2021-03-05, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
För att alla inte har tillgång till sådana pengar.

Ett likvärdigt topprenoverat objekt som Esbjörns hus gick för över 10 miljoner så sent som i vintras och då var det utan sjötomt.

"För att alla inte har tillgång till sådana pengar."
Fast om det är ett idiotsäkert, riskfritt projekt att bygga/renovera hus borde ju bankerna stå i kö för att låna ut pengar?
2021-03-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det är väl ingen dålig affär, men 8 miljoner är väl ytterst en hypotetisk värdering?
Huset är fortfarande relativt litet med liten chans att få bygglov för tillbyggning.

Dessutom måste ju renoveringen göras, och betalas för utan att något oväntat dyker upp.
För att få det där huset som är värt 8 miljoner måste ju Ebba ut med minst 7 miljoner, det tar både tid och är en risk, nya kostnader kan uppstå som gör det än dyrare. Den generella prisbilden på fastigheter kan ju rentav gå ner eller krascha om något händer.

Det kommer ju ta år innan allt är helt färdigt och den hypotetiska värderingen på 8 miljoner är uppnådd.
Som investering för att tjäna pengar så tror jag det finns betydligt enklare och snabbare sätt att få 7 miljoner att bli 8, bättre hus att investera i om det nu måste vara fastigheter.
Men är du dum på riktigt? vad är det som kostar 7 miljoner menar du? Riva och bygga ett nytt slott? Det här är ju bara pajas. Skitlåg nivå. Lika låg nivå som Ebba har uppträtt med sitt förtalsinlägg på sociala medier.

Det är i en skriftlig värdering värderat till 8 miljoner efter renovering på 2-3 miljoner. Grannfastigheten såldes för 10 miljoner 2011, alltså för 10 år sedan. Det är ganska lång tid och fastigheten skulle garanterat säljas för minst 12 idag. Och med tanke på hur mycket priserna gått upp bara senaste 6 månaderna enligt er här så hade det nog snarare grannfastigheten sålts för 16 miljoner......
2021-03-05, 12:01
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Gilltigt är långt ifrån samma sak som juridiskt bindande.
Förklara gärna hur det ej kan vara juridiskt bindande.
2021-03-05, 12:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Var har jag skrivit det?

Jag tycker det här är med sanningen överensstämmande verklighet.

Jag tror inte det skickades något rekommenderat brev, av den enkla anledningen att det hade varit en perfekt spik i Ebbas kista. Att kunna påvisa att Ebba antingen duckat Esbjörns kontaktförsök eller fick vetskap om Esbjörns ånger tidigare i processen.
Där håller jag med dig till fullo hade det varit någon stake i Binninge hade han haft på fötterna, o då menar ja inte fjortisstrumpor😁
2021-03-05, 12:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Fast stämningen handlar ju inte om ingånget avtal, utan om bättre rätt.

Stämningen (jag har läst den) handlar om två saker:

Den första delen är en sk "fastställesetalan", dvs Ebba (ombudet) ber domstolen att fastställa att avtalet gäller. Detta beror på att säljaren hävdar att avtalet av något skäl inte gäller.

Andra delen (yrkande två) är en sk "fullgörelsetalan", dvs en begäran att domstolen skall ålägga Esbjörn att fullfölja affären, underförstått att domstolen inte finner att avtalet är ogiltigt.

Rättegångsbalken, kap 13, paragraferna 1 och 2 är aktuellt lagrum.
2021-03-05, 12:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Fel.
Ett giltigt avtal är juridiskt bindande avtal.
Vad kommer härnäst?
Att EB har drogat säljaren vid köpetillfället?
En jäkla åldersdiskrimineringsagenda från trollfabriken.....kanske jag inte heller kan köpa o sälja saker. Gammal är det samma som otillräknelig enligt Socdem.
Något som är väldigt roligt är att de flesta rykten som påstås komma från den där trollfabriken är saker som Livets Ord-troll ( som troligtvis inte ens är troll) förutspår eller beskyller sossarna för att fabulerat ihop. Om ni slutar hitta på falska rykten om sossarnas trollfabrik så får ni se att de slutar ska du se.

Om en partiledare stämmer en person för bättre rätt till till dennes släktgård får den partiledare finna sig i att bli granskad. Det kallas fri press och demokrati.
2021-03-05, 12:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.

Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.

Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!

Tycker så synd om både Esb och Ebba.
Det som är lite konstigt att dom ringde Sjönära om kontot i stället för EB. när dom var på Swedbank.
2021-03-05, 12:09
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nej det uppvisar ett kallt hjärta, och det rimmar dåligt med den image Kd odlar.

Men väljarna är inte dummare än att de genomskådat detta och formligen flyr partiet nu. Förtroendet för henne som partiledare har rasat ännu mer, faktiskt mer än för någon annan partiledare under de 21 år mätningarna gjorts, enligt Ipsos. Det säger något om folkets dom.

Men framhärdar hon och vill ha en juridisk Pyrrhusseger så gärna för mig.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-busch-stortdyker-i-matning/

Om kvällsblaskorna är dina källor så lämnar jag debatten med dig därhän - tack.
NB, Jag ids inte ens öppna länken.
Förresten, jag har inte rösträtt i Sverige så jag kan ställa mig objektivt till saken men om man som du har uppenbart närmast hatisk inställning både mot KD-partiet och EB.
Jag kan lova dig att denna sak, om den hänt i Finland, hade inte fått spaltutrymme i media, kanske inte ens i oppositionspartiernas eget media.
Tragiskt dessvärre att Socdem låter åldringar dö i Covid19 utan vård men att ömka för en 81 åring som är fullt frisk ligger högts på prioritetslistan påvisar hur lågt man lagt ribban.
Plötsligt börjar man värna om de gamla - luktar så unket och kan väl anses som ett skolexempel på dubbelmoral.
För en utomstående ser det ut som man man klamrarr sig fast på varendaste halmstrå för att undvika att själv bli synad i sömmarna angående hanteringen av pandemin.

Men som grannen i öster ser jag tragikomiskt på Sverige idag - ett välfärds-Sverige som hör till historieböckerna. Och det är i högsta grad självförvållat.
2021-03-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du tillbringar månader med att förbereda ett fastighetsköp och lägger närmare en halv miljon i handpenning. Sedan struntar du i att få ut lagfarten? Skit samma, liksom?

Det är bara slarva majan Ebba Busch som förbereder sig i ett halvår, och sen inte har med vittnen när ett avtal om fastighetsöverlåtelse ska tecknas. Denna gång fixade det sig inte som det brukar. Trots två försök blev det ett nej, från Lantmäteriet. Det måste ha varit en chock.

Jag hade sagt till Ebba Busch, att hon ska ta nederlag som en man.
2021-03-05, 12:13
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"För att alla inte har tillgång till sådana pengar."
Fast om det är ett idiotsäkert, riskfritt projekt att bygga/renovera hus borde ju bankerna stå i kö för att låna ut pengar?
Det gör de, dock lånar ingen ut till någon utan ekonomiska medel.

Jag har en bekant som livnär sig på att köpa nedgångna bostadsrätter i Stockholms innerstad renovera och sedan sälja.

Sen är det ju oxå ganska mycket jobb med att renovera ett hus, för maximal vinst ska man ju självklart göra det själv. Många människor har varken tiden eller kunskapen för en sådan affär.

Men nu skulle väll inte Ebba göra affär på huset, hon skulle väll bo där för att ge barnen närheten till sin pappa.
2021-03-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det vore sant att Esb ångrade sig redan nästa dag så är det konstigt at han inte returnerade handpenningen direkt då den kom. Det hade räckt med att han med sitt ID gått in på banken och sagt: returnera dit pengarna kom ifrån.

Men nu var det ju någon annan som bad banken skicka tillbaka och banken sa att det går inte. Klart som korvspad de sa det när det inte var Esb som stod där med sitt ID.

Att någon som "jurist-advokaten" skulle fråga mig om mitt kontonummer, aldrig i livet!
Han är ingen myndighetsperson!

Tycker så synd om både Esb och Ebba.
Och du tror att banken får göra det...?
Returnera en handpenning för stången fått för sig något. Helt utan samtycke från den andra parten. Bara sådär lite i smyg?
Hur korkade är folk egentligen?
2021-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är bara slarva majan Ebba Busch som förbereder sig i ett halvår, och sen inte har med vittnen när ett avtal om fastighetsöverlåtelse ska tecknas. Denna gång fixade det sig inte som det brukar. Trots två försök blev det ett nej, från Lantmäteriet. Det måste ha varit en chock.

Jag hade sagt till Ebba Busch, att hon ska ta nederlag som en man.
Hennes misstag var att hon trodde att Esbjörn var en pålitlig person och karl för sin hatt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in