2021-03-03, 20:06
Medlem
V-Kints avatar
Finns ju mycket kul att läsa om detta område. Klart förståeligt att EBT vill bo kvar i grannskapet. Får en känsla av att det var Uppsalas Djursholm eller Saltsjöbaden, med järnväg från staden till sommarnöjet. Kommer helt klart att lägga en utflykt hit i sommar.

https://marielund.wordpress.com/hjalp-till/

Men rivningslov är nog bara att glömma

https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är inte evigt straff att en pedofil aldrig mer ska jobba med barn eller att en taxiförare som kör vårdslöst inte ska köra taxi. En kirurg som missbrukar alkohol ska inte operera. Det är konsekvenser och inte straff.
Det kan jag hålla med dig om, i alla fall inom vissa gränser, men det gör ju inte att det ska ropas ut på Fejan. Syftet med Ebbas utropande var knappast att varna allmänheten, eller Esbjörn, för en olämplig "jurisit".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Jag är långt ifrån säker på att Esb anlitat Binnige. Esb bodde i Västerås, vistades i Uppsala och Marielund och Binnige håller till i Örebro. Det är högst troligt någon annan som ordnat med "jurist".
Jag är rädd för att du har rätt, men oavsett detta så är Binninge tyvärr Esbjörns ombud. Jag tror att det är till nackdel för båda parter i den aktuella tvisten.
2021-03-03, 20:08
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad sägs om... hm, "förtal" ?
Ja det skulle det givetvis kunna vara. Förtal kan var lite olika saker
1) peka ut någon som brottslig
2) peka ut någon som klandervärd i sitt levnadssätt eller
3) lämna ut uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning.

Vilket av detta hotade man med?
2021-03-03, 20:09
Medlem
ba'loba

Citat:
Kommer speciellt ihåg när hon påkoms med att peta näsan
och i en annan tidining så visades den bilen på weblöpet och med en rubrik som tillhörde en annan artikel
där det stod: SD snor väljare.
Jag missade att göra ett screen shot,,sablars
Här har du den
https://www.youtube.com/watch?v=fYZEJwFYkGM
2021-03-03, 20:12
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag vet inte vad hennes syfte var, det framför hon säkert via sitt ombud om/när åtal väcks. Jag framför bara min åsikt om lagen i sig. På samma sätt som vissa framför sin åsikt att de vill införa ångeveckor för säljare i Avtalslagen vid fastighetsköp.
Vad tror du då? Tror du att Ebba hade till syfte att varna Esbjörn? Om det var syftet hade det då inte funnits mer ändamålsenliga tillvägagångssätt?
2021-03-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ja det skulle det givetvis kunna vara. Förtal kan var lite olika saker
1) peka ut någon som brottslig
3) lämna ut uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning.

Vilket av detta hotade man med?
Jag vill minnas att man gick ut med att Ebba Busch hade köpt ett hus som var värt 2 miljoner mer än hon gav och att Esbjörn ångrade sig dagen efter och försökte omedelbart betala tillbaka handpenningen. Nu vet vi ju att inte ett ord av detta var sant, eller hur?
2021-03-03, 20:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Vi kollade fastighetspriserna för fritidshus i Uppsala och dom var upp 2% från augusti 2020 till januari 2021, alltså väl inom felmarginalen. Ebba Buschs värdering var väl i underkant av vad fastigheten kan tänkas anbringa.
Tror att den var i överkant, han tog troligtvis in ett antal värderingar och valde den som gick högst.

I värderingen nämns troligen egen brunn och sjövatten till toaletten.
Enligt Matz finns det sjövatten men inget dricksvatten.
Vidare nämns de oklart om avlopp kanske trekammarbrunn, det finns knappast en trekammarbrunn om man inte kostat på egen brunn.
Vidare nämns inget om att huset är helt oisolerat.
Verkar som att de inte kunnat gå in i huset.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-03 kl. 20:24.
2021-03-03, 20:17
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag vill minnas att man gick ut med att Ebba Busch hade köpt ett hus som var värt 2 miljoner mer än hon gav och att Esbjörn ångrade sig dagen efter och försökte omedelbart betala tillbaka handpenningen. Nu vet vi ju att inte ett ord av detta var sant, eller hur?
Är det förtal att ljuga? Vilket av de tre alternativen tycker du att det passar in på?
1) Peka ut någon som brottslig,
2021-03-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Är det förtal att ljuga? Vilket av de tre alternativen tycker du att det passar in på?
1) Peka ut någon som brottslig,
Ja, det är förtal att ljuga och på det sättet
1. Peka ut någon som ockrare,
2. Peka ut någon som klandervärd genom att påstå att denne lurat en dement åldring på hans släktgård
3. Ge missvisande information om händelsen för att utsätta personen för andras missaktning.
En förtroendevald politiker är extra utsatt för denna form av utpressning ämnad att sänka hennes förtroende genom att ljuga. Det var vad både Esbjörn och Binninge medvetet gjorde. Det är belagt.
2021-03-03, 20:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ja, usch va hemskt att köpa hans tomt för 4 miljoner som han kan sätta sprätt på.

Bättre är dom som står på Esbjörns sida.
Där person a (Matz) vill ha gården när Esbjörn dör. Inte brytt sig ett skit om den innan.
Eller person B) en dömd barnaknullare med skulder till brottsofferfonden som med stor sannolikhet kommer fakturera multum.
Eller person C) som har en historik av att "hjälpa" äldre gubbar och sen få ärva rubb och stubb.
Och som ihop med hon Luiiom-vad hon nu hette genom en fullmakt tagit total kontroll över Esbjörns ekonomi.
Ja det kan man ju tycka vad man vill om. Dock är det ju varesig din eller någon annans sak att tycka i. Om Ebba vinner huset är det hennes om Esbjörn vinner huset är det hans. Vad hon eller han gör med det är ju upp till dom själva:
2021-03-03, 20:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Oj vilken grävning!
Fixar renoveringen även 45 kvm mer boyta och 1500 kvm större tomt?
https://www.hitta.se/niklas+thor/uppsala/person/jpvhinrst#residence-section
Tack, men ärlighet varar längst. Det sig i artikeln jag postade tidigare. Så sin grävning var snyggare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in