Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Hur många ”intervju efter intervju” och ”polisförhör efter polisförhör” med Esbjörn har du läst eller hört i deras helhet? Själv har jag bara hört T4:s förment hårt klippta version och några lösryckta meningar här och där. Spenderar nog alldeles för lite tid på fallet, måste vara därför jag har missat allting...
Tydligen har han genomgått två utredningar (för demens?) redan för ca 10 år sedan då han bara var i 70-årsåldern. Varför då? För att uppfattades som lite ”egen”? Eller för att han ”mycket, mycket väl” verkade kärnfrisk och klar i huvudet som det brukar påstås här? Är det inte ovanligt att göra upprepade sådana undersökningar?
Är Ebba kapabel att ställa psykologiska diagnoser på folk och se skillnaden mellan att vara ”egen” och ha kognitiva svårigheter?
Det har gjorts flera utredningar av Esbjörn under årens lopp och de visar att han har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning som blir sämre med tiden. Även om Ebba har juridiken på sin sida - och det tror jag att hon har - så har hon i mångas ögon agerat omoraliskt och utnyttjat Esbjörns underläge i syfte att komma åt en mycket attraktiv fastighet.
Jag kan tycka att det är närmast obegripligt om Ebba inte anade att Esbjörn kunde vara snurrig med tanke på att de träffades flera gånger och lärde känna varandra. Hon borde åtminstone ha reflekterat över om den gamle mannen var helt klar i huvudet eller inte. Det är ju inte helt ovanligt att personer I hans ålder har en sänkt kognitiv funktionsnivå. Jag tror att det behövs någon slags lex Ebba som ger äldre människor och andra med kognitiva svårigheter ett ökat skydd mot att bli ekonomiskt utnyttjade. Det kan t ex handla om att ett utomstående vittne måste vara med vid kontraktsskrivningar eller liknande.
Som jag förstått det hade Ebba med sig en väninna när avtalet skrevs under men Esbjörn var ensam. Ingen mäklare lär ens ha pratat med Esbjörn på telefon innan. Det är inget snyggt agerande från Ebbas sida. Ebba tycker att ombudets gamla brott är relevanta för hans arbete som ombud till Eskil. Jag tycker att Ebbas agerande gentemot Esbjörn är relevant för bedömningen av hennes lämplighet som riksdagsledamot, partiledare och aspirerande minister.