2021-03-05, 18:52
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/huvudskyddsombud-slar-larm-vardpersonal-blir-sjuk-av-vaccinet

Huvudskyddsombudet vid Skånes universitetssjukhus, Sus, slår larm om kraftiga biverkningar för personalen som fått Astra Zenecas vaccin.

– Hög feber, över 40 grader förekommer, muskelvärk och huvudvärk. Det kan sitta i både en och flera dagar, säger huvudskyddsombudet Ronny Öhman.
2021-03-06, 13:02
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Vet du om du har haft covid-19 tidigare eller misstanke om att du kan ha haft det?

Antar att det var första dosen du fick, ska du ta dos nummer två också?

Jag misstänker att jag hade covid-19 för exakt ett år sedan.
Det var första dosen och jag tar väl den andra också med hopp om att det blir lindrigare. Symtomen blev mildare under nästa dag i alla fall, men kom som en chock 8-9 timmar efter injektionen, allt på samma gång med smärta i armen, i kroppen, huvudvärk, feber, frossa. Pang sa det.
2021-03-06, 13:50
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag misstänker att jag hade covid-19 för exakt ett år sedan.
Det var första dosen och jag tar väl den andra också med hopp om att det blir lindrigare. Symtomen blev mildare under nästa dag i alla fall, men kom som en chock 8-9 timmar efter injektionen, allt på samma gång med smärta i armen, i kroppen, huvudvärk, feber, frossa. Pang sa det.

Jag har sett andra skriva liknande på forumet, att de upplevt kraftiga biverkningar om de redan haft sjukdomen och sedan tagit vaccinet.

Låter obehagligt att det slog till så plötsligt och hårt. Men tur att det inte varar alltför länge iaf.
2021-03-06, 18:17
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/huvudskyddsombud-slar-larm-vardpersonal-blir-sjuk-av-vaccinet

Huvudskyddsombudet vid Skånes universitetssjukhus, Sus, slår larm om kraftiga biverkningar för personalen som fått Astra Zenecas vaccin.

– Hög feber, över 40 grader förekommer, muskelvärk och huvudvärk. Det kan sitta i både en och flera dagar, säger huvudskyddsombudet Ronny Öhman.

Det låter inte som ett vaccin man bör ge äldre i riskgrupp, men det är nu godkänt för alla...
2021-03-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Ska summera mina erfarenheter hittills av vaccinering mot Covid19.

- Vaccin: AstraZeneca.
- Dos:1
- Administrering: Injektion strax innan lunch.
- Biverkning: Började smått få feber runt kl. fyra på eftermiddagen. Febern tilltog snabb och inom en timma hade jag frossa.
Jag försökte få ner febern och frossan med paracetamol och Ibuprofen. Frossan gick ner men då började jag svettas som en gris istället.
Framåt nio och tio på kvällen vid sängdags så började frossan komma tillbaka för att sen bli stora svettningar ett par timmar senare.
Hög hjärtklappning under hela kvällen och natten.
Svårt att sova.
Dagen efter var jag fortsatt febrig, dock inte lika hög feber som dagen innan.
Var sjukskriven den dagen.
Febern började gå ner sent på eftermiddagen och på kvällen var jag nära nog återställd.
Så totalt 1,5 till 2 dagars feber.
Jag vet ej hur hög feber jag hade eftersom jag saknar en febertermometer.
Fick sen se att majoriteten av arbetskollegorna hade fått liknande symptom med en eller två dagars sjukskrivning som följd.

Summa summarum.
Biverkningarna var otrevliga som fan men inte farliga.
Dessa ska sättas i relation med vad Covid19 kan ställa till med.
Hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Kan man få ut någon form av ersättning vid sådana tillfällen?
2021-03-06, 18:48
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hur ställer sig försäkringsbolag till detta? Kan man få ut någon form av ersättning vid sådana tillfällen?

Bra fråga. Det undrar jag också. Jag får återkomma om detta.
Jag har vart fall anmält detta till Läkemedelsverket.
Senast redigerad av Lasbond3000 2021-03-06 kl. 18:52.
2021-03-06, 18:52
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det låter inte som ett vaccin man bör ge äldre i riskgrupp, men det är nu godkänt för alla...

Feber är i sig ofarligt, bara man har den under kontroll.
Sen brukar inte äldre få lika starka reaktioner på vacciner p.g.a. ett klenare immunförsvar.
2021-03-06, 20:15
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Feber är i sig ofarligt, bara man har den under kontroll.
Sen brukar inte äldre få lika starka reaktioner på vacciner p.g.a. ett klenare immunförsvar.

Tänkte mer på vad som skrivits om hjärtat. Är det säkert att ge Astras till folk med hjärtproblem?
2021-03-07, 20:47
Medlem
sovad-p1s avatar
Mörkertalet med biverkningar är givetvis stort!
2021-03-10, 13:03
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skyddsombudet-om-biverkningarna-tror-det-paverkar-motivationen-att-ta-vaccinet

Skånes universitetssjukhus i Lund larmar om att uppemot 40 procent av personalen som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin mot corona drabbats av biverkningar.
2021-03-10, 15:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Tänkte mer på vad som skrivits om hjärtat. Är det säkert att ge Astras till folk med hjärtproblem?
Har man hjärtproblem eller något annat ska man diskutera det med sin läkare. Man fyller alltid i en blankett med diverse frågor inför vaccinering, där ska man helst inte ljuga.
2021-03-10, 15:45
Medlem
Vaccinerade mig för ett par timmar sedan, svimmade typ direkt efteråt.. är väl lite spruträdd plus var väl nervös eller något, märkligt kändes ändå som jag var rätt lugn. Nu återstår det att se om jag får feber och liknande några timmar efteråt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in