2021-03-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det var ungefär så man hanterade Ebola-utbrottet.

Det fungerar med ebola då det är en smitta som sprids när man väl fått symptom och smittar mer ju mer symptom man får. Lite som med SARS där man endast är smittsam när man har symptom. Med SARS-COV-2 så smittar man uppenbarligen i viss utsträckning både innan symptomdebut samt även helt asymptomatiskt. Med ebola och SARS räcker det alltså med att isolera de som får symptom vilket gör att man någorlunda enkelt kan stoppa dessa sjukdomar, men med SARS-COV-2 så räcker inte det hela vägen. Detta virus kommer att fortsätta puttra på och kräva restriktioner/stängda gränser/lockdowns mm fram till dess att man kan hantera det med effektiv medicinering och/eller immunitet via vaccinering eller genomgången sjukdom.
Citera
2021-03-05, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du verkar oerhört fokuserad på dödsfallen. Om cyklister och bilister hade fyllt sjukhusen till bredden så ska du nog se att det hade kommer en hel del påbud för dessa kategorier.

Jag ser framförallt på dödstalen generellt men också på ekonomin. Vi ska vara glada att vi bott i det här landet och vi har klarat oss generellt sett mkt bra utan allt för stora inskränkningar från staten.
Citera
2021-03-05, 10:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du verkar oerhört fokuserad på dödsfallen. Om cyklister och bilister hade fyllt sjukhusen till bredden så ska du nog se att det hade kommer en hel del påbud för dessa kategorier.

Sjukhusen är inte fyllda till bredden längre. Det var förra årets nyheter.
Citera
2021-03-05, 10:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Om sjuklövern hade gett fan i att ändra grundlagen senast det begav sig för att göra den mer invandringsvänlig så hade möjligheten funnits att fatta direkta beslut i en pandemi. De i princip kastrerade sig själva direkt motstridigt mot rådande konstitution, ett flagrant brott mot befolkningen. Nu sitter vi dessutom med en strategi som bryter mot både smittskyddslagen och mänskliga rättigheter. Som exempel på det kan nämnas när personalen i äldreomsorgen fick arbeta utan skyddsutrustning i början av pandemin. Även om de rättat till många av felen så här ett år in i pandemin så är misslyckandet ett faktum.
Vilka grundlagsändringar 2010 har gjort det svårare att fatta beslut i pandemin?
Citera
2021-03-05, 10:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så då är det ju bara att skita i att det pågår en pandemi, lr?

Har du några förslag på varför sjukhusen just nu inte är fyllda till bredden?
Citera
2021-03-05, 10:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det återstår väl att se vad de nya mutationerna kan åstadkomma?
Citera
2021-03-05, 10:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Det fungerar med ebola då det är en smitta som sprids när man väl fått symptom och smittar mer ju mer symptom man får. Lite som med SARS där man endast är smittsam när man har symptom. Med SARS-COV-2 så smittar man uppenbarligen i viss utsträckning både innan symptomdebut samt även helt asymptomatiskt. Med ebola och SARS räcker det alltså med att isolera de som får symptom vilket gör att man någorlunda enkelt kan stoppa dessa sjukdomar, men med SARS-COV-2 så räcker inte det hela vägen. Detta virus kommer att fortsätta puttra på och kräva restriktioner/stängda gränser/lockdowns mm fram till dess att man kan hantera det med effektiv medicinering och/eller immunitet via vaccinering eller genomgången sjukdom.
Du har en poäng. Viruset kan också spridas via djur.

Även om man slår till stenhårt där utbrott sker så är det ju ändå värt det eftersom det inte sker på en plats du befinner dig - med största sannolikhet.
Citera
2021-03-05, 10:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag ser framförallt på dödstalen generellt men också på ekonomin. Vi ska vara glada att vi bott i det här landet och vi har klarat oss generellt sett mkt bra utan allt för stora inskränkningar från staten.
Kunde vi ha klarat oss bättre på något vis, med kanske 1000 döda istället?
Citera
2021-03-05, 10:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Det beror på vad man jämför med, själv jämför jag med våra närmaste nordiska grannar. Men visst jag håller med om att vi haft stor frihet, som tyvärr alltför många har missbrukat för egen del.
Citera
2021-03-05, 10:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det beror på vad man jämför med, själv jämför jag med våra närmaste nordiska grannar. Men visst jag håller med om att vi haft stor frihet, som tyvärr alltför många har missbrukat för egen del.

Jämför med dig själv och din familj. Hur drabbad är du? Har du jobbet kvar, fick du vara hemma med över 90% lön och ingen anhörig drabbad av dödsfall så är du en solklar vinnare på pandemin
.

Jag tycker ingen ska behöva känna någon skam för att leva och finnas till. Det vi behöver bli bättre på är att skydda de sköraste.
Citera
2021-03-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du har en poäng. Viruset kan också spridas via djur.

Även om man slår till stenhårt där utbrott sker så är det ju ändå värt det eftersom det inte sker på en plats du befinner dig - med största sannolikhet.

Jo, det kommer säkert att fungera...ett tag. Men förr eller senare så kommer folk att tröttna samt att sidan som tycker att allt är överdrivet kommer att få mer och mer gehör då det ju "inte är speciellt många som faktiskt blir sjuka eller dör!". Dessa röster finns ju redan på ställen där relativt många dör. Ifall det inte fanns avskräckande exempel så skulle antagligen även de på Nya Zeeland klaga på att de inte får resa utomlands, karantänsregler vid hemkomst, lockdowns lite här och var osv.
Citera
2021-03-05, 11:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Jag tycker vi släpper dödstalen för en stund och fokuserar på ekonomin istället. Hur mycket har Covid-19 kostat Sverige hittills egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in