2021-03-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
En partiledare får nog tålas att granskas, hon är knappast den första. Att granskas, är inget drev. Alla partiledare granskas. Och är dom i blåsväder så blåser det hårt, detta har ju varit i nästan ett halvår nu, men det beror ju på att tvisten är ju fortfarande lika aktuell nu som när det först blev känt.
Om det sprids lögner så är det ingen granskning. Till exempel om värderingen av fastigheten. Vi väntar fortfarande med spänning på den utlovade värderingen som visar att Ebba Busch betalade två miljoner för lite. Det är lögn, medvetet förtal och smutskastning och har inget med ”granskning” att göra. Du bidrar medvetet och villigt till den smutskastningen.
2021-03-05, 23:01
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Olyckan berodde enligt rätten på en tillfällig ouppmärksamhet, de sade ingenting om en funktionsnedsättning.
Esbjörn har haft fyra adresser och slirat lite med räkningar, det kan lika gärna bero på rymligt samvete eller slarv.
Han reagerar ömsom med att glömma eller på nedsågade träd eller på att Ebba Busch tjatade eller att hon inte är någon dam. Han väljer olika lögner beroende på sammanhanget. Det är alltid bättre att säga sanningen så behöver man inte försöka komma ihåg sina lögner.
Han har nog en släng av inbillningssjuka för det är inget fel på honom enligt undersökningarna, förutom lite normal glömska. Det har många i olika grad. Esbjörns största problem är att jan tenderar att minnas det han vill minnas även om det aldrig hänt.
Så enkelt att bortförklara allt. Varför tror du att han inte valde att prestera dåligt på testerna, det är väldigt enkelt, om han nu är en så bakslug farbror?

Citat:
Hon hörde kanske att Johann Binninge blev ledsen?
Det var rörande sagt av dig, du har nog ett hjärta av guld om du tror detta.
Jag som är luttrad förstår mycket väl att hon är skiträdd att åka dit för förtal, grovt förtal
2021-03-05, 23:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur många ”intervju efter intervju” och ”polisförhör efter polisförhör” med Esbjörn har du läst eller hört i deras helhet? Själv har jag bara hört T4:s förment hårt klippta version och några lösryckta meningar här och där. Spenderar nog alldeles för lite tid på fallet, måste vara därför jag har missat allting...

Tydligen har han genomgått två utredningar (för demens?) redan för ca 10 år sedan då han bara var i 70-årsåldern. Varför då? För att uppfattades som lite ”egen”? Eller för att han ”mycket, mycket väl” verkade kärnfrisk och klar i huvudet som det brukar påstås här? Är det inte ovanligt att göra upprepade sådana undersökningar?

Är Ebba kapabel att ställa psykologiska diagnoser på folk och se skillnaden mellan att vara ”egen” och ha kognitiva svårigheter?
Det har gjorts flera utredningar av Esbjörn under årens lopp och de visar att han har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som blir sämre med tiden. Även om Ebba har juridiken på sin sida - och det tror jag att hon har - så har hon i mångas ögon agerat omoraliskt och utnyttjat Esbjörns underläge i syfte att komma åt en mycket attraktiv fastighet.

Jag kan tycka att det är närmast obegripligt om Ebba inte anade att Esbjörn kunde vara snurrig med tanke på att de träffades flera gånger och lärde känna varandra. Hon borde åtminstone ha reflekterat över om den gamle mannen var helt klar i huvudet eller inte. Det är ju inte helt ovanligt att personer I hans ålder har en sänkt kognitiv funktionsnivå. Jag tror att det behövs någon slags lex Ebba som ger äldre människor och andra med kognitiva svårigheter ett ökat skydd mot att bli ekonomiskt utnyttjade. Det kan t ex handla om att ett utomstående vittne måste vara med vid kontraktsskrivningar eller liknande.

Som jag förstått det hade Ebba med sig en väninna när avtalet skrevs under men Esbjörn var ensam. Ingen mäklare lär ens ha pratat med Esbjörn på telefon innan. Det är inget snyggt agerande från Ebbas sida. Ebba tycker att ombudets gamla brott är relevanta för hans arbete som ombud till Eskil. Jag tycker att Ebbas agerande gentemot Esbjörn är relevant för bedömningen av hennes lämplighet som riksdagsledamot, partiledare och aspirerande minister.
2021-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag är mest förvånad över varför just den här tomten med detta huset måste vara så viktigt.
Hon borde ha budget att finna många likvärdiga eller bättre alternativ än det här.
Om hon vinner, så kanske grannarna står kvar på Esbjörns sida och då kan det väl knappast kännas särskilt avkopplande att hålla till där. Hon kan bara förlora den här striden.
Grannarna har inte mycket till övers för Esbjörn. Förutom ägaren av kursgården Odalgården där Esbjörn bor som har ärvt två fastigheter runt sjön av andra ensamma gubbar.
2021-03-05, 23:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Men ändå sanningen, det är det allra värsta! Eller hur?
Fast även sanningen har sin tid och plats. Är det Ebbas sak att informera allmänheten om den sanningen?
2021-03-05, 23:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Du kan ha helt rätt i din slutsats att det som Ebba skrev inte är straffbart som förtal. Men jag skulle inte satsa många kronor på det i ett vad.

Varför skulle det ha allmänintresse att en rätt obetydlig figur i Örebro för 15 år sedan gjorde allvarliga brott?

Däremot skulle det kunna ha ett allmänt intresse att på ett generellt plan diskutera om inte kraven för att få vara ombud skulle skärpas. Men det kan göras utan att peka ut någon enskild person.

Obetydlig är han ju inte direkt hos kronis han har ju 214.574 i skatteskulder och 111.000:- till brottsofferfonden. samt 4 konkurser så skatteverket är han ju känd i alla fall sen har vi en hel del genom Assange, men vi får ju se vad som blir av det.
2021-03-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Så enkelt att bortförklara allt. Varför tror du att han inte valde att prestera dåligt på testerna, det är väldigt enkelt, om han nu är en så bakslug farbror?

Det var rörande sagt av dig, du har nog ett hjärta av guld om du tror detta.
Jag som är luttrad förstår mycket väl att hon är skiträdd att åka dit för förtal, grovt förtal
1. Jag vet inte varför han inte valde att prestera dåligt på testerna, men då är vi i alla fall överens om att jan inte gjorde det. Han spelade inte ens dement eller lättsinning.

2. Om inlägget kommer bedömas som förtal så hjälper det knappast att det nu är raderat, eller hur?
2021-03-05, 23:07
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ni verkar ha snurrat in er i ett "allmänintresse". Men det handlar inte om något allmänintresse, det handlar om ifall Ebbas uttalande var försvarlig eller inte. Varför det var försvarligt har jag redan förklarat, så tänker inte göra det igen, bara kort och gott notera att uttalandet resulterade i att förtalsdrevet mot Ebba upphörde omgående och vändes till en mycket mer korrekt och sanningsenligt rapportering. Bara det är bevis nog på försvarligheten i uttalandet.

Jag vet inte vilka dessa "ni" som du skriver om, mig får du gärna tilltala med du.

Eftersom frågan om förtal ofta ställs på sin spets vid nyhetsförmedling talar man ofta om förtalande uppgifter förs fram kan det vara straffritt om dessa är av allmänt intresse. Utanför detta område är utrymmet att säga och skriva nedsättande uppgifter mindre. Detta framgår av nedan återgivna kommentar till brottsbalken 5 kap 1 §.
I lagtexten anges inte närmare de olika situationer då ett allmänt eller ett enskilt intresse motiverar att lämnandet av en uppgift är försvarligt.

Vid försvarlighetsbedömningen måste beaktas att den vidsträckta yttrandefriheten är grundvalen för ett demokratiskt samhällsskick. Det måste finnas utrymme för den politiska debatten. Också andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor måste få ventileras, även om enskilda personer i viss mån skulle angripas i denna diskussion. Ett annat viktigt område, där yttrandefriheten bör särskilt beaktas, är den yrkesmässiga nyhetsförmedlingen.

Det är ett allmänt samhälleligt intresse att nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och detta intresse kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot kränkande uttalanden. Vad som ibland kallas sensations- eller skandaljournalistik och som inte står i samband med den egentliga nyhetsförmedlingen har inte motsvarande skydd. De pressetiska publiceringsreglerna “Etiska regler för press, radio och tv” kan ha ett visst intresse för försvarlighetsbedömningen. Norstedts juridiks kommentar till brottsbalken.
2021-03-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det har gjorts flera utredningar av Esbjörn under årens lopp och de visar att han har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som blir sämre med tiden. Även om Ebba har juridiken på sin sida - och det tror jag att hon har - så har hon i mångas ögon agerat omoraliskt och utnyttjat Esbjörns underläge i syfte att komma åt en mycket attraktiv fastighet.

Jag kan tycka att det är närmast obegripligt om Ebba inte anade att Esbjörn kunde vara snurrig med tanke på att de träffades flera gånger och lärde känna varandra. Hon borde åtminstone ha reflekterat över om den gamle mannen var helt klar i huvudet eller inte. Det är ju inte helt ovanligt att personer I hans ålder har en sänkt kognitiv funktionsnivå. Jag tror att det behövs någon slags lex Ebba som ger äldre människor och andra med kognitiva svårigheter ett ökat skydd mot att bli ekonomiskt utnyttjade. Det kan t ex handla om att ett utomstående vittne måste vara med vid kontraktsskrivningar eller liknande.

Som jag förstått det hade Ebba med sig en väninna när avtalet skrevs under men Esbjörn var ensam. Ingen mäklare lär ens ha pratat med Esbjörn på telefon innan. Det är inget snyggt agerande från Ebbas sida. Ebba tycker att ombudets gamla brott är relevanta för hans arbete som ombud till Eskil. Jag tycker att Ebbas agerande gentemot Esbjörn är relevant för bedömningen av hennes lämplighet som riksdagsledamot, partiledare och aspirerande minister.
Betyder lindrig kognitiv funktionsnedsättning att man är snurrig? Då vill jag nog påstå att du lider av en lindrig förmåga att hålla dig till sanningen.
2021-03-05, 23:08
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag är mest förvånad över varför just den här tomten med detta huset måste vara så viktigt.
Hon borde ha budget att finna många likvärdiga eller bättre alternativ än det här.
Om hon vinner, så kanske grannarna står kvar på Esbjörns sida och då kan det väl knappast kännas särskilt avkopplande att hålla till där. Hon kan bara förlora den här striden.

Grannarna hoppas på Ebba:

https://unt.se/nyheter/artikel/grannarna-om-tvisten-hoppas-att-ebba-star-pa-sig/j86ooyyr

Och vad är då ditt intresse i detta? Att svartmåla en av politiskt "fel" färg?
2021-03-05, 23:09
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Jag menar att jag tycker att han borde skaffa sig ett ombud med utbildning, rättspatos och rätt erfarenhet. Esbjörn behöver ingen expert inom det område som är Rättssäkerhetsorganisationens specialitet.
Vilket lagenligt syfte menar du då att hon hade med att sprida de nedsättande uppgifterna?
2021-03-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast även sanningen har sin tid och plats. Är det Ebbas sak att informera allmänheten om den sanningen?
Det beror på om det där och då var rätt tid och plats. Det återstår att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in