2021-03-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jo det gör den det är gräns mot vattnet och det är "skog" som hänger över.
Jag har kollat detta och det är precis som du säger det ser ut som det inte går ända ner.
Tydligen fins ej servitut på brygga då den ej har vatten, samt att det numera inte är samma ägare på den smala vägen ner till bryggan som gränsar mot hennes fastighet. Jag har lagt upp bilder för någon vecka sen taget från bryggan inmot tomten.
Här är den:
https://imgur.com/a/wFVq7Bn

Tackar

Själv skulle jag inte vilja ha en brygga med flera båtar som granne, känns inte attraktivt då det ska köras till och från brygga samt startas båtar i tid och otid.
Känns inte attraktivt i min värld.
2021-03-04, 11:05
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, HGF är bara ännu en mörk del av detta korrupta sossesamhälle vi lever i. Uttrycket att s har händerna i andras fickor är så mycket sannare än vad många inser.

Jag tror faktiskt att Ebba vet mer än hon vill erkänna. Killarna på Anticimex sågade ju upp en planka i trappan för att komma ner i grunden, om dom då upptäckt PCP-problem och har skrivit detta i sin rapport kan det dels förklara varför Anticimex-dokumenten inte kommit in till TR, och det förklarar då också brådskan att såga ner vissa träd, Ebba vet mycket väl om att det faller på fastighetsägarens ansvar att sanera efter föregående ägare om denna skitat ner marken med PCP, dessutom direkt intill en liten insjö som folk tar dricksvatten ifrån med enkel rening.

Så skulle då köpet mot förmodan återgå blir det Esbjörn som åker på en helvetes kostnad att sanera, då PCP är fan så mycket värre än motorolja....
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
.....Men varför har Ebba-lägret inte polisanmält Binninge för detta förtal? Varför är det Ebba som har anmälts för förtal och ska inför skranket för detta? Tänker hon där stå och tjafsa om vem som kastade sand först?

Detta utvecklar sig till rena farsen.

Förtalslagarna är ju ändrade, idag måste den som är förtalad anmäla själv personligen, andra personen kan inte göra detta. Går du t.ex in på GRN:s hemsida anges detta klart, ändringen skedde sommaren 2020.
https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-man-ska-kunna-anmala-nagon-for-fortal
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-04 kl. 11:10.
2021-03-04, 11:17
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det var ett annat hus som faktiskt var ute till salu i samma veva i Marielund, som låg på i stort sett samma avstånd, så den teorin håller inte.

Vilket objekt då?

Hemnet för Selknä+Marielund samt Marielund, slutpriser:
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=940961&location_ids%5B %5D=798814&expand_locations=1000

Fyra objekt (alla typer; villa, gårdar, lägenheter mm) juli-september 2020 ligger 2-4 km från den udde där Ebbas ex har hus enligt hitta.se. Innan dess såldes inga objekt efter hösten 2019. Senare nästa och enda objekt februari 2021.

4 juli: Hallkved 255, 54 kvm
7 aug: Ensta Skogsväg 16, 65 kvm
13 aug: Bröte 663, 91 kvm
12 sep: Hallkved 327A, 170 kvm
2021-03-04, 11:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack för att du delade med dig av hur ni gjorde hemma när barnen var små. Detta är ju dock inget som är relevant för ämnet eller tillämpbart på Ebba. Att följa sina små barn till dagis, dagmamma, kompisar etc och att inte låta sina små barn cykla ensam i trafiken kan jag dock tycka är ett minimikrav som förälder. Man kan ju inte gärna peka mot dagis; skicka iväg sin treåring och skylla på att man inte vill ha mindre i pension.

Som jag sagt förut, när det nya huset kom ut skulle Ebba släppt Esbjörns hus och satsats bjudet på det andra. Det vore det strategiskt. Även om man får följa sexåringen och fyraåringen fram till järnvägs spåret.

Ju mindre vägsträcka desto mindre exponering för risk. Någon gång är hennes barn tillräckligt stora för att cykla själva mellan sina föräldrar. Det är väl sånt som Ebba tänker på, redan nu?

När kom det nya huset ut? Före eller efter kontraktsskrivandet?
2021-03-04, 11:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jo det gör den det är gräns mot vattnet och det är "skog" som hänger över.
Jag har kollat detta och det är precis som du säger det ser ut som det inte går ända ner.
Tydligen fins ej servitut på brygga då den ej har vatten, samt att det numera inte är samma ägare på den smala vägen ner till bryggan som gränsar mot hennes fastighet. Jag har lagt upp bilder för någon vecka sen taget från bryggan inmot tomten.
Här är den:
https://imgur.com/a/wFVq7Bn

Aha nu förstår jag varför denna sjötomt ska vara så mycket värd. Det är just så här de flesta sjötomtsspekulanter efterfrågar och vill ha sin sjötomt som, så naturligt som möjligt, med träd vackert hängandes över strandlinjen och rejält med vass i strandkanten. Sådan där tomt som egen badstrand, eller mjuka klippor att sola sig på är helt ute. Nu förstår jag varför en debattör här värderade denna sjötomt till 12 miljoner kronor. Detta kan vara bildbeviset som knäcker Ebba!
2021-03-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Det är väldigt, väldigt svårt att häva/få ogiltigt ett avtal om en fastighet efter att det är slutet vilket det nu är (och det är inte heller något Esbs juridiska ombud själv nekar till).

Esbs eget juridiska ombud har snarare med sina inlagor hittills kraftigt stärkt att avtalet är giltigt (ej dement, rimligt pris mm).

Esb borde fundera på att stämma sitt eget ombud, som inte verkar jobba för Esbs egna intresse.

Jag håller faktiskt med, så som han lagt upp det är det i stort sett omöjligt att lyckas. Istället kan det bli förödande för säljaren. Ebba kan t ex, om hon vill, nu eller som ett tilläggsyrkande senare, yrka ersättning för tiden från avtalad tillträdesdag till faktisk tillträdesdag. Det kan bli stora summor.
2021-03-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Vilket objekt då?

Hemnet för Selknä+Marielund samt Marielund, slutpriser:
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=940961&location_ids%5B %5D=798814&expand_locations=1000

Fyra objekt (alla typer; villa, gårdar, lägenheter mm) juli-september 2020 ligger 2-4 km från den udde där Ebbas ex har hus enligt hitta.se. Innan dess såldes inga objekt efter hösten 2019. Senare nästa och enda objekt februari 2021.

4 juli: Hallkved 255, 54 kvm
7 aug: Ensta Skogsväg 16, 65 kvm
13 aug: Bröte 663, 91 kvm
12 sep: Hallkved 327A, 170 kvm

Nu är det så att för att ett objekt skall hamna under slutpriser på Hemnet måste man som mäklare aktivt lägga till slutpriser i systemet och godkänna det. För det KRÄVS både säljare och köpares SAMTYCKE skriftligen. Det är bara en bråkdel av alla fastigheter som säljs som hamnar bland slutpriser för många säljare/ köpare vill inte att det hamnar där och att det är det alla i grannområde pratar om.

Det omtalade andra objektet i Marielund såldes 2020-10-30 och finns att se i värderingsprogram som de i fastighetsbranschen har och där alla försäljningar finns.:
Köpare Säljare
Ännu ej lagfaren Ännu ej lagfaren

Marielund 457
-- --
Datum Avslutspris
2020-10-30 8.500.000
2021-03-04, 11:34
Medlem
Alwaysrights avatar
Vad tror ni om utgången?

1 - Esbjörn’s bud att betala tillbaka handpenning plus 100’? och behålla huset inom någon vecka

2 - Ebbas bud att betala ytterligare 300’? och hon får huset inom ngn vecka

3 - Hardball i tinget, Ebba får huset och esbj får betala skadestånd på 100-500’ som avgörs om cirka ett år (huvudförhandling, uppskov pga sjukdom, handläggning m.m.)
Senast redigerad av Alwaysright 2021-03-04 kl. 11:38.
2021-03-04, 11:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Vad tror ni om utgången?

1 - Esbjörn’s bud att betala tillbaka handpenning plus 100’? och behålla huset inom någon vecka

2 - Ebbas bud att betala ytterlig 300’? och hon får huset inom ngn vecka

3 -

Huset i sig har inte längre någon politisk betydelse för Ebba. Det är passé. Därför kommer hon aldrig att släppa huset. Och så länge hon är under förtalshot har hon heller ingen direkt anledning att avsluta hustvisten. Tvärtom är det bra för henne om den kan flytta fokus från förtalet.

I praktiken är frågan hur länge Esbjörn kan uthärda. Och det kan han antagligen tills han dör. Han har ingen brådska. Och är förmodligen omgiven av folk som ivrar på honom att uthärda. Man hade ju hoppats att Esbjörn skulle haft någon form av sans och moral i huvudet, men det verkar inte finns en gnutta av något.

Så antingen inser Esbjörn sitt eget bästa, eller så fortsätter detta.
2021-03-04, 11:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Fan tomten såg ju ovårdad ut redan 1982!?

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Förtalskampanjen av Esbjörn och skvaller som inte har med tvisten att göra fortsätter.

Jag var inte vad som hänt kring Esbjörn i Västerås, och jag vill inte veta. Man ska inte belasta sin hjärna med sånt som tar bort fokus från sakfrågan. Mental contaminering är värre för hälsan än den du hittar på för att hitta prisreduktion.

Det övergår min horisont varför folk vill att Ebba Busch ska ha ett bättre boende än andra medelmåttor, till ett underpris hon bestämt själv är det hon vill betala. Där nu hennes advokat, du med flera personer, tävlar om att hitta fel i fastighet.

Det där med träd kan jag, då jag drabbats av barrträd som dött efter varma somrar, och torrt i markerna. Jag såg med egna ögon hur friska granar blev bruna och torkade ut. "Expertisen" som fällde träden, informerade mig om att det inte bara jag som drabbats av granbarkborrens härjningar nu när klimatet är varmare.

https://www.skogsstyrelsen.se/granbarkborre

Granbarkborren tar snabbt alla granar som står nära varandra. När träden är så döda som på flygbilden, så har angreppet hänt för flera år sedan och därmed borde det inte vara borrens förtjänst.

Man kan se om borren är skyldig genom att granen har massa kåda på barken. Det är försvaret mot borren och det krävs massa vatten för att producera kåda och det är det som dödar granen till slut.

Fällde 8 hektar med angripen gran i höstas.
2021-03-04, 11:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det är ju inte förtal att att isf hitta på saker eller att ha olika åsikter om ärendet, det är ju just därför de är i Tingsrätten och där rätten ska avgöra saken.

MEN att Ebba gräver upp smuts som inte alls har med målet att göra om Esbjörns ombud blir då förtal.
Hon försöker nedvärdera ombudet för egen vinning, det är fullständigt olagligt, otillåten påverkan inför förhandling i rätten!
Att ni inte inser detta bevisar endera att ni är ointelligenta eller att ni blundar för sanningen för att kunna försköna Ebba Busch så mycket ni bara kan.

Ebba Busch kommer att åtalas och fällas för GROVT FÖRTAL!

Då kommer hon i gott sällskap, Expressens ledare tycker att förtalslagen bör ändras, angående när man säger sanningen, de nämner en kvinna som en granne överklagat bygglovet för, och hon nämner att grannen misshandlat henne och dömts för detta (hon dömdes för förtal och fick betala skadestånd till han som misshandlat henne)
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-04 kl. 12:37.
2021-03-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tänk att du också upptäckt vem som är kunnig och vem som bullshittar.

Jag vill bara förekomma Grotius med att påtala att en offentlig person ska tåla granskning på en helt annan nivå än en privatperson. Det handlar om allmänintresse och förmågan att stå pall. Där man inte ska förringa den erfarenhet Ebba Busch bör ha av otäcka journalister, där det viktigare är ett sunt förnuft och konsekvenstänk.

När man utnyttjar sociala medel, och framför fundereringar ska man inte vara för snabb på hanen om man är politiker runt 4% spärren, med den felaktiga slutsatsen att alla följare är ens vänner.

Det väsentligaste på sociala medel är att ha självbevarelsedrift, kunskap om ordens nyanser, och inte missbruka språket med ord som berått mod utanför den rätta betydelsen, eller visa upp ett leverne som kan verka stötande för majoriteten av valboskapet.

Att använda ord som berått mod, mot regeringen är också grovt förtal om man ser till innebörden i folkrätten, då det handlar om att låta människor dö med berått mod. Särskilt när KD också ansvarar för vården i en del landsting. Detta hade Ebba Busch kunnat komma undan med är ord som underlåtenhet, med samma effekt.

Ansvar ska krävas där ansvaret hör hemma, och det är bestickande när det framförs från Ebba Busch i alla sammanhang, att allt är andras fel.
Du missade nog att det är en juridisk fråga, inte något som baseras på dina känslor eller personliga åsikter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in