2021-03-05, 13:41
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Fast strandskyddet kommer garanterat inte ställa till ngr problem för att bygga ut redan befintlig bostadsbyggnad då det redan är privatiserat runt huset genom hemfridszon. Att det redan är privatiserat är ett skäl för att få dispens.

Tror inte heller att strandskyddet förhindrar utbyggnad, men däremot att det kan bli svårt att ändra utförandet av kulturminnesskäl. Å andra sidan så är ju huset i nuvarande skick inte speciellt mycket att bevara. En utbyggnad och renovering som ansluter till områdets arkitektur kommer sannolikt går bra, men kostar rejält med para...

Har inte sett någon som vågat sig på uppskattning på vad det kostar att göra om huset till ett modernt boende för ensamstående med två barn.

Dränering grund 200
Omläggning tak 200 - 400 beroende på skick under. Tilläggsisolering av vind
Fasadbyte 500 (inklusive ommålning och tilläggsisolering, tidsbevarande utförande)
Fönsterbyte 300 (bevara originalutseende men treglas)
Ett stort och ett litet badrum + nytt kök. (Läggs med fördel i utbyggd del för samma stam) 500
Utbyggnad 40 m2 i två våningar 1 000
Brunnsborrning och avlopp till tank 250
Installation av vattenburet värmesystem 300
Bergvärme 200 alt luft/vatten 80
Ytskick invändigt 250
Trädfällning 60
Ny brygga 50
Nytt garage/uthus 150

Summa: ca 4 000
2021-03-05, 13:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Och där bottendök fru Ebba Busch i anseende hos mig.

Vad är det här för zigenare-takter? Går fru Ebba Busch runt hos gamla pensionärer och försöker få den att skriva över sina fastigheter på sig själv? En del personer som gör hembesök hos pensionärer rafsar också åt sig deras guldföremål och bankkort.

Hon verkar vilja köpa pensionärens sjöfastighet för det facila priset av 3,9 miljoner kronor. Taxeringsvärdet är 3,493 miljoner kronor (källa: https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/)

Enligt skattemyndigheten skall: Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Det betyder att fastigheten var värd 4,657 miljoner kr för två år innan taxeringen! Till detta kommer minst två års värdeökning eftersom taxering inte sker varje år, säg två år med 20% per år vilket är rimligt för ett hus med sjötomt. Då blir nuvärdet på fastigheten cirka 6,70 miljoner kronor! Det betyder att fru Ebba Busch ville komma åt fastigheten för ett pris som är cirka 3.21 miljoner kronor för lite! Att fru Busch nu anlitar en advokat för att driva igenom sin lokala variant av baggböleri gör mig djupt illa berörd.

Tyvärr måste jag säga att jag är mycket ledsen. Det här trodde jag aldrig hon var beredd att göra. Med en minsta rudimentär moral bland medlemmarna i KD så måste hennes dagar som partiledare vara räknade. Ett kristet parti kan väl inte ha en partiledare som går runt och försöker lura gamlingar?

Fastigheten har ett taxeringsvärde som inte tar hänsyn till att själva huset är i princip obeboeligt och därför har hon erbjudit i princip rätt pris.

Jag tror hon kommer gå juridiskt segrande ur detta men till vilket pris? Hade hon inte varit känd hade det varit en annan sak.

Jag fattar inte varför hon låter detta eskalera.
2021-03-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det som är lite konstigt att dom ringde Sjönära om kontot i stället för EB. när dom var på Swedbank.

Det konstiga tycker jag är att banken inte kan skicka tillbaka OM det är Esb som ber om det.
Om jag går in på banken och det sitter en summa pengar som jag inte villa ha så kan jag väl för tusan bövlar be banken returnera dit de kom ifrån?
Banken kan väl inte ha pengar som bara hokus-pokus kommer till mitt konto om jag inte vill ha dom?
2021-03-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Inget förvånar mig om sossar., och andra troll. Det som förvånar mig är att partiledaren för KD, Ebba Busch inte har vett att hålla en låg profil. Att hon inte förstår att Facebook och Instagram är plattformar där vi alla uppfattar olika det som förmedlas.

De flesta politiker har Facebook. Jag kollar vissa moderater som jag tycker har bra synpunkter. De håller sitt privatliv för sig själva. De kan balansera privat och offentligt, och aktar sig för att ge näring åt sossetroll.

I detta fall så är det troll som avsiktligt påverkat Esbjörn att förhala processen så att påstå att Ebba inte håller låg profil är inte särskilt balanserat. Hon kommenterade inte ärendet förrän drevet börjat gå i media och trollen amplifierat det.
2021-03-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och du tror att banken får göra det...?
Returnera en handpenning för stången fått för sig något. Helt utan samtycke från den andra parten. Bara sådär lite i smyg?
Hur korkade är folk egentligen?

Om det dyker upp pengar på ditt konto, pengar du inte vill ha, nog måste du kunna be banken återföra dom dit de kom ifrån?

"Det här är inte mina pengar vv ta bort dom/returnera!"
2021-03-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vilken bra sammanställning - tack!
Vet du vem som först kontaktade Esbjörn för Ebbas räkning? Enligt uppgift så lät hon någon annan först fråga om han ville ha kontakt med henne.

Vet du vem väninnan är som var med vid kontraktsskrivandet?

Inte en aning, har bara hört gemensam bekant.
Tror inte den bekantingen vill synas här
(skrev den gemensamma vännen under som vittne?)

Sen så kan ju inte Ebba varit total främling då de har hus bara några hundra meter ifrån varandra och haft så i många år.
2021-03-05, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det konstiga tycker jag är att banken inte kan skicka tillbaka OM det är Esb som ber om det.
Om jag går in på banken och det sitter en summa pengar som jag inte villa ha så kan jag väl för tusan bövlar be banken returnera dit de kom ifrån?
Banken kan väl inte ha pengar som bara hokus-pokus kommer till mitt konto om jag inte vill ha dom?
Är det Esbjörn själv som är på banken? eller pensionattanten?
2021-03-05, 14:02
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Meh. Som om det här är det värsta politiker gjort. Finns för fan dagsfärska saker som är 1000 gånger värre.

Endast de med agenda att förflytta fokus från dagaktuella händelser uppmärksammar detta( Host host, 2 miljoner terrorister i sverige och blodet fortsätter flyta).

Men visst, dumma dumma ebba som kanske tjänade på affären. Tror nog inte hon någonsin hade försökt köpa skiten om hon vetat att det letades brister för att förflytta fokus och en medial apparat som är genomkorrupt.
Nu blandar du i och för sig äpplen och päron. Man kan tycka vad man vill om vår integrationspolitik. Men man kan inte använda den som argument till att inte granska andra saker oxå.

Ebba är inte den enda politiker som klantat till det. Det finns massor av trådar här om namngivna politiker som trampat i klaveret. Historien är oxå full av politiker som fått avgå på grund av sina tabbar. Detta betyder inte att Ebbas agerande inte ska granskas. Att två gör fel gör ju inte att Ebba gör rätt. Ebba har väl knappast gjort pengar på affären. Pengar på en fastighetsaffär gör vid en försäljning. Inte så länge man har huset i sin ägo. Och Ebba hävdar ju att hon har bättre rätt till huset för sina barns skull. Tyvärr verkar bara fortsätter hon ju att hävda sin bättre rätt trotts den mediala granskningen och trots fallande opinionssiffror. Så hur hon agerat om hon visste innan är svårt att säga. Men man kan ju tycka att det var strategisk onödigt av henne att i oktober säga till Aftonbladet att om Rsbjörn verkligen inte vill sälja så kommer hon inte att driva saken vidare.

Personligen tror jag hon är van vid, att det Ebba kräver, får Ebba, så det vet i katten om hon kunnat avstå tanken på huset även om hon anat.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Visst är det så. Det handlar om att ta ansvar. Det är för enkelt att skylla på troll när man själv är indiskret.

Det vi ser är att Ebba Busch är en ynklig människa bakom fasaden av all denna godhet.
Så sant, och som politiker måste man ha förmågan att hålla ens tillkortakommanden så pass under radar att ingen får reda på dom.
Det är inte att rekommendera att brista ut i upprörda inlägg på sociala medier eller gå till rätten och hävda bättre rätt till en gammal mans släktgård om man inte vill få media fokus på sig. Det så kallade drevet hade drabbat vilken av partiledarna som än gjorde något liknande oavsett politisk färg.
2021-03-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Det du skriver är ju mest spekulationer. De kan ju verka realistiska men allt kan vara helt annorlunda också.
Ja det kan vara annorlunda men vad talar för det?
Egna barn, nja ingen har sagt det.
Dyra åtgärder, ja allt talar för det. Bara dricksvatten tex i ett område där Uppsala kommun i sin egen miljöbeskrivning nämner mycket stor risk för saltinträngning. Går att åtgärda men kostar pengar. Etc.

Men vad säger du själv, vad tänker du är annorlunda?
2021-03-05, 14:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu blandar du i och för sig äpplen och päron. Man kan tycka vad man vill om vår integrationspolitik. Men man kan inte använda den som argument till att inte granska andra saker oxå.

Ebba är inte den enda politiker som klantat till det. Det finns massor av trådar här om namngivna politiker som trampat i klaveret. Historien är oxå full av politiker som fått avgå på grund av sina tabbar. Detta betyder inte att Ebbas agerande inte ska granskas. Att två gör fel gör ju inte att Ebba gör rätt. Ebba har väl knappast gjort pengar på affären. Pengar på en fastighetsaffär gör vid en försäljning. Inte så länge man har huset i sin ägo. Och Ebba hävdar ju att hon har bättre rätt till huset för sina barns skull.

Hon hävdar väl rätten till huset genom ett med Esb ingånget köpeavtal? Har jag missat något, eller?

Visst ska sådana här affärer granskas i media, det är deras skyldighet, men som det verkar nu så är troligen avtalet giltigt, Esbjörn har valt att offentligt gå ut i en intervju och berätta sin version, som i stort sett är samstämmig med Ebbas, bara att anledningen till hävningen består av kapning av växtlighet på den igenvuxna tomten. Giltigt skäl att häva ett avtal tycker du?
2021-03-05, 14:11
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag håller med. Det som framkommit på foton är ett fullt möblerat hem som inte alls ger sken av ett övergivet ruckel. Vad finns det som säger att Esbjörn inte ofta tillbringade sina dagar där? Varför bodde han på kursgården om han hade lägenhet i både Västerås och Uppsala? För att Majkgård är så charmig?

Det är vidrigt att läsa alla nedlåtande omdömen om Esbjörn som ”gubbjävel”. Sen var det någon lustigkurre som kom på den briljanta idén att kalla honom Snålbjörn och alla fnissar. Nästan lika kul som Binnikemask höhöhö.

Och hur vet DU det?

För att det stått i tråden? Eller kanske det var med i Marcus Oscarssons fulklippta intervju som många tar som ”sanning”?

Det är en sensation att en partiledare är under förundersökning för grovt förtal (och visar på en oerhörd klumpighet från vederbörandes sida). Varför ”s.k” förresten? Har åklagaren fel i sin brottsrubricering? Något mål är det givetvis inte (än i alla fall) men har någon påstått det?

Ja precis. Det ÄR en stor nyhet.
Media har fokuserat på en viss vinkel av huset som alla har snappat upp och gör att intrycket blir att hela byggnaden är förfallen. Så är det ju inte. Reparation av entren med nytt virke är inte särskilt kostsam och inte att byta vissa brädor på fasaden heller. Kanske räcker med en fasadrengöring och ommålning. Invändigt ser ju huset helt okey ut, av det vi fått se, och det såg naturligtvis Ebba också.

Svårt att begripa att hon inte ger upp denna fastighet. Hur girig får man vara. Hon begår politiskt självmord som utsätter sitt parti för detta. Vem skulle vilja ha denna människa som minister i en eventuell framtida regering?

Sen kan man inte undgå att slås av tanken hur det kommer att kännas att överta huset.?
Kommer hon lägga upp bilder på instagram om hur mysigt hemmet är och lyckan över hennes hääärliga sjötomt? Osmakligt är bara förnamnet
2021-03-05, 14:14
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Tror inte heller att strandskyddet förhindrar utbyggnad, men däremot att det kan bli svårt att ändra utförandet av kulturminnesskäl. Å andra sidan så är ju huset i nuvarande skick inte speciellt mycket att bevara. En utbyggnad och renovering som ansluter till områdets arkitektur kommer sannolikt går bra, men kostar rejält med para...

Har inte sett någon som vågat sig på uppskattning på vad det kostar att göra om huset till ett modernt boende för ensamstående med två barn.

Dränering grund 200
Omläggning tak 200 - 400 beroende på skick under. Tilläggsisolering av vind
Fasadbyte 500 (inklusive ommålning och tilläggsisolering, tidsbevarande utförande)
Fönsterbyte 300 (bevara originalutseende men treglas)
Ett stort och ett litet badrum + nytt kök. (Läggs med fördel i utbyggd del för samma stam) 500
Utbyggnad 40 m2 i två våningar 1 000
Brunnsborrning och avlopp till tank 250
Installation av vattenburet värmesystem 300
Bergvärme 200 alt luft/vatten 80
Ytskick invändigt 250
Trädfällning 60
Ny brygga 50
Nytt garage/uthus 150

Summa: ca 4 000
Men huset var ju värderat till mellan 4,2-5 miljoner i befintligt skick. Köparen köper ju huset i befintligt skick, hur mycket den i ett senare läge väljer att lägga på renovering är ju varje köpares eget val.

Förövrigt Jag antar att det det är tusen kr du beräknar dina exempel i.
Lite frågor på den bara, har huset källare? Annars behövs ju knappast renovering.
Min granne lade om hela sitt tak i somras det kostade 123 tusen. Varför beräknar du så högt som upp åt 400 tusen i ditt exempel. Jag drog in bergvärme för ett par årsettan det kostade lite över 100 tusen. Har du dåliga kontakter inom hantverkar skråt eller lägger du dig medvetet högt? Det har aldrig funnits en brygga. På vilket sätt är det relevant att ta upp brygga och uthus i ditt räkneexempel? Eller förresten på vilket sätt är ditt räkneexempel överhuvud tagit relevant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in