2021-03-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är egentligen ett rätt tacksamt läge för Norge. TUW behöver bara haka på, ingen förväntar sig att hon ska gå ifrån. Heidi behöver också bara följa Kalla, för planen är att Johaug ska gå ifrån Ebba. Det tror jag också hon lyckas med. Sen ska Fossesholm bara hålla undan, och även när hon inte är i toppform så är hon inte mycket sämre än Frida.

Jag tror nyckeln för svensk del kommer vara Sundling. Hon KAN skapa lucka med ett monsterryck sista kilometern. Lyckas hon med det får Kalla mycket lättare att kanske dryga ut några sekunder till, för alla sekunder man kan skrapa ihop behövs mot Johaug. Hon tog 26 på Stina, hon kan ta 26 på Ebba , men tvingas hon till det är det inte säkert att hon kan gå ifrån sen.

Sen misstänker jag att inte Frida litar på sin spurt, även om den är rätt bra, så hon kommer nog vilja avgöra på banan men risken är ju att hon bara kör sig trött. Huga, det finns många scenarier imorgon.
Nja 18s var det väl upp till Stina. Och där nånstans tror jag är absolut max Johaug kan ta. 19.8s efter var Ebba efter 5km i intervallen. Mellan Frida och Fossesholm skiljde det 17.3s. Ska hon gå ifrån också bör hon inte vara mer än 10s efter vid start är vad jag tror. Men jag håller med om att Wengarna har ganska tacksamma uppgifter, fast det kan bli svårt för det.

Det jag är lite rädd för är att Stupak gör ett ryck på andra som Weng kan svara på men inte Kalla. Och om Ebba får börja jaga blir det väldigt tufft. För visst bör Weng ha bättre chanser att svara på det även i hennes nuvarande form?

Nu saknar jag för övrigt Kowalzcyk på första som kunde röra till det lite, som i Lahti när hon hjälpte Falla dra ifrån Haag.
Citera
2021-03-04, 00:00
Medlem
Nja, jag är faktiskt inte ett dugg orolig över det. Tror rent av att Kalla löser en sådan attack av Stupak bättre än Weng. Just givet formsituationen.
Citera
2021-03-04, 00:04
Avslutad
Juhaug kommer leda med runt 35 sekunder och det släpper inte Norge, tyvärr.
Citera
2021-03-04, 00:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Det jag är lite rädd för är att Stupak gör ett ryck på andra som Weng kan svara på men inte Kalla. Och om Ebba får börja jaga blir det väldigt tufft. För visst bör Weng ha bättre chanser att svara på det även i hennes nuvarande form?

Ja, bara för att Heidi inte riktigt har formen att hålla tempot uppe i 10-15 km på de här banorna, betyder inte nödvändigtvis att hon åker särskilt mycket svagare över 5 km. Men Kalla är ju närmast en expert på att gå ifrån norskor i stafetter, så vi får hoppas att hon fixar det även den här gången.
Citera
2021-03-04, 00:12
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Hur många sekunder före Ebba tror du att Johaug startar?
Citera
2021-03-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, bara för att Heidi inte riktigt har formen att hålla tempot uppe i 10-15 km på de här banorna, betyder inte nödvändigtvis att hon åker särskilt mycket svagare över 5 km. Men Kalla är ju närmast en expert på att gå ifrån norskor i stafetter, så vi får hoppas att hon fixar det även den här gången.

Kalla kommer til å avgjøre stafetten. Hun har den der blikket i øyet. Hun har gjort monsteretapper før og kommer til å gjøre det igjen. Mark my words.
Citera
2021-03-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Jag ser ungefär detta scenario framför mig också
Citera
2021-03-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Sverige: Sundling, Kalla, Andersson, Karlsson

1-1(2)-5-6-3-3-2-2-...1(4)?

9+4-33+23 = +3s

Sundling: obesegrad, psykologiskt övertag på TU Weng, 9 s snabbare på 3.5 x 1.4 km
Kalla: obesegrad av sträcka-2-löpare, +4 s på Heidi Weng över 5 Skiathlonkilometer
Ebba: bara förlorat mot Johaug, minus 33 s över 5 km av 10 km-racet. Kanske mindre nu?
Frida: obesegrad, +23 s på Fossesholm över 5 km av 10 km-racet

Projektion: Vi vinner med 3 sek. Frida kör förbi Her Majesty sista kilometern. Sundling kan (om det blir arbetssamt) fokusera ENBART på Weng. Men ska känna på TUW tidigt. Flasha lite sprint. Ryssland kan köra ifrån en halvminut eller så. Rysslands taktik kan vara att grilla på första två sträckorna. Men, Frida tar på Nepryaeva. Dagens skitjobb går till Ebba. Hänga på Monstret. Dagens överraskning kan bli Tyskland. Har de många bra åkare? - Gör-many. Schweiz kan vara med men faller. Tjeckerna kan överraska också.

(placeringar i loppen, relevanta lopp för stafetten i fet stil, Sprint-Skiathlon-Teamsprint-Fritt)

1.
SUNDLING Jonna 1-x-1-x +13s
WENG Tiril Udnes 6-x-x-19
KIRPICHENKO Yana x-10-x-x
GIMMLER Laura 10-x-x-x
SWIRBUL Hailey x-37-x-x
JOENSUU Jasmi 17-x-7-x
VAN DER GRAAFF Laurien 14-x-2-x
RAZYMOVA Katerina x-14-8-25

2
KALLA Charlotte x-5-x-6 +4s
WENG Heidi x-9-x-15
STUPAK Yulia 13-11-4-29
HENNIG Katharina 27-29-x-x
MAUBET BJORNSEN Sadie x-x-5-11
MATINTALO Johanna 26-30-x-x
FAEHNDRICH Nadine 33-x-2-x
NOVAKOVA Petra 46-31-x-x

3.
ANDERSSON Ebba x-3-x-3 -33s
JOHAUG Therese x-1-x-1
SORINA Tatiana 21-8-x-5
FINK Pia x-19-x-20
BRENNAN Rosie x-x-5-17
ROPONEN Riitta-Liisa x-x-x-10
HIERNICKEL Lydia x-x-x-x
JANATOVA Katerina x-x-8-21

4.
KARLSSON Frida x-2-x-2 +23s
FOSSESHOLM Helene Marie x-6-x-8
NEPRYAEVA Natalia 22-16-4-12
CARL Victoria x-x-9-14
DIGGINS Jessie 24-15-x-4
PARMAKOSKI Krista x-13-7-13
MEIER Alina 45-x-x-x
HYNCICOVA Petra x-x-x-33
Senast redigerad av ccnut 2021-03-04 kl. 01:10.
Citera
2021-03-04, 00:59
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag ser ungefär detta scenario framför mig också

Hur många sekunder före Ebba startar Johaug i ditt scenario?
Citera
2021-03-04, 01:35
Bannlyst
Kul att man kan betta på vilket lag som leder efter sträcka, 1, 2, 3.
Sverige är favorit att växla först på alla sträckor utom 3 när Johaug kört ✌️
Citera
2021-03-04, 01:37
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
Kalla kommer til å avgjøre stafetten. Hun har den der blikket i øyet. Hun har gjort monsteretapper før og kommer til å gjøre det igjen. Mark my words.

+1
Citera
2021-03-04, 06:17
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är egentligen ett rätt tacksamt läge för Norge. TUW behöver bara haka på, ingen förväntar sig att hon ska gå ifrån. Heidi behöver också bara följa Kalla, för planen är att Johaug ska gå ifrån Ebba. Det tror jag också hon lyckas med. Sen ska Fossesholm bara hålla undan, och även när hon inte är i toppform så är hon inte mycket sämre än Frida.

Jag tror nyckeln för svensk del kommer vara Sundling. Hon KAN skapa lucka med ett monsterryck sista kilometern. Lyckas hon med det får Kalla mycket lättare att kanske dryga ut några sekunder till, för alla sekunder man kan skrapa ihop behövs mot Johaug. Hon tog 26 på Stina, hon kan ta 26 på Ebba , men tvingas hon till det är det inte säkert att hon kan gå ifrån sen.

Sen misstänker jag att inte Frida litar på sin spurt, även om den är rätt bra, så hon kommer nog vilja avgöra på banan men risken är ju att hon bara kör sig trött. Huga, det finns många scenarier imorgon.
18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in