2021-03-04, 10:06
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men nu förstår jag inte, du sa ju precis att Esbjörns hus var byggt på 40 talet och på inget sätt var unikt.

Nej. Jag sade att där familjen Thor (exet och svärföräldrarna) bor så är det byggt efter 40-talet och kan därför moderniseras. Esbjörns hus "Kullen" är byggt 1909 eller tidigare och skyddsvärt.
2021-03-04, 10:07
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
K- märkningen bör med andra ord bara finnas här på Flashback?
https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf
Var uppe i oktober, rucklet har dokumenterats 2 ggr av byggnadsnämnden gällande kulturmärkning.
https://www.uppsala.se/contentassets/4376dd5bf49d42efa7cb76c270125b91/fordjupad-oversiktsplan-funbo.pdf
https://digitaltmuseum.se/011014007675/bostadshus-marielund-funbo-socken-uppland-1982
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-04 kl. 10:24.
2021-03-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag förstod att inlägget skulle svida hos er Ebba-kramare. Det var ju meningen också. Men du har fel. Igen. Jag har aldrig yppat hur eller om jag röstar. Det är hemligt vet du väl?

Det svider inte, tvivlar inte en sekund att de absolut flesta slutar läsa efter första meningen och scrollar vidare när man inser att det är ännu meningslös tirad av svammel.
2021-03-04, 10:13
Medlem
Citat:
Du ägnar många spaltmeter åt att försvara din älskling. Det står dej fritt.

Hyckleriet består inte i att köpa hus. Där tror jag du missuppfattar avsiktligt. Nej. Det okristliga beteendet och hyckleriet består i att hon med sån frenesi och med berått mod ägnar sig åt kamp mot den gamle för att han inser att han blivit bondfångad av en girig och ångrar sig.

Som du vet är KD det parti som har kampen FÖR gamla som sin varmaste hjärtefråga. Kan du tro det när du ser Ebba så frenetisk försöka förgöra den gamle Esbjörn som inget ont gjort.

Att förtala Esbjörns vänner är inte vidare snyggt. Ej heller att tillskriva sina opponenter samma brister som man själv dras med. ”Det är inte jag som förtalar – det är dom andra”.

Jodå. I Trollhättan mår dom nog bra men jag skriver från huvudstaden. Vad
har du emot Trollhättan för resten? Är det alla invandrare som retar dej?
"Bondfångad", herregud. Från vilken ålder blir man omyndigförklarad enligt dig och ska behandlas med silkesvantar och få frångå avtal osv? 65, 70, 75?
2021-03-04, 10:16
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Jag tror hon vinner väljare i slutändan. Aldrig sett en politiker så rakryggad genom så mycket skit tidigare!

Den där ryggen slokade betänkligt igår när hon skulle hålla tal framför tv-kamerorna. Och vapendragaren som stod bredvid och stöttade skruvade på sig och dröp av skam för varje ord som Ebba yttrade. Det var genant.
2021-03-04, 10:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nej. Jag sade att där familjen Thor (exet och svärföräldrarna) bor så är det byggt efter 40-talet och kan därför moderniseras. Esbjörns hus "Kullen" är byggt 1909 eller tidigare och skyddsvärt.
Okey då förstår jag. Tack för klargörandet.
Vid en K-märkning av ett hus eller område så är det ju utsidan man vill bevara. Insidan av huset har ju ägaren rätt att förändra. Vad gör detta område så unikt att man inte får förändra inuti?
Och om denna kulle är så rigoröst skyddad. Har då inte Esbjörn rätt när han utrycker en upprördhet över att Ebba vill hugga ner träd i trädgården? Det är en skogstomt säger han det ska det vara. Då pratar han alltså inte om sina egna viljor kring huset, utan om bestämmelser som faktiskt finns.
2021-03-04, 10:19
Medlem
V-Kints avatar
Appropå läget... Tomten ligger inne i sydöstra viken men tomtgränsen går i strandkant och inte ute i sjön som för flera andra tomter i området. Bryggan ligger på kommunens "mark". Stranden är 21 meter lång och bryggan norr om har bojar som ligger inom ytan vinkelrätt ut från tomtgränsen.

Någon har i oktober laddat upp ett fastighetsregisterutdrag på byggahus.se och av detta framgår det att Esbjörn ärvde sista delarna av huset 2008. Servitut för brygga är inte inskrivet. Grannen söderut har sin brygga 12 meter från Ebbas brygga så det blir inte så mycket naturistbad

Ett datapantbrev på 600 tkr är uttaget 2011. Med tanke på skicket på kåken idag så har pengarna nog inte använts till att renovera. 2009 gick Uppsalas byggnadsvårdsinventerare förbi men fick inte tag på ägaren. Huset saknas därför i inventeringen med bild, men då anges det att fasaden är välbevarad. Sedan dess tycks exteriör och tomt ha lämnats vind för våg.
2021-03-04, 10:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Men då behöver väl Esbjörn inte vara nervös om HGF sponsar honom med 270.000:- i juristhjälp?

Jag lyckades alltså röra ihop 2 bröder, får skylla på trötthet-inte hunnit bli senil än...

Erik Pelling var alltså kommunalrådet, han gillar visst att ge bort presentkort...:
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/konkurrensverket-avskriver-utredning-om-presenter-34599

Johan Pelling sitter hos HGF i Uppsala, då bör sponsningen ha skett efter Esbjörns "flytt":
https://se.linkedin.com/in/johan-pelling-426866141
Han har rätta förutsättningarna med den militära bakgrunden också gällande fulspel.

Lisa Pelling sitter alltså i tankesmedjan Arena, dom här 3 ihop blir en giftig mix:
https://arenaide.se/personal/lisa-pelling/

Då har jag en teknisk fråga gällande HGF:s bidrag på 270.000:- till Esbjörns försvar, sätts denna "spons" in som en klumpsumma på ett klientmedelskonto som Binninge styr över, eller har HGF startat upp ett konto som Binninge "tankar ned" från ?

Undrar vad den påkörda bruden som har men för livet tycker i detta, då hon fortfarande har krav från sina skador som hon vill försöka få in framöver...

Då har vi för första gången ett motiv till Esbjörns flytt från Västerås till Uppsala.

Att det sedan torde vara ett brott mot föreningens stadgar och eventuellt trolöshet mot huvudman är en annan sak.

Den som sitter inne med kunskaper och information om detta borde kontakta media. Någon som vill berätta om hur HGF agerar med sina medlemmars pengar borde det ju finnas.

Såvida inte det hela bara är påhitt. Vi har väl ingenting som bekräftar påståendet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ja en jävla soppa det där.
Först går han i god för att SD blivit salongsfäiga och då börjar Jimmie göra utspel på Twitter. Samtidigt instagrammar Ebba med kaffekoppar och peacetecken samtidigt som hon håller på att lägga en gammal gubbe i graven framför hela svenska folket.
Man undrar vad dom sysslar med.
Ja, du är ju en vänsternisse och att ni inte ser "bjälken i ert egna öga" (bibliska referenser är ju poppis i tråden) är ju inget nytt. Vi andra undrar vad sossarna/regeringen sysslar med men oroa dig du för kaffekoppar och husköp, stooora problem.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Du ägnar många spaltmeter åt att försvara din älskling. Det står dej fritt.

Hyckleriet består inte i att köpa hus. Där tror jag du missuppfattar avsiktligt. Nej. Det okristliga beteendet och hyckleriet består i att hon med sån frenesi och med berått mod ägnar sig åt kamp mot den gamle för att han inser att han blivit bondfångad av en girig och ångrar sig.

Som du vet är KD det parti som har kampen FÖR gamla som sin varmaste hjärtefråga. Kan du tro det när du ser Ebba så frenetisk försöka förgöra den gamle Esbjörn som inget ont gjort.

Att förtala Esbjörns vänner är inte vidare snyggt. Ej heller att tillskriva sina opponenter samma brister som man själv dras med. ”Det är inte jag som förtalar – det är dom andra”.

Jodå. I Trollhättan mår dom nog bra men jag skriver från huvudstaden. Vad
har du emot Trollhättan för resten? Är det alla invandrare som retar dej?

Jag betraktar mig inte som en försvarare av Ebba som person, utan försvarare för vad som är rätt i sak. I början av denna gigantiska tråd var jag dessutom mycket kritiskt till Ebbas agerande i affären, men efter ha tagit del av de fakta som har presenterats och Esbjörns version med sina egna ord så lutar det hela åt att Ebbas version stämmer.

Skulle det visa sig att de två värderingarna har befunnit sig i maskopi med Ebba och att de har lurat Esb med att ange fel värde, jag är i så fall öppen att helt ändra min syn på denna affär. Rätt ska vara rätt.

Du skriver att Ebba har lurat Esb. Men vad grundar du detta på? Esb har visat sig ha tillräckligt kognitiv förmåga för att det ska anses att han har full rättshandlingsförmåga. De två värderingarna har visat ungefär samma pris. Så exakt vad består detta bondfångeri av? Förklara detta.

Självklart är det viktigt för politiska partier och dess företrädare att de följer en god etik och moraliskt handlande. Men inga uppgifter på dålig etik eller omoral har presenterats så här långt i anklagelserna mot Ebba. Esb själv hävdar att det var på grund av uppröjning av växtlighet som han vill häva köpet. Är detta en saklig grund menar du att häva ett avtal? Eller ska detta bara gälla KD politiker?

Att mindre smickrande uppgifter om personer som befinner sig i Esbs närhet har kommit ut på nätet och debatteras frisk om - beror kanske på att just de själva har valt att använda sig av nätet som kanal för att komma åt Ebba. De har engagerat sig i en egen Facebook-grupp där de diskuterar hur de ska smutskasta Ebba. Är det så konstigt då att tex debattörer är på FB kanske ifrågasätter deras agerande och avsikter?

Jag har inget alls emot Trollhättan. Du kanske inte ens förstår varför jag valt just denna ort? Du får nog klura en liten stund på det.

(OT, visst bor det säkert många invandrare i Trollhättan, men knappast mer än på andra orter som Malmö, Göteborg, Borlänge m.fl. Har jag någon gång skrivet något som kan uppfattas som rasistiskt, jag misstänker att du antyder att jag skulle vara rasist, eller?).
2021-03-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ja är ingen Jurist men.
Tyckte att Monicas Facebook kändes tunn, men detta är något helt annat.
För att det inte skall vara förtal skall det vara.
1. Försvarligt att lämna uppgiften. Grundregeln är att det ska finnas ett allmänt intresse av att uppgiften lämnas.
2. Uppgiften skall vara sann eller det skall finnas skälig misstanke av att den är sann.

Andra punkten kan med tvekan uppfyllas, uppgiften var inte sann, men Binninge hade kanske skäl att tro så, taxeringsvärde gånger 1.33, bla, bla, bla.
Första däremot, det fanns inget allmänt intresse att sprida detta, det handlar om uppgifter som skall in till domstol.
Binninges taktik att sprida skit om Ebba inför media, för att pressa henne, kan onekligen slå tillbaka.

Undrar vad Grotius tycker? Personen verkar kunnig på området.

Tänk att du också upptäckt vem som är kunnig och vem som bullshittar.

Jag vill bara förekomma Grotius med att påtala att en offentlig person ska tåla granskning på en helt annan nivå än en privatperson. Det handlar om allmänintresse och förmågan att stå pall. Där man inte ska förringa den erfarenhet Ebba Busch bör ha av otäcka journalister, där det viktigare är ett sunt förnuft och konsekvenstänk.

När man utnyttjar sociala medel, och framför fundereringar ska man inte vara för snabb på hanen om man är politiker runt 4% spärren, med den felaktiga slutsatsen att alla följare är ens vänner.

Det väsentligaste på sociala medel är att ha självbevarelsedrift, kunskap om ordens nyanser, och inte missbruka språket med ord som berått mod utanför den rätta betydelsen, eller visa upp ett leverne som kan verka stötande för majoriteten av valboskapet.

Att använda ord som berått mod, mot regeringen är också grovt förtal om man ser till innebörden i folkrätten, då det handlar om att låta människor dö med berått mod. Särskilt när KD också ansvarar för vården i en del landsting. Detta hade Ebba Busch kunnat komma undan med är ord som underlåtenhet, med samma effekt.

Ansvar ska krävas där ansvaret hör hemma, och det är bestickande när det framförs från Ebba Busch i alla sammanhang, att allt är andras fel.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-04 kl. 10:38.
2021-03-04, 10:24
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Var uppe i oktober, rucklet har dokumenterats 2 ggr av byggnadsnämnden gällande kulturmärkning.
https://www.uppsala.se/contentassets/4376dd5bf49d42efa7cb76c270125b91/fordjupad-oversiktsplan-funbo.pdf
https://digitaltmuseum.se/011014007675/bostadshus-marielund-funbo-socken-uppland-1982

Fan tomten såg ju ovårdad ut redan 1982!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in