2021-03-05, 23:16
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, tunnelbanetider nämns på pressträffen. Men busstiderna verkar vara mer okända.

Då handlar det om nattbuss. För stockholmare är/har det aldrig varit så attraktivt att ta nattbussen. Tunnelbanan går och har alltid gått snabbare.
Senast redigerad av TheTrickster 2021-03-05 kl. 23:24.
Citera
2021-03-05, 23:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Det som är anmärkningsvärt är att SE själv anger en felaktig tid för sista tunnelbanetåget. Han hade förstås stenkoll på tiderna eftersom han ofta jobbade sent. Min teori är att han matchar utgången från Skandia efter sluttiden på Bröderna Mozart, INTE efter tunnelbanetidtabellen.
Jag har kanske utifrån lathet (och min egen oförmåga att se något samband) hittills uteslutit alla teorier som har med biografen Grand att göra, och i stället utgått ifrån att det här nog rör sig om ett rent tillfällighetsbrott. Börjar vackla på det nu, eftersom du verkar vara så övertygad om att det snarare har med biotiden att göra. Men vet du alltså när ev. bussar från Odenplan gick, och att SE:s utstämplingstid inte går ihop med en sådan bussavgång?
Citera
2021-03-06, 00:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Olika människors åsikter, och kanske särskilt när åsikterna är anonyma som här på Flashback, är nog ointressant för de flesta som intresserar sig för det här fallet. Fakta däremot är en helt annan sak, och fakta är viktigt att få fram.

Ta t.ex. den här frågan om huruvida SE gick åt vänster eller åt höger när han kom ut från Skandiaentrén. Här skulle man ju gärna vilja ha säkra uppgifter om när tunnelbanetågen (åt vänster) gick, resp. när bussarna från Odenplan (åt höger) till Täby gick. Någon som vet om det finns några säkra uppgifter (typ tidtabeller) här?

Jag får komma med en personlig bekännelse. Jag läste TPs bok första gången och tänkte: Nu ska jag inte tycka så mycket utan låta TP vara min ciceron i Palmemordet. Det visade sig vara "det avgörande misstaget".

Jag blev lite meddragen (finns ens ordet?) men när jag läst färdigt boken hade jag bara kvar en obehaglig, gnagande och obekväm känsla att något var fel.

Jag läste boken igen efter 2020.06.10 och insåg att SEktbibeln är ett av de bästa exemplen på insinuerande, manipulativa, duperande, trixande och undertryckande av sanningen jag någonsin stött på. Det visade sig vara sunt att läsa om SEktbibeln igen. Då ser man hur oärlig TP är. Tyvärr först då. Vem orkar egentligen läsa en dålig bok två gånger?

Jag har dock insett att det finns en person som fick sparken både först från polisen och sedan från Skandia eftersom han tydligen hade lite livlig fantasi och den mannen är PH. Att bygga en hel tendensiös och spekulativ bok på hans påhittade PM om SE är en bedrift i sig själv, vilket TP tydligen villigt utlånar sig till.

TP borde skämmas att han låtit sig luras av PHs PM!

Efter denna insikt blev jag oroad att reflektionslösa läsare skulle "köpa" TPs bok han visserligen kan ha skrivit med goda intentioner eftersom TP inte verkar begripa bättre.

Nu står vi här och låtsas som att ett "klippdockesignalement" enligt "körsbärsmetoden" vagt pekar ut SE som klädde sig som alla andra på 80-talet i han ålder. Titta bara på polisens bild från brottsplatsen så ser nu hur vanlig SE såg ut. Hur många dubbelgångare måste det finnas innan SEkten lär sig att skilja på ett signalement och ett utpekande?

Att se "vanlig" ut som SE gör dig inte till mördare hur mycke önsketänkande man än lägger till. Det har TP missat.

Annars är SE betydligt mer trolig som vittnet som kom lite sent, vilket hans berättelse till största delen konfirmerar, än att SE var en gärningsman som gissar allt rätt i efterhand som GM och aldrig haft en chans att bevittna det han som GM aldrig bevittnat. Då smälter dessvärre TPs fantasifulla bok ihop som en misslyckad sufflé.

Jag tror ju på den okrångliga lösningen. (Occam någon?) Men jag var tvungen att läsa om TPs förföriska och duperande bok en gång till med objektiva och granskade ögon innan jag landade i denna slutsats.

De som bara har läst SEktbibeln en gång fattar inte vad jag pratar om. Det är andra gången man läser den man noterar hur oärlig TP är och hur han slarvar med sanningen och blandar sånt som inte har att göra med SE på ett oärligt sätt som får en aningslös läsare att nästan tro på SE som den "osannolika" mördaren vid första genomläsningen.

Är det "osannolikt" det TP bevisar i sin bok kanske vi borde söka efter en "sannolik" mördare istället?

Jag rekommenderar alla SEktmedlemmar att läsa om TPs manipulerande bok en gång till utan att checka in förståndet i källaren innan!

Förlåt Draifos för ett babbligt svar. Jag har noterat att du är neutral och låter fakta påverka hur du tänker. Jag har tyvärr förlorat detta efter andra genomläsningen av SEktbibeln.

Så: Bra Draifos det är bra att du tillför dina funderingar i tråden. Vi andra har ju redan valt sida och kan inte vara lika "fri fågel" som jag noterar att du är.
Citera
2021-03-06, 00:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
1. tycker du TP reder ut för läsaren hur OP vänds efter mordet? SEs uppgift om ryggläge stämmer om vi läser SGs vittnesmål.
2. Tycker du det är ärligt att påstå i boken att AB inte uppträdde berusat på mordplatsen vilket TP hävdar i sin bok.
3.Tycker du TP förklarar för läsaren vad skillnaden mellan ett signalement och ett utpekande är när han använder just orden "peka ut" då han refererar till signalement?
4. Tycker du det är ärligt av TP att "glömma bort" HOs uppgift att SE pratade några minuter med honom efter utstämpling innan han gick ut på gatan?
5. Tycker du det är ärligt av TP att bortse ifrån att väktaren på Skandia kopplar SEs återkomst från middagen till sin ankomst till jobbet 20.10-20.20 och "stöper om" den tiden till "CA 21.05"? Hur går det ens till?
6. Tycker du det är ärligt av SE att låtsas om som om LJ inte kom promenerande efter mordet från tunnelgatan med en uniformerad polis och att detta var ett gyllene tillfälle för SE som varande på mordplatsen att också haja till och studera LJs utseende?
7. Tycker du att det är etiskt att ha en bild på SE i köket hos vapensamlaren med en annan bild under med suddade ansikten från hans vapenrum? Varför får det mig att tro att TP vill att man ska koppla ihop SE med vapen?
8. Varför blandar man in historier om hur MUF kastar pil på bilder på Palme i källare i Täby då det helt saknas uppgifter om att SE höll på med detta?
9. Varför innehåller boken om SE långa partier om Stay behind utan koppling till SE?
10. Varför insinueras det att SE bodde nära en person som stod bakom Contra i Täby? Vad har det ens att göra med SE?

Nej. Återkom när du läst boken igen så inser du att normala författare som inte enbart är ute efter att dupera sina läsare inte jobbar på det här sättet.

Edit: Uppgifterna som TP planterar i början av boken om EAP låter han hänga i luften, men plockar bort i slutet på boken då utredning har visat att det bara är hittepå. TP visste så klart hela tiden att det inte fanns substans bakom, men låter inte sina läsare få veta detta förrän i slutet av boken. Ett medvetet oärligt sätt att skriva böcker som andra författare sällan utnyttjar i böcker baserade på verkliga händelser enligt mig.

Edit 2: Kan vi beslå TP med att ljuga i sin bok eller ändra texten mellan upplagorna, kan detta vara ett tecken på att TP kan ha mördat OP enligt SEktlogiken!

Edit 3: Att TP genomgående redigerar bort allt som talar för att SE är ett oskyldigt vittne varande på mordplatsen i SEktbibeln sänker mitt förtroende för guldspadejuryn till rostig skräpklass!

Oj, vilken lista! Låt mig återkomma.

Till första punkten så vill jag mena att TP blandat bort korten.
Min bild av förloppet är
- Olof träffas ramlar framåt
- Lisbeth vrider på Olof för att kolla läget
- Glantz m.fl. vänder framstupa (Glantz med sällskap är först!)
- Hage tar befälet och vänder till rygg
- HLR påbörjas
- Bengt Palm och Stig E. kommenterar framstupa...
Citera
2021-03-06, 00:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, tunnelbanetider nämns på pressträffen. Men busstiderna verkar vara mer okända.

Generellt började nattbussarna gå 45-60 minuter efter sista tunnelbanan gått på 80-talet.

Det gick inte både nattbussar och tunnelbana samtidigt, det är jag helt säker på eftersom jag bodde i Stockholm vid tiden. Jag är numera trekvartsgammal och kommer ihåg detta tydligt.

SL "sockrade" också "konceptet" att ta sista tunnelbanan med att mötande tåg väntade in varandra på T-centralen så att alla skulle hinna byta innan tunnelbanetåget avgick.

Nattbussarna var utspridda runt centrum för att "kyla av" resenärerna och dela på bråkmakarna.

Att SE skulle valt att omedelbart gå till Odenplan en lönehelg med sina kontorsskor i fem minusgrader för att stå utomhus i ~30 min låter extremt bakvänt för mig.

Att SE då istället valde att spenderade några minuter på Skandia med att dricka lite varmt kaffe i värmen inomhus och passa in tiden innan han gick till Odenplan och nattbussen är helt naturligt och inget som pekar ut honom som mördare som TP påstår.

Alla som väntar på en nattbuss är inte mördare nämligen.... Men SEkten har så klart en synpunkt även på detta som är minst sagt lite "eljest"!
Citera
2021-03-06, 00:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Min bild av förloppet är
- HLR påbörjas

Urs! Det du beskriver låter som den bild man får av hur OP vändes om man läser vittnesmål från mordplatsen i 12 år eller mindre!

I sagoboken SEktbibeln "glömmer" TP bort att förklara detta eftersom det tyder på att SE är oskyldig.

Ta med dig min lista när du läser boken och återkoppla gärna när du tycker min lista är fel. Jag vet att det finns mer saker som borde vara med på listan om SE är det vittne han hävdar. Så var inte blyg att fylla på listan....

Att TP just bara blandar bort korten är en slutsats jag hoppas vi kan mötas i när du läst boken.

/Ursprungligen

Edit: Läser man SGs vittnesmål får man en 100% träff på vad SE beskriver något TP undertrycker till 100% i sin tendentiösa bok utan att antyda att det du och jag redan kunnat konstatera inte riktigt passar in i tesen om SE som GM. SE var tydligen bara ett vittne ändå.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-06 kl. 01:19.
Citera
2021-03-06, 01:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det som är anmärkningsvärt är att SE själv anger en felaktig tid för sista tunnelbanetåget. Han hade förstås stenkoll på tiderna eftersom han ofta jobbade sent. Min teori är att han matchar utgången från Skandia efter sluttiden på Bröderna Mozart, INTE efter tunnelbanetidtabellen.

Jaså och hur visste SE att Palme skulle gå denna väg?

Har du källa för att han ofta jobbade efter klockan 23 en fredag?
Citera
2021-03-06, 01:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har kanske utifrån lathet (och min egen oförmåga att se något samband) hittills uteslutit alla teorier som har med biografen Grand att göra, och i stället utgått ifrån att det här nog rör sig om ett rent tillfällighetsbrott. Börjar vackla på det nu, eftersom du verkar vara så övertygad om att det snarare har med biotiden att göra. Men vet du alltså när ev. bussar från Odenplan gick, och att SE:s utstämplingstid inte går ihop med en sådan bussavgång?

Så när en skribent gissar att SE matchade sin utstämpling med sluttiden på filmen då börjar du plötsligt vackla i något som du förut känt dig säker på?

Always good to have that open mind
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-06 kl. 01:37.
Citera
2021-03-06, 01:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Min bild av förloppet är
- HLR påbörjas

Ok. Även om du köper min lista punkt för punkt...

Kan du samtidigt lista saker som pekar i riktning mot SE som GM i boken som inte kan ifrågasättas?

Jag har inte ens hittat en endaste punkt som pekar mot SE som GM, men lista allt du hittar!

Ett budkavleklippdockssignalement kan du tyvärr dumpa direkt då det bara är en klippdocka som enligt vissa utvalda klipp anklagar SE för att ha mörk rock, kepsliknande huvudbonad eller ingen alls och en hård väska utan synlig rem.(För språkkunniga kallas detta för "cherry picking" på främmande språk)

Det känns nästan lite euforiskt (jag sköt inte OP och jag har ett grundmurat alibi.) att en tänkande människa som du verkligen sänker sig till den smutsiga nivån att läsa SEktbibeln.

Du har en trovärdighet som vi andra inte har här i tråden. Jag blir glad om du orkar återkoppla när du läst SEktbibeln.

/U

Edit: Du får gärna också lägga till saker du hittar som talar mot hypotesen SE som GM som jag missat, men där har tyvärr den oseriöse TP varit tämligen effektiv, så känn dig fri att också använda fakta i målet och inte bara TPs lögnaktiga och förljugna bok som källa!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-06 kl. 02:01.
Citera
2021-03-06, 01:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Kan du citera stycket där han anger fel tid och/eller ge en hänvisning till när detta sker.

Finns den eller de korrekta tabellerna någonstans att beskåda? Vill minnas att han åkte med två tåg ...
Citera
2021-03-06, 02:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Skulle du kunna länka till det du skriver eller håller du på och trollar i tråden?

För övrigt skulle det vara bra med tidtabellen för nattbussarna också. Kanske kan vi kontakta KP han verkade ju väldigt insatt på pressträffen även om jag betvivlar att det gick både tunnelbana och nattbussar samtidigt på 80-talet.

Det hände ju liksom bara inte....
Citera
2021-03-06, 02:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det funkade liksom så att när sista tunnelbanan hade gått så gick det nattbussar efter 45-60 min från olika platser i stan. Då kunde man ta en ringlinje som aldrig passerade centralen. Jag tror att den hette 94 redan då, men jag kan ha fel.

Man ville undvika att fulla och aggressiva personer samlades på samma plats.

En av dessa platser var Odenplan. Bussen började integå innan sista tunnelbanan hade gått och glappet var 45-60 min på 80-talet.

Det får mig att känna att SE är nästan "cringe" om han inte skulle gått tillbaka till Skandia och värmt sig med en varm kopp kaffe i väntan på nattbussen.

Sen tycker ju andra att SE med tunna sulor på skorna enbart och endast kan tyda på att han skjutit OP med ett vapen han borde haft i handen om vi lyssnar på KP är en mycket rimligare teori eftersom han återkom till Skandia.

Var SE bara ett vittne "varande på mordplatsen" så var det enligt mig ännu rimligare att SE återvände till Skandia. (Jag börjar förstå att logik och rimlighet inte bör tillämpas i detta fall då det talar mot SEs skuld.)

Jag känner personligen människor som har passat in avgångar på nattbussar eftersom det varit kallt och än så länge har ingen av dem blivit dömda för mord bara för det.

Fast ok för mig! Alla med tunna sulor i Stockholm 28 feb 1986 på kvällen borde vara misstänkta (inklusive "den osannolike" SE).

Att tro att SE återvände som GM till receptionen på Skandia är så svårt att tro att man måste stoppa allt logiskt tänkande och tvångsmata sig själv med SEktbibeln. Det är visserligen skadligt för det mentala välbefinnandet, men kanske kan man där hitta någon påhittad förklaringsmodell som är troligare än att SE värmde sig lite i väntan på nattbussen.

..................../U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in