2021-06-13, 13:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack för klargörande! Du kunde förklara detta bättre för Smultronet än vad jag lyckades med.
Tyvärr kan jag inte göra så mycket åt faktaresistansen men jag skriver inte bara svar utan det är även till för andra att läsa och själva bilda en egen uppfattning.
2021-06-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Tyvärr kan jag inte göra så mycket åt faktaresistansen men jag skriver inte bara svar utan det är även till för andra att läsa och själva bilda en egen uppfattning.

Ja tyvärr råder det faktaresistens och onyanserad rädsla för vaccinet i denna tråd. Men uppskattar att du delar med dig av det du vet.
2021-06-13, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Du anser mig outbildad som jobbat inom sjukvården så många år...
Känns som 'några' har svårt att släppa sin falska stolthet för andra mer rimliga perspektiv...

Folk som inte jobbar är i regel mer allmänbildade eftersom de har mer tid över till annan typ av research an just den inbotade snevridna akademiska.

Men de visste du nog redan.

Pucko.

För övrigt har ni båda fel.
2021-06-13, 21:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Jag känner till tiotals släktingar/bekanta som tagit sprutan och ingen har fått några andra men än lite ont i armen. Ska själv ta den nästa vecka. Bor i Finland och här är folket mer benägna att ta sprutan än vad som tycks vara fallet i Sverige, eller så finns "hysterin" bara här på FB?
Finns bara här på Flashback skulle jag säga. Att vaccinera sig är en självklarhet bland precis alla jag och min man känner. Själva avvaktar vi.
2021-06-13, 21:48
Medlem
Fas 3 pågår förfullt och gjort så sedan massvaccineringarna startade.
Så alla som frivilligt kavlat upp ärmen ingår.
Vi som är tveksamma eller kanske till och med lite skeptisk till dessa vaccin är ju dock glad att det finns frivilliga som går i fronten och tar de vinande kulorna allt eftersom.

Påminner lite om schack detta, bönderna går alltid att .....!
2021-06-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Finns bara här på Flashback skulle jag säga. Att vaccinera sig är en självklarhet bland precis alla jag och min man känner. Själva avvaktar vi.
Hur länge tänker ni avvakta? Jag menar ni måste ha en plan, och vad är det ni vill veta som ni inte vet nu? Problemet är ju i grund och botten att det inte går att säga något säker ur ett individ perspektiv. En fullt frisk 20 åring kan bli svårt sjuk i covid och avlida under intensivvård. En 80 åring med alla risk faktorer som finns kan genomgå covid utan några problem. Ni kan därför egentligen inte avvakta eftersom det inte finns något att avvakta ur ett individ perspektiv. Antingen väljer ni att ta vaccin eller inte.
2021-06-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Det kanske är här på Flashback folk vågar vara ärliga?
Är du verkligen säker på att det är en självklarhet bland alla ni känner eller är det kanske något en del bara påstår? För det är absolut inte självklart bland alla jag känner. Väldigt många har eller tänker vaccinera sig ja - men det är också en hel del som vill avvakta eller tänker avstå helt. Bland annat två läkare och en sjuksköterska.

Det där med grupptryck kan vara ganska påtagligt ibland.
2021-06-13, 23:41
Medlem
Kan någon svara på varför jag som 40 åring utan underliggande sjukdomar som dessutom gått igenom covid-19 med milda symptomer ska behöva vaccinera mig? Jag kan inte förstå det.
2021-06-13, 23:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXXmen
Kan någon svara på varför jag som 40 åring utan underliggande sjukdomar som dessutom gått igenom covid-19 med milda symptomer ska behöva vaccinera mig? Jag kan inte förstå det.

Citat:
Ska jag vaccinera mig även om jag har varit sjuk i covid-19?
Citat:
Ja. Vi rekommenderar vaccination med två doser för alla som har haft covid-19. De som har haft covid-19 har utvecklat ett skydd mot sjukdomen, men vi vet idag inte hur länge det skyddet finns kvar. Det skydd man får efter covid-19 kan också variera mellan individer. Därför behöver du vaccinera dig. Du kan vaccineras när du har tillfrisknat helt från covid-19. Vaccinationen skyddar dig från att bli sjuk och minskar också risken att du smittar andra. Det bidrar till att minska smittspridningen i hela samhället på sikt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/?exp=85612#_85612
2021-06-14, 00:01
Medlem
NeoVains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/?exp=85612#_85612

Nej det finns ingen anledning att vaccinera dig. Man får alltid ett både starkare och långvarigare skydd av genomliden sjukdom än av något vaccin. Det är en gyllene regel som gällt på alla tidigare sjukdommar och motsvarande vaccin. Det finns t.om studier nu på att de som haft covid men vaccinerats har högre risk att få ADE och t.om att dö av vaccinet. Finns även studier som visar att de som inte vaccinerats men haft COVID har precis lika bra skydd de som valt att göra det. Finns trådar för det redan här på FB.
2021-06-14, 00:18
Medlem
Citat:
För att genomgången covid-19 inte ger skydd mot att drabbas av allvarlig sjukdom vid covid-19. Så enkelt är det ur ett individ perspektiv. Om du betraktar nytta med vaccin i ditt fall ur ett större perspektiv, ur ett perspektiv som innefattar alla 40 åringar i Sverige, alla i Europa, alla i världen blir nyttan med att ta vaccin ett annat men det gäller inte dig för du måste se det ur ett individ perspektiv. Tro mig blir du inlagd på IVA och nedsövd i tre veckor är du inte 40 år gammal när de väcker dig. Du har åldrats 15 år fysisk på tre veckor och det tar år att återhämta sig. Jag har hållit på i mer än två å nu och jag var fullt frisk. Blev dock inte sjuk i covid utan av banal influensa typ A fågelinfluensan.
2021-06-14, 01:16
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
För att genomgången covid-19 inte ger skydd mot att drabbas av allvarlig sjukdom vid covid-19. Så enkelt är det ur ett individ perspektiv. Om du betraktar nytta med vaccin i ditt fall ur ett större perspektiv, ur ett perspektiv som innefattar alla 40 åringar i Sverige, alla i Europa, alla i världen blir nyttan med att ta vaccin ett annat men det gäller inte dig för du måste se det ur ett individ perspektiv. Tro mig blir du inlagd på IVA och nedsövd i tre veckor är du inte 40 år gammal när de väcker dig. Du har åldrats 15 år fysisk på tre veckor och det tar år att återhämta sig. Jag har hållit på i mer än två å nu och jag var fullt frisk. Blev dock inte sjuk i covid utan av banal influensa typ A fågelinfluensan.

Är du gravt överviktig? Tjock? Rökare? Dricker mycket? Äter dåligt? Tränar aldrig?

Ett av ovanstående? Eller alla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in