aktier till mer räntepapper, men de ska också göra en avsäljning av aktier för att finansiera norska covid-grejerna. Tror det var runt 200 miljarder NOK. Läste att flera stora pensionsfonder (t.ex. Japan) också ska vikta om till mer ränta och mindre aktier. Men jag vet inte om det är ett rykte eller sanning.

Man ska nog inte överskatta vikten av pengarna Biden kastar ut till folket nu. Det ger ju euforikänsla och folk tänker det ska gå upp - då lär det gå upp. Men det är inte så mycket extrapengar som kommer nå aktiemarknaden.
Citera
2021-03-08, 16:06
Medlem
AAPL går ner ännu en gång efter en minimal uppgång och man kan se tusenlapparna flyga iväg. Börjar kännas säkrare att sätta in pengarna på ett räntekonto än att ha kvar de på börsen.

Hade planer på att köpa GME när de låg på 40$ styck men skippade detta, har ju fan gått upp 110$ styck på bara någon vecka
Senast redigerad av MickelMan 2021-03-08 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in