2021-03-05, 23:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir intressant, 20.000:- är ju också pengar. Men det kan lika gärna bli 0:-. Då kan man undra om uppmärksamheten var värd det. Preskriptionstiden är iofs två år så ingen av parterna behöver ju hasta fram något åtal.
Men om "juristen" vill ha advokathjälp kräver nog denna ett rejält förskott.
2021-03-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Efter att ha analyserat saken fram och tillbaka så tror jag att Esbjörns bud i domstolen var vad de sa förut att han tar egna domstolskosnader om köpet går tillbaka.

På det tror jag Ebbas motbud var att han får ta bådas domstolskostnader om köpet ska gå tillbaka.

Med det har Ebba hedrat sin utfästelse att Esbjörn får ångra sig om han verkligen vill det.

Samtidigt kan hon med full rätt hävda att en domstolsförhandling var enda chansen att komma till en förlikning.
Problemet är väl att Esbjörn då står kvar med rucklet som han ville sälja till Ebba Busch.
2021-03-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det är sant, han har ju ingen bostadsrätt att avyttra. Han bor väl hemma hos mamman? Det är ett bekymmer.
2021-03-05, 23:46
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Efter att ha analyserat saken fram och tillbaka så tror jag att Esbjörns bud i domstolen var vad de sa förut att han tar egna domstolskosnader om köpet går tillbaka.

På det tror jag Ebbas motbud var att han får ta bådas domstolskostnader om köpet ska gå tillbaka.

Med det har Ebba hedrat sin utfästelse att Esbjörn får ångra sig om han verkligen vill det.

Samtidigt kan hon med full rätt hävda att en domstolsförhandling var enda chansen att komma till en förlikning.
Det är nog det bästa förslaget om Ebba ska komma ur denna historia med hedern i behåll
2021-03-05, 23:51
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad spelar det för roll för "juristen" om han drar på sig ytterligare skulder? Han kommer inte att betala dem heller.
Frågan är snarare vilka reella möjligheter någon i "juristens" ekonomiska situation har att få någon att åta sig hans fall. Vill Fredric Wikman fortsätta? Eller ska det vara riskfritt att påstå vadsomhelst om personer utan betalningsförmåga? ( jag utgår från att "juristen" inte har någon).

Allt är möjligt i det här fallet eftersom det handlar om en partiledare.
Det är en skrämmande tanke att en person som saknar ekonomiska medel och blir grovt förtalad, får finna sig i det om åklagaren inte vill väcka åtal.

I "juristens" fall så tror jag att för hans del så spelar det ingen större roll om han ådrar sig ytterligare skulder i en civil process. Han kan sköta sitt eget försvar som han gjorde i brottmålet (mindre bra) och förlorar han så blir Ebbas ombudskostnader bara en ytterligare skuld att lägga på hyllan. Hans motiv kan vara två. 1) skada Ebba 2) skada partiet som uteslöt honom

Edit. Har man en hemförsäkring ingår rättsskydd, brukar ligga uppåt 200 000 - 250 0000 beroende på bolag. Glömde detta helt när jag skrev. FÖRLÅT
Senast redigerad av kungenslillapiga 2021-03-06 kl. 00:31.
2021-03-05, 23:51
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Problemet är väl att Esbjörn då står kvar med rucklet som han ville sälja till Ebba Busch.
Ja men det är hans problem. Jag skulle inte vilja ha det om de så kastade det efter mig.
2021-03-05, 23:55
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
1. Testet visar på lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Det är inte en funktionsnedsättning. Beskrivningen av Esbjörn i testsituationen visar ingen funktionsnedsättning, tvärtom är han fokuserad, uthållig och helt orienterad i plats, tid och situation.

2. Du tror inte att Ebba har noterat att hon är anmäld för förtal, så hon raderar inlägget och hoppas att ingen har hunnit se det?
Du har fel. Diagnosen som Esbjörn har, lindrig kognitiv funktionsnedsättning, innebär att en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från en tidigare funktionsnivå etc.
Du kan förneka det hur mycket du vill, men det är sedan länge utrett att Esbjörn inte fungerar som han ska längre. Ebba borde åtminstone ha anat det eftersom hon säger att hon lärde känna Esbjörn under sommaren.
Eller är det så att Ebba inte heller fungerar som hon borde? Märkte Ebba I själva verket att Esbjörn inte var helt på banan och utnyttjade situationen?

Jag tror att det kom som en kalldusch för Ebba att Esbjörn sedan många år har en dokumenterad märkbar nedsättningen av den kognitiva funktionsförmågan. Det hade hon inte räknat med.

Citat:
Definition av Lindrig kognitiv funktionsnedsättning enligt DSM-5
(förkortad version)

A. Det finns belägg för att det skett en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från
en tidigare funktionsnivå inom en eller flera kognitiva domäner (komplex uppmärksamhet,
exekutiva förmågor, inlärning och minne, språklig förmåga, perceptuell-motorisk förmåga eller
social kognition), vilket grundas på:
1. Personen själv, en välinformerad annan person eller kliniken har uppmärksammat att det skett
en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan; samt
2. Det föreligger en märkbar nedsättning av den kognitiva prestationsförmågan, vilket i första
hand belagts med standardiserade neuropsykologisk testmetodik, eller om det inte kunnat
genomföras, via annan kvantifierad klinisk utredningsmetodik

B. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan begränsar inte personens självständighet i vardagliga
aktiviteter (d v s personen klarar komplexa instrumentella vardagligheter som att betala räkningar
eller ta läkemedel enligt föreskrift, men det krävs viss ansträngning, kompensatoriska strategier
eller anpassning)

C. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan förekommer inte uteslutande i samband med delirium

D. Den nedsatta kognitiva funktionsförmågan förklaras inte bättre med någon annan form av psykisk
ohälsa (t ex egentlig depression, schizofreni)
Specificera typ av bakomliggande sjukdomsorsak
- Alzheimertyp
- Frontotemporal typ
- Lewykroppstyp
- Vaskulär typ
- Parkinsontyp
- Substansbruk/läkemedelsbruk
- Ospecificerad
2021-03-06, 00:00
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad grannarna tyckte om Esbjörn är ju inte relevant på något plan. Om ägaren till kursgården sol och vårar gamla herrar så är det ju givetvis tragiskt, möjligtvis brottsligt. Men då är det ett annat mål. Så det har ju ingenting med det här målet att göra.

Bara att grannarna hoppas på en av dem ger ju grannskapet sekt vibbar. I vilka kvarter har man åsikter om något sådant.

Ej antytt det är relevant juridiskt, men rättade mysqou, som skrev "grannarna står...på Esbjörns sida".

Då även du med denna din replik kommenterar grannarna undrar man, med tanke på ditt felaktiga mästrande mot mig, vad du anser grannars enligt dig sekterism i uppskattande av Ebba har med målet att göra?

Vidare kan även frågas vad ditt intresse i detta är. Tidigare beskrev du Ebba som en på diverse sätt fruktansvärd människa, vilket i och för sig förklarar att grannarna ger dig sektvibbar när de gillar henne.

Är du anti-kristdemokrat-ledare? Svarar du på det att Ebbas föregångare var bättre har inte heller det med målet att göra. (Fullt med irrelevant sk*t i tråden, men min rättelse av mysqou med länk till artikel om caset i UNT tillförde inte irrelevans.)
Senast redigerad av ankademiker 2021-03-06 kl. 00:14.
2021-03-06, 00:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Han har ju redan advokathjälp och det är inte otroligt att advokaten är villig att gå vidare med ett enskilt avtal om det skulle bli aktuellt. "Juristen" och advokatens partner Björn Hurtig har haft kontakt tidigare. De har bl a skrivit en debattartikel ihop. Kan tänka mig att det kan finnas ett intresse där för att driva målet pro bono, men det är bara en lös spekulation från min sida.
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det är en skrämmande tanke att en person som saknar ekonomiska medel och blir grovt förtalad, får finna sig i det om åklagaren inte vill väcka åtal.

I "juristens" fall så tror jag att för hans del så spelar det ingen större roll om han ådrar sig ytterligare skulder i en civil process. Han kan sköta sitt eget försvar som han gjorde i brottmålet (mindre bra) och förlorar han så blir Ebbas ombudskostnader bara en ytterligare skuld att lägga på hyllan. Hans motiv kan vara två. 1) skada Ebba 2) skada partiet som uteslöt honom
Det har ju skett en uppluckring men huvudregeln är väl fortfarande att det är enskilt åtal som gäller för förtalsmål.
Varför blev "juristen" utesluten ur KD? När var det?
Senast redigerad av Sandkaka 2021-03-06 kl. 00:06.
2021-03-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga

Dömd pedofil, glömde du att nämna, som av en händelse.
2021-03-06, 00:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Är bilden tagen i oktober/november?

Hört talas om att lövträd fäller sina löv på vintern?

Jodå, men inte att gran fäller sina barr (inte alla på samma gång, om man ska vara petig). Flera granar i bild som är döda.
2021-03-06, 00:07
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har fel. Diagnosen som Esbjörn har, lindrig kognitiv funktionsnedsättning, innebär att en märkbar nedsättning av den kognitiva funktionsförmågan från en tidigare funktionsnivå etc.
Du kan förneka det hur mycket du vill, men det är sedan länge utrett att Esbjörn inte fungerar som han ska längre. Ebba borde åtminstone ha anat det eftersom hon säger att hon lärde känna Esbjörn under sommaren.
Eller är det så att Ebba inte heller fungerar som hon borde? Märkte Ebba I själva verket att Esbjörn inte var helt på banan och utnyttjade situationen?

Jag tror att det kom som en kalldusch för Ebba att Esbjörn sedan många år har en dokumenterad märkbar nedsättningen av den kognitiva funktionsförmågan. Det hade hon inte räknat med.

Vad mycket goja du skriver, om du läst nåt i papperen, så blev Esb orolig när han fick börja skriva lappar vad han skulle handla i affären, och han kunde inte hålla reda på sina kommande möten i huvudet längre...

Han började alltså bara bli som vi övriga varit hela våra liv...

Ni är ju äckligt sjuka i huvudet som ni förvränger saker och ting...

Han har ju få är sjutton nyligen skrivit en generalfullmakt till MPL men det är ni idioter inte det minsta oroliga för, för det har ju er Jesus, Binninge intygat att hon bara gör det av ren GODHET... sjukt är bara förnamnet...

Edit, hoppas detta inte blir missriktad, då jag numera bara skummar igenom det dravel ni skriver lite lätt, om jag skulle råka ha missförstått kärnan så ber jag om ursäkt...

Jag skulle vilja se vår statsminister genomgå testet Esb fick göra, han skulle inte ens kunna prestera hälften så bra... för att inte nämna USA:s nuvarande president...
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-06 kl. 00:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in