2021-03-05, 23:11
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Obetydlig är han ju inte direkt hos kronis han har ju 214.574 i skatteskulder och 111.000:- till brottsofferfonden. samt 4 konkurser så skatteverket är han ju känd i alla fall sen har vi en hel del genom Assange, men vi får ju se vad som blir av det.

Min gissning är att åklagaren inte väcker allmänt åtal och att "juristen" backar och inte väcker enskilt åtal. Detta för att han om han förlorar måste betala motpartens rättegångskostnader.
2021-03-05, 23:12
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nej, det menar jag inte. Jag menar att jag tycker att han borde skaffa sig ett ombud med utbildning, rättspatos och rätt erfarenhet. Esbjörn behöver ingen expert inom det område som är Rättssäkerhetsorganisationens specialitet.
Vad menade Ebba då med sitt uttalande på fb? Det var ju inte riktat till Esbjörn, han har säkert ingen dator och är knappast någon följare till Ebba. Vad var Ebbas syfte?
2021-03-05, 23:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Tankesmedjan Tiden är grundad av LO, SAP och ABF och har fortfarande starka band till arbetarrörelsen. Oavsett hur illa jag tycker om Ebbas agerande i husaffären är detta oacceptabelt. Martin Rynoson borde få foten omgående.
Jag försvara inte det han säger,

Citat:
S-märkt profil vad många anser över gränsen när han i sociala medier kallade KD-ledaren för falsk, vidrig. smutsig och lögnare.
.

Dock ligger ju inte det han gjorde inte väldigt långt från det Ebba gjorde.

De utlämnade båda privatpersoner på sociala media. Det ligger ju närmare varandra än en förhandling om bättre rätt till en fastighet och ett 15 år gammalt sexbrott.
2021-03-05, 23:13
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Betyder lindrig kognitiv funktionsnedsättning att man är snurrig? Då vill jag nog påstå att du lider av en lindrig förmåga att hålla dig till sanningen.
Snurrig är bara ett sätt att uttrycka diagnosen i lekmannatermer. Jag har lånat det från en annan användare.
2021-03-05, 23:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Handbok för sossar.
Prata inte om;
  • Elbristen.
  • Åldringsvården.
  • Skolan.
  • Försvaret.
  • Elnätet.
  • Avloppsnätet.
  • Sjukvården.
  • Vägnätet.
  • Järnvägsnätet.
  • Bostadsbristen.
  • Äldrevården.
  • Invandringen.
  • Integrationen.
  • Brottsligheten.
  • Landsbygden.

Prata om;
  • Busch fastighetsaffär.
https://twitter.com/SalkinQgreb/status/1367554682294517766/photo/1
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-05 kl. 23:22.
2021-03-05, 23:18
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag försvara inte det han säger,

.

Dock ligger ju inte det han gjorde inte väldigt långt från det Ebba gjorde.

De utlämnade båda privatpersoner på sociala media. Det ligger ju närmare varandra än en förhandling om bättre rätt till en fastighet och ett 15 år gammalt sexbrott.
Du förvarade just honom.
2021-03-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vilket lagenligt syfte menar du då att hon hade med att sprida de nedsättande uppgifterna?
Nu är vi där igen, du fiskar ikväll också. Det handlar inte om ”lagenligt syfte”.

Lagen talar om ”avsikt”, ”allmänintresse” och ”försvarbart”.

Så svaret på din specifika fråga är att det inte finns något ”lagenligt syfte” som tillåter att man sprider något nedsättande om någon. Men spridandet behöver ändå inte vara olagligt.
2021-03-05, 23:21
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Nu är vi där igen, du fiskar ikväll också. Det handlar inte om ”lagenligt syfte”.

Lagen talar om ”avsikt”, ”allmänintresse” och ”försvarbart”.

Så svaret på din specifika fråga är att det inte finns något ”lagenligt syfte” som tillåter att man sprider något nedsättande om någon. Men spridandet behöver ändå inte vara olagligt.
Rätt mycket talar för att hennes uttalande är olagligt och därmed straffbart.
2021-03-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Vad menade Ebba då med sitt uttalande på fb? Det var ju inte riktat till Esbjörn, han har säkert ingen dator och är knappast någon följare till Ebba. Vad var Ebbas syfte?
Vad gör dig så säker på att det fanns ett uttalat syfte?
2021-03-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Snurrig är bara ett sätt att uttrycka diagnosen i lekmannatermer. Jag har lånat det från en annan användare.
Så du likställer lindrig kognitiv funktionsnedsättning med att vara snurrig?
2021-03-05, 23:24
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Vad gör dig så säker på att det fanns ett uttalat syfte?
Eftersom hon pekar ut "juristen" som brottslig så behövs ett legitimt syfte för att det inte ska vara straffbart. Du synes hålla med om att något sådant syfte inte finns.
2021-03-05, 23:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Grannarna har inte mycket till övers för Esbjörn. Förutom ägaren av kursgården Odalgården där Esbjörn bor som har ärvt två fastigheter runt sjön av andra ensamma gubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Grannarna hoppas på Ebba:

https://unt.se/nyheter/artikel/grannarna-om-tvisten-hoppas-att-ebba-star-pa-sig/j86ooyyr

Och vad är då ditt intresse i detta? Att svartmåla en av politiskt "fel" färg?
Vad grannarna tyckte om Esbjörn är ju inte relevant på något plan. Om ägaren till kursgården sol och vårar gamla herrar så är det ju givetvis tragiskt, möjligtvis brottsligt. Men då är det ett annat mål. Så det har ju ingenting med det här målet att göra.

Bara att grannarna hoppas på en av dem ger ju grannskapet sekt vibbar. I vilka kvarter har man åsikter om något sådant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in