[quote=Naknekejsaren|74946034]
Du länkar en artikel som även förklarar detta med ojämställdhet.
Kvinnorna som svarar ja på att bli hemmafruar svarar ja för att de inte orkar dubbelarbetet och dubbelanslutet, eftersom män inte tar sin del.
Nä det har med faktumet att män , som du och Uven, fortsätter anse att ni inte ska behöva ta samma ansvar för hem och barn, och att det arbetet ska göras gratis lite ”on the side” så där av kvinnor.
Och ingen av könen ör ointresserade av sin egen självständighet, rättigheter och möjligheter i sitt samhälle.
Att men svarar ja som sönderstressad morsa till att få slippa dubbelarbeta, är inte samma som att tro på ett ”hemmafruideal”.
Du ska alltså inte få en spänn av staten till att säkra din ålderdom, enligt din egen variant på samhälle.
Citat:
Det är inte min åsikt, det är kvinnors åsikt i frågan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru
Sedan arbetar inte kvinnor nästan lika mycket som män, en enorm andel av kvinnor deltidsarbetar:
https://www.lo.se/start/lo_fakta/orsaker_till_deltidsarbete_2018
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru
Sedan arbetar inte kvinnor nästan lika mycket som män, en enorm andel av kvinnor deltidsarbetar:
https://www.lo.se/start/lo_fakta/orsaker_till_deltidsarbete_2018
Du länkar en artikel som även förklarar detta med ojämställdhet.
Kvinnorna som svarar ja på att bli hemmafruar svarar ja för att de inte orkar dubbelarbetet och dubbelanslutet, eftersom män inte tar sin del.
Citat:
Nej, jag låter de själva välja, som redan framkommit. Det är 53% av unga mammor i Sverige som ville vara hemmamammor, det är deras beslut och har inget med mig(eller dig) att göra. Tycker enbart att de ska få ordentlig med pension för deras goda arbete.
Nä det har med faktumet att män , som du och Uven, fortsätter anse att ni inte ska behöva ta samma ansvar för hem och barn, och att det arbetet ska göras gratis lite ”on the side” så där av kvinnor.
Citat:
Kvinnor är si, som jag visade från undersökningen. Ifall jag vidare säger att män är mer objektorienterade och kvinnor mer människoorienterade så är det för att det finns undersökningar som visar att så är fallet i alla möjliga typer av kulturer, inte för att jag tycker att det ska vara si eller så. Vi talar här bara om objektiva faktan på bordet.
Och ingen av könen ör ointresserade av sin egen självständighet, rättigheter och möjligheter i sitt samhälle.
Citat:
Skulle nu kvinnor exempelvis födda på 50-talet som bara såg hemmafruar på tv, från deras mammor och som samhällets ideal skulle jag kunna köpa att de tycker som de gör för att de blivit inlärda att tycka så. Nu lever unga svenska kvinnor födda i 80-90-talet i en ständig bombardemang av "kvinnor kan", "kvinnor bör förverkliga sig igenom karriär" och skolor som likaså lär ut allt förutom hemmafru-idealet. Så att 53% ändå tror av unga svenska mammor på hemmafruideal pekar mot en slags djupare instinkt som all "powerful independent woman"-propaganda inte kan radera bort.
Att men svarar ja som sönderstressad morsa till att få slippa dubbelarbeta, är inte samma som att tro på ett ”hemmafruideal”.
Citat:
Folk vet i regel ungefär varför de vill de saker de vill ha från livet. Jag är som jag är för att jag är sådan, jag har varesig instinkter att älska spendera tid med barn eller att arbeta, alltså följer jag varesig konservativa eller moderna pappalatte föreställningar av vad en man bör vara. Däremot håller jag med om patriarkala värderingar som anser att mannen måste ta huvudansvaret för familjens ekonomiska väl OAVSETT ifall han gillar det eller inte.
Du ska alltså inte få en spänn av staten till att säkra din ålderdom, enligt din egen variant på samhälle.
Strix, allt du gjort genom hela diskussionen är att hitta på nya sätt att inveckla processen för att komma till exakt samma slutpunkt.
Tack och lov är det ju inte hälften så diskussionsförstörande som vissa personer som vägrar erkänna att enkla ord har en vedertagen innebröd i det svenska språket.