2021-03-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag antar att du menar värderingen som gjordes ett halvår efter kontraktsskrivningen? Det är inte den som är giltig för fastighetspriserna har generellt ökat sedan kontraktsskrivningen. Det är den som gjordes då som är den giltiga. Den senare styrker att den första stämde vid tidpunkten för försäljningen.
Vi kollade fastighetspriserna för fritidshus i Uppsala och dom var upp 2% från augusti 2020 till januari 2021, alltså väl inom felmarginalen. Ebba Buschs värdering var väl i underkant av vad fastigheten kan tänkas anbringa.
2021-03-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Då hade det ju räckt om Ebba informerat Esbjörn.
Esbjörn är ju dement englit dig... Han kommer glömma det. Därför måste man lägga ut det så han kan lösa det varje dag.
2021-03-03, 19:55
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Så länge det har betydelse för det man jobbar med. När tycker du att en pedofil ska få börja jobba med barn utan att behöva berätta?

Är det bara pedofiler som ska ha evigt straff anser du? Eller ska t.ex. en taxiförare som gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik säga till om det när man stiger in i taxin?
2021-03-03, 19:56
Medlem
Citat:
Det vet vi ju inte om han gjort eller ej. (Även om jag misstänker att han inte gjort det.)
Men det är ju en annan sak än att basunera ut det gamla brottet på Fejan.
Jag har skrivit flera gånger att jag tycker att lagstiftningen om förtal borde ändras så den stämmer med allmänhetens rättsmedvetande. Det är horribelt att Patrik Sjöberg, Roddy Bejaminsson och andra hotas av straff för att de hänger ut pedofiler och våldtäktsmän. Lagen tar mer hänsyn till förövaren än offret, det är orimligt.
Pedofiler ska inte jobba med barn, bankrånare ska inte vara poliser och barnmisshandlare ska inte vara jurister.
2021-03-03, 19:57
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Esbjörn är ju dement englit dig... Han kommer glömma det. Därför måste man lägga ut det så han kan lösa det varje dag.
Var har jag sagt att jag anser Esbjörn vara dement?
Om nu Ebbas syfte hade varit att varna Esbjörn hade det funnits mer ändamålsenliga sätt än att skriva på Facebook.
2021-03-03, 19:58
Medlem
Citat:
Är det bara pedofiler som ska ha evigt straff anser du? Eller ska t.ex. en taxiförare som gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik säga till om det när man stiger in i taxin?
Det är inte evigt straff att en pedofil aldrig mer ska jobba med barn eller att en taxiförare som kör vårdslöst inte ska köra taxi. En kirurg som missbrukar alkohol ska inte operera. Det är konsekvenser och inte straff.
2021-03-03, 19:59
Medlem
Citat:
Men det är ju en annan sak än att basunera ut det gamla brottet på Fejan.
Ja, det gjorde hon med berått mod.
2021-03-03, 20:01
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag har skrivit flera gånger att jag tycker att lagstiftningen om förtal borde ändras så den stämmer med allmänhetens rättsmedvetande. Det är horribelt att Patrik Sjöberg, Roddy Bejaminsson och andra hotas av straff för att de hänger ut pedofiler och våldtäktsmän. Lagen tar mer hänsyn till förövaren än offret, det är orimligt.
Pedofiler ska inte jobba med barn, bankrånare ska inte vara poliser och barnmisshandlare ska inte vara jurister.
Det är en åsikt som har mycket som talar för den men nu är lagen som den är. Om Ebbas syfte var att varna Esbjörn så tog hon då i alldeles för mycket enligt den lag som nu gäller.
2021-03-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Vi kollade fastighetspriserna för fritidshus i Uppsala och dom var upp 2% från augusti 2020 till januari 2021, alltså väl inom felmarginalen. Ebba Buschs värdering var väl i underkant av vad fastigheten kan tänkas anbringa.
Jag vill nog påminna mig att du är en av dem som har pläderat att detta är ett exklusivt gods på en extremt attraktiv sjötomt. Hur har prisutvecklingen sett ut inom det segmentet?
2021-03-03, 20:03
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Det är väl Binninge som borde ha informerat Esbjörn och sina andra klienter? Vill han inte det bör han jobba med något där han inte har med människor att göra.
Jag är långt ifrån säker på att Esb anlitat Binnige. Esb bodde i Västerås, vistades i Uppsala och Marielund och Binnige håller till i Örebro. Det är högst troligt någon annan som ordnat med "jurist".
2021-03-03, 20:04
Medlem
Citat:
Det är en åsikt som har mycket som talar för den men nu är lagen som den är. Om Ebbas syfte var att varna Esbjörn så tog hon då i alldeles för mycket enligt den lag som nu gäller.
Jag vet inte vad hennes syfte var, det framför hon säkert via sitt ombud om/när åtal väcks. Jag framför bara min åsikt om lagen i sig. På samma sätt som vissa framför sin åsikt att de vill införa ångeveckor för säljare i Avtalslagen vid fastighetsköp.
2021-03-03, 20:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Brottsbalken 4 kap 5 §
Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Det man hotar med måste således vara en straffbelagd handling. Vilken straffbelagd handling menar du att det hotats med i detta fall?

Vad sägs om... hm, "förtal" ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in