I AF uttalar sig Mårten Schultz på detta sätt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAnr24/rattsexperten-om-ebba-busch-inlagg-kan-vara-brottsligt
Citat:
Men varför har då åklagaren valt att inleda en förundersökning i just det här fallet?
– Det vet jag inte. Men det finns ett antal faktorer som kan ha talat för, bland annat att inlägget har fått stor spridning, att det handlar om en partiledare och riksdagspolitiker, att personen som anklagats kan få konsekvenser i sitt yrkesliv och att inlägget berör tidigare brott.
– Tanken är ju att det inte ska finnas separat folkdomstolar på internet utan att brottsmisstankar, särskilt vid sexualbrott, ska hanteras av domstolarna och inte på Facebook, säger Mårten Schultz.
Det är ju intressant av åtminstone två skäl.
Dels var det ju MS själv som fixade spridningen genom sin första artikel i SvD, dels är han den första (vad jag har sett) som nämner i klartext att det handlar om ett "sexualbrott".
Det verkar som om MS är en av Binninges hejdukar som nu ska se till att det får stor spridning att Binninge dömts för sexualbrott. Upplägget verkar följa samma spår som det förra. Ju större medieintresse desto värre för EB.
Annars förstår jag inte varför MS skulle basunera ut just den detaljen. Alla andra som rapporterat har ju tassat väldigt försiktigt runt själva brottet. Kanske därför som det var nödvändigt att MS lade lite mer ved på brasan. Så att den stackars fejkjuristen kan visa upp att han blivit väldigt svårt skadad i sin yrkesverksamhet.
Och det är faktiskt konstigt att media varit så försiktiga. Normalt hade journalisterna inte dragit sig för att göra slarvsylta av en dömd sexbrottsling som fejkar att han är advokat och som frekvent förtalar både sin egen klient och motparten i media.