Citat:
Ursprungligen postat av
MrAsus
När jag tänker på något så upplever jag att det är jag som styr och att jag kan sluta tänka / tänka på något annat när jag vill.
När jag drömmer känner jag inte så. Då upplever jag ingen fri vilja. Drömmen spelas upp framför mig vare sig jag vill eller inte. Varför är det så?
En klardröm är att drömma och uppleva att det är du som styr drömmen. Då kan du inte enbart styra din egen kropp i drömmen, utan hela den upplevda drömmen.
Varför det är så är en både djup och teknisk fråga, men du kan t.ex. börja med att läsa på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sense_of_agency
En intressant frågeställning är att du säger att du upplever att drömmen spelas upp framför dig, vilket antyder att du är någonting som är mer grundläggande än både drömmarna och den känslan du har när du är vaken av att du är i din kropp, tänker dina tankar och kontrollerar dina handlingar.
Faktum är att både drömmarna och hela den vakna verkligheten finns inom oss, inte utanför oss själva, men många av oss är vana vid att dela upp upplevelsen av världen på så sätt att "vi" är inuti kroppen och världen är "utanför" oss. Känslan av varande kan dock fylla upp hela medvetandefältet genom olika former av meditationstekniker som går till botten med vad jaget egentligen är för någonting, rent upplevelsemässigt. Det kan dock vara tidskrävande och är ett sätt att s.a.s. "hacka" sitt belöningssystem till att alltid vara tillfredsställd, så känslan av att man "måste uppnå saker" eller "har en brist på saker" som är vår ego-struktur kan ju vara värd att bevara trots lidandet den orsakar, för vissa av oss som har värdsliga prioriteringar och förpliktelser.
Att kombinera inre rikedom och yttre agerande som en balansgång vore förstås den perfekta kombinationen och är någonting som jag hoppas att mänskligheten kommer att experimentera med efter att sådana här saker har blivit vetenskapligt helt vedertagna och förstådda, vilket öppnar upp en stor mängd av kontemplativ-religiös litteratur som kristen mystik, buddhism, hinduism etc. som någonting att uppleva själv.