2021-03-05, 20:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Om du hade en skuld på 60 så var det väll lägligt att den justerades ?
Problemet är att Kronofogden skiter i om skulden verkligen finns eller inte. Kronofogden gör ingen juridisk bedömning av skulden. Om banken, vilken bank som helst, skickar en räkning till dig och du inte betalar, så kommer Kronofogden göra en utmätning. De bryter upp din dörr, beslagtar gods som kan utmätas, säljer godset och ger pengarna till banken.
Det är många som inte vet hur detta fungerar, och som blir förvånade när det händer. Kronofogden är Gestapo, tyvärr.
Citera
2021-03-05, 20:54
Medlem
Basns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är att Kronofogden skiter i om skulden verkligen finns eller inte. Kronofogden gör ingen juridisk bedömning av skulden. Om banken, vilken bank som helst, skickar en räkning till dig och du inte betalar, så kommer Kronofogden göra en utmätning. De bryter upp din dörr, beslagtar gods som kan utmätas, säljer godset och ger pengarna till banken.
Det är många som inte vet hur detta fungerar, och som blir förvånade när det händer. Kronofogden är Gestapo, tyvärr.

Har man inte alla möjligheter att invända/överklaga skulden för att domstol ska få avgöra saken?
Citera
2021-03-05, 20:55
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Nä, jag tyckte det var fel att jag dömdes till skadestånd bara för att jag slog en kriminell invandrare på käften. han fick vad han förtjänade.

Din sanning iafl. Vips så Blev du också kriminell!

Vad skulle du säga om jag vände på det, jag har en bot på 60.000kr? jag vägrar betala för att jag slog en kriminell white-trash svenne på käften (dig)...

Detta var bara ett exempel, typ.
Citera
2021-03-05, 21:01
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ja...fast dessa gestapofasoner kostade två fogdar livet
Citera
2021-03-05, 21:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Har man inte alla möjligheter att invända/överklaga skulden för att domstol ska få avgöra saken?
Jodå. Men Kronofogden skiter i om skulden verkligen finns eller bara är påstådd/felaktig etc. Låt säga att du får en felaktig parkeringsbot. De påstår ha parkerat din bil på Kungsgatan i Stockholm mellan kl 18 och 19 lördagen 2021.03.06 och du får böter 1200 kr för detta. Nu äger du visserligen ingen bil och du bor i Luleå, men det skiter Kronofogden i. De utmäter din egendom i alla fall.
Om du inte överklagar domen innan dess, det är vad jag menar.
Citera
2021-03-05, 21:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja...fast dessa gestapofasoner kostade två fogdar livet
Kan säkert hända, de i toppen klarar sig alltid. Lite "shoot the messenger" tyvärr.
Citera
2021-03-05, 21:10
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Nä, jag tyckte det var fel att jag dömdes till skadestånd bara för att jag slog en kriminell invandrare på käften. han fick vad han förtjänade.

60 lax i skadestånd? Måste varit en rejäl jävla misshandel. Att slå nån på käften ger normalt inte mer än 5 lax. För 60 lax måste det ha varit en ganska allvarlig misshandel? Typ flera knivhugg eller att du skjutit personen. I Sverige får man ganska lite skadestånd för relativt allvarligt våld. Sitt inte här och tyck synd om dig själv. Vill du inte betala pengar till offer så sluta begå brott mot dem. Pajas.
Citera
2021-03-05, 21:14
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Jodå. Men Kronofogden skiter i om skulden verkligen finns eller bara är påstådd/felaktig etc. Låt säga att du får en felaktig parkeringsbot. De påstår ha parkerat din bil på Kungsgatan i Stockholm mellan kl 18 och 19 lördagen 2021.03.06 och du får böter 1200 kr för detta. Nu äger du visserligen ingen bil och du bor i Luleå, men det skiter Kronofogden i. De utmäter din egendom i alla fall.
Om du inte överklagar domen innan dess, det är vad jag menar.
Så överklaga innan det går till fogden eller efter? Vad skulle vara felaktigt?
Citera
2021-03-05, 21:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Detta: låt säga att du inte äger en bil, men ändå får en parkeringsbot. Då kommer de flesta inte bry sig om boten, eftersom den uppenbart är fel. Men det skiter Kronofogden i, de gör en utmätning och införsel på din lön. Du får en betalningsanmärkning, får svårt att ta lån, kan inte hyra en lägenhet, trots att du inte gjort nåt fel.
Felet är alltså att Kronofogden gör en utmätning utan att bry sig om ifall du har en skuld eller inte.
Citera
2021-03-05, 21:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Felet är att du inte gjort nåt fel, men du måste ändå överklaga för att inte få en betalningsanmärkning.
Citera
2021-03-05, 21:27
Medlem
Citat:
Jag kände inte till det. Trodde inte det var lagligt Då vet jag det till nästa gång. bankfack nästa!!
.

Nu blir jag orolig. Planerar du att dra på dig nya skulder som du inte kan hantera utan som får gå till KFM?
Citera
2021-03-05, 21:30
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Detta: låt säga att du inte äger en bil, men ändå får en parkeringsbot. Då kommer de flesta inte bry sig om boten, eftersom den uppenbart är fel. Men det skiter Kronofogden i, de gör en utmätning och införsel på din lön. Du får en betalningsanmärkning, får svårt att ta lån, kan inte hyra en lägenhet, trots att du inte gjort nåt fel.
Felet är alltså att Kronofogden gör en utmätning utan att bry sig om ifall du har en skuld eller inte.

Citat:
Felet är att du inte gjort nåt fel, men du måste ändå överklaga för att inte få en betalningsanmärkning.
Om ett fel begåtts och jag fått en felaktig anmärkning som självklart kommer lagföras om jag inte överklagar så är det HELT mitt fel om jag låter det gå så långt. Jag kan ge dig att om det är ett fel från början så är det såklart personen som begått felet som i slutändan skall stå skyldig, men om du tror att det bara går bort av sig själv för att du anser att det är ett fel, då får du nog tänka om. Det är din plikt att upplysa om felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in