2021-03-03, 19:44
Medlem
FNLSs avatar
Starttid: 13:15
Startlista: http://medias3.fis-ski.com/pdf/2021/CC/2071/2021CC2071SLES.pdf

Resultat: https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=47230&seasoncod e=2021

Live timing:
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html
https://fis-live.github.io/#/cc/2071

Banprofil ( röd 2,5 + blå 2,5):
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2021/...CC2058PROG.pdf
Sidan 38 och 37
Citera
2021-03-03, 19:45
Medlem
FNLSs avatar
Uppesnack stafett damer, VM i Oberstdorf
Banan: 2 varv om 2,5 km, olika slingor för klassiskt och fristil. Den klassiska banan inleder med sprintbacke 1 och WM-backen. Sen är det oklart hur långt man ska köra ute på golfbanan, Nokarna har vänt betydligt tidigare än vad banskissen visar. Efter flacken väntar iallafall lilla Burgstall och till sist Sundlingbacken. Fristilen börjar också med sprintbacke 1 och WM-backen. På toppen av WM-backen åker man dock inte utför utan svänger vänster rakt in i Burgstall som man kör lika långt som den klassiska delen av skiathlon. Därifrån är det utför ner till Sundlingbacken och varvning, växling eller målgång.

Tjeckien: Razymova osv
Razymova på första är goda nyheter för alla som vill ha spridning på förstasträckan. I övrigt finns inget sådant hjälplag, varken Lampic eller Stadlober är med.

Tyskland: Gimmler, Hennig, Fink, Carl
Hemmanationen har en stark duo i Hennig och Carl men har alltför svag bredd för att kunna utmana om medaljerna.

Finland: Joensuu, Matintalo, Roponen, Pärmäkoski
Ett välkomponerat finskt lag, dock fullt av fallgropar. Joensuu är debutant, Matintalo föll i sprinten och Pärmäkoski är inte i sitt bästa slag. De får lita till evigt unga Roponen.

USA: Swirbul, Bjornsen, Brennan, Diggins
Swirbul en jättechansen sett till hennes åkning efter nyår. Laukli hade kunnat vara en möjlighet men då på tuffa sträcka tre, så det hade inte behövt vara bättre. Bjornsen bra på andra, Brennan ojämn på tredje och Diggins som alltid livsfarlig på sista om de är med då. Men de brukar de inte vara i mästerskap.

Ryska laget: Kirpichenko, Stupak, Sorina, Nepryaeva
Gediget lag som öppnas av Kirpichenko som körde bra i skiathlon och ännu bättre i Faluns masstart. Stupak vann i Toblach men har åkt ojämnt på VM. Sorina har visat bäst form under VM och var inte långt från medalj på intervallen. Nepryaeva hade en tung första vecka på VM men liksom i touren kanske kapaciteten ökar mot slutet i takt med att handskadan blir bättre.

Norge: TU Weng, H Weng, Johaug, Fossesholm
Det blev samma gäng som jag trodde innan VM, men knappast igår. Jag hade knölat in Haga på något sätt istället. Weng och Weng får försöka minimera tidsförlusterna så gott det går så Johaug sedan kan jaga ikapp och helst gå förbi. Fossesholm kan skejta, klättra och spurta väl men saknar erfarenhet och är inte i samma form som i Lahtis. En sak är säker, blir det spurt mellan Sverige och Norge får vi åtminstone se ett yxhugg.

Sverige: Sundling, Kalla, Andersson, Karlsson
Äntligen ett svenskt stafettlag med fyra högklassiga åka och i form dessutom. Sundling och Kalla behöver skapa avstånd till Wengorna i klassiskt. Även om de är bättre ska man komma ihåg att det är svårare att skapa luckor än att täppa till dem. Andersson ska helst hålla undan för Johaug för då ska ingen kunna jaga ikapp Karlsson för ett försvarat svenskt VM-guld.

Slutsats: Jag tippar lagen i omvänd ordning de är nämnda.
Citera
2021-03-03, 20:37
Medlem
Det tycker jag är ett bra tips.
Citera
2021-03-03, 21:48
Medlem
Frågan är väl om Ebba kan följa Johaug om de är jämnt efter de 2 första sträckorna, efter uppvisningen igår är jag inte så säker.

Bästa taktiken är nog att bara ösa på de 2 första så Johaug får spendera sina 5km på att jaga ikapp, tror Frida tar Fossesholm om de går ut samtidigt
Citera
2021-03-03, 22:00
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyFox
Frågan är väl om Ebba kan följa Johaug om de är jämnt efter de 2 första sträckorna, efter uppvisningen igår är jag inte så säker.

Bästa taktiken är nog att bara ösa på de 2 första så Johaug får spendera sina 5km på att jaga ikapp, tror Frida tar Fossesholm om de går ut samtidigt

Men greier Kalla å gå i fra Weidi Heng på klassisk?
Har jeg litt vanskelig for å tro.

Dog, Norge er nok avhengig av et forsprang om Fosse skal ha en sjanse - men det blir ikke lett å få mange sekunder på Ebba på bare 5 km.
Ser ikke bort i fra at Frida og Fosse på et eller annet tidspunkt krasjer i hverandre, slik at en brukket stav blir avgjørende.
Citera
2021-03-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Men greier Kalla å gå i fra Weidi Heng på klassisk?
Har jeg litt vanskelig for å tro.

Dog, Norge er nok avhengig av et forsprang om Fosse skal ha en sjanse - men det blir ikke lett å få mange sekunder på Ebba på bare 5 km.
Ser ikke bort i fra at Frida og Fosse på et eller annet tidspunkt krasjer i hverandre, slik at en brukket stav blir avgjørende.

Men är det säkert att TUW är med helt in på första? Krävs inte mycket för att det ska bli jobbigt läge för Weng. Jag bara spörjer.
Citera
2021-03-03, 22:22
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Men är det säkert att TUW är med helt in på första? Krävs inte mycket för att det ska bli jobbigt läge för Weng. Jag bara spörjer.

Men er sprintvinner Jonna Sundling så bra på distanse at hun kan ligge i front og faktisk gå i fra TUW?
Det er vel egentlig første gangen Sverige har favorittpresset på seg og må styre løpet.

Her må også legges til at det er vanskeligere å gå i fra i klassisk siden man ofte blir glidd inn igjen av feltet.
Citera
2021-03-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Men er sprintvinner Jonna Sundling så bra på distanse at hun kan ligge i front og faktisk gå i fra TUW?
Det er vel egentlig første gangen Sverige har favorittpresset på seg og må styre løpet.

Her må også legges til at det er vanskeligere å gå i fra i klassisk siden man ofte blir glidd inn igjen av feltet.

Nej, inte alls givet åt andra hållet heller. Men jag vill nog hålla Sundling hacket före TUW ändå.
Citera
2021-03-03, 22:43
Medlem
5km är ett skämt. Det kommer alltså att vara typ 12-13 minuters åktid för varje åkare? T.o.m. skidskyttedamerna åker längre än så på sina stafetter. Skandal.
Citera
2021-03-03, 23:02
Medlem
14ccKemiskts avatar
Hoppas att Sundling får lite taktikhjälp av Linn Svahn ikväll. Jonna bör väl köra tämligen hårt från start men vänta (dock ej för länge) med ryck tills att läge uppstår när TUW för tillfället råkat hamna bakom någon annan, helst någon dålig.

Hoppas att Jonna och Kalla tillsammans kan skramla ihop en 15-20 sek till Ebba. Då borde det gå vägen.
Citera
2021-03-03, 23:24
Medlem
Det är egentligen ett rätt tacksamt läge för Norge. TUW behöver bara haka på, ingen förväntar sig att hon ska gå ifrån. Heidi behöver också bara följa Kalla, för planen är att Johaug ska gå ifrån Ebba. Det tror jag också hon lyckas med. Sen ska Fossesholm bara hålla undan, och även när hon inte är i toppform så är hon inte mycket sämre än Frida.

Jag tror nyckeln för svensk del kommer vara Sundling. Hon KAN skapa lucka med ett monsterryck sista kilometern. Lyckas hon med det får Kalla mycket lättare att kanske dryga ut några sekunder till, för alla sekunder man kan skrapa ihop behövs mot Johaug. Hon tog 26 på Stina, hon kan ta 26 på Ebba , men tvingas hon till det är det inte säkert att hon kan gå ifrån sen.

Sen misstänker jag att inte Frida litar på sin spurt, även om den är rätt bra, så hon kommer nog vilja avgöra på banan men risken är ju att hon bara kör sig trött. Huga, det finns många scenarier imorgon.
Citera
2021-03-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är egentligen ett rätt tacksamt läge för Norge. TUW behöver bara haka på, ingen förväntar sig att hon ska gå ifrån. Heidi behöver också bara följa Kalla, för planen är att Johaug ska gå ifrån Ebba. Det tror jag också hon lyckas med. Sen ska Fossesholm bara hålla undan, och även när hon inte är i toppform så är hon inte mycket sämre än Frida.

Jag tror nyckeln för svensk del kommer vara Sundling. Hon KAN skapa lucka med ett monsterryck sista kilometern. Lyckas hon med det får Kalla mycket lättare att kanske dryga ut några sekunder till, för alla sekunder man kan skrapa ihop behövs mot Johaug. Hon tog 26 på Stina, hon kan ta 26 på Ebba , men tvingas hon till det är det inte säkert att hon kan gå ifrån sen.

Sen misstänker jag att inte Frida litar på sin spurt, även om den är rätt bra, så hon kommer nog vilja avgöra på banan men risken är ju att hon bara kör sig trött. Huga, det finns många scenarier imorgon.

Just så. Sverige och Sundling bör vara angelägna om ett bestämt försök på slutet. 10s efter första kan fort bli betydligt mer värt om Kalla och Stupak kan jobba ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in