2021-03-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Låter märkligt. Kronofogden kan inte bara gå in på bankkonton och plocka vad de vill. Det måste finnas något slags uppgörelse först, att du har gått med på att betala. Eller ett domstolsbeslut om du har accepterat betalningen från ditt konto, och som du har accepterat.
Av vad du skriver så låter det ju som att du varit med på detta: "De begärde utmätning på lönen och jag lät det ske." Du har alltså gett KFM tillåtelse till utbetalningen?

Det förefaller som att ni har missuppfattat kronofogdens grundläggande uppgift: Att se till att förfallna skulder blir betalda! Då det rör sig om böter och skadestånd så finns dessutom en dom som fogdens åtgärd vilar på, så inget att ifrågasätta, om gl har synpunkter på ett domstolsbeslut så kan detta överklagas, men sedan det vunnit laga kraft är det inte aktuellt längre. Slutligen är det fogden som avgör var denne söker medel för att reglera skulder, inget som skall godkännas eller anvisas av gl innan.
Citera
2021-03-05, 23:34
Medlem
Va glad, får man en skuld på 60k är man ju lätt handikappad, du hade väl inte kunnat slå in fakturan ändå.
Citera
2021-03-05, 23:40
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Jag kände inte till det. Trodde inte det var lagligt Då vet jag det till nästa gång. bankfack nästa!!
.
Vafrör skulle det inte vara lagligt? Du har en hyfsad payback, vem hade du tänkt skulle pytsa för den? Finns koronas att hämta för att jämka så görs det och du slipper utmätningen på kuvertet.
Citera
2021-03-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Om man har pengar är det väl bättre att betala än att bygga upp en jätteskuld, i takt med att olika åtgärder vidtas för att driva in skulden brukar väl kostnaderna ganska snart överträffa den ursprungliga skulden med råge?
Nej, knappast om skulden är 60000, men en liten skuld, låt oss säga 600 kronor istället, där blir avgifterna i rask takt högre än kapitalbeloppet. Kostnaderna hos fogden är inte i procent av skulden, däremot dröjsmålsräntan, den fungerar så.
Citera
2021-03-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Kronofogden kan begära att bankfacket ska öppnas. Oftast borras facket upp, på fackägarens bekostnad.

Läs mer i handboken ”Utmätning”

https://www.kronofogden.se/download/..._Utmätning.pdf

Helt sjuk att dom kan göra det, man kanske är en person i rampljuset, och har super hemliga saker i bankfacket, såsom bilder på riktigt sjuka saker, eller hemlig information.

Som helt plötsligt någon klåfingrig finnig snubbe från KFM känner för att ta sedan pressa en på miljontals kronor.
Citera
2021-03-06, 00:18
Medlem
Kainotophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, knappast om skulden är 60000, men en liten skuld, låt oss säga 600 kronor istället, där blir avgifterna i rask takt högre än kapitalbeloppet. Kostnaderna hos fogden är inte i procent av skulden, däremot dröjsmålsräntan, den fungerar så.

Så det är fördelaktigt att inte betala en större skuld? OBS, lägger ingen värdering i denna fråga, vill bara höra mer av ditt resonemang. Personligen avskyr jag skulder, men jag är ändå intresserad av att förstå ett avvikande resonemang 🙂
Citera
2021-03-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Nä, jag tyckte det var fel att jag dömdes till skadestånd bara för att jag slog en kriminell invandrare på käften. han fick vad han förtjänade.

Bra gjort i så fall. Men tveksam att du blir skadeståndsskyldig 60000 för det om du inte slog halv ihjäl svinet? Har du begått andra brott så kan du fan ha det och det hjälper inte att gömma pengarna, myndigheterna samarbetar för att sätta dit kriminella drägg och få in pengarna.
Citera
2021-03-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainotophobia
Så det är fördelaktigt att inte betala en större skuld? OBS, lägger ingen värdering i denna fråga, vill bara höra mer av ditt resonemang. Personligen avskyr jag skulder, men jag är ändå intresserad av att förstå ett avvikande resonemang 🙂
Det var proportionerna mellan kapital och avgifter som jag noterade, inget annat. Givetvis lär reaktionen på höga avgifter märkas mest om kapitalbeloppet är lägre än avgifterna (vilket är fullt möjligt).
Citera
2021-03-06, 00:43
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Jag känner inte till hela historien, men jag vet att Kronofogden inte kan gå in och ta vad de vill utan vidare. Jag har en viss erfarenhet från t ex avhysningar, när KFM ska avhysa folk från boenden. Man har som boende rätt att överklaga till tingsrätten innan något sker.

KFM går visst in på ditt bankonto och har laglig rätt till det. Du blir först upplyst om att du har en skuld till KFM och då har du lite tid på dig att lösa skulden, få till en avbetalning etc. Men struntar du i det så gör KFM en kontroll på lön, tillgångar som fastigheter, fordon, bankonton och sen en utmätning.
Citera
2021-03-06, 01:03
Medlem
Citat:
OK. Låter bara helt osannolikt. Det måste alltid gå via domstol, och man ska delges vad som händer och få möjlighet att överklaga. Men du vet ju bäst, eftersom du har varit med om det själv.

Skulden är ju fastställd och det finns en ekekutionstitel. Menar du att varje utmätning sedan också ska gå via domstol? Låter inte rimligt.
Citera
2021-03-06, 01:12
Medlem
ragnarokkrs avatar
Man blir förvånad varje dag. Vad trodde TS att kronofogden hade för uppgift?

Det finns två viktiga verktyg för att vårt samhälle ska fungera. Kronofogden så att inte såna som TS försöker smita från sina skulder. Riksrevisionsverket som ska kontrollera övrig verksamhet. Om de granskat skolan ordentligt hade kanske TS vetat hur saker och ting fungerar.
Citera
2021-03-06, 01:55
Medlem
Gavins-Friends avatar
Mtp. att TS hade löneutmätning känns det ändå konstigt väl? Såklart bra när folk som är skyldiga pengar betalar tillbaka det men går man med på löneutmätning har man ju ändå tagit ett visst ansvar för det? Låter konstigt då att de plötsligt tar pengarna istället?

Men antar att de kunde se att han visst hade pengar?

Var en person som var skyldig mig en stor summa förut, höll sig borta och ignorerade kronkalle totalt trots delgivning. Nåt år senare fick jag plötsligt pengar. Gissningsvis svartjobb innan. Så de har koll. Men det största problemet ligger ju i att få tag på dessa svartjobbare och som pröjsar kontant än en person som "gått med" på löneutmätning?

Men det känns som nåt fattas i historien för låter märkligt.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-03-06 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in