2021-03-06, 18:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt på det där med poolflytten, men tror inte att poliskompisen medvetet visste att han i såfall var med och dolde mordvapnet på så sätt. Vore det så - då ligger han risigt till.
Har polisen letat där? Vet du det?

Verkar lite för uppenbart att placera det där, i mina ögon.

Men att det iofs kan vara nedbankat i trädgården har jag trott och skrivit om tidigare.
Jag vet inte om polisen letat där.
När jag spekulerar om att mordvapnet är nedgrävt under poolen så är det för att det skulle passa in i vad vi har sett av SD:s tankemönster.
Han döljer inget utan flyttar poolen helt öppet.
En polis hjälper honom att flytta poolen och därmed (möjligen) dölja mordvapnet.
SD känner nog att han har kommit på en fantastisk lösning.

Jag tror inte att poliskompisen är medbrottsling och medvetet har gjort något för att hjälpa SD att dölja mordet.
Däremot spekulerar jag i att poliskompisen tror att SD är oskyldig och därför hjälper honom lite här och lite där genom att inte göra en tillräckligt bra utredning och kanske glömma att göra visa utredningsåtgärder.
Citera
2021-03-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Vi hade sex i samband med FTF alldeles nyligen, I er bil, I skuffen, fällda säten. Och ja, vi har haft det även uppe i Theas rum, i hennes säng. Uppe i vattentornet. Vid Svartån, på båda jobben, i naturen, vid cachar, vartsomhelst. Jag var med honom och kollade på stort badkar på Bauhaus. "Du får komma och bada i det med mig". Skriver till mig att han saknar mig. Min kropp, mitt prat, mitt allt. Att han svullnar nu. Att han vill in i mig nu, i sängen.:"

Ett enda bekräftat besök hemma hos SD alltså? Därför grannarna inte sett henne där då.
Citera
2021-03-06, 19:01
Medlem
Citat:
Jag? Det var väl LW som snöat in på religion, sex och porr?

Den diskussion jag menar är den jag och hoppsan har idag om var uttrycket porrpastorn kommer ifrån.

Från FUP vet vi att hon tog p-bilder och skickade till sina manliga vänner som hon sexchattade med. Och hon var pastor. Så jag förstår inte vad som är ert problem.

Topic i HR är mordet på Lena Wesström varav en stor del är en repris från förhandlingen i TR. Var någonstans ser du att man lagt någon som helst vikt på vare sig LWs tidigare tjänst eller hennes privata liv?

Vad är ditt problem?
Citera
2021-03-06, 19:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag? Det var väl LW som snöat in på religion, sex och porr?

Den diskussion jag menar är den jag och hoppsan har idag om var uttrycket porrpastorn kommer ifrån.

Från FUP vet vi att hon tog p-bilder och skickade till sina manliga vänner som hon sexchattade med. Och hon var pastor. Så jag förstår inte vad som är ert problem.
Du måste väl ändå förstå skillnaden mellan sex och porr?

Normala människor som letar efter en partner gör saker tillsammans, har sex och provar kanske sedan på att leva tillsammans. Eller också letar de vidare. Det har ingenting med porr att göra.

Religiösa hycklare kräver äktenskap före sex och inser kanske sedan att de inte alls har något gemensamt.
Tror du att Malin H som verkar vara ett typexempel på en hycklande religiös person krävde att bli gift innan hon tillät sex?
Tror du det var därför de gifte sig istället för att bo ihop och innan UW hann komma underfund med vilken kontrollerande och elak person hon var?
Citera
2021-03-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag vet inte om polisen letat där.
När jag spekulerar om att mordvapnet är nedgrävt under poolen så är det för att det skulle passa in i vad vi har sett av SD:s tankemönster.
Han döljer inget utan flyttar poolen helt öppet.
En polis hjälper honom att flytta poolen och därmed (möjligen) dölja mordvapnet.
SD känner nog att han har kommit på en fantastisk lösning.

Jag tror inte att poliskompisen är medbrottsling och medvetet har gjort något för att hjälpa SD att dölja mordet.
Däremot spekulerar jag i att poliskompisen tror att SD är oskyldig och därför hjälper honom lite här och lite där genom att inte göra en tillräckligt bra utredning och kanske glömma att göra visa utredningsåtgärder.

Någon som vet någonting om polismannen?
Alla poliser är inte snälla.
Jag tror att flera poliser i utredningen sett till så att det gått åt rätt håll, för SD..
Citera
2021-03-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Någon som vet någonting om polismannen?
Alla poliser är inte snälla.
Jag tror att flera poliser i utredningen sett till så att det gått åt rätt håll, för SD..
Jag tror vi gör något riktigt dumt om vi kollar upp poliser.. även om det är "basebollpoliser".
Citera
2021-03-06, 19:26
Medlem
Citat:
Det är en väldigt uppenbar lögn.
Alla inblandade i triangeldramat ville hålla relationen hemlig och varken LW eller HD skyltade med andra relationer.
Inte ens den observanta grannen hade sett LW hos SD.

Sedan har vi det här med att han hjälpte SD att flytta/bygga poolen.
Poliskompisen "kom inte ihåg" vilket år det var, om det var före eller efter mordet.
Kanske ligger mordvapnet dolt under poolen och poliskompisen hjälpte till att dölja det.

Varifrån kommer uppgiften att PW inte kommer ihåg när poolen flyttades/byggdes? Talar vi om två olika datum?

PW säger både i polisförhör och under rättegången att poolen sattes på plats hösten 2017. Som tack för hjälpen ska de som hjälpt blivit erbjudna att få använda poolen vilket PW har nyttjat vid ett tillfälle. Han minns inte exakt när men gissar på nån gång under hösten 2017. Försvarsadokaten refererar till en fb-dialog från januari 2018 och undrar om det kan vara då och det bekräftar PW att det stämmer.
Citera
2021-03-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Jag tror vi gör något riktigt dumt om vi kollar upp poliser.. även om det är "basebollpoliser".
Helt sant, det är bara så mycket skit som sopats under mattan, inte bara i Örebro
Citera
2021-03-06, 20:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är så mysko att husisen avbröts. Vet du anledningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
De hade hört om någonting framkommit med polisen Y som förhörde SD, antar att jouråklagaren påverkats av poliskompisen som återvände till stationen och inte medverkade vid husisen pga vänskapen till SD

Frågan var om du vet. Inte vad du antar.

Jouråklagaren behövde inte påverkas av någon. Han hade sin egen erfarenhet av LW. Han visste att hon anmält SD för att han inte ville lämna sin fru. ÅK lade ner utredningen men LW gav sig inte. Hon tjatade på honom och när det inte hjälpte så överklagade hon hans beslut. Hon hade ropat "vargen kommer" för många gånger. När det var allvar så var det ingen som brydde sig längre.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pojken_och_vargen
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-03-06 kl. 21:05.
Citera
2021-03-06, 21:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Varifrån kommer uppgiften att PW inte kommer ihåg när poolen flyttades/byggdes? Talar vi om två olika datum?

PW säger både i polisförhör och under rättegången att poolen sattes på plats hösten 2017. Som tack för hjälpen ska de som hjälpt blivit erbjudna att få använda poolen vilket PW har nyttjat vid ett tillfälle. Han minns inte exakt när men gissar på nån gång under hösten 2017. Försvarsadokaten refererar till en fb-dialog från januari 2018 och undrar om det kan vara då och det bekräftar PW att det stämmer.

Jag tror att det skett diskussioner i tråden sedan länge som härstammar från förhöret i TR.
Diskussionerna utmynnar från PW som inte riktigt minns när poolen flyttades, utan behöver lite hjälp på traven.

Personligen tror jag att en slags misstro mot PW har uppstått, men kanske även en ihopblandning av datum. Misstron kanske är beroende av att PW dels är vän med SD, han har haft flera kontakter med SD efter mordet, och hans som jag ser det, något slarviga påpekande av att "grannar" kallat Lena för "porrpastor". Om jag själv ska säga något om just det, borde han vårdat uttrycket bättre. Nu

Jag kan ändå tycka att PW är den som direkt påpekar att han känner SD, talar om att han har hjälpt SD vid något tillfälle HT-17 att återskapa raderade bilder, och även påtalar (enligt egen utsaga) att han känner SD när det är aktuellt att tömma SDs mobil. Han är inte den som upptäcker att nära tusen bilder tas vid polisstationen inför förhör, men han är den som är med som den "som är mest kompetent" på just den mobil som SD har. Han är behjälplig i hur tömningen ska ske utan att värdefull information ska gå om intet och också den som säger att det i stort sett är omöjligt att ta nära tusen bilder på några minuter och samtidigt sms:a, om inte en särskild inställning på mobilen är gjord.

Jag utgår (?) från att man kollat om denna inställning är gjord eller inte?

I förhör kan man dock se att PW berättar om 3-4 kontakter som han och SD har haft efter mordet.

Det påminner mig om de "likes" som SD skickat till TM på han facebooksida.

SD "smörjer" sina poliskompisar, allt för att verka oskyldig.

A 151/136

" Stefan frågade om han skulle ta bort P*eter på Facebook men varken Peter eller Stefan ansåg det nödvändigt då. De är fortfarande Facebookvänner. Det avslutades med att de inte skulle ha kontakt eller träffas förrän allt var utrett. Peter uppfattade det som att Stefan ansåg sig oskyldigt anklagad
och att bara det utretts färdigt så skulle det framgå att han inte hade med mordet att göra.
"
Citera
2021-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Varför misstolkar du så ofta det som skrivs?

SD:s polisvän kan ha hjälpt honom genom att inte göra en så komplett utredning som är möjligt.
Det är lätt att glömma lite här och där, styra arbetsfördelningen så att inte de mest erfarna och kompetenta får ta hand om det som är viktigt, missa att göra alla undersökningar som krävs osv.
Det jag menar är att poliskompisen utan att begå direkt uppenbara tjänstefel ändå kan vara lite extra klumpig och glömsk emellanåt för att hjälpa sin vän.

En liknande sak är att han myntade uttrycket "porrpastorn", men skyllde på att han hade hört det från någon granne.
Det visar tydligt att han gärna baktalar brottsoffret och står på SD:s sida.
På en direkt fråga skulle antagligen poliskompisen säga att han inte minns vem som använde det uttrycket, eftersom han hittade på det själv.

Jag tänker inte besvara dina eventuella svar på det här men det vore bra om du kunde sluta att misstolka så mycket.
Din avslutning ger bilden av att du börjar inta samma hållning som Fru Nutella här i tråden. Det beklagar jag. Hellre en frejdig diskussion än en tråd toppstyrd av tystare.

OnT: Det är inte så att jag misstolkar. Jag läser vad som skrivs. Ibland är det skrivna exempel på vad man skulle kunna kalla processen enl "det dunkelt tänkta, det dunkelt skrivna".
Antyder man att SD haft hjälp av anställd/-a inom Polisen, hjälp mer eller mindre av vänskapskorrupt karaktär, så är det i min bok ett allvarligt missförhållande som därigenom påpekas. Skulle den hjälpen (läs: tjänstefelet/-n) ev ha kunnat medfört att SD friades i TR, så är det ju oerhört allvarligt.

Men vad jag förstår har ingen JO-anmälan skett och Polisen som myndighet har kanske inte heller sett skäl till att granska folket i Örebro polishus (mer än då kanske polis PS, fast inte av skäl som jävig i relation till personen SD), så demoniseringen av alla runt SD blir tröttsam.
Det sista blir särskilt tydligt när man samtidigt tar del av all det förängligande som sker i tråden vad gäller Lena. Hennes supportrar vill postumt förvandla henne till en immaculata.
Citera
2021-03-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det skett diskussioner i tråden sedan länge som härstammar från förhöret i TR.
Diskussionerna utmynnar från PW som inte riktigt minns när poolen flyttades, utan behöver lite hjälp på traven.

Personligen tror jag att en slags misstro mot PW har uppstått, men kanske även en ihopblandning av datum. Misstron kanske är beroende av att PW dels är vän med SD, han har haft flera kontakter med SD efter mordet, och hans som jag ser det, något slarviga påpekande av att "grannar" kallat Lena för "porrpastor". Om jag själv ska säga något om just det, borde han vårdat uttrycket bättre. Nu

Jag kan ändå tycka att PW är den som direkt påpekar att han känner SD, talar om att han har hjälpt SD vid något tillfälle HT-17 att återskapa raderade bilder, och även påtalar (enligt egen utsaga) att han känner SD när det är aktuellt att tömma SDs mobil. Han är inte den som upptäcker att nära tusen bilder tas vid polisstationen inför förhör, men han är den som är med som den "som är mest kompetent" på just den mobil som SD har. Han är behjälplig i hur tömningen ska ske utan att värdefull information ska gå om intet och också den som säger att det i stort sett är omöjligt att ta nära tusen bilder på några minuter och samtidigt sms:a, om inte en särskild inställning på mobilen är gjord.

Jag utgår (?) från att man kollat om denna inställning är gjord eller inte?

I förhör kan man dock se att PW berättar om 3-4 kontakter som han och SD har haft efter mordet.

Det påminner mig om de "likes" som SD skickat till TM på han facebooksida.

SD "smörjer" sina poliskompisar, allt för att verka oskyldig.

A 151/136

" Stefan frågade om han skulle ta bort P*eter på Facebook men varken Peter eller Stefan ansåg det nödvändigt då. De är fortfarande Facebookvänner. Det avslutades med att de inte skulle ha kontakt eller träffas förrän allt var utrett. Peter uppfattade det som att Stefan ansåg sig oskyldigt anklagad
och att bara det utretts färdigt så skulle det framgå att han inte hade med mordet att göra.
"

Att det pågått länge gör det inte mer sant. Jag trodde att jag ev. hade missat något eftersom jag inte hade lyssnat på det förhöret, men nu tycker jag att hela den diskussionen är totalt orelevant. Det finns väl inget konstigt med vittnesmålet? Han säger, som sagt, både i polisförhöret (2018-10-02) och senare i TR att badtunnan kom på plats hösten 2017. Och att han och ett par andra badade i den "ett par veckor" därefter. Han får frågan om badet kan ha ägt rum i januari 2018 och bekräftar att de nog kan ha varit så. Både placeringen av badtunnan och det efterföljandet badet har ju skett månader innan L*na mördas så alla konstiga teorier om att han ska ha hjälpt till med att gömma mordvapnet under badtunnan verkar helt orealistiska. Dom som vill kan ju fortsätta att spekulera, men till vilken nytta? Det verkar lika givande som diskussionen att SD skulle ha murat in mordvapnet i J*rrys trappa - INNAN - L*ena blev mördad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in