Citat:
Ursprungligen postat av
Votramos
Vet inte om jag stör mig på det egentligen men "stort lycka till" känns lite fel. Om "stort" är tänkt att agera som adjektiv så bör det väl vara "stor" i så fall då det heter "en lycka" inte "ett lycka", om det är menat som adverb så är det väl fel att det ska komma innan ett substantiv?
Du säger väl inte att önska någon »en« lycka till? Det idiomatiska är att önska någon
ett lycka till, varvid det helt logiskt blir:
[ett] stort lycka till.
Citat:
Ett annat uttryck jag inte gillar är "på ett ungefär". Fram tills för några veckor sedan trodde jag att det var fel men sen upptäckte jag att "ungefär" var faktiskt bl.a ett substantiv också men faktumet att man alltid trott att det var bara adverb gjorde att jag inte upplevde det som rätt när det användes som substantiv.
Det kan vara ett adverg, men även ett oböjligt substantiv. Det är inte som du skriver i slutet »
när det används som«. Det är inte så att det är adverbet som används som substantiv. Det är två helt olika sammanhang, där inte det ena har företräde framför det andra. Jämför ord som har flera olika betydelser beroende på sammanhang.