2021-03-05, 04:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskiposki00
Någon som sitter på informationen om vem som vinner farmen?

Ja, det finns det.
Citera
2021-03-05, 06:04
Medlem
tempeZZts avatar
Jag tycker att det uppmärksammas alldeles för lite att Karin var med i Big Brother 2015.
Citera
2021-03-05, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Har du köpt ved någon gång?
Det säljs i kubikmeter staplat eller stjälpt, och behövs aldrig någon kunskap att veta hur lång bit det behövs för att få vikt mellan 0,5 - 0,6 Kg. Detta beroende på att trä avviker i vikt, beroende på fukthalt.
Vill de ha något som uppskattar vikt, kunde de ta säd, mjöl eller annat som vägs i vikt.
Därför anser jag att denna tävling var mer ett lotteri...
Tävlingen handlade inte om vedköp. Om man ska såga av en bit från en stolpe som ska ha en viss vikt och sedan får veta om den var för lätt eller tung innan man sågar en ny bit på samma sätt, så handlar det lika mycket om vem som sågar snabbast. Inslaget av lotteri är minskat ner mot om det vore en ren gissningstävling.

Att stolpen var av trä gör inte att det handlar om ved.
Citera
2021-03-05, 07:01
Medlem
Allan har så jävla rätt i det han påstår ang latmaskarna. Inte sett de hjälpa till någonstans mer än i köket.. sola, bada är det jävligt duktiga på.
Och den där pianoklinkaren, kan ju för fan inte ens göra eld i en vedspis... Hade ju inte överlevt 2 dagar ensam...
Mina tre vinnare är.
1.Danne.
2.Allan
3.Malin.
Citera
2021-03-05, 08:07
Medlem
Havartis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hon är ju 57 år, då har man fått lite linjer med ålderns rätt.

Hon är välbehållen, klaga inte :-)
Titta på era morsor.
Citera
2021-03-05, 08:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havarti
Hon är välbehållen, klaga inte :-)
Titta på era morsor.

Jag har inte klagat.

Morsan dog för över 30 år sedan, så det är inte mycket att titta på.
Citera
2021-03-05, 08:58
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Tråkigt att bögen vann Torpet, tycker att han var den minst värda att vinna. Och nu ska han bli storbonde också nästa vecka.
Citera
2021-03-05, 09:21
Medlem
Redladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tävlingen handlade inte om vedköp. Om man ska såga av en bit från en stolpe som ska ha en viss vikt och sedan får veta om den var för lätt eller tung innan man sågar en ny bit på samma sätt, så handlar det lika mycket om vem som sågar snabbast. Inslaget av lotteri är minskat ner mot om det vore en ren gissningstävling.

Att stolpen var av trä gör inte att det handlar om ved.
Jag håller inte med?
"Sågar snabbast" hade jag kunna gått med på. Tex såga 10 bitar och den som sågar fortast vinner. Men denna vedviktskunskap är inget som någon förr eller nu har någon vettig anledning att kunna.
Hur mycket bondepraktikan eller sköta djur och gård du har gjort, lär du aldrig komma till att behöva såga en vedbit som skall väga något speciellt.
Citera
2021-03-05, 09:37
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Jag håller inte med?
"Sågar snabbast" hade jag kunna gått med på. Tex såga 10 bitar och den som sågar fortast vinner. Men denna vedviktskunskap är inget som någon förr eller nu har någon vettig anledning att kunna.
Hur mycket bondepraktikan eller sköta djur och gård du har gjort, lär du aldrig komma till att behöva såga en vedbit som skall väga något speciellt.
Jag håller med dig, för mycket slumpmässiga mäta/väga-tävlingar på senare år. Bondepraktikan hade varken Rikard eller Phil någon användning av när det skulle göras upp i kunskap, väga mjölk.
Senast redigerad av Giggsy 2021-03-05 kl. 09:43.
Citera
2021-03-05, 10:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Jag håller med dig, för mycket slumpmässiga mäta/väga-tävlingar på senare år. Bondepraktikan hade varken Rikard eller Phil någon användning av när det skulle göras upp i kunskap, väga mjölk.

Håller också med. Även om det handlar om livet på en gård som om det utspelat sig för typ 100 år sedan så hade man på den tiden vikter, bessman, måttverktyg för aln och tum osv. så det blir för mycket gissningstävling över det hela.

Skillnad på att kunna se att det är morotsblast, kikärtor och liknande. Det är bra kunskap såväl då som nu.
Citera
2021-03-05, 11:06
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tycker att det uppmärksammas alldeles för lite att Karin var med i Big Brother 2015.
Hon var väl FN soldat i Afghanistan också. Svårt att tro med tanke på hur omoget hon beter sig här.

Har någon nämnt att Phillip Loyd var med i Gladiatorerna och Ninja Warrior?
Citera
2021-03-05, 11:11
Medlem
JohnClays avatar
Apropå den konstiga vedvägartävlingen i torpetfinalen så undrar jag om fler har märkt att varje år mot slutet av Farmen så hålls tävlingar där det är helt omöjligt för TV publiken att avgöra vem som gör bra ifrån sig. Vad var det där för våg de använde? Produktionen kunde ha utnämnt vem som helst till vinnare och förlorare utan att vi kan avgöra sanningshalten. Har stört mig på detta länge nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in