2021-03-06, 20:25
Medlem
[quote=Naknekejsaren|74946034]
Citat:
Det är inte min åsikt, det är kvinnors åsikt i frågan:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-visar-manga-vill-bli-hemmafru

Sedan arbetar inte kvinnor nästan lika mycket som män, en enorm andel av kvinnor deltidsarbetar:

https://www.lo.se/start/lo_fakta/orsaker_till_deltidsarbete_2018

Du länkar en artikel som även förklarar detta med ojämställdhet.

Kvinnorna som svarar ja på att bli hemmafruar svarar ja för att de inte orkar dubbelarbetet och dubbelanslutet, eftersom män inte tar sin del.

Citat:
Nej, jag låter de själva välja, som redan framkommit. Det är 53% av unga mammor i Sverige som ville vara hemmamammor, det är deras beslut och har inget med mig(eller dig) att göra. Tycker enbart att de ska få ordentlig med pension för deras goda arbete.

Nä det har med faktumet att män , som du och Uven, fortsätter anse att ni inte ska behöva ta samma ansvar för hem och barn, och att det arbetet ska göras gratis lite ”on the side” så där av kvinnor.

Citat:
Kvinnor är si, som jag visade från undersökningen. Ifall jag vidare säger att män är mer objektorienterade och kvinnor mer människoorienterade så är det för att det finns undersökningar som visar att så är fallet i alla möjliga typer av kulturer, inte för att jag tycker att det ska vara si eller så. Vi talar här bara om objektiva faktan på bordet.

Och ingen av könen ör ointresserade av sin egen självständighet, rättigheter och möjligheter i sitt samhälle.

Citat:
Skulle nu kvinnor exempelvis födda på 50-talet som bara såg hemmafruar på tv, från deras mammor och som samhällets ideal skulle jag kunna köpa att de tycker som de gör för att de blivit inlärda att tycka så. Nu lever unga svenska kvinnor födda i 80-90-talet i en ständig bombardemang av "kvinnor kan", "kvinnor bör förverkliga sig igenom karriär" och skolor som likaså lär ut allt förutom hemmafru-idealet. Så att 53% ändå tror av unga svenska mammor på hemmafruideal pekar mot en slags djupare instinkt som all "powerful independent woman"-propaganda inte kan radera bort.

Att men svarar ja som sönderstressad morsa till att få slippa dubbelarbeta, är inte samma som att tro på ett ”hemmafruideal”.

Citat:
Folk vet i regel ungefär varför de vill de saker de vill ha från livet. Jag är som jag är för att jag är sådan, jag har varesig instinkter att älska spendera tid med barn eller att arbeta, alltså följer jag varesig konservativa eller moderna pappalatte föreställningar av vad en man bör vara. Däremot håller jag med om patriarkala värderingar som anser att mannen måste ta huvudansvaret för familjens ekonomiska väl OAVSETT ifall han gillar det eller inte.

Du ska alltså inte få en spänn av staten till att säkra din ålderdom, enligt din egen variant på samhälle.
Citera
2021-03-06, 20:56
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hah, Tegnell och gänget sitter och diskuterar skatter låter ju inte bra. Vi måste få slut givetvis på trenden där dåliga vetenskapsmän blir statliga ämbetsmän, givetvis. Jag menar toppvetenskapsmän från Universiteten, Sådana som knappt arbetar för staten, men har detta som något de håller på med vid sidan om.

Men decentralisering är jag helt klart för.

Anledningarna bakom att Kalifornien gått bakrupt är många, men vad kan man förvänta sig från en stat med majotitet lågproducerande latinos som vill ha kvar samma tjänster som staten kunde förse medborgarna när 80% av dess befolkning var högproducerande vita?

Förvänta inget annat att samma sak kommer ske i stor skala i Sverige (ifall det inte redan sker).

Jag föredrar ändå att ha en begränsad statlig inflyttande i att säkerställa att frihet aldrig blir skadligt för befolkningen. Var du för alkoholskatten exempelvis?

Vet ej varför inte samma typ av skatt inte ska finnas på transfett och på mat med dålig näringsrikedom, man ska tänka på att den mindre intelligenta andelen av befolkningen kommer styras av reptilhjärnan (med propaganda överallt som ständigt talar till deras ID) och vara lata i att forska om vad de äter, det ska vara billigt för dessa att äta hälsosamt.

Att alla problem löser sig genom skatt är en sosse-idé. Om skitmaten är för billig så kan man sätta en nedre gräns. Att företagare måste ha ett minimumpris på x kr per gram transfett. Eller helt förbjuda. En skatt gör att man fortfarande kan prispressa för att göra varorna billigare. Samt att det ger staten felaktig incitamentstruktur. Trängselskatten i Stockholm är redan inbudgeterad. Man budgeterar för att trafiken ska öka och därmed intäkterna. Man räknar inte med att minska trafiken (det går ju emot incitamenten eftersom det leder till mindre intäkter).

Universitet är förövrigt väldigt politiserade och forskare är beroende av statliga anslag.
Citera
2021-03-06, 21:20
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Att alla problem löser sig genom skatt är en sosse-idé. Om skitmaten är för billig så kan man sätta en nedre gräns. Att företagare måste ha ett minimumpris på x kr per gram transfett. Eller helt förbjuda. En skatt gör att man fortfarande kan prispressa för att göra varorna billigare. Samt att det ger staten felaktig incitamentstruktur. Trängselskatten i Stockholm är redan inbudgeterad. Man budgeterar för att trafiken ska öka och därmed intäkterna. Man räknar inte med att minska trafiken (det går ju emot incitamenten eftersom det leder till mindre intäkter).

Universitet är förövrigt väldigt politiserade och forskare är beroende av statliga anslag.

Man lyckades däremot minska plastanvändningen genom plastskatt, där blev de förväntade intäkterna från plastskatten ett praktfiasko i regeringens budget.

Det råder ingen tvekan om att alkoholskatten även har haft sin verkan.

Det finns gränser för hur mycket man kan prispressa, det viktiga är som sagt att göra det dyrt att äta skitmat.

Vad tycker du själv det ska finnas för skatter?
Citera
2021-03-06, 21:32
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Man lyckades däremot minska plastanvändningen genom plastskatt, där blev de förväntade intäkterna från plastskatten ett praktfiasko i regeringens budget.

Det finns gränser för hur mycket man kan prispressa, det viktiga är som sagt att göra det dyrt att äta skitmat.

Sockerskatter i Norge har ju trevligt nog gjort att affärsinnehavare i Värmland, Bohuslän och andra områden som gränsar till Norge tjänar pengar på norrmän som åker dit för att handla.

Precis som nordbor länge åkt till Tyskland för att köpa billigare alkohol.

Varför ska det vara dyrt att äta skitmat?
Citera
2021-03-06, 21:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför ska det vara dyrt att äta skitmat?

Tycker du att det är bra att ha så pass många feta personer som i USA?

Eller att det sker en fördubbling av antal feta ungar per generation?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Eller tycker du att man ska försöka stoppa utvecklingen?

En följdfråga: tycker du att det ska finnas en offentlig sjukvård? Ska i så fall tjocka personer som behöver mer vård inte betala mer för sin vård än hälsosamma personer?
Citera
2021-03-06, 21:38
Medlem
BigHouses avatar
Citat:

Inkomstskatt, kapitalskatt, förmögenhetsskatt.

Sätter man nedre gräns för vad företag får ta betalt så finns noll möjlighet till prispress. Ja, plastskatten är exempel på felaktiga incitamentstrukturer. Staten har gjort det till ett problem att folk köper färre ICA-kassar (trots det var vad man sa att man ville). Detta måste ju då tas igen på något annat.
Citera
2021-03-06, 21:41
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Tycker du att det är bra att ha så pass många feta personer som i USA?

Eller att det sker en fördubbling av antal feta ungar per generation?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Eller tycker du att man ska försöka stoppa utvecklingen?

Men i matforumet på Flashback gnälls det ju om att pizzorna har blivit för dyra.

Jag tänker inte bestämma vad folk ska äta eller inte äta. Det räcker med att det objektiva idealet är att det är fult med feta människor. Om folk skiter i att bli fula, så låt de göra det.

Men visst, hellre högre skatt på socker och lägre på bensin. Man måste ju prioritera. Att Skottland inför gratis mensskydd är ju tokigt eftersom pengar inte växer på träd.

Citat:
En följdfråga: tycker du att det ska finnas en offentlig sjukvård? Ska i så fall tjocka personer som behöver mer vård inte betala mer för sin vård än hälsosamma personer?

Vet ej. Men jag har läst att tjocka oftare får covid, och att det är därför länder som USA och UK ligger i topp vad gäller covid per invånare.
Citera
2021-03-06, 21:54
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Men i matforumet på Flashback gnälls det ju om att pizzorna har blivit för dyra.

Ja, många gnäller på att pizza, McDonald's med mera blivit så dyrt. Men det de missar är att allas löner är mycket högre idag. Att en pizza skulle ha blivit väldigt mycket dyrare mätt som andel av en svensk medianlön har jag svårt att tro. Nu har jag inte studien framme men minns man jämförde med hur mycket utematskäkandet ökat mellan 2003 till typ 2018. Det har ökat enormt i Sverige.

Folk blir fartblinda. Samma personer brukar också klaga på snåla portionsstorlekar (när sanningen är att portionerna växt i takt med att vi blivit mer stillasittande).
Citera
2021-03-06, 23:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är dock inte skillnader mellan begreppen på det vis du vill göra gällande. Att man förmår en annan människa till något är som sagt en del i vad det innebär att tvinga någon.

TVINGA - med fysisk styrka l. maktmedel l. hot o. d. förmå (ngn (till ngt l. att göra ngt))

Brukar du hot om legala påföljder för att förmå en annan människa till att göra något, tvingar du dem alltså per defintion. En jurist kan utforma lagar men de kan till skillnad från va du tycks tro alltså inte omdefiniera ords innebörd i det svenska språket.

Man kan förmås på flera sätt, bl a behövs en tydligt moraliserande undervisning i skolan i sådana här frågor, men det behövs också ett tydligare regelverk för sjukvård m fl.

Citat:
Med andra ord kan vi efter ytterligare 3 inlägg från din sida till sist etablera att hotet om laga bestraffning precis som jag sa omfattar den gravida kvinnans egna handlingar, och att du ljög när du påstod att det inte gjorde det.

Det är fel. Jag vill inte straffa kvinnor för att de försöker begå abort, men givetvis kan vi inte tillåta någon att bedriva varusmuggling. Det gör vi inte på andra områden, och det bör inte göras här. Jag förstår att Du försöker kleta ner Dina motståndare på olika sätt, men det är ett ohederligt sätt att debattera.

Citat:
Jag nöjer mig nog med att konstatera att tvång till organdonation för levande människor tycks jävligt avlägset med dagens politik, och jag tror det är något som de allra flesta betraktar som sunt. Hur är det själv, tycker du att en levande människa borde kunna tvingas att ge upp en njure för att rädda liv? Detta är alltså en ja- eller nejfråga.

Nej, jag anser inte det. Jag anser heller inte att man skall få döda ett ofött liv utan goda skäl. I båda fallen handlar det om rätten till kroppslig integritet. Ja, har man frivilligt haft sex och blivit gravid så har man åtagit sig ett ansvar för det liv som växer och därmed avstått en del integritet till fostret.

Citat:
Jo jag vet, jag beklagar mig alltså över att du levererar förklaringar av något vi båda givetvis redan är införstådda med istället för att bemöta vad som faktiskt skrivs.

Jo, beklaga Dig, tycks vara litet av en favoritsysselsättning. Du får väl skriva litet tydligare, och helst inte så upprepande. Vi börjar komma i mål och upprepa oss.
Citera
2021-03-07, 00:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu byter du ämne via att fokusera på en bisak.

Jag tror vi har rett ut huvudsaken fullt tillräckligt vid det här laget.

Citat:
Nej att de som lättast offrar sina liv väldigt ofta korrelerar med tron på ett bättre liv efter döden, är ingen liten slump.

Slump har givetvis inget med saken att göra.

Citat:
Och nä konceptionsögonblick är alltså heller inget ”eget liv”.
Vilket jag tjatat om ännu mer.

Det är resultatet av konceptionsögonblicket som jag tjatar om - inte klockslaget. Resultatet är ett nytt liv, som vi har ansvar för.

Citat:
Jag pratade om Oansvariga människor, men mitt stavningsprogram tappade o:et, vilket du säkert vet men alltså valde att inte låtsas om, återigen bevis för din tråkiga debattförmåga.

Tvingar du människor mot sin vilja så får du inga ”ansvarsfulla” människor. Du får bittra människor. Och nej de är inte bra föräldrar varken 2 st eller 1 st.

Varför ska män inte ”se till” att inte ha sex om de inte vill bli föräldrar??

Det skall män helst göra, men hur det än faller sig så är det inte män som blir gravida. Detta är måhända ojättvist, men det är inte mäns fel - det är naturens ordning.

Sedan undrar ja om inte Ditt stavningsprogram lider av grav dyslexi...

Citat:
I ett samhälle där män ständigt riskerar att skapa barn då de har sex, eftersom DE men inte kvinnor är fertila dygnet, runt livet ut , varför ska inte DE åläggas detta krav?

Fatta att NEJ! mänsklig reproduktion i din helhet ÄR inte enkom kvinnors ansvar.
Och omsorg pm faktiska barn ör heller INTE enkom kvinnors ansvar.

Se till att börja TÄNKA efter faktisk verklighet istället efter misogynt trams.

Män skall åläggas betydande ansvar - men inte på det sätt Du föreslår, av skäl som jag redogjort utförligt för ett flertal gånger.
Citera
2021-03-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man kan förmås på flera sätt, bl a behövs en tydligt moraliserande undervisning i skolan i sådana här frågor, men det behövs också ett tydligare regelverk för sjukvård m fl.
Ja, det är emellertid inte dessa förslag på alternativa vägar som man kan förmå människor att göra något som vi diskuterar just nu, utan ett specifikt förslag som går ut på att man genom att hota om lagliga åtgärder

Citat:
Det är fel. Jag vill inte straffa kvinnor för att de försöker begå abort, men givetvis kan vi inte tillåta någon att bedriva varusmuggling. Det gör vi inte på andra områden, och det bör inte göras här.
Ytterligare ett ad hoc-argument från din sida. Vad som skrevs från början var:
Citat:
Det är inte kvinnorna jag vill bestraffa - det är de som tillhandahåller möjligheten, om de gör det olagligt.
Nu heter det alltså istället, "jag vill inte straffa kvinnor för att de försöker begå abort", men däremot vill du bestraffa dem för andra aktiviteter som är direkt kopplade till att utföra en abort. Men det här är trams direkt ointressant för alla som är intresserade av kvinnors rättigheter, det spelar nog ingen roll för någon annan än dig om du vill döma kvinnor för att inneha läkemedel som krävs för att utföra en abort eller om de döms för själva aborten. Och i detta ständiga bråk om semantiska småsaker utan någon väsentlig betydelse så sitter du och beskyller mig för att fokusera för mycket på process och för lite på resultat? Strix, allt du gjort genom hela diskussionen är att hitta på nya sätt att inveckla processen för att komma till exakt samma slutpunkt.

Citat:
Jag förstår att Du försöker kleta ner Dina motståndare på olika sätt, men det är ett ohederligt sätt att debattera.
Du försöker konstant att prata dig runt vad dina åsikter i praktiken innebär för kvinnors rättigheter, och sedan anklagar du mig för att debattera ohederligt?

Vi har i den här diskussionen gått från att säga att du vill tvinga kvinnor att föda barn, till att du vill tvinga kvinnor att fullfölja graviditeter, till att du vill bruka hot om laga bestraffing för att förmå kvinnor att föda barn, till att nu till sist landa i den jävla nonensformuleringen att du vill "bruka hot om laga bestraffning för andra aktiviteter som är direkt kopplade till utförandet av en abort för att förmå kvinnor att fullfölja graviditeten".

Den väsentliga innebörden i det vi säger förändras aldrig, efter ett trettiotal inlägg i den här tråden är allt du har åstadkommit den här onaturliga formuleringen för att säga något som från början sagts i ett fåtal ord. Det är ingen som kletar något på dig, och hur mycket ni än vrider och vränger på det svenska språket så förändrar det inte vad ni är.

Citat:
Nej, jag anser inte det. Jag anser heller inte att man skall få döda ett ofött liv utan goda skäl. I båda fallen handlar det om rätten till kroppslig integritet.
Dåså, då etablerar vi alltså till sist att argumentet att fostrets liv inte kan anses ha något värde om man godkänner abort är ogiltigt, eftersom du själv erkänner situationer där man kan hålla en människas rätt till sin egen kropp i högre ställning än även en fullvärd människas liv.

Citat:
Jo, beklaga Dig, tycks vara litet av en favoritsysselsättning. Du får väl skriva litet tydligare, och helst inte så upprepande. Vi börjar komma i mål och upprepa oss.
Som sagt, du är uppenbarligen införstådd med att vi diskuterar ett förslag på lagstifning mot aborter, inte brott och straff i allmänhet. Du anstränger dig för att omtolka det jag skriver till något som du egentligen förstår inte har något med vårt nuvarande samtal att göra. Om du bara lät bli att göra ditt yttersta för att undvika att svara på sak och streta emot på det här sättet hade vi varit klara på en tredjedel av tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du väljer ett exempel där det bara finns två ömsesidigt uteslutande alternativ. Så är det inte alltid. En fartgräns på 70 innebär inget tvång att köra under 70. Man kan istället välja att köra en annan väg, ta tåget dit man skall, stanna hemma, sälja sin bil och köpa en cykel, emigrera till Tyskland, osv. I fallet med abort kan man välja att avstå från sex, hålla sig enbart till icke vaginalpenetrerande sex, vara extremt nogrann med preventivmedlen, sterilisera sig, osv.
Jo, som jag redan gått igenom en gång i den här tråden, att en person har ett val att göra innebär inte att tvång inte föreligger. Om du genom att hota om lagliga konsekvenser får en person att ändra sitt agerande har du fortfarande utövat tvång. Se också ordboksexemplet: Hon tvingades välja mellan två onda ting.

Citat:
Ändå var du så envis med att hålla fast vid ordet "explicit" för att det låter värre. Men jag tror vi är klara med det nu och är ense om att "implicit" är det korrekta ordvalet.
"Så envis". Kom igen, jag argumenterade emot dig i ett enda inlägg, och det handlade ju mer om att du angav ett exempel som gav intrycket att du menade något helt annat, nämligen om det är ett "tvång" som skapas av materiella förutsättningar eller ett tvång som skapas av att andra människor hotar med att man ska dömas för brott. Det senare är nämligen en distinktion som jag tror de flesta betraktar som betydligt viktigare än om lagtexten formuleras om för att innehålla ordet "inte".

Citat:
Sedan undrar ja om inte Ditt stavningsprogram lider av grav dyslexi...
Haha, jo Merapi, du skriver faktiskt som en riktig kratta ibland. Tack och lov är det ju inte hälften så diskussionsförstörande som vissa personer som vägrar erkänna att enkla ord har en vedertagen innebröd i det svenska språket.
Senast redigerad av Disciplina 2021-03-07 kl. 00:36.
Citera
2021-03-07, 00:56
Medlem
Citat:
Jag tror vi har rett ut huvudsaken fullt tillräckligt vid det här laget.

Nej, så länge du alltid byter ämne, ignorerar svara på argument eller låtsas som de inte existerar så kan du inte reda it ett skit Uven,
Väldigt synd om människor som dig som står still i skallen.

Citat:
Slump har givetvis inget med saken att göra.

Som sagt, ytterligare ett exempel på din debattteknik.

Citat:
Det är resultatet av konceptionsögonblicket som jag tjatar om - inte klockslaget. Resultatet är ett nytt liv, som vi har ansvar för.

Och ”resultatet” ligger fortsatt i en framtid, en framtid som även dina spermier kan äga om bara OM sker, ska vi därför tvinga DIG till ansvar över detta OM?
Eller nä just ja, du är ju nu bara intresserad av att tvinga kvinnor, när det gäller män så vore det ”vulgärt”.

Citat:
Det skall män helst göra, men hur det än faller sig så är det inte män som blir gravida. Detta är måhända ojättvist, men det är inte mäns fel - det är naturens ordning.

Så om män nu ”helst ska undvika sex” varför sitter du inte här och gnäller på mäns beteenden?

Och ja vad bekvämt, eller hur?
orsaka något som drabbar någon annan och sen skylla allt ansvar på den andra med motiveringen: det drabbar ju bara dig alltså behöver jag inte ta ansvar.

Det är samhällets ansvar att lägga lagar och krav på människor så att det blir så bra och jämlikt som möjligt för alla och då ingår rättvisetänk, konsekvensanalys och sunt förnuft

Och då behövs möjlighet att slippa oönskad befruktning, annars får vi som sagt allt dela ansvaret och kostnaderna för konsekvenserna av sex.

Den där gamla misogyna traditionen av att både ha kakan och äta den som många män gillar så mycket kan ni glömma.

Citat:
Män skall åläggas betydande ansvar - men inte på det sätt Du föreslår, av skäl som jag redogjort utförligt för ett flertal gånger.

Nej du har mest blurrat bort ännet.
Och uppvisat förvirrad logik, vilket jag har påvisat regelbundet.

1. Mänskligheten har inte råd med abortförbud, planeten klarar inte än mer befolkningsexpansion.

2. Och enligt din egen filosof Kant, så ska man skapa lagar och moral som kan bli allmängiltiga, remember?

3. Tvinga människor föda barn, som en eller två föräldrar inte vill eller kan ta hand om är direkt idioti och förödande för barns säkerhet och samhällets tillit.
Så är man verkligen mån om barns trygghet och rött att slippa lidande så är aborträtt en garant.

4. Konsekvenserna av abortförbud i världen är heller inte någon ökad
nativitet, utan enkom kvinnligt lidande, desperation, skadade och tom döda kvinnor.

5. Och sist men inte minst.
Aborterna i Sverige gäller främst embryon före vecka 9, det är mycket långt ifrån något ”barn” , inte ens ett foster. Att fortsätta och fasta pm ”baaarn” början pratar pm embryon är fan under all kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in