Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Här en sammanställning av aktuella studier:
Pfizer, AstraZeneca COVID-19 vaccines may offer high efficacy in elderly
https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/03/pfizer-astrazeneca-covid-19-vaccines-may-offer-high-efficacy-elderly
Och när det gäller biverkningar så går det inte att jämföra de olika grupperna så där iaf inte i Sverige. Pfizer's och Moderna har i huvudsak getts till äldre och utsatta, AZ-vaccinet till vårdpersonal. Man säger att de som har antikroppar eller haft sjukdom får ett kraftigare immunsvar vid vaccination. Det får antas att seroprevalensen hos de äldre är betydligt lägre än hos vårdpersonal som dessutom har varit mer exponerade. Tyvärr så leder COVID19 oftare till döden hos äldre och utsatta så därför lär antalet med COVID19 bakom sig vara lågt i den gruppen.
Så där har du nog anledningen till biverkningsincidenterna hos de som fått AZ-vaccinet. Dessutom tror jag att vi hade hört från UK om det skulle ha varit särskilt problem med AZ-vaccinet där. Så jag tar mig friheten att lägga till lite inbillningssjuka hos de svenskar som fått vaccinet.
Tack för länken!
Biverkningar är jag inte superintresserad av.
Dock blir jag inte alls övertygad att AZ är "lika säkert som Pfizer" för äldre, utifrån det som faktiskt står skrivet där i. Om man läser detaljerna. Bl.a. står det ju skrivet att de över 70 som fick Pfizer hade 43% lägre risk för inläggning medan:
Those who received one dose of the AstraZeneca vaccine had a 37% (95% CI, 3% to 59%) lower risk of hospitalization, but follow-up data on deaths was incomplete because this vaccine was deployed later than the Pfizer vaccine.
En hyfsat stor osäkerhetsfaktor fortfarande för AZ-vaccinet i avseendet om det verkligen är lika effektivt för äldre. Om jag vore äldre skulle jag i detta läge föredra Pfizer faktiskt... Några procent hit och dit och någon osäkerhetsfaktor här och där må vara okej när det gäller en del saker, men inte när det gäller att få bästa möjliga skydd för ens eget liv, kan jag tycka.
Med det sagt, AZ kanske absolut kan komma att ses som garanterat lika säkert i framtiden, efter fler studier osv. Men just nu tycker jag det är lite för mycket gambling i det hela för att det ska ses som fool proof s.a.s.