2021-03-05, 17:38
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag lägger ner min närvaro i denna tråd när jag tycker det är dax. Inte för att jag blir tillsagd. Du har ju heller inte avslöjat någon form av uppenbarelse i ditt inlägg.
Det finns tveksamheter i denna affär annars skulle denna tråd inte finnas. Vi får se vad tingsrätten kommer fram till. Det blir spännande att se nästa höst. Till des fortsätter vi väl att böka och stöka, lägga fram olika argument och tycka olika ett tag till innan tråden faller i slummer till rättegången.

Denna tråd finns därför att ena parten är partiledare. Om jag hade känt till Marielund och att Kullen var obebodd sedan lång tid tillbaka skulle nog jag kanske också kontaktat Esbjörn. Hade han sedan skrivit på och sedan dragit sig ur och företrätts av pensionatskärringar, konstnärsditon, brorsöner med "utlovade arv" och nolltaxerande child molesters så kanske jag också dragit honom till skranket. Pacta Sunt Servanda.

Om jag dessutom hade mina barn på andra sidan viken och varit bosatt i området i typ 10 år och dessutom får reda på att kärringar och child molestern diskuterar vitt och brett på FB om att jag nog kommer att kliva tillbaka för att jag är känd politiker, ja då skulle topplocket gå och ni skulle få se på fan.

Heja Ebba!
2021-03-05, 17:46
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ville bara informera att han ej har bott där utan han ärvde huset för 13 år sen.
Att han och sambon han vara där ser jag som en liiten ocjh några veckor om året på sin höjd.
Dessutom bodde de aldrig tillsammans innan heller

Fel: Han ägde 5/9 fram till 2008 och ärvde då resterande 4/9. Jag har efterfrågat någon med tillgång till fastighetsdata att ta ut ett mer omfattande registerutdrag än det som ligger på byggahus.se där man bara ser det senaste och näst senaste fånget.
2021-03-05, 17:50
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vad jag förstått så hade pensionatstanten när hon fick vetskap om affären tagit med sig Esb till banken.Kan se tanten prata med kassörskan och denne säger det kan jag inte göra, måste typ skicka åter till vilket konto - hejdå.
Sen har ju hans "juridiska ombud försälkt få kontonummer till Ebba vilket han inte fått.

Jag typ ser det hela framför mig hus Esb är superstressad av att upptäcka att han nu ska ageras på och fixas god man och hela baletten, sen blev det ju ingen god man då det beslutades att det behövde han inte alls.

Bara det att han träffar Ebba flera gånger innan kontraktsskrivning och att Ebba ger mera än vad pensionatstanten ville ge honom och att han inte alls agerade samma dag som kontraktet skrevs utan alltihopet startade många dagar senare.

Låt oss backa bandet till ett Inlägg på MPLs facebook den 21 februari, kl 8.56 (nu spärrat)
(https://www.facebook.com/monica.pernroth)

Citat:
Jag skulle bli godman till en gammal man . Han har önskat det och tanken är att han skall få ett boende i egen lägenhet med hemtjänst. Där han bor nu är inget alternativ i längden.Men han klarar inte vardagen och det måste finnas någon som bevakar hans RÄTT. Tre månader har gått och alla sätter ( politiska?) käppar i hjulet pga rädsla att stöta sig med en makthavare. Partisympatier skymmer mannens rätt och behov och aldrig förr har man väl hört att stora läkarundersökningar med datortomografi måste göras för att en läkare skall våga skriva på socialstyrelsens lilla papper om att en människa behöver hjälp att bevaka sin rätt! Politik är tydligen mer smutsigt än man trott!

Pernroth var alltså igång redan i november med att fixa in EsB på hemmet, men har nu alltså fått avslag som "god man", där hon skyller på kommunens rädsla för Bush. Det är väl ett ganska stort hot mot Esb som dessa 2 kvinnor hotar med att lägga in honom på hemmet - adios Marielund och Odalgården.
När vi sen ser till att Esb enbart serveras utvalda artiklar som printats ut hos Majkgård pekar allt mer på att Esbjörn är utsatt för kraftig propagande med censurerade nyheter.

Eftersom aktionerna av tanterna startade nära inpå försäljningen av rucklet, pekar det klart på att dom fick bråttom som f-n att fixa till en förflyttning av Esb, men lögnen att han måste ha vård då han är dement, där nu kommunen fått kalla fötter. Samtidigt har vi ryktet att person x inom Uppsala kommun med sin bror på HGF, har gett sponsning till Esb:s ombud på 270k, källan bakom är trovärdig men svår att bevisa med en ideel förening, sen är EsB:s båda lägenhet brf, vilket gör det än mer anmärkningsvärt att HGF lagt sig i genom sponsning.

Så att EsB mantalsskrev hastigt i Uppsala kan bero både på Godman ansökan men även ett möjligt krav från HGF rörande sponsorpengar eftersom det är Uppsala-gänget som står bakom detta.

Det finns alltså mycket skit fortfarande som inte lyfts fram än.
2021-03-05, 17:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Fel: Han ägde 5/9 fram till 2008 och ärvde då resterande 4/9. Jag har efterfrågat någon med tillgång till fastighetsdata att ta ut ett mer omfattande registerutdrag än det som ligger på byggahus.se där man bara ser det senaste och näst senaste fånget.

Nja, du har nog lite fel där, så här ser fördelningen ut.

Arv:2007-03-08Andel:4/9

Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 Akt08/5645, Överlåten från akt 07/5969 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 08/5643, Överlåten från akt 07/5968 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 08/5640, Överlåten från akt 07/5967 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5637, Överlåten från akt 07/5966 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5635, Överlåten från akt 07/5965 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5634Överlåten från akt 07/5964

Det är utdrag från lantmäteriet som värdena kommer ifrån.
2021-03-05, 18:06
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nja, du har nog lite fel där, så här ser fördelningen ut.

Arv:2007-03-08Andel:4/9

Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 Akt08/5645, Överlåten från akt 07/5969 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 08/5643, Överlåten från akt 07/5968 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel4/27 08/5640, Överlåten från akt 07/5967 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5637, Överlåten från akt 07/5966 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5635, Överlåten från akt 07/5965 Inskrivningsdag2008-03-10 Andel1/27 08/5634Överlåten från akt 07/5964

Det är utdrag från lantmäteriet som värdena kommer ifrån.

Ah! Jag hade bara minnesbilden när jag skrev. Men han måste alltså ägt 9/27 (3/9) innan 2007, ärvt 4/9 2007 och sedan fått över 6/27 (2/9) 2008. 3+4+2 = 9, 9/9 =1.
2021-03-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ah! Jag hade bara minnesbilden när jag skrev. Men han måste alltså ägt 9/27 (3/9) innan 2007, ärvt 4/9 2007 och sedan fått över 6/27 (2/9) 2008. 3+4+2 = 9, 9/9 =1.
Så här tror jag det ligger till.

Ensam ägare till fastigheterna var I*grid A*gusta T*resia Bolins dödsbo fram till 2007-03-08 då Esbjörn genom arv tillskrivs 4/9 av fastigheten (Inskrivningsdag 2007-03-14).

Vid samma datum ärver Matz och 5 ytterligare personer (B*aith*aite, K*rlsson, P*pp*nen, L*ndberg, R**helius) 5/9 (4/27+4/27+4/27+1/27+1/27+1/27) (Inskrivningsdag 2007-03-14) som de sedan överlåter/avstår till Esbjörn (Inskrivningsdag 2008-03-10).

Efter detta äger Esbjörn 1/1 (4/9+5/9).
Senast redigerad av Clyo 2021-03-05 kl. 18:14.
2021-03-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
På det dokument man använder för att söka lagfart, vanligen köpebrevet, gäller enligt jordabalken 20 kap 7 § att lagfartsansökan ska "[...] förklaras vilande, om vid köp, byte eller gåva överlåtarens underskrift på fångeshandlingen inte är styrkt av två vittnen [...]". Om man bara har en köpehandling, dvs endast köpekontraktet, gäller det kravet för det dokumentet.

Ja, det var ju det jag skrev. Säljarens namnteckning på köpebrevet ska vara bevittnad. Det finns dock inget hinder för att lägga samman köpekontraktet och köpebrevet till ett enda dokument om affären görs upp vid ett enda tillfälle. Det är inte vanligt men det förekommer. Formkraven för köpekontrakt respektive köpebrevet måste dock vara uppfyllda oavsett om det är fråga om två eller ett enda dokument, för att den nya ägaren ska få lagfart.
2021-03-05, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Vi höll på och tragglade med fördelningen i början av tråden i och med att Matz gjorde den snillrika planen att få hela klabbet gentemot att skänka E*björn sina 4/27-delar men det är på ett ungefär som du skriver.

3 syskon med Matz i spetsen ärvde 4/27-delar i var och tre andra ärvde 1/27-del i var, när E*björn till slut blev ägare i och med att han enligt egen utsago löste ut de andra så fick han ju hela fastigheten.
2021-03-05, 18:22
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi höll på och tragglade med fördelningen i början av tråden i och med att Matz gjorde den snillrika planen att få hela klabbet gentemot att skänka E*björn sina 4/27-delar men det är på ett ungefär som du skriver.

3 syskon med Matz i spetsen ärvde 4/27-delar i var och tre andra ärvde 1/27-del i var, när E*björn till slut blev ägare i och med att han enligt egen utsago löste ut de andra så fick han ju hela fastigheten.

Tack!
2021-03-05, 18:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Ah! vad skönt med lite högre nivå på tråden!
Kortvarigt, jag vet, men man får glädjas så länge man kan.
Tack alla ni, som bidragit till det.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-05 kl. 18:41.
2021-03-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Låt oss backa bandet till ett Inlägg på MPLs facebook den 21 februari, kl 8.56 (nu spärrat)
(https://www.facebook.com/monica.pernroth)

Pernroth var alltså igång redan i november med att fixa in EsB på hemmet, men har nu alltså fått avslag som "god man", där hon skyller på kommunens rädsla för Bush. Det är väl ett ganska stort hot mot Esb som dessa 2 kvinnor hotar med att lägga in honom på hemmet - adios Marielund och Odalgården.
När vi sen ser till att Esb enbart serveras utvalda artiklar som printats ut hos Majkgård pekar allt mer på att Esbjörn är utsatt för kraftig propagande med censurerade nyheter.

Eftersom aktionerna av tanterna startade nära inpå försäljningen av rucklet, pekar det klart på att dom fick bråttom som f-n att fixa till en förflyttning av Esb, men lögnen att han måste ha vård då han är dement, där nu kommunen fått kalla fötter. Samtidigt har vi ryktet att person x inom Uppsala kommun med sin bror på HGF, har gett sponsning till Esb:s ombud på 270k, källan bakom är trovärdig men svår att bevisa med en ideel förening, sen är EsB:s båda lägenhet brf, vilket gör det än mer anmärkningsvärt att HGF lagt sig i genom sponsning.

Så att EsB mantalsskrev hastigt i Uppsala kan bero både på Godman ansökan men även ett möjligt krav från HGF rörande sponsorpengar eftersom det är Uppsala-gänget som står bakom detta.

Det finns alltså mycket skit fortfarande som inte lyfts fram än.

Han står enligt ratsit skriven i en lägenhet där det bor två andra personer som är mycket yngre. Alltså skriven där med enbart sin post för att de sköter hans "fullmakteri" ?
Vet om många äldre som har specailadress på Ratsit då de har någon som tar hand om deras post/räkningar och de bor i själva verket annanstans
2021-03-05, 18:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
När man tittar på bilden inifrån huset så ser det inte alls så pjåkigt ut. Ebba hade tänkt flytta in till jul, hade då haft ca 2 månader på sig för renovering. Hon visste nog vad hon gjorde. Att hon har gjort ett riktigt klipp är det väl ingen som tvivlar på. Hur hon gjorde klippet är sannerligen osmakligt.
Underhållet på fasaden och själva entren som ser eftersatt är inte svårt eller särskilt kostnadskrävande att renovera.

Tycker så otroligt synd om farbror Esbjörn. Man ser på möbler och andra inventarier att här ligger en stor del av hans historia. En stor del av hans liv och minnen.
Det är många hårda och helt oempatiska personer som skriver i tråden - samma skrot och korn som Ebba
Ja, iskalla emotionella krymplingar hela högen. Såna som rånar åldringar bara för att det är så lätt. Typ, om inte åldringen är pigg och klartänkt som en trettioåring så får den skylla sig själv.

Huset ser riktigt mysigt ut inuti! Jag gillar färgerna, har själv ett mycket färgglatt hem - ungefär som en allergisk reaktion mot alla dessa hem med bara vitt, vitt, vitt, trist. Naturligtvis försökte Snålebba blåsa den gamla mannen. Usch och fy. Inte ens ett riktigt juridiskt ombud fixade hon åt honom till påskriften.

Heja Esbjörn!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in