Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja norge är bättre, men vi är bättre än de flesta andra europeiska länder i dödstal. Är det bra eller dåligt? Helt värdelöst är det inte tycker jag.
Tvärtom har det visat sig att länder som tagit till hårda åtgärder mitt uppe i en pandemi förstör ekonomin fullständigt och ökar antal döda på annat håll. Det är för mig helt obegripligt att man kan stödja en sådan ondskefull strategi.
Återigen, visa på ett exempel där lyckad strategi leder till fler döda och ökade kostnader och ansträngda resurser.
Du behöver inte jämföra med länder som har misslyckats där kanske USA framstår som den verkliga förloraren trots restriktioner och lockdowns. Jag ser ett annat mönster där tidiga kraftfulla åtgärder har effekt (Norge, NZ, Kina, Vietnam....) men reaktiva har mindre effekt (USA, UK, Sverige...) samt att man också inte öppnar upp för tidigt. Där har vi tyvärr Tjeckien som ett tråkigt exempel där deras numera avskedade statsepidemiolog valde att öppna upp alldeles för tidig efter inspiration från Sverige och Tegnell.
Kortfattat, där smittan bitit sig fast i ett tidigt skeende har det gått sämre.