2021-03-05, 10:12
Medlem
Den knarkande, muslimska afghanen i rätten just nu under häktningen

"Jag nekar. Jag har inte gjort något"
Någon som vet vad snitt-IQ ligger på hos afghaner?
Citera
2021-03-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är väl så att alla är misstänkt från början , även Hagamannen.
Defintivit är det så, men att understryka det i reportaget, "vi vill understryka att han bara är misstänkt" blir ju ganska irrelevant. Eller vad säger du?
Jag har aldrig någonsin hört att man explicit har med sådant i ett reportage.
Citera
2021-03-05, 10:14
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Är inte alla terrordåd som liknar detta vansinniga? -Nej terrordåd kan vara välplanerade dvs icke-vansinniga. Utöyadådet anses som ett terrordåd, inte ett vansinnesdåd. Samma med andra välplanerade attentat som t.ex 9/11 m.m.

Det var just därför jag skrev "som liknar detta".

Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Är inte alla vansinnesdåd som liknar detta terror? -Beror på hur pass välplanerat och vilka motiv det fanns. Finns ju exempel på attentat där folk blivit nedhuggna på ett planerat sätt baserat på ett bakomliggande terrormotiv i bland annat Frankrike mfl platser.

Pelle och Kalle kör in varsitt plan i varsin skyskrapa och dödar lika många människor. Pelle gjorde det för att han var medlem i Al-Qaida, medan Kalle gjorde det för att han mådde dåligt av all Khattuggande och tog kollektivt självmord.

Har det bara begåtts ett enda terrorattentat?
Citera
2021-03-05, 10:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Afghanen i rätten just nu under häktningen

Med tanke på bevisning i form av vittnen , DNA osv., så lär "Dindo Nuffin"-strategin vara rätt ineffektiv som försvar.
Citera
2021-03-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Vi säger väl 7-klöverns fel, same shit, nöjd då?

Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Att statsminister ens går ut och har pressträff pga brott som är mordförsök är anmärkningsvärt. Tvärtom skulle jag säga att mediahysterin kring detta är oförklarligt. Det är mer hysteri nu än när en 12 åring sköts ihjäl för några månader sedan.

Vad du tycker bryr jag mig inte så mycket om. Anser dig faktiskt vara en förfalskare av verkligheten. Är själv akademiker och letar ständigt efter avhandlingar som beskriver läget. Letandet har tagit mig till Norge som har forskning som direkt pekar ut grupperingar som vi har problem med i Sverige. Försvarsmakten har avhandlingar publikt att läsa kring våra nysvenskarna föreningsliv. Bor själv i en stad med Al-Rashid släkten runt knutarna. Dessutom är jag kvinna som gillar gå ut och dansa, denna aktivitet har jag gett upp i den stad jag levt i sen -89 relaterat till att jag inte respekteras av ett visst klientel av män. Ger jag dem en örfil när jag taffsas på så skriker de rasist. Som akademiker så är fenomenologi en ansats att studera fenomenen som sker via empiriska studier. Du kan läsa avhandlingar hur kvinnors rädsla har ökat och du kan se hur den psykiska ohälsan ökar hos unga kvinnor som har post traumatisk stress efter gruppvåldtäkter. DU är fakta resistent och dissar empiriska utsagor och kallar oss som upplevt olika fenomen som lögnare. Dessutom säger du att rättspsyk är värre än fängelse 😂 Personligen har jag även där empiri och arbetat på fasta paviljongen i Säter och Sidsjön, har bekanta som sitter i fängelse/ SIS och anstalter och anser att det minsann ser ut ungefär lika för båda målgrupperna. Lägg ned sitt politiska tugg, jag röstar som jag vill och tror inte ett dugg på ditt sociologtugg om socioutsatta grupper. Far till mitt barn avled traumatiskt 2017 och jag har insikt i hur socialen arbetar och psykiatrin och polis och jag kan informera dig om att det är systemkollaps i Sverige. Amen 🙏🏽
Citera
2021-03-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-P.Rejserbil
Det är Sveriges ansvar. Och Sverige missköter det. De nya svenskarna erbjuds inte möjlighet att ta sig in i samhället. Därför blir det som det blir.

Nej. Det är Afghanistans ansvar.
Nej. Dem är inte ”nya svenskar”.
Nej. Dem ska återvända till sina länder.
Nej. Det blir så här på grund av deras kultur, islam och ni idioters daltande med detta avskräde.
Citera
2021-03-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
Det var just därför jag skrev "som liknar detta".

Pelle och Kalle kör in varsitt plan i varsin skyskrapa och dödar lika många människor. Pelle gjorde det för att han var medlem i Al-Qaida, medan Kalle gjorde det för att han mådde dåligt av all Khattuggande och tog kollektivt självmord.

Har det bara begåtts ett enda terrorattentat?

Det finns ingen enhetlig definition på vad terror är. Det är olika land till land. I Turkiet är du terrorist om du kritiserar statens behandling av kurder.

Men ja MOTIVET är avgörande i ett terrormål, oftats då ett politiskt/Ideologiskt/religiöst motiv. Den där tyska piloten som körde ner ett passagerarplan i alperna för några år sedan... han måste dåligt. Dödade 160 med sig i ett självmordsdåd. Inte terrorism.
Citera
2021-03-05, 10:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Ja och dessutom blir han arg, vad fan tror han ska hända? Att han blir släppt?
Citera
2021-03-05, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag ser ingen sådan uppgift på SVT's hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/detta-vet-vi-om-det-misstankta-valdsdadet-i-vetlanda

Nu såg det visserligen ut som att någon annan besvarat ditt inlägg men för att göra ett förtydligande så har SVT gått ut med den uppgiften.

Bland annat i den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dadet-i-vetlanda-det-har-vet-vi-om-den-misstankte-garningsmannen

Avslutningsvis: ”Så gott som samtliga” behöver nödvändigtvis inte betyda ”varenda en”, även om jag nu tror att varenda etablerad mediekanal i Sverige gått ut med den misstänkte gärningsmannens etnicitet.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-03-05 kl. 10:31.
Citera
2021-03-05, 10:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Han har väl lärt sig från andra kriminella att ibland hjälper det att neka. Fast i just detta fall gör det väl varken till eller från. Men i många fall kommer kriminella undan genom att neka till allt.
Citera
2021-03-05, 10:32
Medlem
Finns det någon avpixlad bild på knivmannen..?
Citera
2021-03-05, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Finns det någon avpixlad bild på knivmannen..?
https://www.nyatider.nu/afghan-som-fatt-stanna-i-sverige-tack-vare-gymnasieamnesti-bakom-dadet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in