2007-06-28, 22:00
Medlem
antikvetarens avatar
Usch, jag tycker synd om DH. Kan inte vara speciellt kul att läsa sånt här när man lagt ner så pass mycket arbete och hela sin själ på en bok...

Var nu lite snälla om ni träffar honom, ok?
Citera
2007-06-28, 22:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Tänker alltid "Där är den där kåta professorn" när jag ser något om Harrisson sedan han blev anmäld för sexuellt ofredande
Citera
2007-06-28, 22:27
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tänker alltid "Där är den där kåta professorn" när jag ser något om Harrisson sedan han blev anmäld för sexuellt ofredande

Men du får erkänna att det gjorde han jävligt bra
Citera
2007-06-28, 22:30
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikvetaren
Usch, jag tycker synd om DH. Kan inte vara speciellt kul att läsa sånt här när man lagt ner så pass mycket arbete och hela sin själ på en bok...

Var nu lite snälla om ni träffar honom, ok?

Jag håller med, recensionen stinker pöbelmentalitet. Troligtvis användes inte boken som grund till recensionen utan snarare vad som skulle ge med cred på nästa fest för insnöade och hoptorkade litteraturvetare.
Personen som skrivit recensionen verkar vara en individ som nästan helt saknar haka, de är oftast jävligt slemmiga typer.
Citera
2007-06-28, 22:36
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko Fångare
Men du får erkänna att det gjorde han jävligt bra

Vad var det han egentligen gjorde? Taffsade han lite och var lite ful i munnen kanske? Vill minnas att han hade något ihop med en kvinna som såg rätt bra ut och var / är akademiker som han antagligen brukade lägga upp på skrivbordet och gnussa på .
Citera
2007-06-28, 22:39
Medlem
antikvetarens avatar
Hans felsteg åsido, måste jag säga att han har en så pass härlig personlighet som får mig att tappa hakan.

Fick en blomma av honom en gång faktiskt.
Citera
2007-06-28, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Ja jäklar, det är Harrison själv som skriver !
Jag ska läsa om kommentarerna under artikeln och bara njuta

Oomkullrunkelig! Vem fan använder det uttrycket för utom Dicken? Inte ens Horace E skulle häva ur sig det, fantastiskt!
Citera
2007-06-28, 22:46
Medlem
antikvetarens avatar
Hm, är 'oomkullrunkelig' överhuvudtaget ett ord?

SAOB, någon?
Citera
2007-06-28, 23:04
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikvetaren
Hm, är 'oomkullrunkelig' överhuvudtaget ett ord?

SAOB, någon?
Japp. Finns med i min ordlista från 1986 (Esseltes, inte SAOB). Hittade den dock inte i Pelle Holms "Bevingade ord" som brukar vara en hyfsad bibel på ord som låter gammalmodiga.
Citera
2007-06-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramidbyggaren
Oomkullrunkelig! Vem fan använder det uttrycket för utom Dicken? Inte ens Horace E skulle häva ur sig det, fantastiskt!
Tror faktiskt att Peter Englund också slänger sig med uttrycket.
Citera
2007-06-28, 23:22
Medlem
Gabrieluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag har också haft förmånen att ha DH som föreläsare under delkursen Medeltidens Historia när jag pluggade i Lund för ett antal år sedan. Jag måste säga att DH var knivskarp och en med ytterligt torr humor beväpnad intelektuell. Har alla hans böcker och anser att han och Peter Englund räddat historieämnet undan förtvinande sotdöd.

Han må vara en duktig historiker, men hans skrifter är torra som fnöske - ett flertal av dem duger heller inte till mycket annat än det. Ärligt talat, Herman Lindqvist är mannen som skall ha störst heder för att ha räddat historieämnet, så lättviktig och faktaselektiv han nu må vara. Han beredde i sin tur vägen för framförallt Englund och Harrisson, men endast Englund har förmågan att hålla sig kvar på denna väg. Harrisson gör sig nog tyvärr bättre som föreläsare än som författare. Kul att höra dock att det finns andra som uppskattar honom mer än jag...
Citera
2007-06-28, 23:52
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielus
Ärligt talat, Herman Lindqvist är mannen som skall ha störst heder för att ha räddat historieämnet, så lättviktig och faktaselektiv han nu må vara. Han beredde i sin tur vägen för framförallt Englund och Harrisson, men endast Englund har förmågan att hålla sig kvar på denna väg.
Är rätt säker på att Englund var före Lindqvist och att Lindqvist fortfarande var utlandskorrespondenten som skrev krönikor när Englund kom med sin första bok. Då var Alf Henriksson fortfarande aktiv, med flera. Skulle därför tvärtom påstå att Lindqvist hoppade på historia-tåget när Englund mfl gjort det populärt. Englund fick Poltava publicerad 1988. http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Englund
När kom Lindqvists första historiska bok? (Kollar i wikipedia och återkommer)......http://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Lindqvist
Revolution 1989, därefter Historien om Spanien 1991 och därefter 1992 Historien om Sverige.
Minns då att Poltava var en jättehit. Det var (som det heter idag) en "snackis" i runt ett år och låg på topplistan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in