Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Olika människors åsikter, och kanske särskilt när åsikterna är anonyma som här på Flashback, är nog ointressant för de flesta som intresserar sig för det här fallet. Fakta däremot är en helt annan sak, och fakta är viktigt att få fram.
Ta t.ex. den här frågan om huruvida SE gick åt vänster eller åt höger när han kom ut från Skandiaentrén. Här skulle man ju gärna vilja ha säkra uppgifter om när tunnelbanetågen (åt vänster) gick, resp. när bussarna från Odenplan (åt höger) till Täby gick. Någon som vet om det finns några säkra uppgifter (typ tidtabeller) här?
Jag får komma med en personlig bekännelse. Jag läste TPs bok första gången och tänkte: Nu ska jag inte tycka så mycket utan låta TP vara min ciceron i Palmemordet. Det visade sig vara "det avgörande misstaget".
Jag blev lite meddragen (finns ens ordet?) men när jag läst färdigt boken hade jag bara kvar en obehaglig, gnagande och obekväm känsla att något var fel.
Jag läste boken igen efter 2020.06.10 och insåg att SEktbibeln är ett av de bästa exemplen på insinuerande, manipulativa, duperande, trixande och undertryckande av sanningen jag någonsin stött på. Det visade sig vara sunt att läsa om SEktbibeln igen. Då ser man hur oärlig TP är. Tyvärr först då. Vem orkar egentligen läsa en dålig bok två gånger?
Jag har dock insett att det finns en person som fick sparken både först från polisen och sedan från Skandia eftersom han tydligen hade lite livlig fantasi och den mannen är PH. Att bygga en hel tendensiös och spekulativ bok på hans påhittade PM om SE är en bedrift i sig själv, vilket TP tydligen villigt utlånar sig till.
TP borde skämmas att han låtit sig luras av PHs PM!
Efter denna insikt blev jag oroad att reflektionslösa läsare skulle "köpa" TPs bok han visserligen kan ha skrivit med goda intentioner eftersom TP inte verkar begripa bättre.
Nu står vi här och låtsas som att ett "klippdockesignalement" enligt "körsbärsmetoden" vagt pekar ut SE som klädde sig som alla andra på 80-talet i han ålder. Titta bara på polisens bild från brottsplatsen så ser nu hur vanlig SE såg ut. Hur många dubbelgångare måste det finnas innan SEkten lär sig att skilja på ett signalement och ett utpekande?
Att se "vanlig" ut som SE gör dig inte till mördare hur mycke önsketänkande man än lägger till. Det har TP missat.
Annars är SE betydligt mer trolig som vittnet som kom lite sent, vilket hans berättelse till största delen konfirmerar, än att SE var en gärningsman som gissar allt rätt i efterhand som GM och aldrig haft en chans att bevittna det han som GM aldrig bevittnat. Då smälter dessvärre TPs fantasifulla bok ihop som en misslyckad sufflé.
Jag tror ju på den okrångliga lösningen. (Occam någon?) Men jag var tvungen att läsa om TPs förföriska och duperande bok en gång till med objektiva och granskade ögon innan jag landade i denna slutsats.
De som bara har läst SEktbibeln en gång fattar inte vad jag pratar om. Det är andra gången man läser den man noterar hur oärlig TP är och hur han slarvar med sanningen och blandar sånt som inte har att göra med SE på ett oärligt sätt som får en aningslös läsare att nästan tro på SE som den "osannolika" mördaren vid första genomläsningen.
Är det "osannolikt" det TP bevisar i sin bok kanske vi borde söka efter en "sannolik" mördare istället?
Jag rekommenderar alla SEktmedlemmar att läsa om TPs manipulerande bok en gång till utan att checka in förståndet i källaren innan!
Förlåt
Draifos för ett babbligt svar. Jag har noterat att du är neutral och låter fakta påverka hur du tänker. Jag har tyvärr förlorat detta efter andra genomläsningen av SEktbibeln.
Så: Bra
Draifos det är bra att du tillför dina funderingar i tråden. Vi andra har ju redan valt sida och kan inte vara lika "fri fågel" som jag noterar att du är.