2021-03-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Nu kommer jag ju inte att läsa igenom 763 sidor, så jag tar dig på orden.
Men igen, intressant och tack.
sidan 115

Citat:
När gäldenären har ett bankfack kan Kronofogden låta öppna det. Gäldenären underrättas normalt inte i förväg om att Kronofogden tänker undersöka hans bankfack. Sådan underrättelse behövs endast om det kan antas att handläggningen underlättas genom underrättelsen, 6 kap. 3 § UF. Om det är känt att gäldenären försöker undandra egendom från utmätning är det självklart att han inte bör underrättas.
Citera
2021-03-05, 22:00
Medlem
Aigiss avatar
Det enda konstiga här är att TS påstår att han haft löneutmätning. Om kronofogden bedömer att skulderna kan betalas av i rimlig tid med enbart löneutmätning så rör man inte övriga tillgångar. För nån med jobb så är 60k lätt att betala av inom ett år. TS har antingen ljugit om sin lön, slutat jobba av mån anledning eller missuppfatta nåt för att han är så pantad. Alternativt ljuger han för oss och är ett arbetslöst soc-fall. Nånting stämmer hur som helst inte.
Citera
2021-03-05, 22:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Om ett fel begåtts och jag fått en felaktig anmärkning som självklart kommer lagföras om jag inte överklagar så är det HELT mitt fel om jag låter det gå så långt. Jag kan ge dig att om det är ett fel från början så är det såklart personen som begått felet som i slutändan skall stå skyldig, men om du tror att det bara går bort av sig själv för att du anser att det är ett fel, då får du nog tänka om. Det är din plikt att upplysa om felet.
Och det är just det som är felet med Kronofogdens agerande. Jag har inte gjort nåt fel och ska inte behöva försvara mig. Kronofogden jobbar enligt någon sorts omvänd bevisbörda som inte existerar någon annanstans i rättsväsendet. Det är enda gången den tilltalade behöver bevisa sin oskuld, i en normal rättegång är det åklagarens sak att bevisa att den tilltalades skuld. Som annars betraktas som oskyldig.
Kronofogden agerat tvärtom utifrån att den tilltalade är skyldig, och kommer bli betalningsskyldig om denne inte inkommer med bevis på sin oskuld.
Citera
2021-03-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.

Om du nu hade pengar.. varför betalade du inte det du är SKYLDIG och gjorde rätt för dig? Utmätning sker ju bara om tillgångar saknas, ljög du?

Bra agerat av Kronofogden tycker jag, inte minst om du var skyldig mig dom pengarna..
Citera
2021-03-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det enda konstiga här är att TS påstår att han haft löneutmätning. Om kronofogden bedömer att skulderna kan betalas av i rimlig tid med enbart löneutmätning så rör man inte övriga tillgångar. För nån med jobb så är 60k lätt att betala av inom ett år. TS har antingen ljugit om sin lön, slutat jobba av mån anledning eller missuppfatta nåt för att han är så pantad. Alternativt ljuger han för oss och är ett arbetslöst soc-fall. Nånting stämmer hur som helst inte.
Detta reagerade jag också på. Har man en avbetalningsplan får dom väl inte ta utöver det. Varför har man då gjort en plan liksom? Sen undrar jag över bankfack, finns det överhuvudtaget längre?
Citera
2021-03-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
sidan 115

Hot damn. Vet inte om jag förväntade mig något annat egentligen och det är väl delvis en generationsfråga om huruvida man bör ha ett bankfack.
Jag har inte själv haft tanken på ett bankfack och har ingen anledning att vara rädd för kronofogden - men som sagt, intressant att förstå hur det fungerar.

Igen, tack all för upplysningen.
Citera
2021-03-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Detta reagerade jag också på. Har man en avbetalningsplan får dom väl inte ta utöver det. Varför har man då gjort en plan liksom? Sen undrar jag över bankfack, finns det överhuvudtaget längre?
Det finns...
Citera
2021-03-05, 22:44
Medlem
Bones1337s avatar
Citat:
Det var böter för brott, så det var inte saker jag köpt. Tack för din lyckönskning!

Det är ursprungligen du som ska kontakta den du har blivit dömd för skadestånd, för o betala det.

Grejjar inte du att göra rätt för dig, då kliver kronofogden in som i detta fallet.
Citera
2021-03-05, 23:04
Medlem
Förefaller som att flera i denna tråd skriver hellre än rätt.
Kronofogden sysslar enbart med summarisk process, rör det sig om bf så kan gl bestrida denne, då lämnas ärendet åter till fordringsägaren som får avgöra om hänvändelse till domstol för att erhålla exekutionstitel, med sådan har gl möjligheten att reglera skulden utan fogdens medverkan, sker ej detta så finns en klar exekutionstitel för utmätning.

Statliga skulder blir inte föremål för bf, de är istället i allmänhet restförda, kan gälla oguldna avgifter och skatter likväl som böter. Har en domstol fastställt ett bötesbelopp och/eller skadestånd som skall betalas så finns grundbeslutet i och med domen, därmed möjligt för gl att reglera skulden, underlåtenhet medför att den blir restförd, då är det kronofogdens uppgift att göra utmätning.
Citera
2021-03-05, 23:14
Medlem
whiteblacks avatar
Citat:
Hade en skuld på 60 000kr till Kronofogden. De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske så jag blev av med skulden. Döm om min förvåning ty efter några månader gick de in och drog 60 000 kr från mitt konto i Swedbank. Trodde inte detta var lagligt i ett demokratiskt land. Tydligen är det det. Ngt att tänka på för er som har fogden efter er ochkanske behöver era pengar. Ta ut dem och stoppa dem i ett bankfack.

Sluta spara din pengar i fiat och kom över till crypto istället så äger du ditt kapital på riktigt
Citera
2021-03-05, 23:20
Medlem
Craiggs avatar
Var glad att skulden är betald nu istället.
Citera
2021-03-05, 23:23
Medlem
Kainotophobias avatar
Om man har pengar är det väl bättre att betala än att bygga upp en jätteskuld, i takt med att olika åtgärder vidtas för att driva in skulden brukar väl kostnaderna ganska snart överträffa den ursprungliga skulden med råge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in