2021-03-06, 02:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, tunnelbanetider nämns på pressträffen. Men busstiderna verkar vara mer okända.

Det fanns aldrig någonsin ett val i Stockholm att antingen gå till tunnelbanan eller nattbussen eftersom nattbussen först började gå 45-60 min efter sista tunnelbanetåget på 80-talet.

Vi tar det långsamt så att även SEktmedlemmar kan följa med: Först gick sista tunnelbanetåget. Sedan hände ingenting. Efter 45-60 min började det gå nattbussar, men nattbussarna och tunnelbanan gick aldrig samtidigt på 80-talet.

Att SE kommer och värmer sig i Skandias Reception efter att varit ett perifert vittne på mordplatsen och sett och hört saker som ingen gärningsman i världen skulle kunnat gissa är liksom en "no brainer." Att SE inte hört LP ropa på hjälp tyder extremt tydligt på att SE inte var i närheten av mordplatsen när skotten föll.

Det KP säger på sin pressträff är bara dåligt utrett trams. KP är ju liksom inte på banan.

TP har ju lurat upp KP på läktaren som värsta nigeribrevsscammern. Tydlig har också TP bjudit KP på mutluncer enligt offentliga dokument.

Det har du väl sett i KPs kroppsspråk på presskonferensen?

Ok kan vi hitta exakta tunnelbane- och busstider så bevisar det bara att jag har rätt......
Citera
2021-03-06, 02:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Då handlar det om nattbuss. För stockholmare är/har det aldrig varit så attraktivt att ta nattbussen. Tunnelbanan går och har alltid gått snabbare.

Om man ville gå ut på 80-talet stängde de flesta krogarna 01.00 en enstaka del var öppna till 03.00. Sedan var det "svartklubb" som gällde.

Lite oavsett vad man valde hamnade man på en nattbuss. Även om Tunnelbanan "gick snabbare" hade den vilket som slutat att gå vid midnatt på åttiotalet.

Jag är trekvatsgammal så jag vet vad jag pratar om.
Citera
2021-03-06, 09:10
Medlem
Citat:
Problemets kärna är att du inte kan lägga pussel.

För att lägga pussel så behövs det bitar.
Det finns inga i samband med Stig Engström..därför finns inte heller något pussel att lägga.

Något som för övrigt blir helt uppenbart både om man läser denna tråd och materialet runt Stig.

Personligen så tycker jag att Krister Peterson och Hans Melander är minst lika misstänkta som Stig Engström när det gäller Palmedådet.Misstankegraden är exakt lika...samma gäller för random FB postare..Lookalike inkluderad.
Citera
2021-03-06, 09:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
//
Nu står vi här och låtsas som att ett "klippdockesignalement" enligt "körsbärsmetoden" vagt pekar ut SE som klädde sig som alla andra på 80-talet i han ålder. Titta bara på polisens bild från brottsplatsen så ser nu hur vanlig SE såg ut. Hur många dubbelgångare måste det finnas innan SEkten lär sig att skilja på ett signalement och ett utpekande?
//
Ja "klippdockesignalement" är nog en bra beskrivning av de vittnesiakttagelser som rör gärningsmannen, ingen enskild kan identifiera honom. Man får helt enkelt sätta ihop den här långa mörka rocken som den springande mannen enligt många vittnen har, med den keps som Lars J sedan ser, och med den lilla väska som Yvonne N ser honom fippla med innan han försvinner. Det påminner lite om den här gamla anekdoten om "elefanten i palmerummet":
"Tänk dig att du har fyra blinda män som alla står på en fast punkt bredvid en elefant och försöker ta reda på vad det är som de känner på. Den ene mannen kommer kanske att känna på en av betarna och beskriva elefanten som någon form av spjut. Den andre kanske känner på ett öra och liknar detta vid ett stort blad. Den tredje mannen kanske når till svansen som denne liknar vid ett rep och den fjärde som känner på ett ben liknar den mer vid ett träd. Ingen av dessa män kan känna hela elefanten och de kan inte se vad det egentligen är som de tar på."
Man kan alltså likna de här männen kring elefanten vid de vittnen som iakttar gärningsmannen längs flyktvägen. Alla beskriver samma snubbe, men de beskriver honom ur olika synvinklar.
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 10:11.
Citera
2021-03-06, 10:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vem har sagt att han var andfådd eller hackade tänder när han kom tillbaka till Skandia? Det har väl sagts att han var chockad? Dessutom bör du nog fråga någon textilkunnig hur stor skillnaden i värmeisolering de olika rockarna hade. Det är ingen avgörande skillnad i isolering mot kyla mellan dem om du beaktar att SE hade en kavaj under rocken också.

Jag tror skorna var dåligt rustade för 5 minusgrader. Dessutom var det lönehelg och nattbusshållplatserna drog till sig fulla människor som inte kom in på krogen och som kunde vara bittra och farliga när de första nattbussarna gick.

Det känns naturligt att SE inte självmant strävade efter så lång väntetid som möjligt vid dessa hållplatser. Nattbussarna gick från olika ställen för att "sprida ut buset". Att SE därför gick och tog en kaffe för att värma sig lite och passa in tiden bättre till första nattbussens avgång från Odenplan är inte svårt att förstå.

Var har du för källor på att SE hackade tänder och var andfådd när han kom tillbaka till Skandia? Det låter som sånt där hittepå som TP genomgående ägnar sig åt i sagoboken.

Edit: Finns det någon som påstår att SE har sprungit på DBG? Vilka förhör hänvisar du till då?
"Han såg väldigt hjälplös ut, jag tyckte inte han skulle gå och ta nattbussen, han såg inte ut att klara sig dit för det första … han var väldigt chockad", säger en av väktarna. Det där stämmer bra med det tillstånd man kan föreställa sig hos en man med dålig kondis som småsprungit nån kilometer, med dåligt på fötterna dessutom. För min del tror jag att det var löprundan som var den främsta orsaken till det "chockartade" tillståndet, i kombination med impulsdådet förstås. Inte ens Anna Hage var i ett sådant upplösningstillstånd trots att hon i högsta grad var med och hjälpte till med upplivningsförsöken. De tre (AB, LP och SE) som stod närmast OP när skotten small har en sak gemensamt, de var alla rejält "chockade". Jag är alltså övertygad om att det var SE som lade OP i framstupa-sidoläge, med det välriktade skottet.

Om man ska gå efter det förhöret så verkar SE haft rollen som förste-hjälpare men även enbart som iakttagare. Förhöret med väktaren hölls tre månader efter mordet, de har vid det laget fått höra SE:s berättelser ett antal gånger i många olika versioner. Det som ändå får anses som ganska säkert är beskrivningen av SE:s psykiska och fysiska tillstånd och att det är rätt kväll.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-06 kl. 10:23.
Citera
2021-03-06, 10:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så när en skribent gissar att SE matchade sin utstämpling med sluttiden på filmen då börjar du plötsligt vackla i något som du förut känt dig säker på?

Always good to have that open mind
Det enda jag är någorlunda säker på där är att SE gick åt höger när han kom ut på gatan, och själv har jag då tänkt att han var på väg till Odenplan för att ta bussen. 'TheTricksters' teori att SE matchar utgången från Skandia efter sluttiden på Bröderna Mozart är intressant, eftersom även det här går bra ihop med att SE gick till höger snarare än åt vänster. Det minst troliga alternativet är väl i alla fall att han skulle ha gått ut åt vänster, för att "skynda sig till tunnelbanan".
Citera
2021-03-06, 10:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Det som är anmärkningsvärt är att SE själv anger en felaktig tid för sista tunnelbanetåget. Han hade förstås stenkoll på tiderna eftersom han ofta jobbade sent. Min teori är att han matchar utgången från Skandia efter sluttiden på Bröderna Mozart, INTE efter tunnelbanetidtabellen.

Citat:
Generellt började nattbussarna gå 45-60 minuter efter sista tunnelbanan gått på 80-talet.

Det gick inte både nattbussar och tunnelbana samtidigt, det är jag helt säker på eftersom jag bodde i Stockholm vid tiden. Jag är numera trekvartsgammal och kommer ihåg detta tydligt.

SL "sockrade" också "konceptet" att ta sista tunnelbanan med att mötande tåg väntade in varandra på T-centralen så att alla skulle hinna byta innan tunnelbanetåget avgick.

Nattbussarna var utspridda runt centrum för att "kyla av" resenärerna och dela på bråkmakarna.

Att SE skulle valt att omedelbart gå till Odenplan en lönehelg med sina kontorsskor i fem minusgrader för att stå utomhus i ~30 min låter extremt bakvänt för mig.

Att SE då istället valde att spenderade några minuter på Skandia med att dricka lite varmt kaffe i värmen inomhus och passa in tiden innan han gick till Odenplan och nattbussen är helt naturligt och inget som pekar ut honom som mördare som TP påstår.

Alla som väntar på en nattbuss är inte mördare nämligen.... Men SEkten har så klart en synpunkt även på detta som är minst sagt lite "eljest"!

Var anger SE felaktig tunnelbanetid? Vad jag vet så är det KP som blandar bort korten(ev. ljuger) om vart SE är på väg för att misstänkliggöra honom att ljuga. KP säger att 23:47 går tåget, från Tcentralen, och att SE inte då har bråttom. Men enligt SE är ju han på väg till Hötorgets tunnelbanestation vid Kungsgatan. Avgång 23:31 har jag sett någonstans, ev. är informationen, "nån minut efter halv tolv". Och därmed har SE lätt bråttom precis som han säger.

Sen är det som "ursprungligen" säger, nattbuss börjar inte gå förrän tåget slutat gå. Vad jag förstår så är det så fortfarande.

KP säger att gm har lågskor för att han halka till på DBG
Citera
2021-03-06, 10:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Generellt började nattbussarna gå 45-60 minuter efter sista tunnelbanan gått på 80-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Sen är det som "ursprungligen" säger, nattbuss börjar inte gå förrän tåget slutat gå. Vad jag förstår så är det så fortfarande.
Gick det inga dag- och kvällsbussar till Täby, utan alltså bara dessa omtalade "nattbussar"? Kan det verkligen ha varit så illa på den tiden att den som ville ta bussen hem till Täby var tvungen att vänta tills tåg/tunnelbana hade slutat gå?
Citera
2021-03-06, 12:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Gick det inga dag- och kvällsbussar till Täby, utan alltså bara dessa omtalade "nattbussar"? Kan det verkligen ha varit så illa på den tiden att den som ville ta bussen hem till Täby var tvungen att vänta tills tåg/tunnelbana hade slutat gå?

Nattbussen är ju till för att ersätta "tåget" och har väl bara hpl stopp vid tågstationer. Vanliga busslinjer går ju med massor av hållplatser. Vet inte om de går så långa sträcker heller.
Citera
2021-03-06, 13:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det enda jag är någorlunda säker på där är att SE gick åt höger när han kom ut på gatan, och själv har jag då tänkt att han var på väg till Odenplan för att ta bussen. 'TheTricksters' teori att SE matchar utgången från Skandia efter sluttiden på Bröderna Mozart är intressant, eftersom även det här går bra ihop med att SE gick till höger snarare än åt vänster. Det minst troliga alternativet är väl i alla fall att han skulle ha gått ut åt vänster, för att "skynda sig till tunnelbanan".

Varför är vänster det minst troliga alternativet?
Citera
2021-03-06, 13:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Han såg väldigt hjälplös ut, jag tyckte inte han skulle gå och ta nattbussen, han såg inte ut att klara sig dit för det första … han var väldigt chockad", säger en av väktarna. Det där stämmer bra med det tillstånd man kan föreställa sig hos en man med dålig kondis som småsprungit nån kilometer, med dåligt på fötterna dessutom. För min del tror jag att det var löprundan som var den främsta orsaken till det "chockartade" tillståndet, i kombination med impulsdådet förstås. Inte ens Anna Hage var i ett sådant upplösningstillstånd trots att hon i högsta grad var med och hjälpte till med upplivningsförsöken. De tre (AB, LP och SE) som stod närmast OP när skotten small har en sak gemensamt, de var alla rejält "chockade". Jag är alltså övertygad om att det var SE som lade OP i framstupa-sidoläge, med det välriktade skottet.

Om man ska gå efter det förhöret så verkar SE haft rollen som förste-hjälpare men även enbart som iakttagare. Förhöret med väktaren hölls tre månader efter mordet, de har vid det laget fått höra SE:s berättelser ett antal gånger i många olika versioner. Det som ändå får anses som ganska säkert är beskrivningen av SE:s psykiska och fysiska tillstånd och att det är rätt kväll.

SE beter väl som någon som oförberedd just bevittnat en död man som blev skjuten precis innan han kom fram? Han var ju lite mjuk och androgyn enigt SEktbibeln. Vad får dig att hävda att SE ens hunnit ut på Sveavägen när skotten föll när du hävdar att SE ljuger om just detta?

Att SE aldrig hörde Lisbet P ropa på hjälp efter skotten utesluter SE som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-06 kl. 13:52.
Citera
2021-03-06, 13:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Var anger SE felaktig tunnelbanetid? Vad jag vet så är det KP som blandar bort korten(ev. ljuger) om vart SE är på väg för att misstänkliggöra honom att ljuga. KP säger att 23:47 går tåget, från Tcentralen, och att SE inte då har bråttom. Men enligt SE är ju han på väg till Hötorgets tunnelbanestation vid Kungsgatan. Avgång 23:31 har jag sett någonstans, ev. är informationen, "nån minut efter halv tolv". Och därmed har SE lätt bråttom precis som han säger.

KP säger att gm har lågskor för att han halka till på DBG

Ja lågskorna är ett lågvattenmärke. Med vilka skor halkar man inte alls på isfläckar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in