2021-03-05, 10:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad bra att du erkänner att vår flyktingpolitik är ett totalt fiasko, speciellt om man ska skydda sig mot en pandemi. Hade vi varit ett heterogent folk och följt rekommendationerna så hade det nog gått bättre.

Stängda gränser
Nu är det väl uppenbart för dom flesta att stängda gränser är ett bra sätt att begränsa smittspridning. Det är inte alltid lätt att stänga gränser och det strider mot ideologier som förordar att gränser helst ska vara öppna. Kommer COVID-19 att förändra synen på stängda gränser? För lång tid framåt?
Den snabbspridande UK-varianten fick många länder som haft relativt öppna gränser ganska långt in i Pandemin att införa nya restriktioner i samband med resor. Däribland Sverige.

Citera
2021-03-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Om det är så få smittade så att det inte går att testa vaccin så behövs det väl inget vaccin?

Problemet är att det innebär att man måste hålla begränsningar/stängda gränser i all evighet och vara konstant beredd på total lockdown i ett par veckor ifall det blir ett utbrott i närheten av var du bor. Det är inte speciellt troligt att smittan skulle självdö med denna typ av hantering vilket då innebär att den kan blossa upp lite var som helst, när som helst. Vaccinering, alternativt effektiva mediciner är enda sättet att ta sig vidare, samtidigt så blir det väldigt svårt att testa vad som fungerar om det bara puttrar på sparlåga.
Senast redigerad av Frispel2 2021-03-05 kl. 10:34.
Citera
2021-03-05, 10:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är ju bara att stifta en Pandemilag.

Om sjuklövern hade gett fan i att ändra grundlagen senast det begav sig för att göra den mer invandringsvänlig så hade möjligheten funnits att fatta direkta beslut i en pandemi. De i princip kastrerade sig själva direkt motstridigt mot rådande konstitution, ett flagrant brott mot befolkningen. Nu sitter vi dessutom med en strategi som bryter mot både smittskyddslagen och mänskliga rättigheter. Som exempel på det kan nämnas när personalen i äldreomsorgen fick arbeta utan skyddsutrustning i början av pandemin. Även om de rättat till många av felen så här ett år in i pandemin så är misslyckandet ett faktum.
Citera
2021-03-05, 10:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ingen aning. Jag ser hellre att en överviktig får vaccin före mig, även trångbodda borde gå före i kön anser jag.

Det är inte enkelt.

Sjukvårdspersonal, andra med viktiga samhällsfunktioner, dom som måste resa kollektivt i trängsel är exempel på grupper som borde prioriteras. För att skydda dessa och alla andra som dom kan smitta.

Jag är glad att jag slipper prioritera...

Citera
2021-03-05, 10:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Problemet är att det innebär att man måste hålla begränsningar/stängda gränser i all evighet och vara konstant beredd på total lockdown i ett par veckor ifall det blir ett utbrott i närheten av var du bor. Det är inte speciellt troligt att smittan skulle självdö med denna typ av hantering vilket då innebär att den kan blossa upp lite var som helst, när som helst. Vaccinering, alternativt effektiva mediciner är enda sättet att ta sig vidare, samtidigt så blir det väldigt svårt att testa vad som fungerar om det bara puttrar på sparlåga.

Det var ungefär så man hanterade Ebola-utbrottet.
Citera
2021-03-05, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Stängda gränser
Nu är det väl uppenbart för dom flesta att stängda gränser är ett bra sätt att begränsa smittspridning. Det är inte alltid lätt att stänga gränser och det strider mot ideologier som förordar att gränser helst ska vara öppna. Kommer COVID-19 att förändra synen på stängda gränser? För lång tid framåt?
Den snabbspridande UK-varianten fick många länder som haft relativt öppna gränser ganska långt in i Pandemin att införa nya restriktioner i samband med resor. Däribland Sverige.

Jag tvivlar på att det går upp ett liljeholmens för förnekarsidan. Varor måste ju dock flöda även i en pandemi, men nöjesresor hade man kunnat stoppa. Jag är för öppna gränser, men inte i en pandemi.
Citera
2021-03-05, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är inte enkelt.

Sjukvårdspersonal, andra med viktiga samhällsfunktioner, dom som måste resa kollektivt i trängsel är exempel på grupper som borde prioriteras. För att skydda dessa och alla andra som dom kan smitta.

Jag är glad att jag slipper prioritera...

Jag är inte expert på området om vad som är bäst, men av solidariska skäl väntar jag gärna med vaccin så alla som behöver det får det först. Om vaccinet nu är så bra som utlovat så blir man ju hjälpt oavsett vem som får vaccinet.
Citera
2021-03-05, 10:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Men du måste väl förstå att sjukdomen endast är farlig för folk som redan svävar mellan liv och död? Motiverar det de extrema åtgärder som vidtagits i andra länder? Patrullerande polis som kontrollerar att ingen går utanför dörren? Munskyddstvång så fort man vistas utomhus? Stängda skolor? Allt för att några sköra människor ska få tillbringa ett par månader till stirrandes upp i taket och undra varför deras släktingar övergivit dem?
Jag förstår att du har fått för dig det, men det är tyvärr inte vad befintlig vetenskap och statistik föreslår.
Citera
2021-03-05, 10:41
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag förstår att du har fått för dig det, men det är tyvärr inte vad befintlig vetenskap och statistik föreslår.
Om man nu anser att en 85-årig diabetessjuk skröpling som inte ens kan bo själv är frisk och stark, så visst.
Citera
2021-03-05, 10:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Tyvärr går det inte att resonera med får som bara titta på dödssiffror. Det har jag lärt mig av den här debatten.

Får? moget.
Vi ska alltså INTE diskutera dödstal som ni skrikit om i ett år... ok
Vad ska vi diskutera då kanske hur mycket ekonomin påverkats eller hur mycket statsskulden ökat eller påverkan på den totala folkhälsan kanske?

Såg nu att jag kanske missuppfattade ditt inlägg
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-03-05 kl. 11:35.
Citera
2021-03-05, 10:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Problemet är att det är lätt att få tunnelseende om du bara tittar på covidstatistiken. Jag tittar på helheten och försöker nyansera det hela. Det borde fler göra för det här är allt annat än friskt.

Överdödligheten är det viktigaste måttet. Inte hur många som dött med viruset, som är ofarligt för de allra flesta.

Nej men du skulle rädda liv genom att förbjuda folk att cykla och köra bil. För att inte tala om alla avgaser som folk dör av.

Varför är coviddödsfall mer värda än andra dödsfall?

Du verkar oerhört fokuserad på dödsfallen. Om cyklister och bilister hade fyllt sjukhusen till bredden så ska du nog se att det hade kommer en hel del påbud för dessa kategorier.
Citera
2021-03-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jo jag vet, men det jag tycker blir mest missvisande är när man enbart kollar totalt sett för hela året och tror det räcker så. Utan ta hänsyn till någonting av det Folkhälsomyndigheten nämner i sina egna rapporter.

Kollar man totalt sett för hela året får man fram en överdödlighet på runt 7 100, bara myndigheten mäter från vecka 12 och innan de ens hade inkluderat vecka 51-53 blev överdödligheten över 7 300.

Nu minns jag inte exakt men har för mig att det ökar med nånstans runt 1500 dödsfall om man lägger till vecka 51-53. Så under vecka 12 - 53 blir överdödligheten uppåt 9 000. Vilket stämmer mycket bättre överens med övriga två mått.

Sedan har jag problem med att man framhäver ett sätt att mäta i rapporterna och ett helt annat sätt i media och på nätet. Ingenstans i Folkhälsomyndighetens rapporter har jag sett att man bedömmer pandemin genom att bara kolla på överdödligheten för hela året. Är det meningen att man INTE ska gå efter vad myndigheternas rapporter säger? Begär inte att du ska svara på det, tycker bara att det blir aningen märkligt.

Uppåt 9 000 är viss skillnad mot drygt 7 100 som man får fram om de första 11 veckorna inkluderas, där det var en underdödlighet som inte har någonting med pandemin att göra. Jag kan se en poäng att kolla hela år med ibland, men det beror ju på vad man vill veta.

Om man vill veta hur många som har avlidit under själva pandemin så ser jag det som rimligast att mäta från vecka 12 när pandemin började döda. Eller euromomo-måttet. Precis vad myndigheten som sagt också både mäter och lär ut, ja i rapporterna då.

Som sagt det beror på om man avser att korrelera mått med varenda, eller om man vill veta den totala effekten på dödligheten i ett tidsperspektiv. I sådant fall måste man ta hänsyn till att folk normalt sett även dör i sviterna av andra infektionssjukdomar som influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in