2021-03-02, 18:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
För övrigt är det synd att verbet "vidta" har kommit att begränsas till en fast konstruktion tillsammans med "åtgärder". Som i meningen: "Regeringen vidtar åtgärder för minskad smittspridning". Vilket verb vill hamna i sådant sällskap? I synnerhet som regeringen inte vidtar några åtgärder.

Borde man inte i stället minska på antalet "implementera" och öka "vidta"? Till exempel i uttryck som "vi skall vidta strategin under andra halvåret".

Om du ska ha ett svenskt ord som motsvarar implementera så är det införa. Vidtaga har en betydelse som snarare är utföra.
Citera
2021-03-04, 00:06
Medlem
rex144s avatar
1)
Det som irriterar mig är att man säger "Han sköts på öppen gata"
Finns det stängda gator?
Är inte alla gator öppna?

2) Varför alla idrottsmän som intervjuas svarar med att inleda sin mening med : Nej
Citera
2021-03-04, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
1)
Finns det stängda gator?

Poängen är väl att det finns gränder och mörka prång där våldsdåd av olika slag historiskt sett har ägt rum oftare än på andra, mer exponerade offentliga platser. Ett liknande uttryck är "mitt på ljusa dagen", vilket man säger även om det kanske var en mulen förmiddag i mars.
Citera
2021-03-04, 07:08
Bannlyst
Med begreppet "öppen gata" i din kontext menas ett illdåd begånget för alla att se.

Det finns dock stängda gator. Exempelvis 10. Downing Street i London där den engelska statsministern brukar ha sitt residens. Gatan är inte helt stängd, men den engelska säkerhetstjänsten brukar vara lite kinkig om man vill köra in sin anonyma skåpbil dithän.

Citat:
1)
Finns det stängda gator?

2) Varför alla idrottsmän som intervjuas svarar med att inleda sin mening med : Nej
Citera
2021-03-04, 07:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
1)
Finns det stängda gator?

(FB) "Öppen gata" vadå?

Citat:

Det där är ju egentligen något som funnits länge och inlett meningar, speciellt riktat mot barn eller djur: Nämen, så söt man kan vara. Många idrottare säger: nej, men... och jag hör även vissa som börjar säga ja, men...

Detta fenomen började i Norge där man alltid haft en benägenhet att vila in meningen med ett mjukt nej. Det ska ses lite som en reserverande hållning.
Citera
2021-03-04, 10:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
1)
[...]

Gäller inte bara idrottsmän utan även statsepidemiologer.
Citera
2021-03-04, 13:00
Moderator
Kyrpators avatar
På Lunchekot talade de nyss om att ett ökat antal mindre jordskalv på Island skulle kunna leda till ett större vulkanutbrott. Jag är skeptisk. Möjligen att skalven skulle kunna förebåda ett vulkanutbrott, eller utgöra indikationer på ett kommande vulkanutbrott.
Citera
2021-03-04, 15:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
På Lunchekot talade de nyss om att ett ökat antal mindre jordskalv på Island skulle kunna leda till ett större vulkanutbrott. Jag är skeptisk. Möjligen att skalven skulle kunna förebåda ett vulkanutbrott, eller utgöra indikationer på ett kommande vulkanutbrott.

Jo precis. Det är en jävla skillnad. Men sådana subtiliteter kan vi givetvis inte kräva av vår kassa journalistkår.
Citera
2021-03-05, 15:00
Medlem
Vet inte om jag stör mig på det egentligen men "stort lycka till" känns lite fel. Om "stort" är tänkt att agera som adjektiv så bör det väl vara "stor" i så fall då det heter "en lycka" inte "ett lycka", om det är menat som adverb så är det väl fel att det ska komma innan ett substantiv?

Ett annat uttryck jag inte gillar är "på ett ungefär". Fram tills för några veckor sedan trodde jag att det var fel men sen upptäckte jag att "ungefär" var faktiskt bl.a ett substantiv också men faktumet att man alltid trott att det var bara adverb gjorde att jag inte upplevde det som rätt när det användes som substantiv.
Citera
2021-03-05, 17:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Vet inte om jag stör mig på det egentligen men "stort lycka till" känns lite fel. Om "stort" är tänkt att agera som adjektiv så bör det väl vara "stor" i så fall då det heter "en lycka" inte "ett lycka", om det är menat som adverb så är det väl fel att det ska komma innan ett substantiv?

Du säger väl inte att önska någon »en« lycka till? Det idiomatiska är att önska någon ett lycka till, varvid det helt logiskt blir: [ett] stort lycka till.

Citat:
Ett annat uttryck jag inte gillar är "på ett ungefär". Fram tills för några veckor sedan trodde jag att det var fel men sen upptäckte jag att "ungefär" var faktiskt bl.a ett substantiv också men faktumet att man alltid trott att det var bara adverb gjorde att jag inte upplevde det som rätt när det användes som substantiv.

Det kan vara ett adverg, men även ett oböjligt substantiv. Det är inte som du skriver i slutet »när det används som«. Det är inte så att det är adverbet som används som substantiv. Det är två helt olika sammanhang, där inte det ena har företräde framför det andra. Jämför ord som har flera olika betydelser beroende på sammanhang.
Citera
2021-03-15, 06:16
Bannlyst
Människor som uttrycker sig såhär språkligt fattigt:

Tinder är en snyggapp ja, till uttrycket inte helt olik hemsidan snyggast.se som var en grej för femton år sedan. Det är som skräddarsytt för att man ska vara extremt picky. De tjejer som gillar/gillat mig irl hade _aldrig_ matchat med mig på Tinder, till exempel. Och jag kanske hade swajpat bort dem för att de såg för otillgängliga ut på sina bilder eller nåt.

Möjligen hade det fungerat bättre om det utöver bilderna dessutom fanns en funktion för "compatibility", dvs en procenttal baserat på preferenser och intressen man klickat in.

Ovanstående är från Flashback. Det är så d-a töntigt all denna engelska när svenskar skriver samt pratar.

Beklagar även ord som "preferenser" när det går alldeles utmärkt med svenska ord som "önskemål".
Citera
2021-03-16, 15:16
Medlem
MaxWalters avatar
Vissa i den svenska skönhetsbranschen har börjat använda det engelska ordet ”glow”.

De svenska orden glans och lyster duger tydligen inte.

I ett reklaminslag på en radiokanal påstods det att om använde företagets glowprodukter kunde man bli en riktig glower.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in