Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Den mest angelägna frågan är ju i vilken grad människan behöver den modellen. Gary Weber som jag skrev en del om på forumet för ett par år sedan skötte och administrerade ett forskningslaboratorium i miljarddollarklassen när den modellen föll bort efter långt över 10 000 timmar av yoga och meditation. Numera är han pensionerad mig veterligen och fortsätter att leva ett händelserikt liv, där mycket kretsar kring samarbete med neurovetenskapen för att bättre förstå den här typen av mänsklig upplevelse som traditionellt har kallats upplysning.
Jämför vad olika kulturer runt om på jorden har åstadkommit och kom tillbaka hit och prata om värdet av non duality eller frihet från egot och allt vad det heter.
Hur mycket moralisk nytta kan man göra för människor utan resurser?
Tror du att kulturerna runt dagens Indien hade behövt imitera västlandet för sin egen utveckling om deras passionsförnekande filosofier hade funkat från början?
Det kanske finns anledning att tro att sociologiska teorier kan ha stort värde i förklaringen av varför ett visst folk kom att tänka på ett visst sätt och ur detta perspektiv sen förstå delvis varför en mer livsbejakande filosofi kan vara överlägsen med tiden trots dess initiala uppoffringar i form av klasskillnader.
Extremexempel (oftast mer nyanserat i verkligheten) för att klargöra min poäng:
En empatisk miljardär kan göra långt mer nytta för mänskligheten än en mediterande ödmjuk och ofarlig munk som aldrig möter fler människor än de som råkar trampa förbi dennes tempel.
Jag skulle våga betta en del pengar på att de ”upplysta”/respekterade tänkarna med ett positivt förhållningssätt till idén om fri vilja även lever annorlunda.
Är det verkligen en slump att dessa österländska kulturer inte historiskt sett producerat några Isaac Newtons, Einsteins och Elon Musks?
Hur mycket moralisk nytta kan en slapp meditationsmästare göra när han sitter och älskar mänskligheten i sin tystnad?
Fri vilja ser jag i övrigt som lika viktigt som tron på kausalitet. En fri vilja utan begränsningar slutar i något helt annat än vad man kan anta att en individ som känner sig fri inför något slutar i vilket är en aktion för individen.
En person som hävdar att fri vilja bara är rimligt om allt är möjligt måste hämma sina ambitioner något enormt då varje aktion som motsäger någon annans antagna lika värde förtrycks.
Så vissa buddhistiska och hinduistiska tankegrenar fokuserar mer på essens än praktisk funktion.
Fokuset på essensen har dock en funktion i sig som är att ge upp ambitioner som leder till för mycket förvirring och lidande.
I kapitalismens värld så förvandlas dessa människor utan konkret filosofi bakom till bidragstagare. De är alltså dels parasiter. Men bara dels, de är också människor givetvis med uppskattade egenskaper som vi vill hjälpa och i flera till antalet i ett samhälle kan de göra nytta genom att med skrämselpropaganda i majoritet driva smarta människor till kompromisser vilket är vad sofisterna/politikerna utnyttjar.
Så inte vilja agera som individ är kanske i någon mån att anta att alla är lika värda men denna doktrin funkar som bäst om man tolkar värdet i att handla om essens och inte praktisk funktion i förhållande till uppsatta specifika mål.
Sett till samhällsfunktion så är vi inte lika mycket värda. Eller snarare, en relativt slapp individ behöver alliera sig med 3000 (godtycklig siffra) andra slappa individer för att representera något värdefullt för någon som sliter för att bidra till samhällsbygget.