2021-03-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Vad tror Ni resultatet blir?
Esbj accepterar mer deg och Ebba får huset?
Ebba får handpenning och Esbj behåller hus?

Finns två alternativ-
Ebba får huset snart Esbjörn får lite mer och slipper skadestånd Ebba vinner men förlorar i opinionen
Ebba får huset senare Esbjörn får enligt avtal men får betala skadestånd Ebba vinner men förlorar ännu mer i opinionen

Ett tredje alternativ borde funnits med, Ebba ger upp trots att hon har rätt, men det finns inte i hennes tankevärld
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är Binninge som har skämt ut Esbjörn genom att framställa honom som rättsoförmögen och dement i media. Det är därför Esbjörn sitter i denna knipa nu.
Började inte hela det här fastighetsbråket med att Ebba sökte upp Esbjörn och ville köpa hans fastighet? Rimligtvis måste det då vara det som ledde till Esbjörns knipa och inget annat.
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Majkgård var ”för snäll” vid testet så hon var tvungen att skarva på lite till. Det är likadant med Esbjörn, han går omkring och visar att han är klar i huvudet så Binninge får problem med bevisföringen. Om ett halvår kommer Snålbjörn att sitta i rätten och gunga med kroppen samtidigt som han sjunger entonigt, för då har de haft tid att träna lite mer.

Inte helt otroligt men det hjälper ju inte honom i fallet, retroaktiv demens finns inte så det enda han vinner på det är att hans frihet förloras för gott.
2021-03-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Ett tredje alternativ borde funnits med, Ebba ger upp trots att hon har rätt, men det finns inte i hennes tankevärld

Detta är ej ett alternativ, hennes politiska motståndare kommer då spinna det som att hon förlorat och haft fel. Om hon löper linan ut kan hon åtminstone med all säkerhet hävda att hon har rätten på sin sida och skapa någorlunda skydd från det.
2021-03-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Började inte hela det här fastighetsbråket med att Ebba sökte upp Esbjörn och ville köpa hans fastighet? Rimligtvis måste det då vara det som ledde till Esbjörns knipa och inget annat.
Esbjörn skrev på ett kontrakt och var till och med på plats när det röjdes i trädgården tio dagar efter detta. Så bråket började nog senare.
2021-03-03, 16:05
Medlem
V-Kints avatar
Beträffande värdet. Taxeringsvärdet är på 2,7 mkr och byggnaden på 0,8. Esbjörn och c/o måste låtit huset förfalla ordentligt senaste decenniet eftersom det vid en inventering sades ha en mycket fin fasad 2009 medan bilderna visar hur huset knappt verkar stå upp inväxt i djungeln. Till skillnad från grannarna har denna fastighet gräns vid vatten och inget eget vatten. Servitut för brygga saknas. (Men det kan finnas hävdvunnen rätt). Vare sig fasad eller tak har eternit så asbestrisken i ett hus byggt 1909 får betecknas som låg även om man ibland klätt in pannrum invändigt med eternitplattor. Den har enskilt vatten och avlopp. Det betyder sannolikt att det finns rinnande vatten och toaletter men att den senare går mot tank, för jag tror inte infiltration tillåts. Med hänsyn till hur tomterna ser ut runt sjön tror jag att avstyckningsmöjligheterna är begränsade. Den lilla skärvan som ligger söder om kommer inte att kunna regleras och få bygglov mht strandskyddet. 3,9 för tomten är nära 1,5x taxvärde och kostnader för renovering kommer att bli betydande. Risk finns att kåken inte får rivningslov men om skicket är för dåligt så kan det ske.
2021-03-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte helt otroligt men det hjälper ju inte honom i fallet, retroaktiv demens finns inte så det enda han vinner på det är att hans frihet förloras för gott.
Det styrker bara att den planering om en förtalskampanj som gjordes upp på Pernroth Lüllmaas Facebook också sattes i verket. Att Esbjörn måste framställas dement även om han inte är det är bärande i den planen.
2021-03-03, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men det som drar ned Ebba är att hon sänker sig till att förhandla med kriminella. Det har hon påpekat på sin Facebook.

Nä. Det är inte Ebbas fel att Esbjörn valt en kriminell person som ombud.
2021-03-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det må partiet göra, vad har de för val? Hon går ju på som en ångvält och lär driva detta vad partiet än anser. Det skulle ju sett ännu värre ut om partiet sa att de inte stod bakom henne.
Frågan är väl bara om väljarna gör det. Glöm inte att KDs väljare har en tämligen hög medelålder. Om dessa gamla människor som röstat på KD i hela sitt liv tycker att Ebba är ohedlig, så kan partiet stå bakom hur mycket dom vill.

Jag håller med. Den analytiska förmågan i denna diskussion är bristfällig. De människor som röstar på KD är kristna, äldre människor med en stark värdegrund. Alla de som nu högljutt stödjer Ebba är inte folk som röstar på KD utan förvirrade människor, som är villiga att släppa fram vilken person som helst för att bli av med sossarna.

Ont kan inte med ont botas, och om Ebba Busch och folk som henne är lösningen ser det mörkt ut i framtiden.
2021-03-03, 16:14
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Medans media kör sitt fuldrev mot Ebba Busch så bjuder jag på lite läsning i det aktuella fallet, här kommer Barry Karlssons svar på Ebba Buschs ombuds experters kritik mot de slutsatser som Barry drog.

Aktbilaga 47

https://docdro.id/OyFZ2J8

Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Bra Jobbat Reimer!😀

Intressant att Maggan återkommit till psykologen efter ett par månader för att göra Esb ännu sämre och klenare än han är... Jävligt fult faktiskt!!

Detta borde någon skärpt journalist gräva mer i, men det verkar inte vara särskilt viktigt stt syna de skumma typerna bakom Esb.

Det är bevisligen ett riktigt rövargäng bakom Esb som inte verkar sky några medel.
Denna aktbilaga bekräftar ju att Esbjörn är ganska illa däran å huvudets vägnar och det att närmast anhörig återkom och ångrat att hon (är det väl?) varit för "snäll" i sin beskrivning av Esbjörns ADL-problematik är ju helt i sin ordning då det senare omdömet var mer korrekt överensstämmande med det faktiska förhållandet.
Senast redigerad av kubun 2021-03-03 kl. 16:19.
2021-03-03, 16:16
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är du säker på detta?

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmildrande_omst%C3%A4ndighet

Visst har redan stor skada skett. Återstår att se om hon blir åtalad. Allmänt åtal i förtalsmål är extremt ovanligt, vilka skäl en åklagare kan yrka som grund för att göra det i detta fallet.

Jag har varit kritiskt tidigare i tråden till Ebbas förfarande. Men av vad som framkommit hittills har jag svårt att se det som hon varit oredlig mot honom.

Esb varit öppen till försäljning tidigare, och avvisat bud som har inte har varit nöjd med. Varför skulle ha då inte kunnat avvisa budet från Ebba? I TV 4 intervjun uppgav han uppröjning av växtlighet som orsak till att han vill häva avtalet, inte att han anser sig ångra försäljningen till följd av tex köpeskillingens storlek.

Jag är inte Ebbas försvarsombud eller KD-politiker. Om det framkommer nya uppgifter som att tex Ebba och de två firmor som värderat fastigheten har tillsammans agerat bedrägligt mot Esb är jag helt öppen med att ända åsikt i frågan.
Jag har väldigt svårt att se hur det kan vara "synnerligen kränkande beteende" att fram åsikter i en Facebookgrupp om att man vill skada en politiker politiskt. Om Ebba är så känslig är hon inte lämplig att vara partiledare, än mindre bli minister.
2021-03-03, 16:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Beträffande värdet. Taxeringsvärdet är på 2,7 mkr och byggnaden på 0,8. Esbjörn och c/o måste låtit huset förfalla ordentligt senaste decenniet eftersom det vid en inventering sades ha en mycket fin fasad 2009 medan bilderna visar hur huset knappt verkar stå upp inväxt i djungeln. Till skillnad från grannarna har denna fastighet gräns vid vatten och inget eget vatten. Servitut för brygga saknas. (Men det kan finnas hävdvunnen rätt). Vare sig fasad eller tak har eternit så asbestrisken i ett hus byggt 1909 får betecknas som låg även om man ibland klätt in pannrum invändigt med eternitplattor. Den har enskilt vatten och avlopp. Det betyder sannolikt att det finns rinnande vatten och toaletter men att den senare går mot tank, för jag tror inte infiltration tillåts. Med hänsyn till hur tomterna ser ut runt sjön tror jag att avstyckningsmöjligheterna är begränsade. Den lilla skärvan som ligger söder om kommer inte att kunna regleras och få bygglov mht strandskyddet. 3,9 för tomten är nära 1,5x taxvärde och kostnader för renovering kommer att bli betydande. Risk finns att kåken inte får rivningslov men om skicket är för dåligt så kan det ske.
Enligt brorsonen. Matz, har huset sjövatten, till dusch toa och tvätt, dricksvatten får man genom att hämta i dunkar.
För avlopp gissar jag på sluten tank för toa och stenkista för resten.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-03 kl. 16:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in