2021-03-05, 14:44
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Esbjörn hävdar ju själv att han vill häva det för han kände sig pressad att skriva på, han minns inte riktigt och hur själva avtalsskrivnigen skedde.

"Rättens ordförande Per Samuelsson frågar nu om Bolin menar att han blev tvingad att skriva under köpekontraktet. Det förnekar han genom sitt juridiska ombud."
https://www.expressen.se/dinapengar/...oja-till-host/

Esbjörn själv hävdar alltså att han inte blivit pressad.
Senast redigerad av MrTomte 2021-03-05 kl. 14:55.
2021-03-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men huset var ju värderat till mellan 4,2-5 miljoner i befintligt skick. Köparen köper ju huset i befintligt skick, hur mycket den i ett senare läge väljer att lägga på renovering är ju varje köpares eget val.

Förövrigt Jag antar att det det är tusen kr du beräknar dina exempel i.
Lite frågor på den bara, har huset källare? Annars behövs ju knappast renovering.
Min granne lade om hela sitt tak i somras det kostade 123 tusen. Varför beräknar du så högt som upp åt 400 tusen i ditt exempel. Jag drog in bergvärme för ett par årsettan det kostade lite över 100 tusen. Har du dåliga kontakter inom hantverkar skråt eller lägger du dig medvetet högt? Det har aldrig funnits en brygga. På vilket sätt är det relevant att ta upp brygga och uthus i ditt räkneexempel? Eller förresten på vilket sätt är ditt räkneexempel överhuvud tagit relevant?
Om du hade läst värderingen så skulle du veta om huset har källare. Du låtsas vara stensäker på värdet utan att ens ha läst fastighetsbeskrivningen. Du är inte bara ett troll, du är även lat.
2021-03-05, 14:51
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Om kvällsblaskorna är dina källor så lämnar jag debatten med dig därhän - tack.
NB, Jag ids inte ens öppna länken.
Förresten, jag har inte rösträtt i Sverige så jag kan ställa mig objektivt till saken men om man som du har uppenbart närmast hatisk inställning både mot KD-partiet och EB.
Jag kan lova dig att denna sak, om den hänt i Finland, hade inte fått spaltutrymme i media, kanske inte ens i oppositionspartiernas eget media.
Tragiskt dessvärre att Socdem låter åldringar dö i Covid19 utan vård men att ömka för en 81 åring som är fullt frisk ligger högts på prioritetslistan påvisar hur lågt man lagt ribban.
Plötsligt börjar man värna om de gamla - luktar så unket och kan väl anses som ett skolexempel på dubbelmoral.
För en utomstående ser det ut som man man klamrarr sig fast på varendaste halmstrå för att undvika att själv bli synad i sömmarna angående hanteringen av pandemin.

Men som grannen i öster ser jag tragikomiskt på Sverige idag - ett välfärds-Sverige som hör till historieböckerna. Och det är i högsta grad självförvållat.

Är du så ignorant att du inte tar till dig en opinionsundersökning bara för att den återges i en kvällstidning? Det är nog bäst att du lämnar debatten då.
2021-03-05, 14:51
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vilken bra sammanställning - tack!

Läste fram till där det står att han ångrade sig dagen efter. Stämmer inte med uppgiften att han träffade Ebba på gården 10 dagar efter avtalet slutits.

Nu har väl säljare uppmamats att visa att avtal inte gäller. Vad som skrivs här och i media, ofta fel eller diverse påhopp, verkar mest politiskt motiverat.
2021-03-05, 14:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det konstiga tycker jag är att banken inte kan skicka tillbaka OM det är Esb som ber om det.
Om jag går in på banken och det sitter en summa pengar som jag inte villa ha så kan jag väl för tusan bövlar be banken returnera dit de kom ifrån?
Banken kan väl inte ha pengar som bara hokus-pokus kommer till mitt konto om jag inte vill ha dom?

Det är så att PEP papper (penning tvätt) är troligen en av anledningarna och jag tror att en person i hennes ställning är det ännu viktigare, iom. mutor mm. Men någon sitter säkert på bättre info ang detta.
2021-03-05, 14:55
Medlem
Citat:
Vad jag förstått så hade pensionatstanten när hon fick vetskap om affären tagit med sig Esb till banken.Kan se tanten prata med kassörskan och denne säger det kan jag inte göra, måste typ skicka åter till vilket konto - hejdå.
Sen har ju hans "juridiska ombud försälkt få kontonummer till Ebba vilket han inte fått.

Jag typ ser det hela framför mig hus Esb är superstressad av att upptäcka att han nu ska ageras på och fixas god man och hela baletten, sen blev det ju ingen god man då det beslutades att det behövde han inte alls.

Bara det att han träffar Ebba flera gånger innan kontraktsskrivning och att Ebba ger mera än vad pensionatstanten ville ge honom och att han inte alls agerade samma dag som kontraktet skrevs utan alltihopet startade många dagar senare.
Så har jag också förstått, den 30/8 hade han med sig brorsonen som ville ha saker från huset, då hade man tydligen accepterat försäljningen. av intresse :när var de på banken?
2021-03-05, 15:00
Medlem
Sandkakas avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Barry Karlsson redogör väldigt noga för sina observationer av hur Esbjörn arbetar och genomför uppgifterna. Även det går att bedöma. Du förstår nog inte riktigt hur rapporten är utformad. Allt finns där med syfte att den ska gå att validera. Rapporten är en samlad bedömning. När BK skriver att Esbjörn arbetar med hög koncentration och god uthållighet och att han är helt orienterad till samtliga kvaliteter: person, plats, tid och situation så behöver naturligtvis inte Ebbas experter se honom en gång till för att komma fram till samma beskrivning.
Du har missuppfattat vad ett utlåtande innehåller.
Det du refererar till återfinns i det avsnitt av utlåtandet som har rubriken "Bakgrund och beteende i testsituatiinen",
Utlåtandet innehåller även en redogörelse av de test som använts.
Neuropsykologens samlade bedömning av Esbjörn återfinns sist i utlåtandet. Det avsnittet kan varken du eller jag läsa eftersom det är överstrukit.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf

Citat:
Det finns absolut ingen som har hävdat att BK skulle vara jävig.
Jo, trngw hävdar att Barry Karlsson skulle komma fram till ett på förhand bestämt resultat. I det fallet hade Barry inte gjort någon opartisk utredning.

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Citat:
Men BK:s rapport är komprometterad av faktumet att de avsnitt som handlar om ADL och hur Esbjörn fungerar i vardagen är besvarade av ägaren till kursgården, damen som redan har ärvt fastigheter av två äldre ensamma män i trakten. Att hon dessutom återkommer för att korrigera sina uppgifter för att hon första gången var ”för snäll” får alla varningsklockor att ringa i frågan om jäv.

Tydligare tecken för att det pågår något märkligt går inte att få!
Barry Karlsson har intervjuat den person som uppgavs vara Esbjörns närmaste anhörig. På vilket sätt skulle det inte vara korrekt utan komprometterande? Det ligger i sakens natur att den närmast anhöriga inte är opartisk.

Barry Karlsson skriver i det andra dokumentet att Esbjörns ADL-funktioner är lindrigt nedsatta och han redovisar även öppet sina kontakter med uppgiftslämnaren. Han resonerar även kring betydelsen av att hon ändrat sina uppgifter. Vad det står i utlåtandet vet ingen av oss.

Varningsklockorna hade börjat ringa gällande Barry Karlsson om han agerat på annat sätt.
2021-03-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är så att PEP papper (penning tvätt) är troligen en av anledningarna och jag tror att en person i hennes ställning är det ännu viktigare, iom. mutor mm. Men någon sitter säkert på bättre info ang detta.

Såg att någon lagt till detta lite tidigare i den här träden..
Hur att skicka tillbaka fel pengar. Bankinformation om hur att göra. Ska tydliegn vara lätt som en plätt - om man äger kontot.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/betalning-av-misstag/
2021-03-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Så har jag också förstått, den 30/8 hade han med sig brorsonen som ville ha saker från huset, då hade man tydligen accepterat försäljningen. av intresse :när var de på banken?

Knycker detta från tidigare inlägg.kolla länken.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Bra inlägg!
Där några datum som jag saknade samt att jag hade fel datum på avtalsskrivningen, blev tillrättat (hade blandat det med den 16e tillträdet)

https://imgur.com/a/zw6RONZ
2021-03-05, 15:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Läste fram till där det står att han ångrade sig dagen efter. Stämmer inte med uppgiften att han träffade Ebba på gården 10 dagar efter avtalet slutits.

Nu har väl säljare uppmamats att visa att avtal inte gäller. Vad som skrivs här och i media, ofta fel eller diverse påhopp, verkar mest politiskt motiverat.

Det fins info här.
https://imgur.com/a/zw6RONZ
2021-03-05, 15:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Såg att någon lagt till detta lite tidigare i den här träden..
Hur att skicka tillbaka fel pengar. Bankinformation om hur att göra. Ska tydliegn vara lätt som en plätt - om man äger kontot.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/betalning-av-misstag/

Ja har läst men är ej säker på att det M-gård som var på banken.
Och det skulle ju förklara att det ej gick.
2021-03-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har missuppfattat vad ett utlåtande innehåller.
Det du refererar till återfinns i det avsnitt av utlåtandet som har rubriken "Bakgrund och beteende i testsituatiinen",
Utlåtandet innehåller även en redogörelse av de test som använts.
Neuropsykologens samlade bedömning av Esbjörn återfinns sist i utlåtandet. Det avsnittet kan varken du eller jag läsa eftersom det är överstrukit.

https://www.docdroid.net/1O55vJ2/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-32-pdf

Jo, trngw hävdar att Barry Karlsson skulle komma fram till ett på förhand bestämt resultat. I det fallet hade Barry inte gjort någon opartisk utredning.

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Barry Karlsson har intervjuat den person som uppgavs vara Esbjörns närmaste anhörig. På vilket sätt skulle det inte vara korrekt utan komprometterande? Det ligger i sakens natur att den närmast anhöriga inte är opartisk.

Barry Karlsson skriver i det andra dokumentet att Esbjörns ADL-funktioner är lindrigt nedsatta och han redovisar även öppet sina kontakter med uppgiftslämnaren. Han resonerar även kring betydelsen av att hon ändrat sina uppgifter. Vad det står i utlåtandet vet ingen av oss.

Varningsklockorna hade börjat ringa gällande Barry Karlsson om han agerat på annat sätt.

Rapporten kan vara komprometterad även om Barry Karlsson är opartisk. Jag har angett orsaken. Uppgiftslämnaren Majkgård har ärvt två fastigheter i Marielund från ensamstående män utan bröstarvingar. Det är inte oväsentligt i sammanhanget.

Det var du som hävdade att de experter som har uttalat sig om rapporten inte kan göra det eftersom de inte var med vid testtillfället, nu vill du plötsligt prata bort stycket som beskriver Esbjörns beteende vit testtillfället! Du får faktiskt bestämma dig.

Experterna som till och med ifrågasätter syftet med utredningen har haft tillgång till beskrivningen av Esbjörn vid testtillfället och den fullständiga omaskade rapporten. Deras slutsats är att utredningen är utförd för ett juridiskt ändamål och förstår inte ens varför den genomförts.

Citat:
Om Esbjörn hade sökt den allmänna sjukvården för utredning kring demens och bristande kognition så hade han utifrån bl.a. redovisade resultat på genomfört mini-mental-test samt lämnad ADL-skattning sannolikt inte ens bedömts vara i behov av vidare utredning ur ett demensperspektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in